Lipo 6S 22.2 volt en 12000 mAh

Ik heb de volgende vraag, met welke lader kan ik deze lipo laden, of waaraan moet een lader voldoen om deze zware lipo te laden.
De lipo wordt gebruikt in een hexadrone.
Graag jullie advies in deze.
Mvgr. Tom. (PHTB)
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat wordt mij opgegeven .maar ik denk, dat het mAh moet zijn. Het is voor een hexacopter.
Heb de vraag aangepast. Zie oorspronkelijk bericht.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijk is hoe snel je wilt laden. Min of meer normaal is laden met 1 C. Laden van een volledig lege lipo duurt dan ruim een uur. Met deze lipo met een capaciteit van 12000 mAh is dat 12000 mA ofwel 12 ampere. Je lader moet dus met ten minste met 12 ampere kunnen laden. Maar er is meer nodig. De maximale spanning van je lipo is 25,2 volt. Laten we dat afronden op 25 volt. Om bij 25 volt met 12 ampere te kunnen laden is 12 x 25 = 300 watt nodig. Rekening houdend met wat verliezen ten minste 350 watt, liefst nog iets meer.

Samenvattend, voor laden met 1C heb je een lader nodig die met 12 ampere kan laden en een vermogen heeft van tn minste 350 watt en geschikt is voor 6 cellen. Dat is wel de ondergrens, kies bij voorkeur hogere waarden om wat reserve te hebben.

Wil je sneller laden, met bij voorbeeld 2C, dan halveert de laadtijd en moet je de maximale stroom en het vermogen t.o.v laden met 1C verdubbelen. De lipo moet hier wel geschikt voor zijn.

Je hebt ook nog een bijpassende netvoeding nodig. Het vermogen daarvan moet iets ruimer zijn dan het gevraagde vermogen van de lader en afhankelijk van de gekozen lader een spanning hebben van 12 of 24 volt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ron, ik heb de vraag namens een bekende gesteld.
Deze laad vanuit het stopkontakt thuis op en heeft inmiddels een Graupner Ultramat 18 gekocht, lijkt mij een goede keuze.
E.e.a is terug te vinden op Dronepilots.nl .
Ron, en anderen bedankt voor jullie reacties. Groet Tom (PHTB)
 
Een Ultramat 18 heeft, aangesloten op het 230 volt een vermogen van slechts 90 watt. Dat betekent dat je die 20 ampère voor het laden van 6 cellen kan vergeten. De lader zal de 4 ampère niet halen.

Voor andere toepassingen een prima lader, maar niet voor het laden van 6 lipo cellen met 12 ampère.
 
Gelet op het gevraagde vermogen om 6s (22 V) en 12.000 mAh te laden ((264 W) neemt dat een flinke hap uit het beschikbare vermogen van een auto accu. Maar ja die kun je evt. aanduwen.

groet,
Erik
 
Er zijn maar weinig laders met ingebouwde netvoeding die dit soort vermogens kunnen leveren. Je zal een stevige externe netvoeding van 13,8V bij ongeveer 25A nodig hebben om deze lader voor die accu te kunnen gebruiken.
 
Hij hoeft de accu toch niet op 1C te laden. Tenminste, dat kan ik nergens uit opmaken. Zover ik weet, mag je een lipo gewoon langzaam laden.
 
Ja. Bij lager dan 1C duurt het alleen naar verhouding gewoon langer. De hoeveelheid energie die overgeheveld wordt bij laden uit een auto accu is wel gelijk en blijft het risico van een lege auto accu. Een 6s 12.000 mAh is een flinke bult energie. Een volle auto accu vertegenwoordigt bij 12 V en 60 Ah een hoeveelheid van 12 X 60 is 720 W Een 6S 12.000 mAh vertegenwoordigt 22 x 12 is 264 W. Eén keer een lege lipo laden zal dus best gaan. Een 2e keer wordt al onverstandig. Natuurlijk, de lipo is niet elke keer helemaal leeg maar/en de auto accu wil je ook niet voor 100 % leeg trekken.

Voor dit formaat lipo's heb je serieuze laadcapaciteit nodig.

Erik
 
Zelfs 1x zou ik mijn auto accu er niet aan wagen. Die is daar namelijk helemaal niet voor ontworpen en zal daardoor stuk gaan. Dat merk je pas als het een keer stevig gevroren heeft.
 
Op zich klopt dat wel maar bij veel moderne auto's is dat toch wel wat anders. Er zit nu vele malen meer elektronica in de auto's en dat gebruikt toch de nodige energie. Om energie te sparen wordt zo min mogelijk door de generator geleverd, bijna alles komt uit de accu. Tijdens het rijden wordt de accu normal gesproken bijgeladen maar bij heel veel energie zuinige auto's gebeurt dat zo min mogelijk. Alleen als het echt nodig is zal de accu tijdens het rijden opgeladen worden. Daarnaast zal als je het gas los laat en dus op de motor remt, zal de generator de accu opladen (bijladen). Zo wordt een deel van de energie teruggewonnen. Vandaar dat je de versnelling niet in neutraal moet zetten en je moet de remmen zo min mogelijk gebruiken. Natuurlijk moet je de remmen gebruiken als het nodig is dat lijkt me wel duidelijk. Daarnaast hebben heel veel auto's ook een stop-start systeem.
Al met al moet de auto accu dus veel meer energie leveren dan "vroeger" en de moderne accu's kunnen dat ook zonder problemen. De auto accu's kunnen dus veel beter tegen dit soort belastingen maar een lege accu is nooit goed. Loodaccu's, ook de moderne accu's, vinden het echt niet fijn als ze geheel ontladen worden. Dus in het bovenstaande voorbeeld de (lege) LiPo twee keer laden vanuit de autoaccu zal wel kunnen zonder dat je de accu daar al te veel mee pest. Het blijft wel goed opletten, te ver ontladen moet je echt voorkomen.
 
... Een 6s 12Ah is een flinke bult energie.
Een volle auto accu vertegenwoordigt bij 12 V en 60 Ah een hoeveelheid van 12 × 60 is 720 W.
Een 6S 12Ah vertegenwoordigt 22 × 12 is 264 W ...
Je was te snel Erik, de h's vergeten, energie moet in Wh, vermogen×tijdsduur.
Dus 720Wh versus 264Wh.

Zelfs 1x zou ik mijn auto accu er niet aan wagen. Die is daar namelijk helemaal niet voor ontworpen en zal daardoor stuk gaan. Dat merk je pas als het een keer stevig gevroren heeft.
En tractie-loodaccu's zijn juist weer wel ontworpen voor verder ontladen.
@GJVO kan daar veel meer over vertellen, en hij heeft zo zijn adresjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet zozeer dat de huidige accu`s op de markt anders zijn geworden door die paar E auto`s die er rondrijden wereldwijd.
 
Er is echt wel het nodige veranderd aan de accu's die in de huidige auto's worden gebruikt, niet alleen E-auto's, alle auto's! "In stilte" zijn de ontwikkelingen en de aanpassingen aan de huidige eisen gewoon door gegaan. De loodaccu van 20 jaar geleden is echt een heel andere accu dan die van nu. Natuurlijk zijn ze nog steeds op dezelfde principes gebaseerd maar door andere (beter op elkaar afgestemde) materialen te gebruiken en betere fabricageprocessen zijn de eigenschappen flink verbeterd. ;)
 
Back
Top