Vanochtend eens lekker met diesels gevlogen en een nieuwe startmethode voor een oeroude Liquidator met Webra Mach II geprobeerd. Eerst vier vluchtjes met de VTAir Racer met AE 1.5cc, geeft "terug in de tijd gevoel" want de laatste keer met zo een was 48 jaar geleden! De omgebouwde "startstoel" werkt prima, eerste paar keer even wennen want je hebt de neiging teveel up te geven, niet doen gewoon weg laten vliegen en dan pas sturen! Het is een goed alternatief als je zoals ik veel alleen vlieg. Opgevouwen neemt hij weinig ruimte in. De foto's spreken hopelijk voor zich mocht iemand hem willen namaken:
even schaamteloos mijn enthausiasme delen voor de VT-airracer... alleen in rookloze versie... leuk om die VT-airracer ook nog eens elders te zien
Hoi Hans, Ben net bezig met een dolly bouwen, mijn tweede alweer omdat de eerste een fiasco was. Jouw startschans... start je de Air Racer ook hiermee? Groet, JW
Nee dat gaat niet, alleen vliegtuigen met een enorm vermogensoverschot kan je zo starten. Met die kleine wieltjes is het wel een probleem om van wat langer gras te starten en landen (bij mij slaat hij altijd over de kop bij landing). Dolly's met vliegtuig worden denk ik te zwaar om te accelereren met zo'n klein motortje, heb al eens gedacht over een bungee systeem zoals ze bij kleine ducted fan jets gebruiken, maar wij hebben een prop voorop die in de weg zit! Het gras is nu nog lekker kort maar als het langer wordt kan ik nu in ieder geval met combatters vliegen, is goed voor het reactie vermogen en het is weer leuk met diesels te prutsen, de Webra Mach II start en loopt als een zonnetje, de AE loopt goed maar is wat kritischer te starten, maar die is nog nieuw dus hopelijk wordt dat beter.
Ik heb ook wel eens een zelfstarter gezien voor modellen zonder wielen (of voor gebruik op lang gras) die bestond uit een soort hoes of mof waar je de buitenvleugel insteekt. Deze hoes moet dan wel zo groot zijn dat je meer dan de helft van de buitenvleugel er in kunt stoppen, anders is de boel instabiel. De hoes kan bijvoorbeeld van dun triplex of stevig karton worden gemaakt, met een laagje schuimrubber aan de binnenkant, en op een paaltje oid worden bevestigd. Je start de motor, steekt de buitenvleugel in de hoes, loopt naar het handvat en trekt aan de lijnen. Het model schuift uit de hoes en gaat vliegen!
Deze heb ik ook al eens geprobeerd. Een kartonnen huls waar de rechter vleugel in schuift. Als de motor loopt trek je hem er eenvoudig uit.
dat ziet er prima uit, ook lekker eenvoudig te maken! Helaas is bij mijn Liquidator de tank gaan lekken en is de vleugel doordrenkt met diesel! Heeft iemand een goed idee om dit schoon te krijgen? Ik spuit hem nu regelmatig in met remmenreiniger maar echt schoon zodat ik hem weer kan bekleden wordt het niet. Denk dat het sneller is een nieuwe te bouwen. Ik ben al een Liquidator aan het maken voor een ASP S15. wat zou de beste propeller zijn voor deze combinatie, dacht zelf aan 8x4" of 7x5"?
Balsa inspuiten met ovenreiniger werkt goed. De boel wel buiten wegleggen tijdens het drogen, want het stinkt! Daarna afborstelen. Ik zou me niet teveel zorgen maken over als het niet helemaal vetvrij is. Zolang je de bekleding maar aan elkaar kan plakken en aan de oude bekleding op de binnenvleugel, zal het wel blijven zitten. En blijf rustig trouw aan je Mach II! Klinkt veel prettiger dan een glow.
De lanceerhulp door Nino ontwikkeld. Bruikbaar voor elk type combatmodel (vintage, 1/2A, F2D,.. Hij heeft deze ook gecommercialiseerd en deze worden nu over de hele wereld reeds gebruikt.
Wow dat ziet er wel heel professioneel uit, interessante constructie. Als ik echt veel met combatters ga vliegen zal ik ook zoiets nabouwen (beter goed gekopieerd dan zelf slecht bedacht) of zijn die redelijk goed te verkrijgen?
Ja, die launcher van Nino is heel erg doordacht. Zo goed zelfs dat, nog voordat zijn systeem in productie ging, de eerste kopiën al op de markt kwamen... Ik vermoed dat Nino er nog een paar te koop heeft. Ik zal het hem eens vragen. Wij gaan deze week nog trainen.
Altijd welkom om eens samen met ons te komen vliegen in Genk. En dan kan je ook de launcher zelf eens testen.
De buurt is nog tot daar aan toe, ik start ook geen motoren meer in de tuin, maar als je het gezeur op sommige modelvliegclubs soms hoort... In mijn wereld ga je naar een modelvliegveld om te modelvliegen. En wat hoor je daar?Juist.... het geluid van modelvliegtuigmotoren.