Bouw van de "STUNT", een lijnbestuurd kistje van J.Grefink.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Midas, 2 aug 2018.

  1. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Onlangs zag ik op MBF een foto van de tekening van de STUNT van J.Grefink uit 1956 .
    De tekening werd indertijd uitgegeven door de KNVvL. Als 14 jarige heb ik dit kistje een jaar later gebouwd
    en voorzien van een 2,5 cc dieseltje. De in die tijd veel gebruikte Taifun Tornado.

    Zoals zo vaak met jongere oudere geschiedt, onstond bij mij de onweerstaanbare drang om het kistje uit het verleden te herbouwen.
    Daar komt bij dat wij in onze vereniging (RCM-Assen) slechts 1 lijnbesturings-piloot hebben.
    Het wordt tijd dat Klaas een medestander krijgt.

    Na een mailtje aan Jef, die de foto van de tekening op MBF had gezet, kwam al per omgaande de tekening in Pdf-formaat. Hiemede ben ik gelijk veel positiever over onze Zuiderburen gaan denken (!).
    Ik hoop de komende tijd regelmatig te berichten over de bouw van de STUNT.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jef vindt dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik verbaas me over het op de tekening vermelde "in neutrale stand vastlijmen" van flaps, binnentipblok en achterlijst.
    Dit levert in het gunstigste geval zonder twijfel een uiterst moeizaam bestuurbaar model op, bij minder geluk ronduit onbestuurbaar.
    Besturing (ook bij zo'n klein model) moet zo licht mogelijk lopen, iedere weerstand is teveel.

    Ook kijk ik met grote ogen naar de ronduit groteske zijwaartsstelling van de motor. 6°...!!!!!! :eek:

    Inmiddels weten we (sinds ~1980? :rolleyes:) dat een motor parallel aan de romphartlijn echt beter werkt doordat alle trekkracht beschikbaar is om het model langs de raaklijn aan de vliegcirkel (eigenlijk: halve bol) te versnellen. Lijntrek is een functie van het kwadraat van de vliegsnelheid en de massa van het model.
    Bovendien is de ontbonden component bij de schuinstelling zo klein, dat deze te verwaarlozen is en niet bijdraagt aan de lijntrek. Liever dus alles gebruiken om het model op snelheid te houden.
    Ik vlieg zelf ongeveer 5,3 sec. over een ronde
    [​IMG]
    en dat levert ruwweg een lijntrek op van 3G. Betekent dat je bovenin een wingover theoretisch nog 2G over hebt.
    [​IMG]
    Omdat de meeste modellen tijdens de klim snelheid verliezen (de enige modellen dat dit niet doen zijn die van Erik (@F2B), doordat daarbij de motortrekkracht wordt opgeschroefd zodra de lijntrek vermindert) is het nog minder maar altijd voldoende om niet uit de lucht te vallen.
    Dat constant houden van de vliegsnelheid (een basisvoorwaarde voor kunstvlucht) lukt alleen met electroaandrijving die daarbij ook nog eens een speciale G-kracht gestuurde regeling nodig heeft. Alle verhalen van vroeger ten spijt doen gloeiplug motoren die in een 2/4 takt regime worden gebruikt, dit een heel stuk slechter. Maar we hebben er toch jaren uitstekend mee gevlogen....
    Een diesel is wat dat aangaat nog meer een 'constante trekkracht aandrijving', dus daar is de snelheidsvariatie nog groter. Als je begint met meer dan ruim voldoende snelheid houdt je altijd genoeg over, maar.., het kan daardoor af en toe onaangenaam snel gaan.

    Het type motor bepaalt ook of je de tank kunt gebruiken zoals op de tekening geschetst.
    Voor een diesel (dit ziet er uit als de Veenhoven Typhoon) is deze zondermeer bruikbaar.
    Een gloeiplugmotor wil een constantere brandstofdruk dan je met dit ontluchtingssysteem kunt bereiken.
    Daarvoor zul je het uniflow principe moeten toepassen. Ik heb daar ooit een beschrijving van gemaakt: Uniflowtank

    Wat voor lijnen denk je te gaan gebruiken? Hoe lang?

    Om 'het gevoel' weer enigszins te krijgen, wellicht contact zoeken met de harde kern die in Stadskanaal vliegt ?
    Of anders naar de 2e Landelijke LB dag in Almere (1 sept) komen en met een van onze trainers al vast een vluchtje maken? (wij helpen waar maar nodig :beer:).
     
    jef vindt dit leuk.
  3. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Bij de bouw van de STUNT eerst begonnen met het maken van de vleugelribbetjes en de rompspanten. Hoertoe kan ik mijn CNC-laser aan het werk zetten.
    Maar dan moet alles digitaal verwerkt worden. Voor de vleugelribben betekent het dat ik op zoek moet naar het vleugelprofiel. Ik werk met Profilli en bij de NACA-profielen vond ik een bij gelijkend profiel met de tekening.

    P1060219.JPG
    Hier de 3Watt laser aan het werk.

    P1060219.JPG
    En klaar is Kees.
    P1060223.JPG
     
  4. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Ik volg niet overal de bouwtekening. Zo zijn kielvlak en stabilo in de tekening samengesteld uit latjes, maar ik maak ze uit masief met uitsparingen.
    Ondertussen is de vleugel met de goed passende ribben snel in elkaar gezet. Niet zoals vroeger met VELPON, maar nu met witte houtlijn.

    P1060227.JPG
     
  5. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Zo langzamerhand gekeken wat de motorisering moet worden.
    Het liefst zou ik er een 2,5 cc dieseltje inzetten, maar de moeilijke verkrijgbaarheid van ether deed me besluiten om er toch maar een gloeiplugmotor in te zetten (later misschien zelf nog een dieseltje bouwen).
    De keuze is gevallen op een AP 15 motor.

    AP 15.png
    Zoals het een LB-motor betaamt, gaat de gasschuif eruit en wordt er een vast blokje gemaakt, waar de sproeier en naald in komen.
    Maar eerst even met schuif inlopen. De motor sloeg vlot aan en na een kwartiertje lopen met de nodige tussenstops, bleek het beestje al goed stationair te willen lopen. Een fijn motortje dus.
    De ombouw naar vaste inlaatopening laat even op zich wachten totdat ik de benodigde M4 fijn draadtap binnen heb.
     
  6. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Nu komen de werkzaamheden van de romp aan bod. Dit is geen makkelijke opgave. Er moeten veel onderdelen in een bepaalde volgorde geplaatst worden.
    Ik vraag me dan ook af hoe ik dit als 14 jarig jongetje zonder problemen heb kunnen doen.
    Deze keer ging er wel eens wat mis en moest ik bijv. het motorschot weer verwijderen omdat eerst het landingsgestel en het tankje geplaatst moeten worden.
    Bepaald geen makkelijke constructie van meneer Grefink.

    Het tankje zelf gemaakt van een oud olieblik. Hiertoe een houten mal gemaakt waar het blik omheen wordt gebogen. Daarna de zijkanten iets omgezet, zodat een opstaand kantje ontstaat. P1060230.JPG
    Achteraf had ik beter de zijkanten er gewoon met een geringe overmaat er tegenaan kunnen solderen.
     
  7. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    De romp krijgt nu wat herkenbare vormen.
    P1060232.JPG
    Tegelijk wordt ook duidelijk dat het inbouwen van de vleugel en het maken van de ribopeningen in de zijwand van de romp voor de nodige problemen zullen zorgen. Maar daarover de volgende keer meer.
     
  8. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Nog even een plaatje van de motorisering met tank, die er "ingepropt"zit.

    P1060247.JPG
     
  9. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    De besturing met oa. tuimelaar en overbrenging naar vleugelflaps.
    P1060243.JPG



    P1060249.JPG

    Op de tekening wordt een stukje latoenkoper op de stuurstang gesoldeerd. Bovenstaande oplossing vond ik eleganter. Een kwiklink waauit het pennetje is geboord.
     
  10. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Ja en toen ging het even mis :(

    Ik had het spant dat de vleugel met de romp verbind, eerst alleen in de vleugel moeten plaatsen.
    En het bovenste motorbalkje ook pas na plaatsing van de vleugel in de romp moeten vastlijmen.

    De vleugel was nu niet meer in het rompje te manouvreren. Dus met een fohn de lijmverbindigen zacht gemaakt en het schot er zo goed mogelijk uit gewrikt.
    Later bleek ook nog dat ik beter de zijkanten van de romp in dit stadium had kunnen aanbrengen.

    Ik verbaasde me wel over die jongen van 14 die ik was toen ik de STUNT voor het eerst bouwde. Ik kan me niet herinneren dat ik toen ook problemen tegenkwam.Waarschijnlijk beter van tevoren nagegaan in welke volgorde ik het geheel moest opbouwen.

    Maar na de nodige verwensingen en wat herstelwerk waren romp en vleugel met elkaar verbonden.

    P1060246.JPG

    Nu begint het al een beetje op het uiteindelijke kistje te lijken.

    Opm. waarom de motordragers tot boven de vleugel doorlopen is mij niet duidelijk, want dit draagt m.i. niet wezenlijk bij aan de sterkte van de romp.
     
  11. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    P1060250.JPG
    Het begint lekker op te schieten.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie dat ja, tegen mijn (van uitleg voorzien) advies in, toch de 6 graden scheefstelling in de motordragers hebt gebouwd.:hammer:
    Heb jij andere ervaringen dan ik? En dan bedoel ik niet dat het daarmee ook wel in de lucht blijft, maar dat het met de motor rechtuit niet merkbaar beter zou gaan, zoals we sinds de jaren '80 zouden kunnen weten. Begin wel nieuwsgierig te worden.

    Eigenlijk zijn parallel lopende lead outs al sinds de vroege jaren 60 een achterhaald principe. Bij niet instelbare lead outs loopt de achterste meestal parallel met de hoofdligger, terwijl de voorste naar achter loopt, zodat de afstand ongeveer 40 mm is. Zo voorkom je nodeloze wrijving in de geleiders in de vleugeltip.
    Verder zie ik de bevestiging aan de tuimelaar met een enkel omgezet stukje en een daarop gesoldeerde ring.
    Als dat hardsoldeer is vergeet dan deze opmerking, maar bij zachtsoldeer trilt dat uiteindelijk kapot onder de te verwachten belasting.
    Voor de stuurstangen naar de roeren gaat het allemaal nog wel, de krachten daar zijn bij een klein 2,5 cc model nog te overzien.
    Maar de lead outs zouden beter door de tuimelaar teruggebogen moeten worden en dan samengebonden met een beetje dun koperdraad en dan gesoldeerd. Zo'n verbinding houdt prima.

    Succes!:thumbsup:
     
  13. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Mijn opzet is niet een perfekt vliegend kistje te maken, maar om nog een keer mijn eerste motorkistje te bouwen met alles wat in die tijd gangbaar was.
    En het vliegen zal af en toe eens zijn.
    Je adviezen zal ik bij een eventueel te bouwen moderne kist ter harte nemen.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Aha! Dat maakt een hoop duidelijk :)
    Maar dan past zo'n moderne glow toch juist niet? :rolleyes:
    Dieselpeut is weliswaar niet gangbaar bij de reguliere modelvliegvakhandel, maar via het LB forum hier prima aan te komen.

    Wat voor lijnen en handvat dacht je te gaan gebruiken? Daarbij kun je jezelf het ook onnodig moeilijk maken, dus enig denkwerk vooraf betaalt zich altijd uit.
    In feite is het uitsluiten van onnodige, te voorkomen problemen de gedachte achter mijn adviezen.
    Daarom loont het, ook bij oldtimers, om later verworven inzichten tijdens de bouw al toe te passen.

    Als 'Klaas' de Klaas is die ik ken, dan heb je aan hem een heel goede instructeur/vliegmaat.
    Mijn ervaring met mensen die decennia geen LB meer hebben gevlogen is dat het sturen vaak nog wel lukt, maar dat het draaien ze -letterlijk- op de knieen brengt...
    Probleem is dan de relatief hoge rotatiesnelheid (< 4,5 sec) van kleine modellen aan hun relatief korte (< 16 m) lijnen.
    Een beetje F2B model, met 21 m lijnen en tussen de 5 en 5,5 sec voor een ronde, is daardoor veel makkelijker om te sturen.Ook vlieg je daarmee zelden meer dan 6 ronden rechtuit, dus dat maakt het -mits je het model in alle vliegstanden beheerst- alleen maar makkelijker.
    Nadeel is wel dat ALS je daarmee onverhoopt de grond onverhoopt mocht raken, de boel meestal total loss is.
    Dilemma's, dilemma's......;)
    Vandaar dus het aanbod om op de 2e LB dag met een van onze trainers te vliegen waarbij, mocht het draaien onverhoopt tegenvallen, de instructeur het model helemaal overneemt en je even kunt uitpuffen op de grond.
    [​IMG]
     
  15. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Het is altijd prettig om reacties op je verhaal te krijgen. Ik steek er het nodige van op.
    Ja, de Klaas is niet Sinterklaas, maar ongetwijfeld de Klaas die jij ook kent. Van hem heb ik al adviezen gekregen over de aan te schaffen lijnen.
    Mijn laatste LB-ervaringen zijn bijna 60 jaar geleden, dus heb ik Klaas beslist nodig om mij bij de eerste pogingen te helpen.

    Mijn kernaktiviteit is het bouwen en vliegen van de MINI DLG's dus LB moet wel een geintje blijven.
    Vroeger toen ik in Nijmegen woonde ging ik vaak op mijn Vespa naar Terlet om daar "op de bult" naar de LB wedstrijden te kijken.

    Jaren daarvoor had ik eveneens op Terlet het eerste LB kistje (met een mooie ronde romp opgebouwd uit latjes) gezien.
    Aan de vlieger heb ik toen gevraagd waar ik modelbouwspullen kon kopen. Hij gaf het adres van Evert Kreulen in Rotterdam door.
    Een week later kregen we een keurig foldertje van Evert, waar veel Engelse modelbouwspullen in stonden.
     
  16. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Vandaag de ophanging van flaps en hoogteroer aangebracht volgens de 50-er jaren methode, nl. met katoenstrookjes. Nu niet met VELPON verlijmd, maar met epoxy wat toendertijd nauwelijks verkrijgbaar was.
    Probleem is nu wel dat ik de bekleding niet om de eindlijst kan verwerken. Misschien weet iemand hoe ik het beste te werk zou moeten gaan.

    P1060251.JPG
     
  17. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Dat weet Klaas als geen ander - hij heeft het mij ook geleerd i.v.m. nette scharnieren.
    1. een dunne strook over de afgeronde achterlijst van het stabilo plakken
    2. een dunne strook over de afgeronde voorlijst van het hoogteroer plakken
    3. de katoenen scharnieren bevestigen - deze lopen dus gedeeltelijk over genoemde stroken
    4. stabilo en hoogteroer verbinden d.m.v. de scharnieren
    5. stabilo en hoogteroer bekleden met een kleine overlapping bij de eerder geplakte stroken

    Dieselbrandstof is niet lastig om zelf te mengen maar naar verhouding kostbaar als je geen "adresjes" hebt. Wonderolie koop ik litergewijs bij een modelbouwzaak in Waalwijk vanwege de bewezen kwaliteit en prijs, de petroleum van een pomp aan het water (waar pleziervaartuigen tanken) want ik vertrouw het kristalheldere spul voor binnenkachels niet en de lastige ether komt uit Ter Apel. Google maar naar pedicuregroothandel aldaar. Per liter te koop en verzending via de post - believe it or not. Last-but-not-least kun je via het web een diesel Cetaan Booster verkrijgen dat voor een prettige motorloop zorgt.

    Zelf lijm en spanlak van opgeloste jasbeschermers gemaakt? Respect!!
     
    jef vindt dit leuk.
  18. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Bedankt voor je waardevolle reactie.
    Het volgend LB kistje hoop ik met een dieseltje uit te kunnen voeren.
     
  19. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Voor het bekleden van het model heb ik nog even gedacht aan de ouderwetse methode met papier en spanlak, maar uit gemakzucht toch maa gekozen voor wat modernere materialen.

    P1060252.JPG
    Als de lijnen binnengekomen zijn, kan het apparaat de lucht in.
     
    Bruno van Hoek en flymax vinden dit leuk.
  20. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Maar nog even de laatste aanpassing: een nieuwe venturi gedraaid.

    P1060264.JPG
    Ook een adapter voor de spinner gemaakt. De krukas heeft M5 draad dus dat is makkelijk en voor het inbusboutje van de spinner is M3 nodig.

    Dit was het dan :yes: .
     
    blaauwen, Bruno van Hoek en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina