Ja, dat is nog wel behoorlijk wat werk. Drijver uithollen (of in ieder geval voorzien van gaatjes) en een deel van achterzijde middendeel eveneens. Het idee erachter is dat één drijver boven drijft en motorkoppel en propkoppel zorgen voor de rest.
Het gaat langzaam verder... 295FBD40-34A1-4491-BE38-CC28114AD96F door HeliKoper geplaatst op 22 okt 2018 om 20:51 21BD2E76-B76B-4C9D-AEA7-48CD291B1B27 door HeliKoper geplaatst op 22 okt 2018 om 20:51 B6B8FADC-A1E5-46C4-80D4-B8A7F3432D71 door HeliKoper geplaatst op 22 okt 2018 om 20:51 Vraagje: de prop op een rigger draait (op de prop gezien) linksom(?), dus dan moet ik van de Graupner K props een Rechts-uitvoering hebben, toch? Met 3700Kv op 3S: welke maten prop? Reeks 29-31-33?
Graupner 2318.xx met M4 schroefdraad, de 2317.xx serie voor drivedog, maar die begint bij 40-42 mm, een tikkie te groot voor de ASD400L... Vanuit de motor gezien rechtsom, dus een R uitvoering. Groeten, Jan.
Dank je, Jan! As is M4. @pompebled : Die haakse nippels voor de motor in M3 kan ik nergens vinden. Kun je een link geven?
Pas op met die watergekoelde motortjes van hobbyking , ik heb er 1 in een 50cm riggertje op 3s waarvan 1 lagertje het al begeven heeft lagerschildje compleet weg.
Lagers wordt nog wel ‘s op bezuinigd. Goed gebalanceerde aandrijflijn (te beginnen met prop) is al mooi begin.
Ik heb ze hier gehaald: https://www.toprc.nl/druknippel-m3-90graden.html Informeer vooraf even wat je krijgt, de tekst heeft het over 2 stuks per verpakking, maar in de verpakking die ik binnenkreeg zat er maar ééntje. Groeten, Jan.
Bedankt! De tekst is nu per 1. Blijkbaar aangepast. Dus 2 x 1 besteld. Nu eerst epoxylijm/- plamuur gaan maken om de askoker vast te zetten.
Even proefpassen. Een 60A ESC met waterkoeling past niet. Zonder wk wel. Of een 30A met wk. Blijkbaar teveel spullen of te weinig boot... 0C9ED8C1-BC7F-4C5E-BCF9-9B490FFF0BFE door HeliKoper geplaatst op 28 okt 2018 om 15:45 Misschien eerst maar eens met 2S en 30A ESC proberen. Keuzes... keuzes...
Hallo Martin, In mijn 50 cm monohull voer ik met de ADS400L op 2 en 3S met een 45A flight ESC zonder waterkoeling, werd amper handwarm. Props: 34,5K, 36K en 37,5K; vanwege het koppel van de motor was er met de beide grootste maten niet te varen, een 34,5K op 2S is nog net op het water te houden... Oftewel: gewoon proberen. Groeten, Jan.
Ik heb bij mij roerservo en ontvanger achterin liggen, voorin de accu plus regelaar. Die laatste een 60A vliegregelaar zonder waterkoelling. Die is na een accu leeg gevaren te hebben warm, maar zeker niet te warm.
Onze Oosterburen varen mini-hydro veelal met 60gr motor en max 110gr LiPo (Naviga), zonder waterkoeling. Roerblad en turnfin veelal 0.8mm Titanium en net zoveel daarvan onder water als nodig om een flauwe rechterbocht te kunnen ronden. Bedenk dat minimaliseren van ‘drag’ op voornoemde punten enorm veel Watt bespaart. De Watts die je niet hoeft te verstoken, kunnen ook niet bijdragen aan opwarmen motor en ESC. Zelf gebruik ik in vergelijkbare mini-hydro op 2s nog geen 18a gemiddeld (ik ga niet voor topsnelheid) en gebruik geen waterkoeling.
Ik denk dat ik de 30A erin leg met waterkoeling (omdat ik die toch heb liggen) Met een 100A stroom/wattmeter meet ik van tevoren de stroom wel even statisch. Begin sowieso met een kleine prop < 35mm. Ik wil alles voorin hebben omdat ik wil proberen hem zelfrichtend te maken. Er komt nog een schot met deksel in het achtervak om daarachter een vloedkamer te hebben. Dat is nog wel een uitdaging.
Statisch meten heeft geen zin, want de meetgegevens hebben betrekking op een situatie waarin prop/ rigger nagenoeg niet voorkomen. Wat IMHO wel zin heeft, is vaartijd opmeten en verbruik (mAh) bepalen en zo gemiddelde ampèrage bepalen. Sommige ESC’s zijn uitgerust met logfuncties, maar naar verluidt is voorzichtigheid geboden bij interpretatie van deze data.