f3k clinic/wintermeeting/f3ksales/f3kfunday

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door specialpainter.nl, 4 nov 2018.

  1. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Het is inderdaad correct. Instellingen kunnen heel wat brengen doch elke kist is verschillend in bouw en gewicht. Ervaring en gevoel spelen hierbij een hele grote rol.
    k ben begonnen met een Modster 1000 van piepschuim, wel twintig keer moeten repareren door craches en hij werd steeds zwaarder. Maar de instellingen heb ik continue bijgehouden, de ervaring en vooral ook gevoel hebben mij op een hoger niveau gebracht. Aanwijzingen van velen in dit forum en natuurlijk de begeleiding van mijn leraar Etienne helpen mij hier enorm bij.
    De kist werd zwaarder maar toch kon ik hem langer in de lucht houden. Ik ga nu verder naar een nog hoger niveau, met mijn onlangs aangeschafte Mini Q.
     
  2. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Vincent, het enige wat ik vroeg is om de dingen te benoemen hoe ze heten en het liefst in het Nederlands eventueel aangevuld met de Engelse term.
    Als je dat muggenziften noemt vind ik jammer. Hoe het een en ander aerodynamisch werkt weet ik intussen wel na 45 jaar zweefvliegen.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Niet gelijk in de verdediging schieten Knikvleugel, niemand valt je aan hoor, we proberen de kost voor iedereen zo duidelijk mogelijk te maken om zo veel mogelijk te helpen!. wanneer je in de betreffende zin je wat aangevallen voelt door het gebruik van het woord muggenziften dan spijt mij dat, in de context van de zin waar stabilo werd geschreven waar eigenlijk hoogteroer had moeten staan was echter heel duidelijk dat dat bedoeld werd, vandaar dat ik dat heb benoemd met het woord muggenziften, vrij direct, maar zo ben ik nu eenmaal;) Of iemand het inspiralen van je kist na het inzetten van de bocht nu zo noemt of wegvallen van de vleugel maakt wel erg veel uit. tevens zou het woord wegvallen dan ook verkeerd zijn, een overtrokken vleugelhelft is dan grammaticaal correcter. wanneer dit verschijnsel optreed is er juist iets aan de hand met je afstelling en/of vliegsnelheid, de dlg wordt immers overtrokken . dit is een ander probleem en ziet er ook herkenbaar uit wanneer het gebeurd, 9 van de 10 keer is de piloot de schuldige en de afstelling kan hier weinig aan veranderen, hooguit minder erg maken. de engelse term ''banken'' beslaat de lading van wat we daarmee bedoelen gewoon veel beter,, ik bedoel ''wanneer mijn kist schuin hangt'' bekt nu eenmaal minder vlot. Ergens heb je wel een punt hoor, ''men'' heeft er idd wel een handje van om bepaalde, op het 1e gezicht niet heel belangrijke, zaken andere benamingen te geven of zelfs nieuwe te verzinnen... wat n ellende. het heeft me al te veel tijd van mn leven gekost om mensen van dat irritante ''zoom-mode'' gedoe af te praten, om maar even iets te noemen wat voor verwarring zorgt of heeft gezorgd. Maar in het geval van Erik heb ik wat clementie; als vrije vluchter moet ie ff wennen aan het idee van hoogte- en richtingsroeren, eerder was het voor hem alleen stabilo's en kielvlakken...;) Verder dank aan iedereen voor het reageren, stellen van vragen etc, ga zo door!
    Alvast de beste wensen voor 2019!
    f3k forever!
     
    Erik Janssen, dwarswind en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    ;)
    Inderdaad. m'n Wakefields stel ik af met pendelende stabilo's, kielvlakken en wiggelende vleugels.
    Ik wilde verheldering in mijn eigen verwarring scheppen. Ik ben blij dat Vincent schreef dat ik 'm goed begrepen heb.
    Ik verval blijkbaar ook in het verengelsen van termen waar prima Nederlandse begrippen voor zijn.
    Ik hoop dat ik geen beginners meer in verwarring heb gebracht.
    Ik weiger 'bank and jank' te vertalen door 'roteer en ruk' ;)
     
    jaap27, dwarswind en RJA vinden dit leuk.
  5. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Vincent en Jeroen, ik wil jullie de volgende twee vragen stellen als dat mag;

    Instellingen bij Failsafe.
    Failsafe voor een DLG. Die heb ik zo ingesteld dat als de zender uitvalt of door te grote afstand contact verloren wordt, het hoogteroer in de bovenste stand komt. Moet ik nog iets instellen bij de rolroeren (ailerons)? Kunnen jullie ook aangeven hoeveel uitslag in te stellen.

    Zijroer (rudder).
    Speelt het zijroer (rudder) een belangrijke rol bij het besturen van een DLG. Weglaten scheelt weer gewicht. Met mijn Modster 1000 vlieg ik met zij-roer. Als ik mijn rolroeren inzet, geeft het zijroer tegelijkertijd een hele kleine uitslag. De nieuwe aanwinst Mini-Q heeft geen zij-roer (nog niet mee gevlogen, dus geen ervaring).

    Alvast bedankt, Emiel
     
  6. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Hallo Emiel,
    Ik ben niet Vincent of Jeroen, maar als trotse Nederlander heb ik natuurlijk wel overal een mening over.:D

    Mijn failsafe is zo ingesteld dat als de zender uitvalt of ik buiten het bereik vlieg, de flats full down gaan, met een beetje up elevator voor een langzame gecontroleerde daalvlucht.

    Over het rudder zijn er veel verschillende meningen. Vincent vliegt zonder en is daar blijkbaar erg successvol mee. Ik vlieg wel met rudder, ben dat zo gewend.
     
  7. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Geniaal, 'bank en jank' als vernederlandsing van 'bank and yank'.

    Piel-loten vind ik ook een mooi Nederlands begrip, evenals de voor taranis gebruikers gangbare term 'bootloeder' voor 'bootloader'.

    Als Nederbelg wonend in de Vlaamsche rand rond Brussel is het toch hartverwarmend te zien welke liefde er hier voor het Nederlands wordt tentoongespreid.

    (Of is het: tentoon wordt gespreid. Lol)
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Kak, nu kan ik m'n spelvout niet meer ongestraft weg-editen...
    Is m'n Engels ook al cut.....
     
    specialpainter.nl en l shems vinden dit leuk.
  9. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    @Belgarath bedankt voor de snelle reactie. Hoe meer kennis des te beter.
    Wat failesafe betreft had ik al zo'n vermoedens. M.b.t. het zijroer, dat ga ik gewoon uitproberen en zal straks mijn ervaringen delen. Alleen moet het weer wat beter worden, volgend jaar misschien.
     
  10. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Tijdens de winter clinic in Terlet, lag er een (Vortex?) voor € 300,00 te koop. Ik weet niet mer van wie en of het inderdaad een Vortex was, maar wat is de status daarvan?
     
  11. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Die is van @jorn

    Weet niet of die reeds verkocht is.

    Je kunt hem via modelbouwforum een prive bericht sturen.

    Even op @jorn klikken en een conversatie starten...

    Groet, Roger
     
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Omdat dit zon lekker actief draadje is: wie kan er voor mij de (in o.m. duitsland verpflichte) labels printen om op mijn dlg te plakken.
     
  13. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Bedankt Roger.
     
  14. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb ze vorig jaar bij Ulrich gekocht Guido. Zover ik weet maakt hij ze zelf. Wellicht hem even contacten?
     
  15. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Is je kist zwaarder dan 250gr?
     
  16. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    Let op, ballast telt ook mee met het vlieggewicht.

    Ik heb ze zelf gemaakt en laten graveren bij een sportzaak. Totaal €2,- kosten
     
  17. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    in je failsafe stand je flaps beide zo ver als mechanisch mogelijk naar beneden en je kan eventueel ook wat up op je hoogteroer zetten. zo heb ik het, of zou ik het moeten hebben. dus. verder mooi Nederlands;)
     
  18. dwarswind

    dwarswind

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Arnhem
    Haha, failsafe en flap zijn mooie Nederlandse woorden die toegevoegd kunnen worden aan de Dikke Van dale.
     
    heino en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  19. IcarusMuscae

    IcarusMuscae

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Op de grens van Brabant en Zeeland
    Geen opmerkingen
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
  20. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    ik moet zeggen dat je mijn gevoelige snaar wat termen en zelf namen verzinnen danig hebt geraakt. ''crow-braking''......full span ailerons.....camber, reflex. OMG. HELP. zodra de tekst langer wordt dan je spanwijdte kan je je afvragen of het geen tijd is om gewoon te vliegen. Je uitleg getuigt van een uitmuntende interesse en goedbedoelde intenties, maar lees eerst even het hele draadje door voordat je termen gebruikt die in de ''scene'' niet gebruikt worden en bovendien verwarring veroorzaken. de instellingen zijn per kist zo persoonlijk dat jouw instellingen niet perse de juiste zijn voor een ander. tijdens de clinics leg ik eea uit, termen als zoom-mode,reflex etc. komen daar aan bod, het zij dat in een zin waarin ik zeg die ellendige beschrijvingen nooit meer te willen horen,lol.
    De meeste conclusies die je trekt kloppen in grote lijnen,maar sommige dingen beschrijven meer wat er gebeurd met bepaalde standen, uitleg waarom het gebeurd is leerzamer. neem bv. de snapflap, uiteraard kan je dan kortere bochten maken, maar waarom? wat gebeurd er aërodynamisch dat de kist langzamer kan vliegen zonder te stallen?
    Ik kan mij niet ontrekken aan de indruk dat je je tekst hebt gekopieerd van een andere site, de ''E.2.2'' aanduiding voor je punten lijkt dat te bevestigen. Excuses wanneer dit niet zo is, maar als al deze info al ergens staat begrijp ik niet zo goed wat je doel is om het hier te posten.
    Ondanks dat de termen de taalpuristen alhier behoorlijk kunnen raken is de uitleg redelijk correct ook al gelden sommige zaken niet(meer) voor f3k. Graag verneem ik wat je precies duidelijk wil/wou maken voor jezelf. is het iets over de functies zoals je beschrijft is, of is het meer wanneer je wat nu af moet gaan stellen tijdens het vliegen,trimmen van je kist. ik bedoel als je dit alles klakkeloos in je zender zet en er mee gaat vliegen dan krijg je je kist nooit correct afgesteld of zodanig dat ie optimaal presteert met jouw vliegstijl.
    f3k forever.
     
    tunderman, heino, Roy.nl en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina