hoe transmitter instellen bij Elevons?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door StefanP15, 5 jan 2019.

  1. StefanP15

    StefanP15

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    NL
    Hallo allemaal,

    zojuist mijn eerste EDF aangeschaft, de Freewing P.15 (Lippisch).
    Ik gebruik deze in combinatie met een Detrum RX7 receiver en een Detrum Gavin 6c transmitter.

    In principe heb ik maar 3 kanalen om aan te sluiten.
    Throttle, linker elevon en rechter elevon.
    Ik kom er echter niet uit hoe ik mijn transmitter goed moet instellen om alles op een juiste manier werkend te krijgen.

    Links, rechts sturen staat nu goed ingesteld door een mix instelling te maken.
    Dit lukt me voor omhoog, omlaag echter niet.
    Bij omhoog omlaag beweegt alleen de linker elevator mee.

    Heb linker elevon in "ELEV" ingang van de receiver en rechter elevon in de "AILE" ingang.

    Heb het niet op het forum kunnen vinden, vandaar mijn vraag hier.
    Alvast erg bedankt voor jullie hulp, ben relatief nieuw in de hobby dus nog aardig onwetend :)

    Groet Stefan
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Ik ken deze zender niet dus ik kan je geen exacte oplossing geven maar je hopelijk wel op de goede weg zetten.
    Wat je kunt proberen is behalve de mixer die je nu al hebt ingesteld een tweede mixer instellen. De mixer die je nu al hebt mixt de rolroeren met het hoogteroer. De tweede mixer mixt het hoogteroer met de rolroeren. Zo beïnvloeden beide knuppels beide roeren.
    Het probleem is alleen dat dit niet bij alle zenders kan (kon?), twee "losse" mixers die elkaar kruislings mixen, rolroer -> hoogteroer en hoogteroer -> rolroer.
    De beste methode is de "V-tail" mixer, of iets wat daar op lijkt, te gebruiken. Veruit de meeste zenders hebben zo'n voorgeprogrammeerde mixer. Dit is een mixer die het hoogteroer en het richtingroer kruislings mixt bij vliegtuigen met een V staart.
    het kan zijn dat je ook nog een extra mixer moet gebruiken waarbij je de rolroeren met het richtingroer mixt. Zo kan je toch op de door jou gewenste manier blijven vliegen. Eventueel kan je ook nog een andere stickmode kiezen zodat die rolroer naar richtingroer mixer niet nodig is. Dan zal je mode 4 of 5 nodig hebben dacht ik, de vraag is of jouw zender die modes kent, veel zenders "kennen" alleen mode 1 en 2.

    Al met al komt het er op neer dat je "even" goed in het handboek moet duiken om dit allemaal uit te zoeken. Genoeg te doen vanavond denk ik. ;)

    P.S. De "elevon" mixer is een betere keuze, die was ik even vergeten. :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Stefan,

    Ik heb de handleiding van de Detrum Gavin 6C opgezocht, DEZE en daar staat helemaal niets in over mixers. En die zul je nodig hebben om elevons aan te kunnen sturen met richting en hoogte.
    Buiten wat Ernst al schreef, kun je ook een mixer type "Delta" gebruiken.

    Max.

    P.S. het lijkt erop dat ik niet de goede handleiding gevonden had, DEZE lijkt me meer van toepassing.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
    boluzz vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  5. StefanP15

    StefanP15

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    NL
    Wat een snelle en bruikbare reacties...echt top!
    Ik ga zo eerst de v-tail mixer proberen, die heb ik ergens voorbij zien komen in het menu.
    Hopelijk werkt dat, anders ga ik studeren vanaf pagina 32 :)

    Keep you posted!
     
  6. StefanP15

    StefanP15

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    NL
    Oh ja, ik had al een 2e mixer ingesteld vanmiddag zonder het beoogde resultaat helaas.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet de deltamixer hebben.
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Als ik het allemaal goed begrijp (ik ben een ander systeem gewend) gaat het als volgt:

    Aileron is CH1
    Elevator is CH2

    om een Deltamixer in te stellen moet je eerst de DELTA mixer aanzetten (pag 27)
    daarna AIL > AIL instellen om CH1 op je rolroer-stick te laten reageren
    daarna AIL > ELE instellen om CH2 op je rolroer-stick te laten reageren
    daarna ELE > AIL instellen om CH1 op je hoogteroer-stick te laten reageren
    daarna ELE > ELE instellen om CH2 op je hoogteroer-stick te laten reageren

    De grootte en de richting (+ of -) moet je instellen door uitproberen.

    Groet,
    Max.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Klopt, hij mixt aileron naar elevator.
    Aileron is master, elevator slave.
    De andere kant op mixt ie Elevator naar Aileron.
    Dan is de Elevator de master en aileron de slave.
    Om alles te testen alles op 100% zetten en dan als alles de goede kant opgaat een beetje gaan spelen met de percentages.
    Er is geen vaste regel die zegt, dit moet zoveel procent, gewoon proberen.
    Als iets de verkeerde kant opgaat moet je naar de min procenten.

    GJ
     
  10. StefanP15

    StefanP15

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    NL
    Helemaal juist!
    Ik heb de delta mixer ingesteld en alles staat meteen goed.
    Aangezien het toestel maar 3 kanaals is, in principe Ready To Fly nu :)

    Bedankt voor jullie snelle hulp, erg fijn!
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hou hem heel!
    Als je nog nooit gevlogen hebt, ga naar een club, dat is een stuk goedkoper dan zelf proberen.

    GJ
     
  12. StefanP15

    StefanP15

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    NL
    Ja neem ik zeker in overweging.
    Denk dat ik komende week even naar Kampen ga.
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hallo Stefan, als je van plan bent om naar de Modelvliegclub Cumulus in Kampen te komen, we hebben op maandag avond altijd clubavond. Verder is er elke zaterdag wel iemand. Ook in de winterperiode.
     
  14. StefanP15

    StefanP15

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    NL
    Ok thanks voor de tip!
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Des te beter dat het nog even hier meldt.
    Dit is namelijk zeker geen beginnersmodel, je prakt hem in ~ 2,7 seconden.:eek::confused::hammer:
    Wel een leuke jakkerbak, dat zeker...;)

    Zorg dat je met alles naar de club gaat.
    Daar kunnen ze hem zeker voorvliegen en je helpen met het kiezen van een model, waarmee je wel kunt leren sturen.
    En als dat eenmaal zover is, natuurlijk lekker vliegen met dit machien....:thumbsup:
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voorlopig op de kast leggen en beginnen met een geschikt beginnerstoestel.
    Nu neem je rijles in een Formule 1.
     
    bosreus vindt dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, het is meer zonder instructeur in een Formule 1 stappen en dan hopen dat je zonder kleerscheuren door het verkeer komt....:eek:;)
    Natuurlijk is het dan bij de eerste de beste zijstraat einde oefening....
     
  18. StefanP15

    StefanP15

    Lid geworden:
    5 jan 2019
    Berichten:
    17
    Locatie:
    NL
    thanks all voor de nuttige tips. Ik heb in het verleden al wel aardig wat kunnen oefenen met een Cessna. Dat ging me goed af maar ik wilde al snel meer.
    Daarnaast nog wel aardig wat uren gemaakt op een flight simulator (ClearView).
    Ik ben wel op zoek naar iemand die hem voor me voor zou willen voorvliegen. Dus mocht iemand dit oprecht leuk lijken om te doen hou ik me aanbevolen.

    Ik ben met name nog aan het ruzieen met de instellingen.
    Dit advies kreeg ik voor mijn eerste vlucht (mbt de instellingen):
    The Gavin 6C doesn't have a dual rate function, so my advice would be to set the throws to the minimum 11mm for ailerons and 15mm for elevators. You can use even less if you feel happier with that

    Het lukt me echter niet dit in te stellen. Ik heb dus de Delta mix mode aan staan, maar hij past bij het aanpassen van de instellingen voor bijvoorbeeld de elevators alleen de rechter aan en niet de linker.

    Iemand een idee?
     
  19. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is het nadeel van deze stijl van mixen. Om de uitslag van de elevons voor de rolroerfunctie aan te passen moet je zowel AIL>AIL als AIL>ELE aanpassen. En voor de hoogteroerfunctie dus ELE>AIL en ELE>ELE.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens de gebruiksaanwijzing heeft ie wel een dual rate, pagina 18.
    En je kan met endpoints (pagina 21) de uitslagen van de servo's verkleinen.
    De deltamix hoef je niet meer aan te komen, die mixt als het goed is 100% naar beide kanten.
    Maar als je dit soort vragen stelt dan zie ik het vliegen somber in.
    Binnen de tijd dat je dit antwoord gelezen hebt is het model alweer een bouwdoos geworden.
    Dus ga naar een club, laat dit model het komende jaar nog op de kast staan en ga verder met een simpel trainertje.
    Jezelf leren vliegen met een trainer is al erg lastig, met dit model is het onmogelijk.
    Ik zeg dit niet om zuur over te komen maar ik heb het al zo vaak gezien en ik ken bijna niemand die het zonder hulp heeft kunnen leren.
    Dus ga naar Kampen.

    Gert-Jan
     

Deel Deze Pagina