1/16 Chris Craft 40' Sport Fisherman

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 28 apr 2018.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb na vele jaren zoeken eindelijk een schappelijk geprijsde vintage Lindberg kit bemachtigd (ebay UK). Het betreft de kit die circa 1984 opnieuw uitgegeven is en mijn kit is dus minimaal 34 jaar oud :). De kit is gebaseerd op de 1958-1962 Chris Craft Sport Fisherman die toen nog geheel van hout was. Na 1962 kwam ook bij Chris Craft voor dit type boten glasvezel in zwang. Er zullen wel niet veel survivors zijn van de houten 40' versie dus afbeeldingen zijn helaas schaars. Hier moet ik het eigenlijk mee doen :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Box art van de kit hoewel de doos van mij er bepaald minder goed uitziet... :

    [​IMG]

    Gelukkig ontbreken er geen onderdelen en is ook de bouwtekening present. Wel is het decal velletje waarschijnlijk niet meer te redden (is duidelijk vochtig geweest). Romp, dek en kajuit zijn van vacuum gevormd ABS dus er is veel werk aan deze kit. Hoewel de romp steviger is dan ik vreesde wil ik de binnenkant wel verstevigen met epoxy hars. Verder wil ik op verschillende plaatsen (o.a. spiegel) 0.6 mm mahonie plaat gebruiken. Ik vraag mij af welke lijm ik het best kan gebruiken voor het verlijmen van mahonie op ABS, ik denk zelf aan epoxy lijm.

    Een paar plaatjes van een gebouwd exemplaar :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2018
    bad65 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Reinaart, Mooi klassiek model. Heb wel eens ergens gelezen dat epoxy niet zo goed "pakt" op ABS. Neem aan dat je er een laagje keperdoek in legt. Waarschijnlijk komt het op zo'n groot oppervlak niet los, want er is weinig puntbelasting. Als 2 K-lijm kan ik je Kombipower van Bison aanbevelen. Aangemaakt is het een zalf-achtige substantie en laat zich gemakkelijk verwerken. Omdat het niet wegvloeit is het ook goed te gebruiken voor het plamuren/vullen van kleine gaatjes, putjes of naadjes. Gr. Klaas.
     
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de tip Klaas, ik zal de Kombipower aanschaffen. Ik heb nog keperdoek liggen en ik wil deze epoxy hars aanschaffen :

    https://www.muco.nl/lijmen-totaalov...nten-epoxyharzharder-280gr-4044199241154.html

    Verder heb ik 2 RS 390 (6V 18000 rpm) motortjes aangeschaft en wil zelf schroefassen/kokers maken. Buitendiameter kokers 6mm zodat ik Graupner scheggen kan gebruiken. Een mogelijk zwak punt van de standaard Lindberg roeren is overigens dat de roerkoningen nogal laag zitten t.o.v. de waterlijn. Kans op lekkage valt waarschijnlijk toch wel mee omdat alles van kunststof is en de roerassen strak in de lagers lijken te passen.

    Groet,

    Arjan
     
  4. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Epoxy op ABS pakt idd slecht.
    Ik zou met goede 2K lijm dun balsa inlijmen en daar evt epoxy met keperdoek overheen doen
    Je kan ook spanten maken(misschien in kit) en dan strengers(langsspanten) erin maken voor sterkte.
    Veel succes met bouwen verder
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor je reactie, het lijkt me zo te horen het verstandigst af te zien van mijn epoxy hars plannen :) . Zoals eerder gezegd is de romp steviger dan ik oorspronkelijk gedacht had en de stijfheid zal alleen maar toenemen als het dek erop gelijmd is. Ik denk dat een paar 2 mm styreen spanten en hoekverstevigingen wel volstaan en die kan ik gewoon verlijmen met plastic lijm.

    Groet,

    Arjan
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Knap scheepje dat je gaat bouwen.
    Vorig jaar heb ik ook zulk een oudje opgeknapt, ik heb toen wel epoxy en glasvezel in de romp aangebracht omdat deze niet meer in de beste staat was.
    Tot op heden is deze nog niet gelost van de originele romp. (En het rompje heeft best al een en ander doorstaan ) http://www.modelbouwforum.nl/threads/restauratie-sea-commander-van-graupner.247349/
    Succes met je bouw
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Marc, bedankt voor je reactie. Mooi restauratie project heb je uitgevoerd, ik moet zelf nog steeds de restauratie afmaken van een minstens 50 jaar oude Lindberg 1/20 Constellation (rode plastic romp met metalen onderdelen). Ik ga toch maar afzien van epoxy hars verstevigingen, dit is waarschijnlijk niet echt nodig omdat het ABS nog in goede staat is en bovendien is het normaal bouwen van deze Fisherman kit al vreselijk veel werk. Heb de roeren inmiddels geïnstalleerd en het raampje in het voordek geplaatst. Voor dit onderdeel moesten gaten gemaakt worden in het voordek en het plastic raamlijstje moet ook nog worden bijgewerkt omdat er een stel putten in zitten (ik moet de plamuur nog vlak schuren). Verder ben ik begonnen met de 6 gaten in de romp te maken voor de patrijspoorten. Dit is een secuur werkje want de raamlijsten moeten er natuurlijk precies in passen. Een paar plaatjes, de romp is trouwens ruim 77 cm lang.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb nog een fotootje van een Chris Craft 40' Fisherman gevonden :

    [​IMG]


    edit: Het ontwerp van de boot in kwestie was kennelijk sterk "geïnspireerd" op een Rybovich Sport Fisher :

    " Over the years the perfect proportions of the Rybovich boats, the originators of sportfishing boats, invited cloning. In 1956 at the Hemingway Fishing Tournament in Cuba, Bob Gill, owner of a 36 foot Rybovich, was invited to an evening event that kept him away from his boat long enough for Cuban brothers Luis and Pepin Aizorba to spirit his boat away. They hauled it, measured it, photographed it, made templates of the hull and returned it to his slip. No one knew until the next year when Johnny Rybovich returned to Havana and was taken to see the semi-completed Cuban Rybovich now known as a Cubavich. He was upset but, as a businessman, he saw an opportunity and sold them the fighting chairs and outriggers they needed to complete the boats.

    Around the same time Chris Craft copied much of the design of the Rybovich, incorporating the graceful broken shear line and other features into their line of 33 foot and 40 foot sportfishing boats. A lawsuit followed and Chris Craft closed their Wisconsin operation where the boats were made and started the new line in Pompano Beach, Florida. The new line of boats looked the same on the outside but had new interiors, different from the first thirteen boats built by Chris Craft. The Chris Crafts in that series were known as Chrisovich boats."


    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2018
    Marc w vindt dit leuk.
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb intussen de frames van de 6 patrijspoorten geïnstalleerd, een tijdrovend klusje om de gaten in de boeg precies op de juiste maat te krijgen. Verder een bolder toegevoegd waar ook weer flink wat plamuur bij nodig was. De doorzichtige raampjes van de patrijspoorten vertonen helaas allemaal een opvallende uitwerp plek en zijn dan ook onbruikbaar.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb nog een mooie foto gevonden :

    [​IMG]

    Arjan
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een kleine update van mijn vorderingen. Heb twee lagen 0.6mm mahonie op de spiegel gelijmd :

    [​IMG]

    Ik wil de mahonie plaatjes ook voor het interieur gaan gebruiken. De kit is zo ontworpen dat het interieur plus stuurhuis een uitneembare bak vormen die dan over het dek/gangboorden moet passen. Vanuit praktisch oogpunt een prima idee maar de overlappende randen zien er niet realistisch uit. Ik heb het stuurhuis dan ook rechtstreeks op het dek gelijmd. Voor een goede toegankelijkheid moet het dak van het stuurhuis dan natuurlijk wel afneembaar blijven. Spijtig genoeg bleek het dak behoorlijk krom te staan en heb hier dan ook ribben op moeten lijmen om het ding recht te trekken. Het dak bestaat uit twee onderdelen, het dak zelf en de "roof liner", wellicht kan ik er metalen staafjes (fietsspaken) tussen gewurmd krijgen. De twee styreen ribben die ik erop gelijmd heb zijn namelijk visueel niet bepaald geslaagd te noemen. Is het eigenlijk mogelijk om ABS vacvorm onderdelen recht te krijgen in heet water ? Ben er wat huiverig van om dit te proberen want misschien maak ik de zaken alleen erger.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bruder figuurtje lijkt qua schaal goed bij het bootje te passen :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2018
    bad65 vindt dit leuk.
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Je moet een 2 komponenten acryl-lijm gebruiken om echt een goede lijmverbinding te krijgen als je ABS met ABS of een ander materiaal wil verlijmen, acryl lost het ABS een béétje op
    Epoxy gaat lossen op ABS, kan even duren maar het houdt niet goed,zeker als er wat flex in zit komt het gegarandeerd los.
    ABS met ABS verlijmen gaat ook goed met die lijm die ze gebruiken bij statische modelkitjes.
     
  11. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Ben, ik heb hard plastic lijm van Bison gebruikt voor het verlijmen van ABS op ABS en Styreen op ABS. Dit lijkt goed te werken maar de tijd zal het leren. Gewoonlijk verlijm ik styreen met Bison verdunner maar dat is te vluchtig of niet agressief genoeg voor ABS merkte ik.Voor het mahonie plaatje op ABS heb ik de aanbevolen Bison Kombi Power gebruikt (lijkt goed te werken).

    Heb nog deze vintage advertentie gevonden voor de originele 1965 Lindberg kit :

    [​IMG]

    Verder zijn er toch nog wel plaatjes van survivors te vinden :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels schroefassen en RS 390 motortjes geïnstalleerd. Heb net in onze drinkput gekeken hoe diep het bootje ligt met alle rc spul aan boord. Gewichtsverdeling lijkt redelijk hoewel het zwaartepunt wel iets verder naar achter mag komen. Roerkoningen en assen lijken niet te lekken dus nu kan ik de stuurservo etc fixeren. Schroeven hebben een diameter van 3.5 cm, ik heb nog een setje twee-blad props in de bestelling.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb alle hardware zo laag mogelijk gehouden zodat ik de vloeren van de kuip en stuurhuis op de originele kit hoogte kan houden :

    [​IMG]


    Arjan
     
    reneke100, Tamaniac en Marc w vinden dit leuk.
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb intussen een stel onderdelen toegevoegd en heb vandaag een tweede proefvaart gemaakt. Bootje vaart naar wens maar de twee RS 390 motortjes en de regelaar worden veel te warm bij hoog toerental. Waarschijnlijk zijn de 3.5 cm drieblad props te veel van het goede en heb ik ook een zwaardere ESC nodig (is in bestelling alsmede tweeblad props). Het dak van het stuurhuis is overigens met twee schroefjes aan de zijkant gefixeerd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wil nu verder met het interieur van het stuurhuis maar loop hierbij tegen een tegenstrijdigheid aan in het CC foldertje van 1961. Op de tekening staat de deur naar het vooronder keurig in het midden van het stuurhuis maar op de foto's van het foldertje is de deur links uit het midden geplaatst (de open deur valt dan net voorlangs het "keukenblok". Mogelijk dat de plaats van die deur afhankelijk was van de tweede stuur/bediening positie (in het stuurhuis of in de kuip). Ik denk dat ik kies voor een tweede stuur/bediening in het stuurhuis en niet zoals bij de Lindberg kit in de kuip en dan lijkt het me logischer om te kiezen voor een deur links van het midden. Heb nog een stel foto's gevonden van de optie die ik voor ogen heb :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  14. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    leuk bouwverslag !
    ben heel benieuwd naar het eindresultaat .
    succes
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Vuistregel bij borstelmotoren is om de prop niet groter te kiezen dan de diameter van de motor.
    Een RS 390 is Ø 27,7 mm., het oververhitten van de motoren met 35 mm props was dus min of meer voorgeprogrammeerd...

    Als je de snelheid met deze props wilt houden, dan heb je een paar opties:
    - De koelsleuven aan de as zijde van de motor uitsparen in het motorspant, zodat er lucht door het armatuur kan circuleren, scheelt een slok op een borrel.
    - Waterkoeling aanbrengen op de aansluitlippen van de motoren, de z.g.n. borstelkoeling; hiermee haal je de hitte (deels) weg waar 'ie gegenereerd wordt, de collector en de borstels.
    - Helemaal volledig zou het aanbrengen van volmantelkoeling op de motorbehuizing zijn, dan voorkom je ook dat de magneten door oververhitting hun kracht kwijtraken.

    Als koelsysteem zou je een z.g.n. drukloos systeem kunnen nemen; ik heb dit op een aantal van mijn boten, zowel snelle, als semi schaalmodellen.
    In- en uitlaat zitten onder water, de inlaat wijst schuin naar voren, de uitlaat schuin naar achteren; als het eenmaal gevuld is met water, door een korte dot gas, blijft de flow in stand, ook als je stapvoets vaart, of achteruit.

    Als je meer info wilt, laat het me maar weten.

    Groeten, Jan.
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor jullie reactie heren !

    Jan: De RS 390 motortjes hebben dezelfde diameter als RS 380 motors maar eerstgenoemde zijn toch wat langer en zwaarder. Ik hoopte dan ook dat ze zwaarder belast konden worden dan RS 380 motortjes. Ik zal je advies van de koelsleuven in het motorspant sowieso opvolgen en ik hoop dat de tweeblad props die ik besteld heb de motortjes minder zwaar belasten. Denk je dat een tweeblad prop in principe merkbare winst oplevert in termen van vermindering van motorbelasting t.o.v. een drieblad (met dezelfde diameter)?

    Groet,

    Arjan
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Hangt er vanaf wat soort 2 blads schroef je hebt. Bij dezelfde diameter is het belangrijkst de spoed van de schroef. Dus de weg die er wordt afgelegd per omwenteling. Als het goed is wordt bij een schroef ook de spoed aangegeven. Vaak in verhouding tot de diameter. Gr. Klaas.
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Klaas. Ik heb inmiddels tweeblad props geïnstalleerd maar dat zal waarschijnlijk qua belasting niet veel winst opleveren t.a.v. de eerder gemonteerde drie blad schroeven omdat de spoed van eerstgenoemde groter is. Verder ventilatie gaatjes geboord in het motorspant en ook bleek de regelaar nog een speciale lipo instelling te hebben. Wellicht dat de voor lipo's onjuiste verbinding ook debet was aan de eerdergenoemde warmteontwikkeling ? Bij de regelaar zelf zat geen enkele beschrijving maar heb op internet dit plaatje gevonden en heb de "jumper connector" nu veranderd :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Heb ook weer wat fineer toegevoegd :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tenslotte nog een plaatje (nr 5 is de Sport Fisher) uit een 1958 CC folder :

    [​IMG]


    Groet,


    Arjan
     
    smaragd en Tazz 19 vinden dit leuk.
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Er zit niet veel vaart in dit project omdat ik nog steeds aan het experimenteren ben met de aandrijving en de hoge temperaturen van de laatste maanden helpen ook niet. Niettemin een paar plaatjes van de vorderingen. Ik heb zijwanden aangebracht in de kuip van 0.5 mm en vloeren van 1mm plastic plaat. De vloeren moeten nog afgewerkt worden met mahonie strips en de zijwanden van het stuurhuis (ook 0.5 mm styreen plaat) moeten nog worden aangebracht.De vloeren blijven overigens uitneembaar.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Oorspronkelijk had ik RS 390 motortjes met 18000 rpm en die bleken te zeer overbelast te worden met de huidige schroeven. Ik heb daarna RS 390 motortjes met 13000 rpm geïnstalleerd en dat was al een grote verbetering maar die dingen zullen helaas toch ook waterkoeling nodig hebben. Die koperen waterkoeling spiralen zijn best zwaar (ik heb geen aluminium spiralen kunnen vinden) en met slangen erbij wordt het gewicht groter dan ik hoopte.Ik ga nu brushless motortjes proberen en hoop dat die geen waterkoeling nodig hebben. Ik heb deze (750 KV) aangeschaft :

    https://hobbyking.com/en_us/turnigy-d2836-11-750kv-brushless-outrunner-motor.html

    Arjan
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Hier vind je een paar foto's van hoe ik borstelmotoren watergekoeld maak:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/levensduur-brushed-brushless-motoren.112743/
    Je moet een beetje naar beneden scrollen voor de plaatjes.
    De motoren op de foto's zijn 700 motoren, maar voor kleinere motoren werkt het net zo goed.

    Een koelspiraal gebruik ik alleen als de af te voeren warmte binnen de perken blijft, want het contact oppervlak van een spiraal (gebogen van dunwandige aluminium buis) is minimaal als het vergelijkt met de volmantelkoeling van de motor op de foto er onder.

    Beide motoren hebben messing buisjes op de aansluitlippen bij wijze van borstelkoeling, veel méér koeling kun je niet toevoegen...

    Als je de motoren uit je link op hetzelfde motorspant wilt monteren dan moet je motoras omdraaien zodat die aan de 'stilstaande' (stator) kant naar buiten steekt.

    Een buitenloper kan, mits voldoende overgedimensioneerd, een hele poos zonder extra koeling.
    Eerlijk gezegd vind ik een 36 mm prop op een 28 mm motortje niet écht 'overkill' maar als je de motoren op een aluminium plaatje monteerd, dat als extra koellichaam fungeert, kom je er misschien mee weg.
    Mocht dat niet voldoende zijn dan een pijpje op die aluminium plaat zetten waar koelwater doorheen loopt, in mijn M.A.S. heb ik het zo opgelost:
    http://www.modelbouwforum.nl/data/x...f56618113f9c9a35616cedd60fe70e.jpg?1433391241
    Een 6 mm plaatje aluminium met een doorboring aan de bovenzijde, met aan weerszijden een nippel voor de slang, werkt als een tierelier.

    Welke regelaars ga je gebruiken?

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina