Hallo allemaal, In mijn model sleepboot heb ik een rc-switch ingebouwd die de scheepshoorn aanstuurt na een schakelaar/drukknop op de zender bedient te hebben, rc gestuurd dus. Deze rc-switch met de scheepshoorn (inclusief versterker) heeft een voedingspanning van 12 volt nodig. Tot voor kort niets aan de hand. Bij de wat lagere (vaar) snelheden lijkt alles normaal te werken, ook de bediening van de scheepshoorn vanaf de zender. Ik merk echter dat bij toename van de throttle (m.a.w. het gas geven) van mijn zender, dat de scheepshoorn spontaan begint te werken vanaf een bepaald niveau. Ik kan hem wel via de rc-zender uitzetten. Maar zoals jullie misschien begrijpen, dit is geen wenselijke situatie. De rc-switch is van Dimensionengineering (.com): ¨BattleSwitch radio controlled 10A relay¨. Mijn RC zender is een Carson Reflex stick 2, 2.4Ghz, 6-Channel met daarbij behorende ontvanger. Ligt het wellicht aan de rc zender of ontvanger ? Ik heb regelmatig, voordat de ik zender gebruik, de accu spanning gechecked, in de modelboot maar ook die van de rc-zender, maar deze waren iedere keer goed? Hoe kan dit ? Is er iets wat ik over het hoofd gezien heb ? Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn ? Alvast bedankt voor jullie bijdragen. Johan
Hallo Johan, Dat is vervelend zo'n spontaan werkende scheepshoorn. Hoe bedien je de hoorn vanaf je zender? Met een stick of met een schakelaar? En de RC-switch met relais hangt die aan één van de ontvangerkanalen? Liggen in de boot de kabels van de ontvanger naar de RC-switch bij de kabels tussen regelaar en motor? Ze zouden daar stoorpulsen op kunnen vangen, waardoor de RC switch schakelt. Ook zou het kunnen zijn dat in de zender het kanaal dat de motor bedient ook de RC-switch "meeneemt" omdat er (ongewenst) een mixer is geactiveerd. Probeer de RC-switch van de hoorn eens via een ander kanaal aan te sturen en kijk dan eens of het effect er nog is. Verder zou ik zo gauw niets kunnen bedenken. Gr. Klaas.
Hallo k-k, Dank voor uw reactie. Een hele hoop vragen. Ik zal ze proberen te beantwoorden. 1 De scheepshoorn bedien ik vanaf de zender met een schakelaar. 2 Ja, de RC-switch zit verbonden op 1 van de kanalen op de ontvanger. 3 Nee, de RC-switch module print,zie website dimensionengineering.com (Battleswitch), zit in een ¨bakje¨ samen met de ontvanger (die overigens wat hoger is gemonteerd, redelijk voor in het schip. Vandaar gaan er 2 draden naar voor in het schip naar de versterker met luidspreker. Er gaan 2 draden via de zijkant naar de motor toe vanaf de vaarregelaar. De 12 volts accu zit zo ongeveer in het midden van het schip. Vlak voor dat ¨bakje¨. Ik kan natuurlijk altijd proberen om de scheepshoorn eens op een ander kanaal te zetten, maar dat zou betekenen dat ik eigenlijk dit kanaal niet kan gebruiken voor een scheepshoorn maar ook niet voor bijvoorbeeld een waterpompje voor een firemonitor o.i.d. MvrGr, Johan
Johan, Even proberen betekent niet dat je datzelfde kanaal ook moet blijven gebruiken. Het is alleen maar om te kijken of het ongewenste effect dan ook optreedt. Geen mixer(s) in de zender? Gr. Klaas.
Testen op storing uit motor of accu-regelaar-motorbedrading: Motor loskoppen. Bij borstelmotor minstens één motordraad, bij borstelloze motor minstens twee van de drie motordraden. Of gewoon de regelaar loskoppelen van de accu. Mits geen BEC of SBEC van/op regelaar gebruikt wordt. Anders zou niets meer werken.
@k-k Ik heb het ook nog geprobeerd om de RC-switch die de scheepshoorn bedient op een andere zender kanaal zetten, maar met hetzelfde resultaat. Verder heb ik er toch maar eens een andere zender aangehangen en een andere ontvanger ingezet, een Graupner JR X-412 . Het lijkt er een beetje op wat Klaas hierboven al aangaf nl. dat er bij de andere zender, een Carson Reflex Stick 2 6-channel, hier ongewenst een mixer geactiveerd wordt. De handleiding daarvan is erg summier te noemen en geeft geen gedetailleerde informatie daarover. Bij die X-412 van Graupner JR lijkt alles vooralsnog wel goed te gaan. Ik kan de throttle/gashendel stick behoorlijk ver naar voren duwen (zoniet bijna plat leggen) d.w.z. gas vooruitgeven zonder dat de hoorn spontaan begint te loeien. Het zou ook nog kunnen dat de ontvanger tijdelijk bij hoge spanning/motor vermogen even geen voedingspanning meer krijgt, maar dit zou eenvoudig op te lossen moeten zijn door een ontvanger accu toch aan te sluiten, is mijn idee. Het kan aan de kwaliteit van de ontvanger van die Carson Reflex Stick 2 liggen, maar dit is een zo goed als nieuwe zender en ontvanger.
Als al het andere goed werkt/beweegt, lijkt het me geen kwaliteitsprobleem, geen fabricagefout. Ik zet mijn geld op een geactiveerde mixer. Hoe beweegt een servo wanneer je hem op scheepshoorn kanaal/functie aansluit?
Johan, Heb nog even de gebruiksaanwijzing geraadpleegd. Is inderdaad summier, maar er wordt geen mixer genoemd. Begrijp dat je een motorregelaar met BEC hebt. Het zou kunnen dat je accu wat slechter wordt en dat de spanning onderuit gaat als je volaan vaart. Wat jij al stelt zou kunnen gebeuren en dat de ontvanger dan te weinig spanning krijgt om goed te kunnen functioneren. Probeer het ook eens op een goede, geladen 12 Volt accu. Je zou het ook kunnen testen met een extra ontvangeraccu. Dan wel de rode draad van de regelaar even uit het ontvangerstekkertje trekken. Gr. Klaas.
Hallo Johan, Probleem nu onder controle? Ben eigenlijk wel benieuwd. Of is geen bericht, goed bericht? Gr. Klaas.
@k-k Ik ben momenteel bezig om in een soort van testbadje e.e.a. uit te proberen maar het lijkt erop dat het nu wel goed gaat. Bij de X-412 van Graupner JR wil de hoorn ¨¨nog wel een aanzet geven om te gaan loeien¨¨, m.a.w. je hoort hem eventjes (1-2sec.). Kan ook aan de tijdelijke slechte ontvangst? (of storing) ervan liggen. Ik heb nu wel een ander ¨probleempje¨, als mijn modelboot een tijdje in een testbadje gelegen heeft, komt er een witte (kalk?) aanslag op de romp, voornamelijk beneden de waterlijn. Kan dit kwaad voor de lak ? Ik probeer deze met huishoud azijn weg, verdund met wat water te wrijven, iemand anders daar ervaring mee ? @ron van sommeren Bedankt voor uw ¨illustratief how-to¨ van de servo stekkertjes.
Johan, Hoe lang is een tijdje? Paar uur, paar dagen? Kan in een korte tijd eigenlijk geen kalk zijn. Lijkt haast of je verf niet (langdurig) waterbestendig is. Kalkafzetting uit water is geel bruining. Wat gebeurt er als je de romp afdroogt en een paar dagen laat staan? Verdwijnt de witte aanslag dan? Gr. Klaas.
@k-k Ik heb gisteren dus de romp met een klein beetje azijn en niet al te natte doek afgewreven en zo laten staan. Vanmiddag heb ik de romp verder met wat water en afwasmiddel afgedaan n.a.v. uw berichtje. De boot is gisteren, met tussenpozen, telkens ongeveer een uur in het water geweest. Met het afwrijven moet je er wel wat moeite voor doen, maar het verdwijnt wel uiteindelijk. De verf/lak lijkt vooralsnog niet aangetast. Het rare is wel dat de witte uitslag ook op de messing schroefbladen zat ! Kan het aan het water kwaliteit liggen, d.w.z. hardheid en zuurgraad ? Hier in Maarheeze (NB) bijvoorbeeld is de waterhardheid (dH) 6 en de zuurgraad (pH) 7,82. Bron: https://www.brabantwater.nl/drinkwater/Paginas/Waterhardheid-en-zuurgraad.aspx Geen idee of dit een goede of slechte waarde is m.b.t.het gebruik van verf/lak voor onze modelboten. Ik weet ook niet of dit überhaut van invloed is.
Hallo Johan, Geen idee wat de witte vlekken veroorzaakt. Doet het fenomeen zich ook voor op andere onderwerpen? Als het ook op de messing schroefbladen zit moet het toch uit het water komen. Als ik met mijn boten vaar dan droog ik ze gelijk af als ze uit het water komen. Voorkomt aangedroogd vuil en vlekken. Oude handdoeken of theedoeken zijn daarvoor ideaal. Gr. Klaas.
@ron van sommeren Ik zit momenteel er over te denken om de ontvanger toch apart te voorzien van een eigen accu. Bij uw ¨illustratief how-to¨ van de servo stekkertje van een paar post hierboven, kan ik dan ook een verlengsnoertje aansluiten op de ontvangerstekkertje van de vaartregelaar en dan bij de aansluiting naar de ontvanger toe, zoals u al illustratief uitleg gegeven heeft, op dat punt de rode draad eruit halen ? Dan blijft nl. de originele stekkertje met de 3 draden vanaf de vaartregelaar intact. De rode draad is dan vanaf het verlengsnoertje niet aangesloten op de ontvanger i.p.v. de originele rode draad vanaf de vaartregelaar zelf. Begrijpt u een beetje wat ik bedoel hiermee ? Is deze handelwijze ok volgens u ?
Geen probleem, het maakt niet uit waar je de draad onderbreekt. Anderzijds, hoe minder verlenging en hoe minder connectoren hoe beter. En de methode in de foto's is niet permanent, de oude situatie is makkelijk te herstellen. Mits je het vrijgemaakt pennetje niet afknipt natuurlijk.
Zeepiraat, heb je de suggestie van Ron al geprobeerd? Een servo aansluiten op het kanaal van de scheepsjournaal, en kijken wat de servo doet bij vol gas... als die rare fratsen gaat uithalen, weet je in ieder geval dat het niet aan je schakeling ligt...
Roel het gaat om een toeter of hoorn, geen scheepsjournaal! Je bent toch niet in hogere sferen? Gr. Klaas.
IPad van mijn echtgenote... niet gewend. Op de camping... maak er maar een scheepshoorn van. Doet die stomme iPad het weer... typ ik scheepshoorn in, geeft het kreng als suggestie scheepsjournaal... enfin, morgen weer thuis met m’n eigen pc...
Ja ja, geef de IPad maar weer de schuld Of gewoon toch eventjes maar een type cursus volgen Ik heb een aparte ontvanger aangesloten want ik vond de eerdere uitleg van k-k het meest waarschijnlijke, dat nl. de ontvanger tijdelijk even geen spanning krijgt, om goed te functioneren, als ik tijdelijk even voluit gas geef via mijn zender. Accuś zijn nog nieuw en vol geladen. Zojuist opnieuw t.b.v. mijn reactie uitgeprobeerd. Nu een Graupner X412 zender en bijbehorende ontvanger met aparte ontvangeraccu gebruikt. Toen voluit gasgegeven via de zender en dit gaat goed, d.w.z. de hoorn gaat niet meer spontaan werken. MvrGr, Johan