Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb een futaba 3pk kunnen scoren.Dat ze te groot zijn is normaal.
De O-ring gewoon goed erin drukken dan dreft of ander zeepsopje gebruiken als smeer middel en er voorzichtig opschuiven met een draaiende beweging en vooral dus niks forceren.
Erg makkelijk gaat het niet maar dat is ook de bedoeling het moet immers waterdicht zijn.
Wat betreft een zender voor auto`s en boten kijk eens op marktplaats naar een Futaba 3PK super daarin kunnen verschillende 2,4ghz modules van futaba , FRsky of Assan (gebruik ikzelf) ontzettend makkelijk menu en veel instellingen mogelijk voor autos en boten.
PK-FSM 2.4 ghz fasst FutabaWat voor module zit erin dan?
Die gedachten waren bij mij ook al opgekomen. Ik heb je bouwverslag gelezen op dutchelectric helaas zijn hier geen foto's meer te zien. Als het goed is heb je er meerdere opgebouwd. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten tips.Bouw een MHZ lizard Xtreme daar ga je zo veel meer plezier van hebben.![]()
Bedankt voor de foto's daar kan ik wel wat mee. Met plaats de as niet op de kiellijn bedoel je niet te ver tot de bodem neem ik aan.Nee ik bouw nooit een boot met een motor of as uit het midden is in mijn optiek niet nodig.
Plaats de as niet tot op de kiellijn dan krijg je een te hoog lopende boot tevens een lizard mag zwaar zijn rond de 4½ a 5 kg is het beste , props 47mm metaal of carbon 50mm terug gebracht naar 48mm .
De fotos bestaan nog steeds maar de provider/imageshack oid gooit ze eraf na zo veel tijd.
Hier heb je mijn mapje met wat fotos nog.
https://www.xs4all.nl/~focused/lizard
Een aramide lizard is leuk , ik lamineer m zelf altijd maar plaats zeker wel een stevigere achterwand dus ook bij de carbon/kevlar versie gewoon doen.
Misschien ken je een handig iemand met een draaibank die je een alu opvul blokje kan frezen, ook he ik wel eens boten gezien die een opvulblok hadden van een alu profiel buis vierkant of rechthoekig gelang de afstand die nodig is.
Wat betreft de maten mbt afstand motor kan ik je niet meer helpen ik heb de lizard al een tijdje verkocht en kan het niet meer nameten maar misschien kan ik iemand voor je vragen met dezelfde setup om het te meten.
1) - Stinger komt vrij laag te zitten 1 a 2 mm vanaf de onderzijde. Levert dit raar vaargedrag op?
2) - De gehele aandrijflijn staat 9 mm uit het midden inclusief motor.
Dit is mogelijk te veel en motor had volgens mij gewoon in het midden moeten staan?
3) - Strakes zijn verlijmd voordat de boot gelamineerd was.
Nu heb ik de tussen stukken wel gelamineerd maar heb vraagtekens bij het feit of dit genoeg sterkte oplevert?
4) - Is dit nu een modelbouw dip?-
De strakes zelf zijn inderdaad niet gelamineerd. Tussen de strakes zit vanaf het midden 2 laagjes 50 gram misschien zelfs wel 3 dat weet ik niet meer zeker.Hallo Roy,
1) Het hart van de as bij mijn Arowana zit 13,5 mm boven de kiellijn, achteraf bezien had dat wel 15 mm mogen zijn, want de boot loopt behoorlijk los.
Jouw Wasabi heeft een runpad die extra lift genereert, dus ik zou voorzichtig zijn met de stinger erg laag in de spiegel, voor je het weet springt de boot op snelheid (ongecontroleerd) alle kanten uit.
2) Gewoon proberen, werkt het (na het grondig afstemmen) niet zoals je wilt, dan kun je de aandrijving altijd weer in het midden zetten.
3) De strakes zijn dus niet voorzien van glasweefsel en epoxy, dat is vragen om schade als je eens ergens overheen tettert.
Ik zou minstens vanaf de hartlijn naar buiten een strip glasweefsel over de strakes heen lamineren, het vertikale deel krijgt alleen een paar lagen epoxy.
Waarmee heb je de delen tussen de strakes gelamineerd (gewicht per m²)?
Desnoods maak je de strippen breder, zodat je de vanaf de runpad/kiel tot aan de eerste strake een laag glasweefsel en epoxy aanbrengt en na uitharding vanaf de eerst strake tot aan de tweede hetzelfde en vanaf de tweede strake tot aan de rand van de bodem.
Het extra gewicht is geen probleem met de aandrijving die je hebt en op deze manier versterkt kan je bodem wel een klapper aan...
4) - Nee hoor, ik heb ook projecten die al tien jaar duren, ik werk er alleen aan als ik zin heb, anders wordt het niks.
Groeten, Jan.
Hallo Roy,1) - Ik heb overigens al een deel geplamuurd kun je daar nog extra over heen lamineren of wordt dat een zooitje?
2) - Doordat de gehele aandrijflijn een beetje rechts staat en de motor redelijk ver voorin licht heb ik last om de juiste balans te vinden In de boot. Boot helt naar rechts zelfs als de regelaar links zit en de lipo's moeten bijna de punt in om tot een juist center of gravity te komen.
3) - Ik zou natuurlijk de aandrijflijn kunnen verwijderen en hoger kunnen zetten en in het midden.
Zou een boot met dit ontwerp goed kunnen varen met zo'n runpad?
Het is overigens polyester plamuur 2 componenten wat erop zit. Het is een dun laagje dus dat is wel te verwijderen.