Trimmen op de zender

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 jan 2019.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien wel de domste vraag tot nu toe: Hoe trim ik tijdens de vlucht?
    Ik vlieg mode 2.
    Vanmiddag wilde het toestel omhoog. Moet je de schakelaar dan omhoog of omlaag laten gaan?
    Ook wilde hij naar rechts vliegen. Hoe regel ik dat?
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Niks doms aan, hoor... We hebben het allemaal een keer moeten leren.
    Je trim tab in dezelfde richting schuiven als je de betreffende stick zou bewegen.
    Of in het geval van schakelaars, ook die kant op klikken. Na ieder klikje wordt het effect sterker (verschuift de middenpositie van je servo....)
    Probeer eerst maar eens op de grond wat je aan de roeren ziet..
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Bruno.

    Ik vloog met een Graupner 16 zender. Heten die schuifdingen trim tabs? Het zijn geen pure. schakelaars.
    Ik moest down geven om vlak te blijven. Dan moet het schuifje ook omhoog? De andere kant uit, dan je wilt dat het toestel gaat?

    Hij week af naar rechts. Dan moet het schuifje naar links?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schuifje moet dezelfde kant uit, als dat je de stick uit moet houden om de kist recht te houden Dus wil je kist omhoog, dan moet je down geven om hem vlak te houden, en DUS ook de trim "down" (naar voren). Wil de kist naar rechts weg, dan moet je links stick houden om hem recht te houden, moet de trim dus ook naar links.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In welke richting duwde je de hoogteroerstick om niet meer te klimmen.? In dezelfde richting verplaats je de trimtab.

    Wat je kunt doen:
    Als je nog weet, hoeveel down je moest geven, dan kijk je in welke stand het hoogteroer stond.
    Met de stick weer neutraal schuif je de trim (of klik je de schakelaar, afhankelijk van wat je hebt) zover tot je hoogteroer bijna in die positie staat.

    Zelf vind ik trimmen tijdens de vlucht veel veiliger. Je moet daarvoor de trims wel op het gevoel terug kunnen vinden > "droog" oefenen.

    Houdt er overigens rekening mee dat je bij de gaspositie waarmee je vloog, wel eens meer down nodig kunt hebben gehad dan bij stationair.
    Dus trim je voor die snelheid, dan KAN de kist, met de motor stationair, wel eens een akelig steile daalhoek krijgen.

    Probeer dat dus pas uit op voldoende hoogte. Je zult de eerste niet zijn die stomverbaasd zijn kist verderop in de struiken ziet verdwijnen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met de vroegere schuiftrims inderdaad.... daar kon je heel snel "ruw" mee trimmen, de kist weer even uitsturen en dan verder fijntrimmen.
    Met die moderne klikdingen vind ik het een drama: het trimmen duurt gewoon heel lang, en vooral met een kist die flink "krom" is, ligt hij al bijna op zijn rug voor je hem neutraal hebt. Waardeloos.... Je blijft een paar klikjes trim geven, de kist weer recht leggen, weer een paar klikjes, weer recht leggen....
     
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik kan even geen citaat trekken, maar mbt het boven genoemde lang duren van trimmen, daarom heb ik mijn trim aan de andere knuppel kant belegd.
    Dus ik trim de rechter knuppel met de linker trim knoppen, en de linker knuppel met de rechter trim knoppen.
    Zo kunt je sturen en trimmen tegelijk, vind ik wel prettig.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik begrijp nu in ieder geval wat ik moet doen. Dank jullie wel.

    Waarschijnlijk heb ik in eerste instantie de verkeerde kant uit getrimd. Gelukkig zat hij op hoogte.
    Op een gegeven moment ging hij zo ongeveer recht omhoog. Ik moest volledig down geven.
    Toen toch maar eens de andere kant uit getrimd. Eenmaal weer op de grond, wist ik niet meer wat ik precies had gedaan. Er was wel weer mee te vliegen.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar zit wel iets in.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Twee opmerkingen, een uit het perspectief van de leerling en een uit dat van de instructeur.

    Toen ik leerde vliegen (met een proportional stickzender) bestond bij mijn zelfgebouwde apparaat de mogelijkheid niet om de trims te verwisselen. Ik had helemaal geen keuze en heb dat dus nooit als een probleem ondervonden. Sterker, intuïtief verwacht je een trim ook vlakbij de stick van de betreffende functie.

    Als instructeur kun je aardig in de problemen komen als je een zender overpakt waar de trims op zo'n rare manier gekruist zitten. Weet ik het van tevoren dan geef ik daarmee geen instructie, net als met Mode 3 & 4 of alles wat van Mode 1 & 2 afwijkt.

    Wat me opvalt aan je verhaal over de bedieningsrichting van de trim is dat je spreekt over 'omhoog' in verband met de stuurrichting 'up'.
    Leer jezelf dat zo snel mogelijk af en bekijk het als trekken en duwen: 'up trekken'.
    Dat je trims in dezelfde richting werken als de sticks lijkt mij dan nog maar een kleine stap.

    Overigens had ik die problemen niet bij mijn allereerste RC vluchten.
    Op die zender zaten alleen maar een aan/uit schakelaar en een drukknop.
    Indrukken en vasthouden was vol links richting, loslaten altijd neutraal, kort aantippen en daarna nog een keer indrukken en vasthouden was rechts.
    Waarschijnlijk omdat er niet meer mogelijkheden waren om iets fout te doen, lukte het vliegen dan ook meteen.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het trimmen ga ik in ieder geval oefenen. Eerst op de grond en daarna in de lucht.
    Ik ben al blij dat ik weet welke kant ik op moet schuiven.

    Na de landing heb ik gekeken hoe de schuifjes stonden en dat was nagenoeg in het midden. Misschien heb ik wel tegen een of andere dual rate schakelaar aangetikt!?
    De Graupner is tweedehands gekocht.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik vind het toch wel een gemis in je vliegopleiding (twee jaar toch al?) als je nog niet weet hoe je moet trimmen.....
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Niet helemaal altijd waar bert. .

    Weet nu niet hoe het is bij alle andere zenders maar er zijn er waar je de "range" van de klik kan instellen..

    Ik heb een oude Graupner MX22 zender (occasie, heb en zal nooit +800 Euro uitgeven aan een zender ;) )

    En bij deze kan je dus in het menu (jawel, per gekozen model en zelfs per stick-kanaal ) instellen hoe gevoelig je trim-uitslag is..

    Werkt zeer goed, bij een maiden flight kan je die waarde lekker hoog zetten en heb je dus wel "veel" uitslag bij 1 klik trimmetje en tijdens de vluchten nadien de waarde verlagen om extra fijn te trimmen..

    Doe je een maiden vlucht met een plus 200km/h modelletje zou ik het wel op kleine range laten staan :)
    Zou anders wel is spannend kunnen worden :)

    Wat bij ons op de club ook gedaan wordt is dat er effe een trim hulpje bij komt staan (vooral bij grotere / dure nieuwe toestellen ) die trimt terwijl de piloot blijft sturen.. werkt ook best goed.
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Is inderdaad wel basis beginners "leerstof"..
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij ´trimschuiven´ (ipv drukknoppen) is het goed, als je je model eenmaal getrimd hebt, daarna de trims op te slaan in je zender. Heet meestal trim memory of trim speicher.
    De volgende vlucht kun je dan met de trims in het midden gaan vliegen en je weet altijd dat ze goed staan.
    Ook heel handig als je met verschillende modellen vliegt. Anders blijf je trimmen bij het wisselen van het model, want exact onthouden hoe de trims voor ieder model moeten staan onthoudt je toch niet.

    Staat je model erg uit trim tijdens de (eerste) vlucht, kan het helpen een collega piloot te vragen de trims voor jou in de goede richting te zetten. Hoef je de knuppels niet los te laten.
    Fijntrimming kun je daarna zelf doen..
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoewel ik dat een heel briljant idee vind, helpt je dat weinig als er meer dan een functie uit trim is...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je verhaal klopt helemaal, maar daar koop je zo weinig voor als je nog totaal niet weet wat je kist precies nodig gaat hebben....
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik wel een mooie functie vind (heb hem nog nooit gebruikt overigens, kwam er pas achter nadat ik hem niet meer nodig had) op de Taranis, is de "instant trim" functie, waarbij je de terugverende schakelaar (momentschakelaar) gebruikt: je stuurt je kist "recht" met de sticks, en tikt even die schakelaar aan, en onmiddellijk zijn de op dat moment vastgehouden stickstanden de trimstanden geworden: je kist vliegt dus, als je het goed doet (alles is afhankelijk van hoe goed je stuurt uiteraard) onmiddellijk neutraal.
     
    Frits37 en easy vinden dit leuk.
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Das inderdaad wel handig! :)
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Als je een nieuwe zender koopt is het belangrijk te letten op de positie van de trims en de algehele ergonomie.
    Ik hoor hier eigenlijk weinig piloten over en hoor vaak : "het is een mooie zender".
    "Voel" voor jezlef of een zender prettig in de hand ligt en of de trims op een voor jou logische plek zitten. Ik heb zelf ooit een Multiplex Royal Evo zender gehad en vond de trim's op een onlogische plek zitten, ik zat altijd te vechten met dat @#$ding tijdens een maiden flight.

    upload_2019-1-12_17-8-45.png

    Sindsdien vlieg ik met Futaba zenders en heb nooit een probleem met het vinden van de trims, deze zitten vlak naast de stick. Bij deze zenders kun je ook de stapgrootte van de trims instellen. Gebruik ik echter nooit, de febrieksinstelling voldoet prima.

    Vroeger bij de oude zenders kon je inderdaad heel snel trimmen door de schuif in een beweging te verplaatsen. Dat kan met de "moderne" zenders niet meer, het zijn nu klikjes. Is een gewenning, zelf was ik er heel snel aan gewend.

    Grt,

    Arnoud.
     

Deel Deze Pagina