Bouw van een stoomtrein op rupsen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Daniel /stoomy, 11 feb 2018.

  1. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    maar zou je alu niet opkunnen warmen tot de graad of 400 en dan in de olie doen ?
     
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Verven van
    Aluminium en zink voor gebruik onder normale omstandigheden. Omgevingstemperatuur.


    Verven, spuiten van aluminium plaat of profiel altijd goed schoonmaken
    zoals gebruikelijk bij verven of spuiten van welk materiaal dan ook.
    Als laatste kort voor het verven of spuiten schoonwassen met spuitoppervlakte reiniger en zo snel mogelijk een passende grondverf opzetten.
    In de meeste gevallen is de grondlaag voor aluminium en zink een zure/etsende primer/grondverf.
    Deze grondlaag is een echte hechtgrond hij vreet zich in de ondergrond vast.
    Dan de toplaag er over heen.
    Informeer bij een verf vak zaak die bijvoorbeeld ook lakken voor auto's verkopen.
    Autospuiter hebben regelmatig te maken met aluminium carrosserieën.
    Zelf heb ik dit toegepast op zink.

    Succes,
    Groet,
    Willum

    Geen gras over laten groeien.
    Net als bij solderen schoonmaken en gelijk afwerken.
     
    Daniel /stoomy, kaapstander en John33 vinden dit leuk.
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Dank voor deze bijdrage willum.
    Leer ik ook weer van.
     
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Graag gedaan John,
    Kennis en ervaring delen.
    Dit is iets uit de dagelijkse praktijk van bijvoorbeeld een autospuiter
    die ook met regelmaat aluminium onderdelen of carrosserieën in de lak mag zetten.
    Grootste uitdaging denk ik toch wel bij aluminium carrosserie auto restauratie.
    Ouder of oud aluminium.
    Ook daar zie je veel aluminium hardsoldeerwerk en aluminium autogeen laswerk.
    Ook ik blijf dagelijks leren. En met plezier.

    Veel bouwplezier,
    Willum
     
  5. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    20180731_200122.jpg zo heb hem weer terug inelkaar gezet heb te weinig tijd om verder af te krijgen maar hij kan nu zo wel staan en een hoes voor het overnachten want niet alles zit nog in de verf 20180731_173223.jpg 20180731_173238.jpg 20180731_173251.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2018
    Zeiler vindt dit leuk.
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Wauw wat een apparaat! Wat een grote stappen maak je!
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.
  7. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    dankuwel ik doe men best alleen jammer dat ik er niet meer tijd vrij ervoor kan maken omdat het erg druk op het werk is gemiddeld 70 tot 80 uur per week (wat gewoon is voor een mobile kraanmachinist ) alleen het moeilijkste gaat nog komen de ketel en cilinders maar dan staat er ook iets moois
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 3 aug 2018
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.
  9. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    20180815_100210.jpg 20180815_100226.jpg zo hij staat klaar voor de vesting dagen hij komt bij de modelvereniging HET GROTE DOK dat is bij het droogdok
     
    Bert V vindt dit leuk.
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Ron van Sommeren,
    Ik had deze zeer indrukwekkende reportage al eerder gezien.
    Hier zijn kosten noch moeite gespaard.
    Resultaat is super.
    En wat je noemt, het blanke laswerk, dat ziet er strak uit.
    Maar let op! Straks is Daniel klaar met zijn machine.

    Er zijn toch steeds weer mensen die met veel plezier ontzettend mooi werk maken.
    Petje af...

    Groet,
    Willum
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag, samen met mijn vrouw, je stoomtrein op rupsen bij het Groote Dok bekeken.
    Het geheel is nog groter, dan ik verwacht had(ook mooier).
    Zelf vond ik het mooiste de tandwielen voor de aandrijving.
    Complimenten.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2018
  12. Daniel /stoomy

    Daniel /stoomy

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    dankuwel voor uw compliment jammer dat ik even een rondje met de kids liep
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag hebben wij een uitgebreid gesprek gehad over de stoomaandrijving.
    Na ons gesprek heb ik niets van de braderie gezien, maar alleen lopen nadenken.
    Jij wilt een stoomcilinder, boring 60 mm, slag 100mm, bij stoomdruk 8 bar gebruiken.
    Eigenlijk heb ik hier geen goed gevoel over, reden:
    - De zuiger heeft een oppervlakte van afgerond 28,3 cm2, bij een druk van 8 kg/cm2 geeft dit een kracht van 226 kg/2220 N.
    De slag zou worden 100mm. dus het moment/kracht om het drijfwerk aan te drijven is 111 Nm.
    Mijn verzoek, schakel beide rupsen in en ga met een momentsleutel op de naaf van het vliegwiel bekijken hoeveel moment je nodig hebt om het geheel in beweging te zetten.
    Indien je moeilijkheden hebt, dan een PB naar stoompomp, om ter plaatse te kunnen uitleggen.
    Overigens, gezien de tekening van de ketel verwacht ik geen problemen met de stoomopbrengst.
    Vandaag ook de Furie bezocht.
    De bij haar gebruikte Hackworth stoomverstelling zou misschien ook voor jouw bruikbaar zijn.
    Vergeten te zeggen, bij starten staat slechts één cilinder in de optimale stand(uitgaande van 90gr verstelling van de kruktappen)
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zat hier even op te malen, "druk neemt toch af met uitgaande slag?", maar het is geen explosie-motor, stoomdruk/aanvoer is constant. Of speelt 'luchtweerstand' in leidingen/ventielen een grote rol?
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor het gemak ben ik uitgegaan van een voldruk stoomvulling. De stoomdruk staat volledig tijdens de slag op de zuiger.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2018
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het was gezellig aan de Koopvaardijhaven/ Land van Paling en op het Zuidfront.
    Het dok heb van heel ver gezien en ik vond het beter om het gezellig te houden en daar niet in de buurt te komen.
     
    Daniel /stoomy vindt dit leuk.
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hangt af van de schuiven. Een toevoer van stoom van net voorbij het dodepunt tot 25% voor het andere dode punt is gangbaar.
    Langere vulling geeft alleen maar meer geklap/ geblaf in de schoorsteen (als je daar de gebruikte stoom naar laat ontsnappen).
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik miste jouw Boele stoomhijsmachine ook zeer.
    Het is en blijft een ontbrekende tand in een mooi gebit.
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ongeacht de opening van de stoomschuiven. Ik heb aan Daniel de vraag gesteld om het moment(met momentsleutel) te bepalen, waarop de trein op rupsen in beweging komt. Indien dit moment/koppel niet bekend is, dan kan ook de diameter van de stoomcilinder en slag niet berekend worden.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    @ron van sommeren :

    Schermafbeelding 2018-08-20 om 13.58.48.png
    Op dit plaatje is er maar 1/3 van de slag toevoer.
    Daarna neemt de druk wel degelijk af.
    Wat begrijp ik dan niet?
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2018
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina