Nieuw E2k model is daar belangstelling voor ?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Look, 4 nov 2017.

  1. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Tjarko bedankt !!

    Mijn plan is eigenlijk een aileron aan iedere kant, dit maakt het wel moeilijker. Die twee ailerons (ieder naast de romp) wil ik werkend afleveren. Vier ailerons werkend afleveren zie ik eigenlijk niet zitten, wie zelf de ailerons werkend wil maken is ook goed, kevlar breng ik zo ie zo aan onder de beplanking.

    Ik zou de rompen wel wat lichter kunnen maken maar veiligheid vind ik belangrijker dan 20 gram.
    Ik zal een spantje frezen voor achter de lipo, motorschot, plaatje vleugelbout en rondje voor op de vleugel, is er behoefte aan een inbouw spant voor hoogte servo ?
     
  2. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Als ik nu de ailerons werkend maak aan de kant van de romp, wie een driehoek aileron/flap extra wilt hebben zoals Tjarko die moet dan dan even aangeven dan plaats ik daar een kevlar band.

    In de vleugel leg ik als ligger twee glasbanden zoals besproken met Martijn en Tjarko, in de achterlijst komt een strook dun glasband. Zodat de achterlijst naar nul gestuurd kan worden.

    Stabilo is 2x 2.5 mm met dun glasdoek in het midden of alleen een strook glasband ???? kevlar scharnier plaats ik als hoogteroer, zelf even met een driehoek vijl gangbaar maar, gebruik beslist geen diamant vijl !!!!!!!!!!!! Tips stabilo maak ik het hout (nerf) dwars voor torsie.

    Ben ik iets vergeten ?
     
  3. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Ik zal ook een hoofd ligger meeleveren van 2mm triplex, 400mm lang of langer ? Ik gebruik zelf 600mm

    Alleen de onderkant van de vleugel insnijden, ligger nat maken, doen met theedoek, lijmen met Bison constructie lijm, die gaat bruisen, wel fineer afplakken en schuim eerste halfuur steeds verwijderen, voor het uitharden het plakband verwijderen, opletten dat de ligger niet omhoog komt.
     
  4. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Tijdens het vleugelsnijden kreeg ik net het idee een snellere vleugel te maken voor deze romp die sneller en dunner is maar wel op de romp past.

    120cm spanwijdte met een taps verloop en op de tip minstens de helft dunner, voor fun vliegen, of oefenen.

    Nick en ondergetekende gaan deze vleugel erop zetten.
     
  5. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hoi Look, kan natuurlijk, maar de kist of dan niet met conform E2k regelement. Dus voor fun is het ok, maar voor wedstrijden niet toegestaan...
     
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Hoi Look. Volgens mij is het prima zo, niets vergeten. Ik ga hem gewoon bouwen. Dan kun je altijd nog kleine wijzigingen doen. Verder is het afbouwen ook erg smaak afhankelijk, kan op veel verschillrnde manieren, werken allemaal. Het is maar net wat je leuk en handig vind.
    Waar ik altijd mee worstel is het uitlijnen van de vleugelmoer t.o.v de vleugelbout. Heb daar een nieuw idee over dat ik op deze wil testen. Nog geheim.....
     
  7. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Uitlijnen vleugelbout tov inslag moer: vleugel recht op romp uitlijnen en ook recht tov stabilo en fin. Goed vastzetten met tape op de romp! Dan op het hart van de vleugel een paar cm voor de achterlijst de boor erin en in één keer de vleugel en het plankje waar de inslagmoer inkomt doorboren met een boor met diameter gelijk aan de vleugel bout. Het is natuurlijk belangrijk dat je de boor goed rechtop houdt en de vleugel niet tov de romp kan bewegen. Dan vleugel van de romp halen en het gat in het plankje opboren zodat de inslagmoer erin past. Als laatste pas de inlagmoer inlijmen in het plankje. Zo doe ik het altijd. Fool proof!
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Ja dat klinkt goed. Wat ik lastig vind is de moer in de juiste hoek vastzetten in het plankje. Het gat zit er heel scheef in want plankje = hoek onderkant vleugel
    Moer = hoek bovenkant vleugel
    Daar zit wel 10 of 15 graden verschil in.
    Een dik plankje helpt dan om de hoek vast te houden, bij opboren van 5 naar 6 of 7 mm.
    Een inslagmoer met een kort stuk draad is dan ook fijn, kan hij meer hoekfout opvangen met het beetje speling op de schroefdraad.
     
  9. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Klopt, hoek is lastig. Maar ook als je er graden naast zit werkt het nog.
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    als Look zijn romp in CNC heeft, zou hij twee wiggen kunnen frezen die op het vleugelmoerplankje komen. Als je het plankje dan in de romp lijmt zou die in principe parallel aan de bovenkant van de vleugel lopen en zit de moer er recht in.
     
  11. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik tap gewoon direct in het triplex en gebruik geen inslagmoer. Het draad voorzie ik dan van dunne secondelijm en dan een keer natappen.
     
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Kijk, dat is pas echt handig!
    Ga ik ook doen .
     
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dit lijkt mij ook een mooie optie. natuurlijk voor de fun vlieger omdat het anders niet voldoet aan het reglement. Ben hard aan het denken om een kitje te bestellen met deze vleugel. mooie romp met de glitters.
    lijkt me echt een iedere week vlieger, ook makkelijk in onderhoud met de motor voorop.
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    hier is de kogel door de kerk (of is het scorpion-fun door de kerk ;)).

    ik noem hem voor nu scorpion-fun. scorpion had Look als naam genomen voor de E2K versie. maar ik heb de versie gekozen met de taps lopende vleugel. Ik heb niet het doel om wedstrijden te gaan vliegen. zoals de naam zegt, het gaat voor mij om de fun. :weetnie: mmm, voor de wedstrijdvliegers is het misschien ook voor de fun, nu wordt het wel een rare uitleg. maar ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel.

    Wat waren mijn doorslaggevende punten:
    - makkelijke motor montage en onderhoud.
    - simpele romp vorm. door de doorsnede vorm lijkt mij uitlijnen/opbouwen makkelijker dan een ronde romp.
    - bovendekker ivm makkelijk zelf kunnen opgooien

    bijkomend voordeel vind ik de glitter rompen. ze komen klaar uit de mal. heb een hekel aan spuiten, dat is hier gelijk mee opgelost.

    kijk er al naar uit als de kit afgeleverd wordt. ben ook benieuwd naar de eerste bouwverslagen. kopiëren van ideeën is makkelijker dan zelf uitvinden
     
  15. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Wedstrijden zijn fun²
     
    wvr vindt dit leuk.
  16. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Nou, ik baal altijd weer als ik naar de wedstrijd “moet” hoor.
     
    ragbak vindt dit leuk.
  17. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Tjarko, wij lijmen eerst het vleugelbout plaatje in de romp met uhu plus eerst opschuren met korrel 80 en stof verwijderen.
    Dan vleugel plaatsen op de romp, voormontage moet klaar zijn, een persoon houdt de vleugel op zijn plaats, goed aandrukken en uitlijnen, de ander boort op de juiste plaatje een gat ter dikte van de vleugelbout. Daarna het romp spantje opboren voor de inslagmoer of dunner voorboren en schroefdraad tappen. Inslagmoer indrukken met een tang, vleugel monteren en voorzichtig de bout inschroeven en vast zetten. Loshalen en nalijnen met uhh plus.
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Helemaal duidelijk. Ik ben er klaar voor, stuur maar op... als hij klaar is.
     
  19. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
  20. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    476
    Locatie:
    Santpoort
    Vleugels gefreubeld, vanavond ga ik de spanten tekenen en het stabilo, vrijdag alles frezen.

    Vleugel ligt nu onder twee dikke glasplaten en kan twee dagen drogen.
     

Deel Deze Pagina