Trimmen op de zender

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 jan 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad Arnoud, een zender moet je voelen voordat je hem koopt.
    Ik ben dan ook met Wil naar W&W gegaan zodat hij hem in zijn handen kon houden.
    Ik zeg dat tegen iedereen die een zender wil kopen, voel hem eerst!
    En toch heb ik zelf een zender ongevoeld gekocht.
    Ik vloog altijd met handzenders (behalve bij heli) en heb nog steeds een Graupner MX22 met Jeti module..
    Heerlijk ding.
    Ik heb me door de prijs (inkoop direct van Jeti) en door de mogelijkheden laten verleiden een Jeti DS-16 te kopen.
    1 of 2 keer mee gevlogen en ik heb hem meteen weer weggedaan, wat een hok!
    Te vierkant en te koud in de winter.
    En toch zijn er volksstammen die het een lekkere zender vinden, smaken verschillen, zakjes Venco ook.

    Bij de aankoop van Wil zijn zender heb ik op de trims gelet omdat bij de Jeti dat ook niet echt logisch zit.
    Bij de MPX zitten ze nog gescheiden van elkaar dus dat is blind te voelen, bij de Jeti moet je echt kijken of je wel op het goede knopje drukt.

    Moraal van het verhaal.
    Altijd eerst zelf voelen, eventueel bij een zender van een clubgenoot en dan pas kopen!

    GJ
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn leraar deed dat altijd. Misschien ook een beetje gemakzucht van mij!?
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goede tips Gerben. Daar kan ik wat mee.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is weer tijd iedereen te bedanken voor het meedenken.
    Zodra mijn Multiplex terug is van de fabrikant, ga ik mij er helemaal op storten.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij de evozender kan je het trimeffect instellen...
    Kleine stapjes of grotere stapjes.
    Per piepje zijn de trappen of stappen in uitslag groter...

    Je stelt dat in bij de ‘Geber’ ofwel de toets met het knuppel ikoonje... DEF2...

    Dan ga je naar de functie toe... bv ‘Seite’... selecteer je... in dat menu zie je ‘trim’ staan... regel er onder ‘step’... selecteer je en dan kan je de mate van trim bepalen.

    0,5 - 1,5 - 2,5 - 3,5

    Blijf het lastig vinden tijdens de vlucht... met zo een Evootje...
    ergonomie is katholieke universiteit tilburg... Jeti heeft ze ook... en is van dezelfde orde universitair genot...

    Heb modificaties er op gezien dmv een opzetstuk... een tolletje dat kan kieperen, waarmee je de toetsen indrukt... mini knuppel als het ware.
    Deze niftyness gezien op een Jetizender in de verkoop op RC-Network. Zelf gemaakt of een aftermarket accessore’s...

    Ik heb die druktoetsjes al een paar keer stuk gehad... chinameuk...
    Zelf maar nieuwe ingesoldeerd... oude fax printplaat als donor...
    En die houden het goed... made in USA...


    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2019
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    nee, gemakzucht van je instructeur.
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Als een leerling er aan toe is (dan vliegt hij dus al 'solo'maar heeft nog geen brevet) kondig ik aan dat ik een trim ga verzetten en dat de leerling dan het toestel weer mag 'recht' trimmen. Is een oefening die ik voor het brevet vliegen doe. Met brevet mag je al je kisten zelf (in)vliegen. Dan is kunnen trimmen van je kist een noodzakelijke vaardigheid.

    Erik
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Er op storten? Wel zachtjes dan, hè?
    Anders kan 'ie meteen weer in de reparatie....:D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Echt slimmerikken op die Universiteit in Tilburg. Toen de geleerden het eindelijk doorhadden, hebben ze de naam gewijzigd in Katholieke Universiteit Brabant :D.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Da's nog altijd beter dan Katholieke Universiteit Tilburg. Met al die afkortingen tegenwoordig.....:D.
     
    MicropropSport en Thedo vinden dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb zelf niet op de K.U.B. gezeten Bruno en ook niet op de K.U.Tilburg :D.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Misschien was de Koninklijke Universiteit voor het Trimmen iets voor je geweest.
    Maar we dwalen af.....
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn toestel dwaalt zo vaak af :D.
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    daarom moet je ook trimmen.....
    ( zijn we toch weer on topic)
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat heb je knap gedaan Nico :D.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ga nou eerst maar eens pielen met die trim instelling...
    Zorg dat alles op de kist zo goed mogelijk neutraal staat
    Trimmen... ach zo een issue is het nu ook weer niet.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, als je gaat trimmen moet je ook je trimpak aan, ook wel campingsmoking genoemd.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Alweer een waardevolle tip :D. Wat ben ik toch bevoorrecht.

    p.s. ik heb weer een nieuw topic
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nog ff eentje serieus:
    trimmen is normaal, met een uitgetrimde kist, helemaal niet zo'n punt.
    het toestel gaat dan niet zo vlot een andere kant uit.
    dus dan kun je op je gemakje even een klik omhoog of omlaag geven. of links/rechts.

    een eerste vlucht.. daar zit het probleem...
    alles staat zo goed als kan, maar je weet echt niet wat het toestel gaat doen.
    vaak moet er dan het meest getrimt worden, en soms is het zodanig heftig dat wanneer je de stick loslaat, het toestel meteen haaksom de andere kant op gaat.
    meestal zorg ik er dan voor dat een medepiloot ff naast me staat, en hij kan dan de trims ff bedienen.
    gewoon ff voor de grote klap..
    daarna kun je zelf het fijntrimmen doen. maar daar gaan meestal meedere vluchten overheen.

    let op met kisten die een a-symetrisch profiel hebben anders reageren onder invloed van wind.
    zorg dus altijd dat je met de neus goed tegen de wind in vliegt.
    en met +/- dezelfde gasstand.
    staat de neus niet helemaal recht in de wind, kan het toestel een beetje rol effect krijgen (wat je wegtrimt, maar de volgende ronde is het er weer)
    als de grove trim gedaan is, ff paar rondjes vliegen. herkennen wat "de wind" doet, en wat het toestel doet.

    En herkennen of je zwaartepunt goed is, domp, etc.
    maar dan ga je naar een to-do lijst voor de maiden vlucht ;-)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dan heb je toch echt iets niet goed gedaan bij de bouw hoor.
    Als je netjes recht bouwt, je zwaartepunt klopt, en de roeren goed afstelt in de middenstand, dan is de eerste vlucht echt niet zo heel spannend.
    Bij een maiden hoef ik nooit meer dan een paar klikjes te trimmen, meestal alleen op hoogte, omdat je het zwaartepunt nooit precies weet.
     

Deel Deze Pagina