@TC01 Theo, ik hoop dat je het er nog mee eens bent dat deze uitweidingen in je draadje terecht komen?
@Rick NL Mooi stuk, ik bestrijd dit niet hoor, wat mijn herinnering betreft echter werd cirkel tow in de 60tiger jaren nauwelijks toegepast (ikzelf deed dit wel eens met een A1) en was lanceren met overshoot nog in de kinderschoenen.
Je mocht blij zijn als je over de 5mtr extra kwam.
De opvatting was (bij ons de Delftse) dat het meer een wedstrijdtechniek was dan standaard practice en niet tot erg spectaculaire verbetering leidde.
Dit gebeurde pas na de overwinning in 1969 door Elton Drew en de veel gecompliceerde starthaken in zwang kwamen. Daarna moest deze trend wel, als wedstrijdtechniek, serieus genomen worden.
De still-air tijden waar ik het over hebt volgen uit de systematische proefvluchten die we vooral op het luchtvaartkamp deden en waarvoor we om 6.00 uur op de hei stonden.
Hier deed Theo van 't Rood ook aan mee en werden zo zorgvuldig mogelijk ge-analyseert met zo precies mogelijk gestarte modellen zonder extra impulsen uitgevoerd: dus heel voorzichtig netjes op 50mtr gezet.
Dus beter gezegd: wij concludeerden dat daalsnelheden van zo'n 28cm/sec door een aantal modellen en vliegers (waaronder Theo) consistent gehaald werden.
Het dispuut met voornoemd geacht forumlid A... was dat hij stelde dat het vrije vlucht vliegen voor zijn aantrede in 1972 niets voorstelde en het daarna ook qua prestaties van de kisten zelf zienderogen vooruit gingen.
Je zult begrijpen dat ik dit toch enigszins wilde nuanceren.
We zijn nu bijna 50 jaar verder en de laatste claims die ik ken zijn: lanceringen tot 100mtr en still air tijden van om en bij 370 seconden.
Dat levert na
50 jaar ontwikkeling een daalsnelheid van, jawel, om en bij 28cm/sec op.
Nu is op mijn redenatie heel wat pro en contra in te brengen maar voorlopig heb ik het echt doorslaggevende argument nog niet vernomen.