sleeptoestel voor VV-zweefmodellen

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Inmiddels 20 jaar oud en destijds een replica van een klassiek toestel: MPX Hummel, zie foto:



Doel van dit draadje. Het toestel wat meer terug in de tijd brengen (vooral de looks) en bovenal voorzien van sleepinrichting om VV-zweefmodellen een stukje naar boven te kunnen slepen.

Kortom: hoe ziet een historisch verantwoorde sleepinrichting voor VV-zweefmodel eruit.

Tips zijn van harte welkom.
 
Of het slepen van een VV kist wil??? Die VV kist wordt dus niet gestuurd...tja...wanneer beide de grond in gaan...dan wil het dus niet...

Is het al eens geprobeerd ?...zo niet...dan wordt het de hoogste tijd :p:p

De kist wat meer vintage looks geven..wat dacht je van:
- Lg korter maken
- wielen zo ver mogelijk naar voren (staaldraad dus schever...en net onder de prop) en wat groter en stroomlijn type
- semi doorzichtige bekleding (minder doorzichtig dan nu)
- basic kleuren ( dus geen trendy)
- twee kleuren schema waarbij de overgang van de ene naar de andere mooi mee loopt met de lijnen van de kist
 
Het probleem met slepen is volgens mij:
- waar moet de lijn aan de zwever
- hoe komt de lijn van de zwever af.


Zou je de lijn onder de zwever kunnen maken (zoals een VV zwever wordt opgetrokken) dan zal de lijn nadat deze behoorlijk slap komt te staan..er af vallen. Maar met de lijn er onder zal de zwever veel te hoog achter de sleper willen vliegen.

Dus zoals het hoort de lijn aan de neus. Dan zou je een heen en weer lijn aan de sleper moeten hebben die door een groot oog op de neus van de zwever gaat. Zodra de sleper één uiteinde van de lijn loskoppelt trek je ...mogelijk...de losse helft door het oog en is de zwever vrij...
 
of...met een losse lijn werken.
- aan de neus van de zwever zit een oog wat aan de onderzijde een stukje open is dus een soort haak
- de sleper ontkoppeld de lijn ( hele lichte lijn want anders gaat de zwever duiken).
- die lijn gaat tov de zwever verticaal tot zelfs door het lood hangen naar achter (door de luchtweerstand) en zal er dan af vallen..toch??
- lijn weer opzoeken..
 
Wat voor materiaal om te bekleden is ideaal voor dit formaat motorvliegtuig? Dus als alternatief voor Oracover?
 
Wit: Salzer ( Polyspan) een weefsel met spanlak lijmen..dan ietsie spannen met de strijkbout dan één laagje spanlak om het dicht te maken
Gekleurd: Airspan ook een weefsel maar iets minder sterk dan Salzer...verwerking ..plakken met Pattex... rest idem.

Te verkrijgen bij Mike Woodhouse ( FF supply) en Bernard helpt je vast bij de bestelling...mogelijk kun je nog mee in de collectieve bestelling die op dit moment loopt. Zie topic de VV winkel.
 
Laatst bewerkt:
Romp: zijde...vleugels en staart: dik wit tissue met dun rood en geel er overheen:

100_5811-jpg.262724



Romp rood = tissue en blauw is airspan
Vleugels en staart bekleed met airspan:
100_5789-jpg.262016
 
Vraag het aan Ton v. Munsteren, hij heeft ervaring met het opslepen van zwevers met zijn Red Eagle. Ik geloof met behulp van klittenband.......
 
Bij hobby-shop The Balsa Cabin kom ik allerlei kleuren airspan tegen. Is er ook nog iets dat ik aan moet schaffen om het op te brengen c.q. te laten hechten? Het liefst plaats ik één bestelling:

https://balsacabin.co.uk/product-category/coverings/airspan/

PS inmiddels een artikeltje gevonden, waarvan ik hoop dat het enigszins klopt:
http://www.volareproducts.com/PFFT/FilmCoveringArticle.pdf

Intuïtief zou ik dan deze mee bestellen:
https://balsacabin.co.uk/product/clear-non-shrinking-dope-125ml/
 
Laatst bewerkt:
Heel eenvoudig...Pattex transparant (Praxis) en dat 100% verdunnen met thinner.Op het frame en de randen van de bekleding aanbrengen..even laten drogen..dan met de strijkbout plakken
 
Laatst bewerkt:
Ja...met spanlak...1 laag onverdund of nog beter 2 lagen 50 % verdund..om de poreusiteit te dichten. Airspan is al waterbestendig van zich zelf...

Let op dat je geen bio thinner (Praxis) neemt...de echteslechte die mot je hebben ( Karwei).
 
Zoals Max al aangeeft gaat het prima met een touwtje en een stukje klittenband.
Maak jij de Hummel mooi vintage dan gaan wij samen slepen en gaat de Sonny1500 op de meeting omhoog achter de Hummel omhoog.
Ton
 
Ja...met spanlak...1 laag onverdund of nog beter 2 lagen 50 % verdund..om de poreusiteit te dichten. Airspan is al waterbestendig van zich zelf...

Let op dat je geen bio thinner (Praxis) neemt...de echteslechte die mot je hebben ( Karwei).

Helaas idd steeds meer rommel bij de bouwmarkt. Mijn advies is koop een 250 ml potje met verdunner voor 2K autolak. Perfect spul geen problemen meer met witte uitslag of andere problemen.
 
Maar dat zijn geen vrije vlucht zwevers die er achter hangen.....ik vraag me af of dat gaat.
 
Precies...geen VV zwever wat we daar zien. De uitdaging is met een RC ( VRA) kist een VV model te slepen ( dus een ongestuurd model) Hier ligt een uitdaging!!!
 
Precies...geen VV zwever wat we daar zien. De uitdaging is met een RC ( VRA) kist een VV model te slepen ( dus een ongestuurd model) Hier ligt een uitdaging!!!

Maar....Eric vroeg:
Kortom: hoe ziet een historisch verantwoorde sleepinrichting voor VV-zweefmodel eruit.

"Vroeger" werd er voor zover ik weet niet gesleept maar werden kistjes met een huckepack omhoog gebracht. Vandaar mijn eerste reactie. Een huckepack is veilig, eenvoudig, en historisch verantwoord.
 
Back
Top