Topflite DC3

strutter

PH-SAM
Mijn Topflite DC3 wordt omgebouwd naar electro
(de 2 OS FS 30 viertakters bleken helaas te zwak)
Het accupack gaat straks via de cockpit naar binnen, deze moet nog afgewerkt worden

DSC_4122.JPG


Ik heb de volgende setup overgenomen welke ook voor de Topflite DC3 bedacht was:

2 motoren Turnigy SK3 4240 740
2 regelaars Turnigy Trust 55A SBEC
2 verstelbare 3-blads props 9,7" Varioprop, verstelbaar van 3-10"

DSC_4124.JPG


Wellicht de afstand houders nog dikker uitvoeren

DSC_4128.JPG


Ik mis nog een boutje M2,5x10mm, iemand toevallig :rolleyes:?

DSC_4126.JPG


DSC_4111.JPG


De kist gaat vliegklaar 4,8kg wegen
Er zitten 6 servo's en 2 regelaars in dus ik wil voor een aparte ontvangeraccu gaan, een 2S LIFE 6,6V 2300 Mah
Als nog aan te schaffen aandrijfaccu denk ik aan Lipo 4/5000 of 5/5000 (505 gram vs 620 gram, voor het juiste zwaartepunt is 620 gram gunstiger)


Resten mij de volgende vragen:

1. Kan iemand mij vertellen of de 4/5000 voldoende vermogen geeft voor deze kist en wat de geschatte vliegtijd daarmee is? Of moet ik de 5/5000 aanschaffen?
2. Kan een Lipo regulator 6 (6V/5 amp) ook gebruikt worden met Life cellen? (Life 6,6V vs Lipo 7,2V)
3. Dien ik met de aparte ontvangeraccu de regelaars te ontdoen van de rode + draad of is dat in deze opstelling niet nodig?
4. Op welke spoed kan ik de props het beste instellen?
5. Welke stekkers gebruiken jullie het liefst, XT60 of Deans?

Een hoop vragen maar ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen deze gave kist weer airborne te krijgen :)

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

1) een zeer beproefde setup voor sporttoestellen van ongeveer 2,2 kg is voor mij dezelfde SK3 4240 kv=740 met een 12x8 prop. Op 4S 4000 levert mij dit gemakkelijk 10 minuten vluchttijd op, mits een beetje throttlemanagement (dus gewoon sportvliegen, looping, rolletje, touch 'n go, rugvluchtje, vrille, ...). Met 5S ga je het boeltje opstoken als je de props niet kleiner maakt. Jouw toestel gaat dus 2,4 kg/motor wegen, quasi vergelijkbaar. Geen enkel probleem voor een schaalvlieggedrag.

Die ramoser 3 blad zal quasi dezelfde belasting aan de motor geven als je de spoed op 8 zet. 10 zou ook nog gaan.

Met een 4S osptelling ga je ongeveer uitkomen op grofweg 200-220W / kg. Voor schaalvliegen perfect. Met 5S zou je ook kunnen werken maar dan zou ik de spoed op 6 zetten

Met twee keer een 4S5000 ga je probleemloos 10 minuten halen. Natuurlijk bij de eerste vluchten landen na 5-6 minuten, kijken hoeveel je kunt bijladen en van daaruit je timer instellen (altijd minstens 20% overlaten in de batterij)

2) Life ipv lipo: ja (je bedoelt toch een bec he?)
3) ja, het zijn geen opto regelaars dus ze hebben intern zelf een bec. 3 parallelle voedingen is vragen om problemen. Rode draad uit de servo fiche lichten, krimpgein errond en afschermen.
4) zie boven
5) XT60. Deans is niet slecht maar kan soms gruwelijk hard klemmen.

Mijn Hangar 9 twin otter vliegt op twee keer een hacker A30 (beetje vergelijkbaar qua kv getal) met 12x8 props op 2 keer een 4S 4500. Kist weegt ongeveer 5 kg. Vliegt probleemloos schaal hiermee. Op halve gas kan je perfect rondvliegen en eens een power scheervlucht over het terrein is gewoon heerlijk maar niet over the top.
 
O ja, test van alle motoren etc als de props ERAF zijn. Electro stopt niet, blijft maar doorhakken... Een onbelaste (zonder prop) elektro brushless motor kan geen kwaad.
 
Hallo Dries,

Super dank voor je uitgebreide antwoord!
ZEER waardevolle informatie voor mij
Als vlieggewicht heb ik 4,8 kg aangenomen, ervan uitgaande dat ik met 1 accupakket toe kon.
Hoe naïef kun je zijn…
Met 2 packs wordt het vlieggewicht dan ca. 5,2-5,3 kg
Ik ga ervan uit dat de 4S dan nog steeds toereikend is.
Ieder pakket wordt aangesloten op zijn eigen regelaar neem ik aan

Ik wil de pakketten in Waalwijk gaan bestellen vanwege de prima service.
Daar is de keus uit 4S 4000 of 4S 5000, voor de 5000 is dit totaal 170 gram meer gewicht.
Lijkt me prettig niet te hoeven zweten voor een extra rondje vliegen dus ga ik denk ik toch voor de 5000

BEC, heet dat ook zo voor dit? Ik bedoel eigenlijk een spanningsregelaar (accuweiche) om het voltage van de ontvangeraccu terug te brengen naar 6V

Ik ga ermee aan de slag en hou jullie op de hoogte
De investering is er een voor de toekomst zal ik maar denken
Dries waanzinnig bedankt voor je reactie!

Groeten, Ralf
 
Waar zou je de lipo's inbouwen? In de motorgondels? Zou dat lukken qua zwaartepunt?

Hou de afstand tussen de regelaars en de lipo's beperkt.

Bec, battery elimination circuit is idd accuweiche
Welke span heeft de dc-3?
M'n Islander van 2,15 met 7 kg vloog uitstekend op 4s setup.
 
Lipo,s moeten in de romp, afstand tot regelaar is dan ca. 60cm
Nu met 2 packs kan ik kijken of ze voorop de vleugel in de romp kunnen, scheelt lengte draad
Ik zou ook nog de draden van de motor kunnen verlengen ipv de accu draden..wat is beter?
Span is 2,1 m, met 5,5 kg vliegen ze ook nog goed heb ik eens gelezen

Wat zou de vliegtijd zijn met 4S 4000 ?

Groeten, Ralf
 
... Kan iemand mij vertellen of de 4/5000 voldoende vermogen geeft voor deze kist en wat de geschatte vliegtijd daarmee is? Of moet ik de 5/5000 aanschaffen? ...
Stroom is evenredig met spanning², dus stroom wil toenemen met factor (5/4)² = 1.5. Meestal moet je dan minder proppen om stroom toch binnen de perken te houden
... 4. Op welke spoed kan ik de props het beste instellen? ...
Geen idee. Echter, stroom is evenredig met pitch¹. Daarmee kun je rekenen aan de hand van bekende pitch&stroom situatie.
Vergeet niet elke keer stroom te meten/controleren bij elke nieuwe/gewijzigde setup.

... 5. Welke stekkers gebruiken jullie het liefst, XT60 of Deans? ...
Connector tests, plus pictures
www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
translate...www.elektromodellflug.de/hochstrom-st.-bu..html
Older version of that page, contains some other connectors
www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
translate...www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm

Excellent site, do have a look at the controller-, motor-, charger-, power supply-, battery- etc. tests.

... 3. Dien ik met de aparte ontvangeraccu de regelaars te ontdoen van de rode + draad of is dat in deze opstelling niet nodig? ...
Die moet je inderdaad verwijderen, anders proberen de BECs van de regelaars en de aparte ontvangeraccu alledrie de baas te spelen over systeemsspanning. Drie kapiteins op één schip, die rijden elkaar in de wielen :(

full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Mijn Topflite DC3 wordt omgebouwd naar electro ...
Hij is stevig ontworpen voor de klappen van branstofmotoren. Zie je mogelijkheden om het toestel achteraf nog te 'verlichten'? Elke gram minder is winst.

Ieder pakket wordt aangesloten op zijn eigen regelaar neem ik aan
Twee borstelmotoren op één borstel-regelaar is geen probleem, maar borstelloze motoren hebben elk hun eigen regelaar nodig.

Nu met 2 packs kan ik kijken of ze voorop de vleugel in de romp kunnen, scheelt lengte draad ...
Vanuit het oogpunt van minder draadweerstand en dus lager spanningsverlies is dat altijd beter, zowel en accu- als motor-kant.

...Ik zou ook nog de draden van de motor kunnen verlengen ipv de accu draden..wat is beter? ...
Motordraden verlengen. Bij verlenging van de accudraden kan je regelaar het loodje leggen.

Extend motor wires, and keep the battery wires short. Keep controller(s) close to battery.

Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
Contents
  • Solution I & II, rules of thumb
  • Problem
  • Capacitor type & polarity (orientation!)
  • How & where (not) to add extra capacitors
  • DIY capacitor pack pictures
  • Capacitor & pack suppliers
  • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb.
  • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
 
Laatst bewerkt:
Ron dank je wel voor je input :thumbsup: , Dries had de meeste antwoorden ook al gegeven

Hij is stevig ontworpen voor de klappen van brandstofmotoren. Zie je mogelijkheden om het toestel achteraf nog te 'verlichten'? Elke gram minder is winst.

Ik bevind mij in de luxe positie dat ik nog een ongebouwde kit van de DC3 heb liggen, hierin ga ik alle wijzigingen doorvoeren welke ik door ervaring met deze DC3 nodig acht
Ook komen daarin retracts welke deze niet heeft
Deze DC3 verlichten betekend hier helaas teveel sloopwerk en dat ga ik niet doen, dat vind ik zonde omdat hij te mooi gemaakt is
Feit is wel dat deze voor Electro te zwaar uitgevoerd is ja maar hij kan wel mooi dienst doen als test kist :beer:
In de kit wordt straks uiteraard zoveel mogelijk gewicht bespaard

Vanuit het oogpunt van minder draadweerstand en dus lager spanningsverlies is dat altijd beter, zowel en accu- als motor-kant.
Ik probeer de kabellengte zoveel mogelijk te beperken

Motordraden verlengen. Bij verlenging van de accudraden kan je regelaar het loodje leggen.
De lengte tussen accu en regelaars is nu gemeten en is 25cm. Dit lijkt me nog acceptabel
Mocht ik de motordraden verlengen dan komen de regelaars in het midden van de vleugel en die heb ik weer liever niet te dicht in de buurt van de ontvanger die daar zit

De packs heb ik als dummy gewicht gemaakt om het zwaartepunt te bepalen
Ze komen voor de vleugel te liggen

DSC_4130.JPG


DSC_4139.JPG


(Balkjes onder het stabilo is even tijdelijk om doorslaan te voorkomen)

DSC_4131.JPG


De bovenzijde van de romp zal een luik moeten krijgen voor de 2 packs dus daar moet helaas de zaag in. Ik zie geen andere mogelijkheid

DSC_4140.JPG


Als het meezit komt vandaag een pakketje met de post en kunnen we weer verder

Groeten, Ralf
 
.... BEC, heet dat ook zo voor dit? Ik bedoel eigenlijk een spanningsregelaar (accuweiche) om het voltage van de ontvanger accu terug te brengen naar 6V.
BEC is in dit geval een verkeerde benaming omdat je er geen ontvanger accu mee uitspaart. De juiste benaming is "Spanningsregelaar". ;);)
Twee LiFePo cellen is inderdaad te veel voor de meeste servo's. Overigens kunnen veel moderne ontvangers daar wel tegen. Er is wel een probleem en dat is dat de ingangsspanning van die spanningsregelaar meestal iets van 2V of zelfs meer hoger moet zijn dan de uitgansspanning. Als je 6,6V ingang hebt en je wilt 6V uit hebben kan je problemen krijgen. De uitgansspanning kan onstabiel zijn wat vervelende gevolgen kan hebben.
Het is verstandig om 5V voor de ontvanger en servo's te kiezen. Je hebt dan meer "over" voor de regelaar en de servo's vinden 5V ook veel fijner dan 6V.
 
Geeft zo'n luik niet een aanzienlijke verzwakking, zeker op die plek?
Cellen van pack anders arrangeren zodat pack via cockpit naar binnen kan?
 
Bouwtechnisch gezien komt dat goed Ron ik zit nu met de aansluiting van het geheel

1. Apart van elkaar werken de motoren met regelaars prima
2. Samen werken ze ook goed (waarvan 1 met BEC zonder rode draad)

3. Samen met een apart ontvanger pack (en beide ESC's zonder rode draad) werkt de boel niet, slechts 1 motor draait

Ik heb nu onderstaande lay out:

pack.JPG


Echter wel ieder pakket op een eigen ESC zoals hier aan de linkerzijde te zien

pack1.JPG


Wat gaat er niet goed?

Dien ik de 2 packs (en de 2 ESC's) parallel te koppelen op 1 stekker zoals op deze afbeelding?

pack2.JPG


Hoor graag van jullie :)

Groeten, Ralf
 
Zoals je eerste tekening moet het gewoon goed werken. Ook als je elke regelaar een eigen accu geeft.
Als het niet werkt dan is er waarschijnlijk iets mis met de aansluitingen. Controleer het Y snoertje eens goed. Zijn alle drie de draden doorverbonden? Rood met alle drie de "rode aansluitingen", zwart met zwart en wit met wit? Het kan ook rood, bruin en oranje zijn.
De rode aansluitingen van de regelaars moet je los nemen zoals Ron al heeft aangegeven. Vergeet dat niet want twee BEC's van de regelaars parallel aan een accu gaat echt fout. De zwarte (bruine) en de witte (oranje) draden moeten wel doorverbonden zijn en blijven.
De regelaars die je hebt zijn regelaars met een BEC en dus geen OPTO regelaars. Die ene die niet werkt is dat misschien per ongeluk toch wel een OPTO regelaar? Als dat zo is moet de rode draad wel doorverbonden blijven anders kan het niet werken.
Zoals in je laatste tekening zou ik het zeker niet doen! Geen twee accu's parallel zetten. Dat kan op zich al problemen geven en je hebt een aantal extra connectors in het circuit zitten wat ongewenst is en de kans op contact problemen vergroot.
 
Aan alle elektronische opmerkingen heb ik weinig toe te voegen, alleen misschie dat je (mits je kanalen over hebt) de servo puls op 2 kanalen kan zetten, dan heb je weer 1 kabel, de V-
kabel, minder.
Ik heb voor je M2.5 boutjes de keuze uit 12 en 8 mm lengte in RVS A2 Torx of 10 mm lengte gegalvaniseerd met sleuf.
Opsturen geen probleem.
 
Rick dank, Waalwijk had M2,5x16 en deze heb ik ingekort
Waanzinnige service weer alles de volgende dag thuis :thumbsup:
Ernst dank, de Y snoer heb ik zorgvuldig gemaakt en beide ESC's zijn gelijk dus zonder opto
Parallelle aansluiting had ik op YouTube gezien, zodoende mijn vraag, dat doen ze ook met laden zag ik.

1. Dien ik mijn pakketten ook parallel te laden of mag dit afzonderlijk?

Ik heb de boel inmiddels wel werkend gekregen :banana:, de wegen van de elektronica zijn soms niet te begrijpen :rolleyes:
eerst met een apart 4 cel Eneloop pakket en schakelaar, zelfde euvel, 1 motor werkt maar.
Wisselen met stekkers om te kijken of de Y-lead werkelijk goed was (op een gegeven moment ga je overal aan twijfelen), dit ging voor beide motoren op dus die was OK
Gasuitslagen beide kanten op 100% gezet, trim in de nulstand, je probeert van alles

Op een gegeven moment de boel opgestart en de lipo's aangesloten voordat de ontvanger zijn voeding kreeg
Verrek! de motoren doen het allebei! :banana:
Daarna zelfde manier echter nu met UBEC en Life pack, grr.. slechts 1 motor werkt

Na veel wisselen van stekkers etc. kwam ik erachter dat steeds dezelfde van de 2 ESC's de leiding neemt.
De volgorde van het aansluiten van de 2 Lipo packs is dus cruciaal!

Op deze manier werkt het met de Life ontvangeraccu ook goed

Dus volgorde:
Pack 1 aansluiten, pack 2 aansluiten en dan pas de ontvanger aanzetten.
Ik vind het vreemd maar dit is de enige manier waarop het werkt

De testopstelling:
(flink wat stekkers gesoldeerd, die XT60 werkt trouwens echt heel prettig, dank Dries voor de tip)

DSC_4148.JPG


De Antares UBEC als spanningsregelaar ;)
(er komt nog wat smeltlijm tussen de plus en min pool van de stekker)

DSC_4157.JPG


DSC_4161.JPG


Volgende stap: deze testopstelling mee naar de club en de amp's meten met de propspoed
En ondertussen de kist gereed maken

Groeten, Ralf
 
Met een speld van binnenuit de positie van de stringers lokaliseren en dan tape erlangs
Dan de zaag ook in de romp gezet, altijd spannend

DSC_4145.JPG


Keurig langs de stringer en spanten

DSC_4146.JPG


nu maar een mooie accutray maken voor de 2 packs

DSC_4147.JPG


Groeten, Ralf
 
Fijn dat je de boutjes hebt!
De lengte van de kabels tussen accu en regelaar zijn te lang. In dat geval heb je vlak bij de regelaar een set extra condensatoren nodig.
Het is vooral de levensduur van de regelaars die erg te lijden heeft van de inductie spanningspieken die ontstaan door de lange leidingen.
Beter is de regelaar vlak bij de accu en de motordraden (getwist of gevlochten) dan maar wat langer.
Ron heeft daarvoor allerlei links paraat, mischien kan je die terug vinden, anders stuurt Ron ze nog wel een keer.
 
... In dat geval heb je vlak bij de regelaar een set extra condensatoren nodig. ...
... Ron heeft daarvoor allerlei links paraat ...
Vlak bij/op de regelaar, niet verdeeld over de lengte van de accukabel.
Zie bericht #8.

... Zie je mogelijkheden om het toestel achteraf nog te 'verlichten'? Elke gram minder is winst. ...
Anderzijds, horen er geen verstevigingsschotjes voor en achter tegen de hoofdligger?
Shear/sheer webbing, met houtnerf nerf verticaal.
 
Laatst bewerkt:
... Dien ik mijn pakketten ook parallel te laden of mag dit afzonderlijk? ...
Als je twee pakketten moet gebruiken (liever niet zoals Ernst al schreef) dan beide pakketen als één geheel, groot superpakket, behandelen. Tijdens, laden, gebruiken en op de plank. En ook zelfde type/capaciteit/C-waarde/gebruikshistorie.

De volgorde van het aansluiten van de 2 Lipo packs is dus cruciaal!
Dat zou geen invloed mogen hebben.
Probeer beide regelaars eens apart in te leren op stick, d.w.z. zonder dat de andere regelaar was aangesloten.
 
Inmiddels heb ik de motordraden verlengd en de regelaars naar het midden van de vleugel geplaatst
De lengte van de kabels naar de ontvanger zijn nu ook een flink stuk korter geworden
De draadlengte van accu tot regelaar is nu ca.12cm incl. stekkers
Ook is motor 2 in een ander kanaal geplugd en gekoppeld met motor 1
Geen verandering
Beide regelaars apart ook geprobeerd, de 1 doet het wel de ander niet (?)
-Geeft wel de aanvangspiepjes maar de motor draait niet-
Misschien is de fabrieksinstelling van de regelaars anders

Morgen op de club maar eens aan de kenners vragen :)

Groeten, Ralf
 
Back
Top