Hallo allen, Ik ben van plan om mijn brushed wagen een upgrade te geven (esc). De motor ben ik overigens tevreden mee. Mijn vraag gaat over de stekkers die vanuit de motor komen (rood, geel en zwart). De regelaars die ik tegen kom hebben een tamyia stekker en 2 kabels die je dan met de motor zou moeten verbinden. Met deze configuratie zou ik dan vanuit de motor 1 kabel over houden. Kan dit kwaad?
dan heb je geen regelaar voor een brushless motor, maar 1 voor een brushed. en gooi aub die tamiya stekkers er tussen uit, gebruik Deans of XT60, tamiya stekkers gaan na korte tijd open staan (de interne bus) en geven dan veel overgangs weerstand
Zegt hij toch ook. Maar komen er 3 draden uit de motor of uit de regelaar? Als er 3 draden uit de regelaar komt heb je dus een regelaar met een forward/brake functie. Vanaf de plus (rode draad) is er ook een aftakking naar de motor? Maar waarom een upgrade, puur alleen voor een LiPo LVCO? Een 2 euro LiPo alarm kan ook al voldioende werken (mits je ook stopt bij de eerste piep)
zoals ik het leest, komen er drie draden vanuit de motor, dus is het een Brushless motor..... en heb je dus ook een Brushless ESC nodig
Het gaat hier ook om een brushed motor en ik wil een nieuwe brushed lipo capabel regelaar ervoor aanschaffen. De brushed motor heeft 3 kabels die met een esc moeten verbinden. En betreft de stekkers heb ik eerder gehoord. Zal idd een Deans erop solderen, thanks.
Het gaat mij om het behouden van de brushed motor, maar met de kracht van lipo. Een lipo cut off feature zal de huidige esc (brushed uit '09) beschermen? Was juist bang om deze te frituren. Kan ik dat dan proberen? Oh en wat betreft de motor en de kabels, zal ik een foto van posten. Thx!
Nee Jan, oudje brushed 540er. Zal een foto posten, misschien zat ik fout nu ik dit alles lees. Weekend pas weer bij de box kunnen dus ff wachten tot dan.
Waarom denk je je ESC te frituren? De normale spanning van een LiPo is maar 0.2 volt hoger dan van een NiMh, Volgeladen mag een LiPo dan wel 8.4v zijn maar een NiMh van de snellader komt ook al snel met een spanning van 7.8v. Je zult geen ESC frituren! Een LiPo mag dan wel meer vermogen kunnen leveren maar uiteindelijk gaat het om wat er door de motor gevraagd wordt, dat zal een fractie meer zijn dan gevoed door een NiMh en dat komt alleen door een fractie hogere spanning en de lagere spanningsverliezen van de accu zelf. Een LiPo cut off is niet voor het behoud van de ESC maar voor het behoud van de accu, als die onder de 6v komt raakt die beschadigd.
Thanks Roelof, zal dat dan eerst een go geven zien hoe alles erop reageert. Blij dat ik hier ben gekomen voor navraag.
die moet dan echt stokoud zijn de brushed motoren waarmee ik vroeger (eind jaren 80) reed, hadden slechts twee draden (plus en min) Sam 0973 door Jan de Boeff geplaatst op 31 okt 2013 om 21:34
3 draden van de motor blijft mij ook vraagtekens geven, tenzij de 3e draad een aardedraad is. Foto's zouden inderdaad wel handig zijn om ons meer duidelijkheid te geven.
Ik vond dit op een buitenlands robot forum, ook zij vroegen zich af waar de derde draad voor was, hij was verbonden met de can, dus men dacht daar dat hij tbv noise reduction was oid, maar aangezien er toch wel ontstoring condensatoren aanwezig waren...misschien is de motor uit de tijd van een mechanische regelaar en werd de derde draad hiernaar toe geleid om "vonkoverslag" tegen te gaan???...ik ben benieuwd naar de foto's van de topicstarter...
Allereerst bedankt voor het meedenken allen. Ik heb een lipobuzzer aangeschaft en hierdoor kan ik met lipos rijden op de brushed motor. Wat betrefr de draden, GROFFE vergissing, het zijn er toch 2.
vergissen is menselijk als ik je een tip voor een nieuwe ESC (Brushed) mag geven, kijk eens naar de Hobbywing 1060, dit is een goede, niet al te duren ESC die ook waterdicht is en deze heeft een lipo beveiliging ingebouwd, dus zal bij een te lage lipo spanning afslaan zodat je lipo gespaart blijft succes
Heb inmiddels een brushless capable esc aangeschaft (vergelijkbaar met Hobbywing) met ingebouwde Low Voltage cut off. Bedankt voor het meedenken.