Fast4ward rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 sep 2018.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, dat is nog wel behoorlijk wat werk. Drijver uithollen (of in ieder geval voorzien van gaatjes) en een deel van achterzijde middendeel eveneens. Het idee erachter is dat één drijver boven drijft en motorkoppel en propkoppel zorgen voor de rest.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2018
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Zo kan het ook....:thumbsup:

     
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Graupner 2318.xx met M4 schroefdraad, de 2317.xx serie voor drivedog, maar die begint bij 40-42 mm, een tikkie te groot voor de ASD400L...

    Vanuit de motor gezien rechtsom, dus een R uitvoering.

    Groeten, Jan.
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dank je, Jan! As is M4.
    @pompebled : Die haakse nippels voor de motor in M3 kan ik nergens vinden. Kun je een link geven? :worship:
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2018
  6. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Pas op met die watergekoelde motortjes van hobbyking , ik heb er 1 in een 50cm riggertje op 3s waarvan 1 lagertje het al begeven heeft lagerschildje compleet weg.
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Hopelijk heb ik meer geluk. Ik ga er op letten.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Lagers wordt nog wel ‘s op bezuinigd. Goed gebalanceerde aandrijflijn (te beginnen met prop) is al mooi begin.
     
  9. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Beste HeliKoper, mag ik vragen wat de maat is tussen de carbon bomen ?
    Gr Gerjan
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De tussenruimte is 185mm
     
  11. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Bedankt, mooi riggertje
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb ze hier gehaald:
    https://www.toprc.nl/druknippel-m3-90graden.html
    Informeer vooraf even wat je krijgt, de tekst heeft het over 2 stuks per verpakking, maar in de verpakking die ik binnenkreeg zat er maar ééntje.

    Groeten, Jan.
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Bedankt! De tekst is nu per 1. Blijkbaar aangepast. Dus 2 x 1 besteld.

    Nu eerst epoxylijm/- plamuur gaan maken om de askoker vast te zetten.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2018
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Martin,

    In mijn 50 cm monohull voer ik met de ADS400L op 2 en 3S met een 45A flight ESC zonder waterkoeling, werd amper handwarm.
    Props: 34,5K, 36K en 37,5K; vanwege het koppel van de motor was er met de beide grootste maten niet te varen, een 34,5K op 2S is nog net op het water te houden...

    Oftewel: gewoon proberen.

    Groeten, Jan.
     
  16. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat geeft de burger weer moed!
    Bedankt, Jan. :thumbsup:
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik heb bij mij roerservo en ontvanger achterin liggen, voorin de accu plus regelaar. Die laatste een 60A vliegregelaar zonder waterkoelling. Die is na een accu leeg gevaren te hebben warm, maar zeker niet te warm.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Onze Oosterburen varen mini-hydro veelal met 60gr motor en max 110gr LiPo (Naviga), zonder waterkoeling. Roerblad en turnfin veelal 0.8mm Titanium en net zoveel daarvan onder water als nodig om een flauwe rechterbocht te kunnen ronden. Bedenk dat minimaliseren van ‘drag’ op voornoemde punten enorm veel Watt bespaart. De Watts die je niet hoeft te verstoken, kunnen ook niet bijdragen aan opwarmen motor en ESC.

    Zelf gebruik ik in vergelijkbare mini-hydro op 2s nog geen 18a gemiddeld (ik ga niet voor topsnelheid) en gebruik geen waterkoeling.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik denk dat ik de 30A erin leg met waterkoeling (omdat ik die toch heb liggen)
    Met een 100A stroom/wattmeter meet ik van tevoren de stroom wel even statisch. Begin sowieso met een kleine prop < 35mm.

    Ik wil alles voorin hebben omdat ik wil proberen hem zelfrichtend te maken. Er komt nog een schot met deksel in het achtervak om daarachter een vloedkamer te hebben. Dat is nog wel een uitdaging.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Statisch meten heeft geen zin, want de meetgegevens hebben betrekking op een situatie waarin prop/ rigger nagenoeg niet voorkomen. Wat IMHO wel zin heeft, is vaartijd opmeten en verbruik (mAh) bepalen en zo gemiddelde ampèrage bepalen. Sommige ESC’s zijn uitgerust met logfuncties, maar naar verluidt is voorzichtigheid geboden bij interpretatie van deze data.
     

Deel Deze Pagina