bouwverslag Hellen Artesania Latina

Hallo,

we zijn ondertussen een kleine 3 weken bezig aan de Hellen. Dit is mijn eerste boot en ik ben volop aan het leren.

We hebben al de nodige foutjes gemaakt en opgelost, gisteren is de romp te water gegaan voor een eerste test en alles lijkt goed te werken.

Nu gaan we beginnen aan de bovenbouw.

Ps; we = vrouwlief en ik , we bouwen samen eraan als de kinderen in bed liggen.

alle hints en suggesties zijn welkom, een volledig bouwverslag met stap voor stap foto's en commentaar kan je op onze website vinden http://verretdeprest.be

groeten,

Patrick
 
de eerste blik op het project

afb14843.jpg



de maagdelijke romp

afb14844.jpg


De spanten worden uit het hout gedrukt; even voorzichtig zijn maar dit lukt best. Het 'voorponsen' is goed gedaan.

Zoals op de handleiding worden de ribben gelijmd, dit doen we met patex watervaste houtlijm.

TIP : markeer de uitsparingen op de rib met potlood, zodanig dat je weet dat ze ver genoeg in elkaar gedrukt worden. Als je start met de lijm en de montage is dit moeilijk te zien. (ik heb er eentje moeten herdoen)

De as moet door de hele constructie door, op de handleiding is dit 'even' gedaan met een vijl. Ha Ha... die triplex is toch even hard, de boormachine komt eraan te pas.

Oh ramp... even uitschuiven met de zaag en ik breek een rib af.


het binnenwerk :

afb14845.jpg
 
voorbereiding plakwerk


afb14846.jpg



Je moet de hele schroefas zelf in elkaar steken. Dus een soort 'koperen' koker met 2 bussen die als lagers gaan dienen.
Eerst even een gaatje maken voor de smeernippel (Graupner 8mm)

En ja, natuurlijk passen die bussen niet in de koker. Verwarmen helpt niet, schuren dan maar.Dan even met voorzichtige maar krachtige hand (en een klein hamertje met houten plank) de busjes erin kloppen.

Miserie, aan de uiteinden moet je ze erin kloppen en dan plots vallen ze erdoor. Vastlijmen met superlijm dan maar - ondertussen zeker zijn dat ze mooi uitgelijnd worden.

Oke, dit is echt niet goed. Eenmaal alles gemonteerd en even aan gedraaid (met de handboormachine - ja, met vet ertussen) blijkt dat je echt moeite moet doen om die as te draaien. Ik schat dat de motor hier, zonder in het water te zitten, al best zijn werk mee zal hebben. De as plooit ook als je hem in het model steekt, niet zichtbaar maar je merkt plots dat ie nog moeilijker gaat.

Na enkele gesprekken op de club nemen we geen risico, de as wordt terzijde gelegd en een Grauper as gekocht... voor die 12 Euro kan je beter geen risico lopen want vervangen gaat achteraf niet. Met deze as komt de hele motor wel erg naar voren in het model - maar het lukt wel.


Er is ook geen aanwijzing wat soort motor erin moet, dus ik gok op een Graupner 720 BB Torque, de combinatie lage toeren - hoog koppel ZONDER overbrenging spreekt me wel aan. Een klomp van 380 gr.... indrukwekkend.

Ik laat de motor toch inlopen op 2 D-cellen voor een uurtje (in afwissellende richting)

Ik kies ook een Robbe Rookie Navy regelaar van 35Amp. Wow... vergeleken met vliegtuigregelaars (voor borstelmotoren) is dit aan de zeer prijzige kant. Maar ik heb al in het verleden geleerd dat je beter een goede regelaar kan kopen die iets te krachtig is en we betalen dan maar met de wrange glimlach. Bij de regelaar zit ook een ontstoringssetje dat ik op de motor soldeer.

Ik monteer de motor op een Graupner motorsteun, denkend dat ik een steun zelf ook kan maken maar dat dit er toch zeer regelbaar en handig uitziet.

Bootjes blijken toch duurder te zijn dan ik verwachte... ook veel meer werk. Ik neem echter geen risico, ik ken er nog niet genoeg van om oordeelkundig te durven besparen.


afb14847.jpg
 
Bij het passen van de schroef heb ik ook mijn bedenkingen hierbij. Het is een drieblad kunststof prop met een diameter van 6 cm.
De speling met de onderkant van de kiel is 1-2 mm, nogal weining naar mijn zin. De schroef zelf kan je met 2 vingers gewoon plooien.

Ergens lijkt me een 6 cm schroef in zacht plastiek niet optimaal voor de aandrijving, na wat zoekwerk op het internet kom ik tot de vaststelling dat niemand het echt weet en dat het blijkbaar teveel afhangt van het model.

Dus we gokken en vervangen de schroef met een 50 mm vierblads messing (?) exemplaar van Rivabo. Beetje duur maar het is een heel verschil - zeker qua looks.

De nieuwe combinatie schroef-as loopt inderdaad prachtig; je kan hem zo rondspinnen, iets wat met die andere niet kon.


afb14848.jpg
 
Voor de antenne in de romp te leiden, pas ik een trukje toe van het Micro-Magic forum. Ik lijm een plastic buisje (overschot vliegtuigbouw) vooraan in de romp, juist onder de plaats van het dek.

Daar gaat de antenne in, zodoende is die beschermd en kan ik de ontvanger steeds wisselen indien ik dat wil. Ik let erop dat de antenne aan de tegenzijde van de regelaar komt te zitten. Helemaal ervan weghouden kan niet, maar we doen ons best.

Ik wil later de boordverlichting en de mast (indicatie vissen)+dek verlichting afzonderlijk kunnen schakelen. Alhoewel je best een electronische schakelaar koopt (bij Conrad ofzo), had ik geen zin op te gaan solderen of veel uit te geven. Een oude mini servo en twee micro-switches zullen de klus ook wel klaren.

Ik heb reeds een drie standen schakelaar op mijn zender, dit komt op kanaal 6.

Met stabilit komt alles voor mekaar :-) Wel even opletten dat je de switches niet vast lijmt, ook zeer zorgvuldig met de computerzender de maximale uitslag regelen zodat de servo niet bromt.

afb14849.jpg
 
Oke, eindelijk is alles klaar voor een test. De regelaar is met velcro vastgezet, de batterijen laat ik nog los, kwestie van mischien nog te moeten spelen voor het zwaartepunt.

Het zaakje weegt nu 2,44 kg.

Droog loopt de motor 0,95 Amp (met schroef), ik heb erop gelet de amperemeter te gebruiken en de beste positie hiermee te zoeken tijdens het vastlijmen van de motorsteun.

In de badkuip ermee. En nee... het lekt niet... oef.

Op het eerste zicht moet er vooraan nog wel wat gewicht in, ik ga waarschijnlijk afzonderlijke bateriijen gebruiken voor de verlichting, dus we zien wel ....


afb14850.jpg


En we testen even de gas, volle kracht vooruit !!

vooruit : 4.14 Amp
achteruit 3.95 Amp

Inderdaad, de motor klink iets soepeler in z'n achteruit, dit had ik al gemerkt bij het inlopen.

Ik heb geen idee of dit voldoende vermogen is. Misschien had ik toch nog een 55 mm schroef kunnen steken, anderzijds is 4 Amp dicht tegen het optimale rendement van de motor - 3 Amp.
 
Onderaan de romp komt een houten plankje, de bedoeling is dat dit over het roer komt. Dit doen we echter niet, als het over het roer gaat krijg ik dat er nooit meer uit. Momenteel wil ik toch liever een demonteerbaar roer, kwestie van makkelijker schilderen en regelmatig onderhoud. Het roer staat spijtig genoeg een tikje schuins, maar ik wou niet te veel uitboren en 'foefelen'.

afb14851.jpg


Dan is het tijd om het dek te schuren zodat het op de ABS romp kan. Die G4 waar het onderaan mee behandeld is, verstevigt echt het dek, het is merkbaar minder plooibaar en ik moet geen angst hebben het te breken bij het schuren.

Even gaten boren voor de masten en weer een mooie pose voor de foto.


afb14852.jpg
 
Ik denk tegen het weekend het dek erop te hebben.

Dan is het tijd voor beplanking en het stuurhuis. Ook moet ik dan al beginnen denken aan het verven van bepaalde delen.

als lak ga ik Auto5 Modip autolak gebruiken op een primer van graupner.

ik moet dat beter eerst eens testen ....

Patrick
 
Hoi Perk,

Al die foto's, dat doet me een beetje terugdenken aan de bouw van mijn Amsterdam (ook van Artesania Latina). Dat lijkt echt heel veel op elkaar :D .

Dat je die bijgeleverde schroef niet gebruikt is een hele slimme zet. Ik had onder mijn Amsterdam precies dezelfde schroef en ging toen in het bad testen. Volgas vooruit en met de hand de romp tegenhouden zodat deze niet uit het bad vliegt. Alles ging goed totdat ik ineens de kont tegen de achterkant van het bad duwde. De motor liep nog op vol vermogen maar er was geen beweging in de boot te krijgen :? . Ik zag toen ineens wat rode stukken door het bad vliegen wat later de bladen van de schroef bleken te zijn (ik had de schroef rood geverfd). Alle bladen waren dus afgebroken en alleen het "kogeltje" zat nog aan de as :evil: .

Maar even wat anders, ik zag op één van je foto's dat je een motorsteun van Graupner hebt gekocht. Heb je daar toevallig een bestelnummer van, want in mijn Walcheren komen ook twee 720BB Torque's te liggen en zo'n motorsteun lijkt me wel wat.

Groetjes Danny.
 
Ai,

ik heb de papiertjes van die motorsteun weg gedaan.

de zoek op de Grauper website help niet echt, maar ik denk dat het deze was :

Tiltable Marine Motor Mount

http://www.hobby-lobby.com/scaledrives.htm

GR1711 Graupner Model Boat Accessories Tiltable Marine Motor
Mount ..... $ 18.90

http://www.shop.graupner.de/webapp/.../macros/main.d2w/report?lang=en&show_cat=5445

het werkt wel goed, maar de steun is wel nogal hoog. Bij mij komt het iets te hoog uit en alhoewel je wel de hoek kan veranderen ... niet de hoogte.

Het is een propere oplossing die je goed kan tunen.

Patrick
 
Hoi Perk,

Bedankt :thumbsup: , ik het de motorsteun nu ook gevonden. De steun is inderdaad wel wat aan de hoge kant, dus ik hoop maar dat hij gaat passen.

Groetjes Danny.
 
Ondertussen gaan we door met de bouw, het dek komt erop

afb15143.jpg


drank kartons zijn prachtige dingen voor druk te zetten.
(ik heb geen echte werkplaats en gereedschappen hiervoor)
 
de houten kiel zit er ondertussen ook op.

ik begin dan maar aan de waterlijn

afb15145.jpg


die stabilit droogt toch wel langzaam hoor !!

Oke, na 10 min is het niet meer verwerkbaar, maar na 1-2 uur is het nog te zacht om een echt sterke verbinding te geven.
( tube komt uit een modelbouwwinkel die pas 2 maand open is & de verhoudingen zijn gerespecteerd)

dus we zullen dit in 4 keer moeten doen en telkens een nachtje laten drogen.

5 min expoxy is veeeel sneller.

Patrick
 
Ondertussen ben ik begonnen aan het beplanken van het dek

afb15913.jpg

afb15914.jpg

afb15915.jpg


mijn vrouw is aan de bovenbouw bezig, het stuurhuis komt er ook aan.

Gisteren heb ik onderaan de romp met plamuur ingestreken, stinken .... ik zal waarschijnlijk nu ettelijke avonden kunnen schuren.

Patrick
 
na een lange pauze zijn we eindelijk terug bezig.

wat is er gedaan

- stuurhuis is verder aan gewerkt, bijna alle plankjes gedaan
- romp is redelijk oke bijgewerkt met plamuur en afgeschuurd
- verschansing (reling ?) is erop gezet met bijgewerkt. Die paste langs geen kanten.
- soundmodule eencylinder van Robbe (niet meer verkrijgbaar, was uit een zeer oude stock) gekocht voor erin te zetten

en vandaag hebben we de eerste laag beits op het dek gezet

174-7449_IMG.JPG


het ziet er donkerder uit dan het werkelijk is. Waarschijnlijk houden we het op 1 laag beits en een 3-4 lagen satijn jachtlak.

groeten... we gaan er terug mee verder nu !!

Patrick
 
eerste laag verf, een primer, is eindelijk gezet.

normal_191-9177_IMG.JPG


dit moet toch een van de meeste trage werven zijn op het forum :-)
 
Back
Top