links rechts aandrijving

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door ShadesInBlack, 26 mei 2018.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Wellicht beginnersvraagje van een autorijder. Bij een auto heb je motor op de esc. Esc in de ontvanger. Batterij op de esc.
    Maar zoals bij een rupsvoertuig heb je 2 motoren (links en rechts). Met elk hun esc. Sluit je dan de batterij aan met een Y aansluiting op beide esc's? Of gaat dit anders?
    Bedankt!
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ofwel elke regelaar zijn accu, ofwel dezelfde accu die via een Y-kabel beide regelaars voedt.

    Met 2 regelaars op 1 ontvanger zul je wel bij één servosnoer de rode kabel moeten weghalen zodat je ontvanger niet dubbel voeding krijgt.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat geldt alleen als de ESC's zijn voorzien van een BEC.
     
  4. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    of je gebruikt de oude tamiya aandrijving met 1 motor
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Is dubbel voeding probleem? Voltage blijft toch hetzelfde, en meer stroom wordt er niet getrokken?
    En hoe ziet die oude tamiya aandrijving er uit?

    Ik zou zeker wat experimenteren (hopelijk zonder schade), maar alle tanks enz hebben dat toch? Er moet toch een standaard oplossing zijn? Desnoods specifieke esc of zo?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De spanning van twee BEC's is nooit gelijk. De ene BEC gaat dan de andere beinvloeden. Zie het maar als twee kapiteins op een schip. Dat gaat ook niet.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Uit nieuwsgierigheid: wat gebeurt er dan? En wat is dan de standaard oplossing?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    BEC's kunnen defect raken. De standaard oplossing is dat een BEC het werk doet en dar van de andre BEC de rode draad wordt verwijderd uit de connector en wordt geisoleerd. Dat is al aangegeven, maar je schijnt het niet te geloven...
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Better not cut the red wire, you may need it again in another plane.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik geloof het graag hoor. Maar voor tanks enzo moet er toch wss een standaard controlesysteem bestaan veronderstel ik?
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 1 jun 2018
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Aha, V-mixer. Kende ik nog niet als leek hierin. Daar zoek ik even op. Dat zorgt ervoor dat je met 1 knuppel vooruit-achter links-recht kunt zie ik.
    Het BEC aandachtspunt blijft wss.
    En waarom zeg je borstelmotoren? Maakt toch geen verschil mits bijpassende esc's?
    Heb ik het juist dat V mixer eerder bij vliegtuigen is? Als ik zoek op dual motor esc, komt ik bv dit tegen: https://hobbyking.com/en_us/hobbywing-quicrun-wp-860-dual-brushed-60a-esc.html Inderdaad enkel voor brushed. Daarmee wss?
    Het is de enige op hobbyking. Heel betaalbaar. Maar hoe zware motortjes kun je daar dan opzetten? Bij brushed hangt dat af van aantal T zeker? Enkel motor size en stroom staat aangeduid. Hoe maak ik een match?
    Dit bestaat niet in brushless? Voordeel: meteen gewoon 1 batterij erop. En goedkoper wss dan aparte esc's.
    Heeft iemand hiermee ervaring? Of met een andere oplossing? Als ik wat na lees, is zo'n dual motor esc om met een gewone stick of pistoolzender met een rupsvoertuig te rijden: vooruit-achteruit en draaien. Signalen worden gemixt. Kun je dan ook rond je as draaien zoals typisch een rupsvoertuig, of is het altijd vooruit en draaien of achteruit en draaien?
    De toepassing die ik in gedachten hebt, komt nog wel. Nog geen idee welke motortjes nodig zouden zijn...
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Als ik even verder kijk op hobbyking, is er eigenlijk maar 1 brushed motor die in aanmerking komt: https://hobbyking.com/en_us/surpass-540-35t-brushed-motor-with-replaceable-brushes.html
    Naast een standaard mabuchi. Maar deze zijn gewoon voor 1/10 auto's of zo lijkt mij. Wellicht niet krachtig genoeg voor pakweg een ding van 4-5kg.
    Welke oplossingen zijn er voor de mannen die zware, grotere schaal tanks maken?
    Ik kom zo'n zaken tegen: https://www.dimensionengineering.com/products/sabertooth2x12rc , maar geen idee hoe te dimensioneren? Max stroom is de beperking (en ook enkel voor brushed merk ik inderdaad), maar geen idee wat voor stroom getrokken zou worden eigenlijk. Koppel is meest van belang, maar beetje snelheid ook.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2018
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Die dual esc vanop HK zal waarschijnlijk voor een auto zijn met dubbele motor (Tamiya Wild Dagger, TXT, Clodbuster, HPI E Savage, .) waarbij beide motoren identiek hetzelfde doen, dus zónder aparte besturing, anders hadden er 2 servostekkers aangehangen....

    '...and capable of running 2 brushed motors simultaneously'

    Die motor die je aangeeft, staan er een boel van op ebay, van 45T, 55T, 80T... meer koppel natuurlijk ten koste van de snelheid...

    Bv. Een Tamiya Txt monstertruck weegt 5 kg, en wordt standaard aangedreven met 2 standaard Mabuchi 540 motoren, en één 7,2V accupack...
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja je hebt gelijk, maar 1 servostekker.
    Dus is iets in de zin van die sabertootsabertooth de enige oplossing als je met gemixte kanalen wilt rijden? Veel vind ik daar niet van. En hoe weet je of je een goeie combo met motortjes hebt...
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dubbelpost...
     
  17. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Is het niet zo dat je op kanaal 1 een regelaar met motor koppelt, op kanaal 2 OOK een regelaar met motor, en dat deze twee kanalen
    ofwel afzonderlijk bediend worden met elk 1 stick(beweging) (stick horizontaal bewegen = motor 1 bedienen, en de stick verticaal bewegen = motor 2 bedienen,
    ofwel met de (instelbare?)'mix' functie van de zender aan; dit ervoor zorgt dat:
    stick omhoog: beide kanalen tegelijkertijd van 0 naar 100%
    stick omlaag: beide kanalen van 0 naar -100%
    stick naar links: ene kanaal 100%, andere -100%(=360° draaien)
    stick naar rechts: ene kanaal -100% andere 100% (=360° draaien)
    en alles daartussen voor 'vloeiende bochten' is (= tankbesturing?)

    Eenvoudigste om de mix functie na te gaan zou zijn met 2 losse servo's... heb je eventueel al zo'n zender liggen?
    Heb hier een eenvoudige meerkanaals liggen (met vaste mixfuncties), en met de mix 'aan', bewegen 2 servo's als ik slechts één stick in 1 beweging optil.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Uw 2de ofwel is wat mijn hartje beheert.
    Ah dat zit in de zender die mixfuncties? Ik meende dat het met een gewone 2 kanaalszender was maar dat de esc speciaal moest zijn, zoals dus die sabertooth die ik tegenkwam.
    Dus met mixfuncties in je zender kan dat ook? Dan worden 2 kanalen zo gemixt? Heb een digitale meerkanaals computer zender: Hitec optic 6, met een 2,4Ghz module. Met deze zou dat dus moeten gaan... Ik gebruik hem enkel voor een auto, dus nog nooit moeten proberen.
    Maar dan maak ik eens een nieuw profiel aan en zoek eens in de handleiding...
    En dan werk ik met 2 gewone esc's, 2 motoren en pas dat rode draad trukje toe?
    Ik zoek er eens naar, want zal wss moeten ingesteld worden.
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    verdikke, weer dubbelpost
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  20. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ik denk het toch, het schijnt vanuit de vliegerij te komen, waarbij bijvoorbeeld met 1 stick te bewegen: én een servo van een roer in de vleugel, én een servo van een roer in de staart tegelijkertijd/in verhouding met elkaar/gemixt dienen te bewegen...

    Als je de zender al hebt, probeer dan eerst eens met 2 servo's, dat zal de makkelijkste manier zijn om de mogelijkheden te bekijken.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018

Deel Deze Pagina