Fokker FXX Zilvermeeuw

strutter

PH-SAM
FXX model.JPG


Ben bezig met de voorbereidingen voor de bouw van deze mooie kist.
Het landingsgestel is op zijn minst gezegd een uitdaging en ik zou graag jullie input hierover willen

Dit is van het origineel

FXX UC ORG.JPG


En dit is waar ik mee bezig ben

FXX UC.JPG


De hoek van 125 graden is niet standaard als electrische retract verkrijgbaar
90 graden zou kunnen (geel) maar dan wijkt hij af van het origineel door de langere poten en het wiel steekt uit de gondel (zou hem nog wat voorwaarts kunnen plaatsen)

Weet iemand of deze in 125 graden verkrijgbaar zijn voor een schaal 1:10 kist van 7-10 kg?

Origineel wordt het landingsgestel omhooggeschroefd via de cirkelvormige plaat langs de poten, waarschijnlijk met een haakse overbrenging
Optie is er om dit na te bootsen al is de ruimte beperkt hiervoor.
Ook moet de down positie uiteraard 'gelockt' worden

Zelf ontwerpen / uitwerken wordt waarschijnlijk de optie vrees ik
Schaalbouwers maken het zich nu eenmaal graag moeilijk :rolleyes:

Groeten, Ralf
 
Je hebt ze ook 105 graden. Dus eventueel iemand benaderen die goed met de frees overweg kan. De hoek wordt bepaald in het opnamestuk namelijk
 
Hoi Ralf,mooie keuze dat je ook een passagiers vliegtuig gaat bouwen!
Het is niet helemaal mijn smaak kwa model maar ga dit zeker volgen!
Weet je al welke motoren erin komen(radiaal motoren?)?
Welke schaal gaat het worden(spanwijdte etc etc)?
Ben erg benieuwt!

Mvgr Hans
 
Voor wat betreft het landingsgestel zou ik dat proberen schaal te maken en een roterende servo(met eindstop voor zowel het inscharnieren als uitscharnieren) met voldoende kracht gebruiken!
Die kan je dan op de tandkrans laten roteren!

Mvgr Hans
 
Serge dank voor je input, die neem ik mee. Het is alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan.
Er zullen nieuwe opnamestukken gemaakt moeten worden en een stukje engineeringswerk aangaande de sleuf.

Hans leuk dat je meekijkt! Ik hoop eerdaags ook weer vorderingen van jouw FVII te zien :thumbsup:
Ik heb de tekeningen set van NVM gekocht schaal 1:30, in Autocad overgetrokken en op verschillende maten digitaal uitvergroot met alle maten erbij zodat je een goede keuze kunt maken qua grootte.
Zelf zat ik aan schaal 1:10 te denken met een spanwijdte van 2,6 m, dit is nog goed transporteerbaar.

Als aandrijving zou ik het liefst 3 Laser 70's inbouwen maar dan ga je naar een spanwijdte van ca. 3,2m en dat is voor dagelijks gebruik weer net ff te groot :mad:
2 Laser 70's met een lege midden cowl zou wel kunnen in 1:10, maar daar krijg je geheid opmerkingen over :D
De Lasertjes steken dan ook nog iets uit de cowl van 14 cm helaas.
3 elektro motoren is een zeer goede optie en dan zou je de boel ook lichter kunnen bouwen omdat er veel minder trillingen zijn.
Deze keus stel ik uit tot later

Ik wil eerst het landingsgestel uitgewerkt hebben voordat ik een definitieve keuze kan maken over de grootte en aandrijving van de kist.
Er zitten verder nog voldoende uitdagingen aan (wielen zelf maken, mal voor de cowls, strutwerk van de gondels)
Dus eerst het landingsgestel o_O

FXX ucc.JPG


Tja het landingsgestel... die schaal-heugel zou bruikbaar zijn maar er zitten gaten in i.p.v. tanden erop.
Een pinion met pennen of kogels zou hier misschien iets zijn. Ik twijfel daarover want het moet wel betrouwbaar zijn.
Eindstoppen zouden vanwege de krappe ruimte in de gondel misschien met pennen die door elektromagneetjes in of uit worden gestuurd uitgevoerd kunnen worden
Een spindel is ook een optie net als een kabel met zeilwinch
Eenvoudigste zou iets als de oplossing van de elektrische retract van Nijhuis kunnen zijn, met 100 graden kom ik al dichter in de buurt van de echte

Inmiddels heb ik van de tekeningen de outline deels uitgewerkt naar 3D, hiervan kan ik spanten genereren

FXX1.JPG


Ramses heeft me op het idee gebracht er een mannetje op schaal bij te zetten, hier is deze 1:10

FXX3.JPG


Ik heb deze gave kist nog nooit als vliegend RC model gezien (wel als vrije vlucht rubbermodel) dus die uitdaging wil ik aangaan

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Als ik nog eens goed naar de detailfoto kijk lijkt het wel een dubbele strip.
Zoiets is te maken met busjes ertussen welke als rondsel kunnen dienen, mmm...
 
Heb je ook meer informatie betreffende al die stangen rond om het landingsgestel?

Als ik het plaatje bekijk, lijkt er een vergrendeling (ontlasting) te zitten in het ontwerp.
Bij in- of uitgeklapt is deze lijn zichtbaar en lijkt dan even lang te zijn.
Alleen uit het aanzicht kan ik niet uithalen hoe de rest allemaal gekoppeld is aan deze stippellijn (waar de rode pijl bij staat).
Ook vanuit het vooraanzicht snap ik niet helemaal waar deze lijn blijft. Want hij valt buiten de gondel

full
 
Hallo Ton, leuk dat je meekijkt en dank voor de link. Ik ken hem maar het is fijn dat deze nu in het draadje staat.
Aangaande de stangen; de stippellijnen is het raamwerk van struts in de gondel welke ook naar buiten lopen

s3.JPG


s1.JPG


s4.JPG


Door jou opmerking ben ik wel gaan inzoomen in de tekening en ik vond de lock!
Het hele segment wordt omhooggetrokken en de tuimelaar valt op zijn plek als slot lijkt het
Op dit plaatje lijkt de stang aan de bovenzijde van het segment voor de draaiende as naar de tandwielkast (de copiloot moest deze met handkracht bedienen, zware klus(!))
De stang erboven lijkt naar de tuimelaar te gaan voor de aansturing van de 'down-lock'

s2.JPG


Hier ga ik maar weer eens mee verder, dank Ton!

Groeten, Ralf
 
Vergissing: de bovenste stang is voor de copiloot
Er zit nog een stang horizontaal welke ik niet kan thuisbrengen
Het lijkt alsof de tuimelaar met een kabel wordt getrokken/gelost

fxx-uc-org-jpg.274129


s5.JPG


De 2 streepjes rechts van de '30' kan ik niet thuisbrengen deze lijken op hoogte van de horizontale stang te zitten
Groeten, Ralf
 
Dank je voor de verduidelijking

Is het geen optie om een servo achter het wiel te zetten?
Even heel snel en simpel jouw tekening bewerkt. Dit zit allemaal in de gondel en dan is er niets van te zien aan de buitenzijde
Je zou dan alleen moeten kijken hoe de constructie te vergrendelen is, zodat niet alle krachten op de servo komen te staan.
full


Een andere optie zou zijn om niet een servo te gebruiken maar een spindel. Kan al meer krachten verwerken dan een servo. Maar nog steeds zou de voorkeur zijn dat het landingsgestel de krachten zelf kan verwerken die bij opstijgen/landen erop komen.
s-l1600.jpg
 
Nieuw inzicht! dank voor je reactie hoeby!
De slag moet erg groot zijn vanwege de lange arm, ik zal de slag opmeten in de tekening.
Actuators heb ik ook naar staan kijken evenals doordraaiende servo's
Ik neem dit mee in mijn zoektocht, dank je wel!

Dit is ook interessant in deze:

Groeten, Ralf
 
Wat hoeby illustreerd bedoelde ik n.m.l ook met de servo!
Dit kan ook een meerslagen zeilwinch zijn maar een gewone sterke servo met stalen tandwielen kan dit werk ook wel vast aan!
Denk aan een stuurservo voor de 1:4 grote benzine auto'tjes!

Mvgr Hans
 
Als de actuator niet in de gondel past, dan kan je nog kijken naar de open gewerkte versie.
Als de actuator helemaal ingetrokken is, heb je nog steeds een behoorlijke lengte nodig om hem kwijt te kunnen.

Kijk eens in de rc vrachtwagen deel hier op het forum. Zij gebruiken ook spindels.
Door het idee toe te passen zoals in onderstaande foto, daarmee heb je niet zoveel ruimte nodig als de actuator.
De spindel-as komt dan van net achter het wiel tot voorbij de ingetrokken mode. Het messing blok maak je vast aan de retract arm.
Nadeel is wel, je spindel ligt vrij en daardoor niet afgeschermd voor vuil
spindel-bovenkant-jpg.184530
 
Hallo Ralf.

Dat ringsegment is een goot voor een staalkabel om het landingsgestel in te trekken. Met het hendeltje wordt de ring vergrendeld in zowel de up als down positie.
Met een zeilwinch zou het heel goed gedaan kunnen worden.

René
 
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben René!
Ik vroeg me al af waarom de kabelschijf voorop er zat
Hij zit echter wel aan de andere kant dan de goot o_O
Waar wordt de kabel gelaten bij het intrekken of is het toch een closed loop systeem?
Wordt het opgerold op een liertje?

fxx-ucc-jpg.274185


Het zakken gebeurt dan door de zwaartekracht, waarna hij ge-locked wordt.

Hans en Hoeby dank voor de input, ik ga me weer beraden

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Op de laatste foto zie je nog een kabelkatrol voor in het midden op de strut, Deze wordt waarschijnlijk gebruikt voor het naar voren trekken van de strut tegen de vliegwind in.
Het zou best wel eens een closed loop kunnen zijn.
Zo te zien gaat de kabel door het scharnierpunt van de strut weer terug naar naar de gondel.

René
 
Laatst bewerkt:
Back
Top