Aanpassing zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Azurro, 1 sep 2017.

  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    @Azurro
    Het was mij een waar genoegen, om jullie persoonlijk te ontmoeten.
    Zo'n bezoek brengt gelijk de mogelijkheid, om diverse zaken te zien, voelen en daarmee een goed besluit te maken.

    Gelukkig zijn die sticks die @max z aantoont ook een stuk goedkoper te verkrijgen!
    Zoek maar op de bekende sites naar: 4-axis potentiometer Joystick
    Dan zul je meerdere aanbieders vinden en vooral de prijs is een stuk aangenamer.

    Het eerste plan was om een huidige "Cyborg evo force" joystick te gaan aanpassen waar nodig, echter bleek dit wat complexer dan verwacht.
    Ook mede, dat deze joystick geen potmeters, maar lichtsluis encoders gebruikt!

    Gelukkig had ik al zo'n 4-axis potentiometer Joystick in huis liggen en kon ik deze als vervangende laten zien.
    Idealiter heeft deze joystick maar drie assen, op/neer, Links/Rechts en een draaiende (terugverende) Linksom/Rechtsom.
    Ook heeft het nog een "moment" drukbutton, echter gaan we deze niet direct gebruiken, maar wel de bekabeling.
    In theorie kan ik daardoor twee extra potmeters in de (nog te ontwikkelen) 3D joystick handel plaatsen.
    De Plus en Min zijn er al, via de derde potmeter in de handel en die twee draden van de schakelaar kunnen dan gebruikt worden voor het signaal vanuit de "loper".
    1pc-4-Axis-Joystick-Potentiometer-Button-Black-For-JH-D400X-R4-10K-4D-with-Wire-49.jpg_640x640.jpg

    Komende dagen ga ik een begin maken aan het 3D ontwerp, dit zou dan uiteindelijk al klemmend om de huidige joystick-handel bevestigt moeten worden.
    Hierdoor zal het comfort toenemen en is er bovenop meer plaats voor een Throttle potmeter en wellicht nog voor een extra potmeter.

    Word zeker vervolgt....
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2017
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    :thumbsup:
    Teken je het 3D ontwerp zelf in cad? En print je het zelf?

    Groet,
    Max.
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Max,

    Inderdaad zelf tekenen en dan uitprinten.
    Heb een Ultimaker 2+ staan, ideaal om een prototype mee uit te printen.
    Mocht het ontwerp bevallen (goed in de handen aanvoelen), dan kunnen we altijd nog kijken om het bij Shapways te bestellen, of een vergelijkbaar bedrijf.

    Hier een eerder ontworpen joystick, al dan wel voor een ASD sleper :thumbsup:
    IMG_0064.JPG
     
    JaFa en corvl vinden dit leuk.
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Het begin is er, hier dan ook alvast een voorbeeld: (het paarse deel is demontabel en maakt het mogelijk, om de 3D handel klemmend op de 4-axis joystick vast te zetten)
    Joystick_isometric.jpg
    Joystick_zijkant.jpg
    Joystick_voorkant.jpg
    Joystick_zijkantR.jpg
    Joystick_achterkant.jpg

    Hieronder zie je hoe dat de 4-axis joystick ertussen zit.
    Joystick_3axis.jpg

    Joystick_X9E.jpg
    Deze laatste afbeelding geeft meer het idee, hoe dat het er dan op een zender uit gaat zien.
    De bovenkant van de handel zal nog wel wat aangepast moeten worden, dit ivm het nog nader te bepalen type potmeter (schuif/draai).
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Marten, het mechaniek van de kruisknuppels in de zenders is hier niet geschikt voor. De krachten die door dat grote handvat op dat mechaniek worden uitgeoefend, of uitgeoefend kunnen worden, zijn zo groot dat dit mechaniek daar vrij snel kapot door zal gaan. Ook zal het gewicht van de hand veel te veel op dat handvat rusten en daarmee op het mechaniek in de zender. Dat is ook niet fijn voor het mechaniek.
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Ernst,

    Dat is inderdaad wel een belangrijk punt, wat zijn nodige aandacht zal vragen.
    Nu gebruiken we in dit geval geen standaard knuppels vanuit een Taranis zender, maar een 4-axis knuppel welke wel wat steviger aanvoelt.
    Het zal uiteraard evengoed goed testen worden.
    Eventueel kan ik er een mechanische eindstop op maken, mocht dit noodzakelijk zijn. (de onderkant van de 3D handel heeft een schuine rand van 45graden)
    Dit kan later nog worden toegepast, dat scheelt :thumbsup:

    Dank voor het meedenken! :koud:
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Marten, je zult ook aan de terugstel-veren moeten denken, als het gewicht van het handvat toeneemt zullen die ook zwaarder (en groter?) moeten worden. Ik zou ook de in te bouwen extra's om die reden tot het noodzakelijkste beperken.
    Het mechaniek doet me overigens aan een oude Remcon kruisknuppel denken.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Marten, het is niet alleen de eindstop maar ook de assen, en de lagering daarvan, waar je problemen mee zult krijgen. Bij vrijwel alle zenders is die lagering aan één kant de lagering van de potmeter as in het potmeter huis. De andere kant is een plastic, bij het "goedkope" spul, of een metalen asje dat in plastic of hooguit een bronzen busje draait. Alleen de zenders uit de top sectie hebben kogel lagers. Die kunnen meer hebben maar of ze zo'n groot extra gewicht kunnen hebben? Eerlijk gezegd heb ik daar m'n twijfels over.
    De terugstel veren waar Max al terecht op wijst zal je niet zo maar door sterkere kunnen vervangen. Het mechaniek dat daar voor zorgt is helemaal niet bedoeld voor zo'n groot handvat. Daar zal je waarschijnlijk ook iets anders voor moeten bedenken. Kijk maar eens hoe dat mechaniek werkt en je zult begrijpen waarom ik dat denk.
     
  9. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Max en Ernst,
    Nu heb ik de joystick zelf nog niet ontmanteld, maar wel een foto gevonden welke hopelijk meer duidelijkheid geeft.
    Joystick_3axis1.jpg
    Zoals je kunt zien, vangt die kogel al veel van de mechanische belasting op, ook het veermechaniek voelt sterker aan dan standaard zender sticks.
    Vooralsnog heb ik er wel vertrouwen in en zal een test moeten uitwijzen, of dat dit ook voor lange duur geld.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas die kogel ligt in een plastic houder die uiteindelijk gelagerd wordt door de potmeter as in het potmeterhuis. Dat kan je zien op de foto. Hoe de andere kant zit kan ik helaas niet zien maar ik heb het sterke vermoeden dat het een plastic of metalen asje is dat in de plastic behuizing draait. Mogelijk draait het asje in een busje van POM of een andere hare en slijtvaste kunststof.
    Maar je hebt gelijk alleen proberen geeft zekerheid. Kijk eens of je een mogelijkheid hebt om een soort van armsteun te maken zodat de bestuurder daar zijn arm tot aan de pols op kan leggen. Dat neemt het overgrote deel van het gewicht op en ontlast de stuurknuppel. Dat zal de levensduur enorm vergroten en is hoogstwaarschijnlijk ook nog comfortabeler voor de bestuurder.
     
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Ernst,

    Dank voor je feedback!

    Volgens mij heb ik een goed voorbeeld gevonden, waarin je kunt zien dat de potmeters alleen voorzien zijn van een boog met een sleuf, die mechanisch door een trekveer weer terug naar het midden worden geplaatst.
    Onderkant_Joystick.jpg

    De kogel en de behuizing waar de kogel zich in bevind, zullen de neerwaartse krachten volledig op zich nemen, wat resulteert op een langere levensduur.
    Uiteraard zal moeten blijken, hoe duurzaam deze type joystick uiteindelijk zal zijn voor langere duur.
    Eventuele onderhoud (smering van de kogel) is ook nog van toepassing, waardoor het mechanische slijtage word verminderd.
    (gelukkig is de bovenkant volledig stofdicht te maken, doormiddel van een rubberen geribbelde mat)

    Tijdens het kennismakingsgesprek gaf Hans ook al aan, dat hij een zeer goede controle over zijn rechter arm/hand heeft.
    Dit zal overigens bij de meeste (welke op jonge leeftijd of zelfs vanaf het begin, hun hand/arm kwijt zijn geraakt) ook zo zijn, daar ze nu eenmaal meer met hun enkele hand moeten kunnen.
    Mocht armondersteuning toch gewenst zijn, dan lijkt mij een soort aangepaste mitella een goede optie.
    Daar dit niet iets is wat vast zit en dat geeft meer bewegingsvrijheid, maar neemt inderdaad wel het gewicht van een onderarm weg.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Op de foto is de binnenkant van een zeer veel voorkomende stuurknuppel constructie te zien.
    De "kogel" aan de knuppel is vaak helemaal geen kogel maar een half ronde afdichting van het gat waar de knuppel in moet kunnen bewegen. Zo komt er minder makkelijk stof en vuil in het mechaniek.
    De knuppel zelf rust op de bovenste beugel, op de foto is dat de verticale beugel. Die beugel is aan de onderkant (van de foto) op de as van de potmeter gemonteerd. Die as is gelagerd in het potmeterhuis.
    Aan de bovenkant (van de foto) is de beugel gelagerd om een plastic asje dat aan het plastic schotje zit. Aan die kant zit ook het terugstel mechaniek.
    De druk op de knuppel komt op de kogel die het weer overdraagt aan de beugel en zo komt het uiteindelijk op de lagering. Als het geheel ver wordt doorgedrukt zal de bovenste beugel op de onderste beugel worden gedrukt en zal de lagering van die beugel ook een deel van de krachten opnemen.
    Het terugstel mechaniek bestaat uit twee dunne plastic heveltjes die aan de onderkant om een plastic pennetje zijn geschoven en daar om kunnen draaien. Wat ook veel gebruikt wordt is dat de heveltjes aan de onderkant een soort van haakje hebben dat achter een nokje haakt. De heveltjes worden aan de bovenkant met een veer naar elkaar getrokken. De onderkanten worden dus naar buiten gedrukt en blijven zo goed achter de nokjes haken.
    Op de beugel zit een plastic pennetje dat tussen die heveltjes zit en als de beugel wordt gedraaid zal dat pennetje één van die heveltjes wegduwen. De veer trek daar aan dus zal de beugel weer terug worden gedrukt als je de knuppel los laat.
    Het zijn dus allemaal plastic beugels, pennetjes en asjes waar de krachten uiteindelijk op komen te staan. Bij "normaal" gebruik zal dit heel lang probleemloos werken maar ik ken gevallen waar dit uiteindelijk toch kapot is gegaan. Bij één van mijn zenders is ooit een pennetje waar de terugstel beugeltjes om draaien afgebroken. Dat heb ik geprobeerd te repareren door er een stalen asje in te maken. Dat is gelukt maar heeft het ook niet echt lang uitgehouden. Na vrij korte tijd kwam daar zo veel speling in dat het niet goed meer werkte. De hele kruisknuppel is toen maar vervangen.
    De praktijktest zal uitwijzen of en hoe lang dit mechaniek het zal uithouden. Succes.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit knuppelmechaniek heeft nu al veel speling in wat op de foto de hoog/laag functie van de stuurknuppel is. Het asje, dat in het midden van de knuppel zit neemt de bovenste boog van de knuppel mee en daarin zit behoorlijk wat ruimte. Het ligt aan de slijtvastheid van het kunststof of dit nog erger wordt.

    :offtopic: Er bestaan twee soorten knuppelmechanieken. De kruisknuppel, zoals dit er eentje is en de open stuurknuppel, die je als regel in de duurdere zenders tegenkomt. Bij het open mechaniek zit de stick-as in een trommel, die scharniert in een tweede trommel. Dit levert meer bewegende delen , maar ook beduidend minder speling. De kruisknuppel op het plaatje doet heel erg denken aan de knuppels van de oude Multiplex Europa Sprint en Combi 80 zenders en het is heel wel mogelijk, dat het ook daar vandaan komt. In ieder geval werd dit mechaniek in vroeger tijden o.a. verkocht om in een medisch apparaat dienst te doen, dus als het tegenwoordig nog steeds voor andere toepassingen wordt verkocht, zou me dit niet verbazen.
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Ernst en Jan,

    Dank voor jullie reactie.

    Zojuist toch ook maar even mijn joystick opengemaakt en de kogel word in dit geval volledig benut en zit geklemd tussen die 4 wangen aan de onderzijde.
    De beugels worden hierdoor niet belast en zoals je net kunt zien, zit er een plastic busje aan de onderkant, welke door beide beugels glijd. (de speling valt gelukkig mee!)
    Joystick_Kogel.jpg

    Aankomend weekend ga ik de helft van de 3D knuppel uitprinten, zo kan ik beter inschatten waar dat de Throttle potmeter precies gaat komen.
    Deze moet binnen het bereik van de duim blijven.

    Ook de Taranis X9D Pro zender is inmiddels binnen en een FASST 7-kanaals ontvanger.
    Dat gaf mij vandaag de mogelijkheid, om de Futaba 7C en de Taranis via de Trainer functie te kunnen koppelen.
    Gelukkig werkt dit "nu" feilloos, dus dit deel kan ik afsluiten :yes:
    (in het begin wilde mijn Taranis niet direct met de Futaba 7C zender werken, na wat info van @Corrien moest het toch zeker wel gaan werken, dank voor de nodige info :thumbsup:)

    Wat wel nog met de Taranis zender moet gebeuren, dat is een adapter plaat/ring maken, om de joystick te kunnen monteren.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Wat ik nog niet erg snap is hoe de draaifunctie werkt, ik zie niets wat verhindert dat de knuppelstang ronddraait, en ik snap dus niet hoe de potmeter in de knop zich daartegen kan "afzetten"?

    Max.
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Max,

    De potmeter voor het draaien zit bovenaan de as (binnenin die knuppel) en de knuppel zelf gebruikt de as als een draaipunt en de bovenkant van de knuppel zit dan met de potmeter verbonden.
    Ik zal vanavond of morgen een foto plaatsen, dan word het wat duidelijker :thumbsup:
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hoi Marten,
    Ja, dat gedeelte begreep ik wel, maar hoe is nu de as of de kogel tegen meedraaien geborgd? Het is hopelijk niet zo dat je bij de oorspronkelijke knuppel met je hand het onderste deel vast houd, en met duim en wijsvinger de bovenkant verdraait, want dan gaat jouw constructie niet werken.....
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Moet er niet voorzien worden in extra (sterkere) mechanische aanslagen? Sturen met volle hand kan veel krachtiger zijn. Tijdens normaal vliegen zal dat wel meevallen, maar hoe wordt in een paniek/reflex gestuurd? Dan zou het l*llig zijn indien knuppel en zender afscheid van elkaar zouden nemen :( Of wanneer de loper van een potmeter door/van de koolweerstandsbaan zou schieten.
     
  19. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Even langs deze weg proberen.
    We zijn het contact met Marten verloren.
    Tot een tijdje terug zag het er heel veelbelovend uit maar op dit ogenblik antwoord Marten niet meer op berichten of neemt geen telefoon meer op.
    Marten, als je dit leest, neem aub effe contact op, we zijn een beetje radeloos aan het worden
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Er moet ook gewerkt worden !
    Vandaar dat ik o.a. niet heb kunnen reageren, of het er bij ingeschoten is, om te reageren.

    Verder is het nu wel plots, dat er toch ineens "haast" bij is, terwijl ik dit meerdere keren heb gevraagd en daarop een antwoord kreeg, nee er is geen haast bij.

    Ik zal zodra ik tijd heb, contact opnemen.
     
    Azurro vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina