ASK-13 van APModels

het kan veel eenvoudiger. Dit tooltje heb ik eens bij een model gehad:
upload_2018-7-3_6-55-57.png



Als de afstand tussen de twee armpjes niet veel groter is dan dikte van het roer dan werkt dit prima. Midden tussen de armpjes zit een puntje dat als je het in het roer drukt een afdruk afgeeft.
 
Ja, zo'n ding heb ik ook.

Maar daarmee is het erg lastig om het midden aan te geven op de enigszins spitse voorkant van zo'n hoogteroer.

Laat staan dat je er loodtecht een gat in boort . . .

Vannacht heb ik de oplosing al uitgebroed, geloof ik!


jan
 
Laatst bewerkt:
Moest ik hier best even over nadenken.

20180704_225818_resized.jpg


Moet nog gaatjes boren.

(Ik moet een leesbril oid. hebben! . . . Zie het niet meer goed! (Streepjes zitten 1 mm uit elkaar))

En een voetpedaal om het electrische handboortje langzaam op gang te brengen . . .


jan.
 
Hoppetee!

20180705_232913_resized.jpg


In de breedte instelbaar, zodat het blokje met het boorgat of recht, of maar een heeeeel klein beetje scheef staat. :)

(Omdraaien en op bv. het roer leggen.)


Voetpedaal om het toerental van het boortje te regelen is helemaal niet zo eenvoudig als ik dacht . . .

Jammer.

Aan/uitschakelaar kan wel.


jan.
 
Kleine klusjes . . .

Waar slaat dit op?

Of zit die naad niet in het midden?

20180709_231438_1531206388329_resized.jpg



Beetje lang . . .

20180709_231449_1531206391637_resized.jpg



Beschermstukje er voor . . .

20180709_232940_1531206393825_resized.jpg



Beter.

20180709_233827_1531206396418_resized.jpg


Nou . . .

Wat zullen we hier van zeggen.

20180710_081316_1531206398605_resized.jpg



Dat kan er tzt. ook af.

20180710_081329_1531206400819_resized.jpg



Categorie 'gouden aanschaf':

20180709_230920_1531206386048_resized.jpg


Had ik eerder moeten doen!


jan.
 
Of zit die naad niet in het midden?
Ik denk dat die naad inderdaad niet helemaal in het midden zit, maar dat is bij handgemaakte mallen eerder regel als uitzondering. Alleen CNC gemaakte mallen (mal direct gefreesd) zullen echt symmetrisch zijn.
Overigens denk ik dat het minder erg is dan het lijkt. Ook de sleepkoppeling zit wat uit het midden (de andere kant op). Dat versterkt het beeld.
Tot slot: beide maken niets uit bij het vliegen. Er zal geen verschil zijn, of niet merkbaar.
 
Laatst bewerkt:
En je zou voor de grap eens een echte Ka-6/7/8/13 van dichtbij moeten bekijken......Wat jij hebt zijn eigenlijk prachtige schaal-details, representatief voor in ieder geval een deel van de oude houten vliegtuigen :-)
 
Stiftje om de vleugel op z'n plek te houden, en de stootstang voor de ontkoppelhaak.

20180711_085211_1531294177868_resized.jpg


20180711_085356_1531294182920_resized.jpg


Wat is dit voor materiaal?

Staaf voor de vleugelbevestiging:

20180711_085240_1531294180377_resized.jpg


Die gaat ZO ontzettend zwaar de romp in . . . eigenlijk wil het amper/niet.

Denk dat ik 'm maar even in de kolomboor zet, tiende millimeter er af schuren . . .

Maar binnenkort eerst kijken of 'ie wel in de vleugel past.


jan.
 
Stiftje om de vleugel op z'n plek te houden
Zoiets heet de arrêteerpen of -stift. ;)
Bekijk bijlage 287397

Wat is dit voor materiaal?
Glasvezel epoxy zo te zien. Ook als het een metaalachtige glans heeft (kan ik niet goed zien op de foto) zou het Glas- of carbonvezel-epoxy kunnen zijn. Er bestaat glas-/carbon-doek met opgedampt aluminium ...
Bekijk bijlage 287398

Die gaat ZO ontzettend zwaar de romp in . . . eigenlijk wil het amper/niet.

Denk dat ik 'm maar even in de kolomboor zet, tiende millimeter er af schuren . . .

Maar binnenkort eerst kijken of 'ie wel in de vleugel past.
Voorzichtig de bus uitschuren kost meer tijd, maar je maakt de verbinder niet dunner/zwakker.
 
Vaak is dat ijzer (waaibomen staal) met een laagje koper opgedampt tegen roestvorming. Sommige laselektroden zien er ook zo uit.
De 'staal'kwalitieit is zeer matig vergeleken met de stalen pennen die wij als stuurstangen en vleugelverbinders gebruiken.
Zomaar 50% tot 33% van die sterkte zou me niets verbazen.
 
Die stoot- cq. trekstang van de ontkoppelhaak krijg ik niet meer vervangen . . . o_O
Een sleepkoppeling hoeft altijd maar in één richting sterk te zijn.
Als dat de trekkende richting is, is er niets aan de hand (zolang er geen rare knikken/bochten in zitten) Trekkend is 1mm^2 waarschijnlijk 10x sterker dan nodig ...
Ook bij een 6 meter bak ...
 
Trekken = ontkoppelen, dus dat is okay.

Gisteren eens even gekeken hoe het is met de uitsparingen voor de servo's in de tray, en wonder o wonder: ik had voor ontkoppelen, L/R en H/L nog drie verschillende servo's liggen, en ze hebben alle drie vrijwel dezelfde afmetingen, en ze passen alle drie! :banana:

Wel even de tray versterkt met balkjes, want dat was maar matig . . .

20180711_235449_resized.jpg


Zijn die rubbertjes waarin je servo's 'ophangt' los te koop? Zal toch wel?

Hoe heten die dingen?

Kan ze niet terugvinden . . .


jan.
 
Die rubbertjes zijn bedoeld voor gebruik in brandstofkisten, om te voorkomen dat de servo's kapot rammelen. Het nadeel is dat je servo's kunnen bewegen en je dus inlevert op nauwkeurige aansturing.
In een zwever of elektrovliegtuig worden ze normaal gesproken dan ook niet gebruikt.

Of je ze los kunt kopen weet ik niet. Denk het niet eigenlijk. Bij Graupner kun je wel losse setjes kopen met heveltjes, ringetjes en rubbertjes. Die zijn alleen wel voor specifieke servo's en niet universeel.
 
Back
Top