Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

het ziet er mooi uit hoor, maarre wat is er mis met een russische ijsbreker

Hoi Hendrik-Jan,
Ik heb absoluut niets tegen een Russische ijsbreker, net zomin als ik bijvoorbeeld iets tegen de Mercantic (het schip zoals dit model oorspronkelijk door de fabrikant bedoeld was) heb.
Het gaat er voor mij bij de bouw vooral om dat het model er zoveel mogelijk uit gaat zien zoals het ooit in het echt bestaan en gevaren heeft.
Zoals de ramen in het model eerst waren paste dat niet bij dit geheel en deed het me dus aan die betreffende ijsbreker denken.
Een (Russische) ijsbreker vindt ik prachtig, zie ze bijvoorbeeld op Discovery wel eens in documentaires en vindt het dan - al voortploegend door het Poolijs -prachtige mastodonten en mocht het ooit op mijn pad komen zou ik er misschien zelfs nog wel eens een willen bouwen.

Wat ik van dit scheepje zelf vooral leuk vindt is dat je van een oud karkasje zoals er ongetwijfeld nog vele op stoffige zoldertjes en schuurtjes liggen, weer een (semi)nieuw en verfrissend modelletje kan maken wat je zelden of nooit tegenkomt, maar wat wel ooit echt bestaan en gevaren heeft.
Daarbij ook nog een stukje van het scheepsverleden kunnen achterhalen maakt het voor mij helemaal af.

Gevaren heeft het model nog niet, maar dat gaat vast en zeker nog gebeuren, al zal dat gezien de stabiliteitsverwachtingen :rolleyes: alleen bij heel mooi en rustig weer zijn.
Hier zal zij dus wel afwijken van het originele schip :D en voor ruwer weer heb ik andere scheepjes die daar beter tegen kunnen.

Groet, Bert
 
Inmiddels is het al weer een hele poos geleden dat ik - wat werkzaamheden aan de Ebba Victor betreft - iets in dit verslag gepost heb.
Hoewel het vanwege de kleine frutseltjes niet veel voorstelt wil ik proberen toch even een kleine update te plaatsen.

Het tuigen van de masten is gebeurd. De patrijspoorten en luiken van de koekoek waren zoals eerder al eens aangegeven nog niet helemaal naar mijn zin en heb ik nu - met weer andere patrijspoortjes en handgreepjes - toch maar eens eerst afgemaakt. Ik twijfel echter nog wel of ik ze blank messing moet houden of dat ik ze - zoals dat in het echt ook gebeurd - in de kleur van het omliggende mee zal schilderen :rolleyes:.

aBqOreiRRK-9QoFdzDCfaC7AAyfXo0mWVFRKt2xwt0nEqWg-GemCJn1Y9K7UGhs07qdCjs5wEDR4WnbyJlYW5eICdSx2TKcej3sivpsvw2aVCTuZ1SWLf47RH-idYGwTucWyFo_tojgLyXUn4dcoOv05rkWc_9fwhz2Hb1gIYvbaj-o5O0fGgiA2zJf_dKNqLoC0zUzfSw57MigoEtiMITO_0t10GUeagIOcgrCKm_-rtMpZpr_UCb1VrEdXWGKOz6JvrXe8o9Y6vC-dWfBPMhgk-30nVjjpnDeNUEaKfkSCTK4kacuozeL0odWy0EQ7A7gsNfmzLRG0wU6JOZqKkQT-inW0vruXDAYT1veJJH7gzX0-VNl9fUOAhjhSIED24HpZWSeAlDfrbjNlBsmhyeaQAAzmGJPNttmNyabofbo2Wiz42H6tHbyBvzuO2CFofr8TUFxqHomJocVAMFaQx99Na7usawsEWQuV3jTQrsgYlOL-ekoxstERj3DgjxAB3cVnKsBqxW_UKSQxQMTZeAoVWBOm9CLoCRVsIg5cerbPcpm5cy7lIWIqNeXNUW2UqEaSAWoTVpgm6PjyDcqHJhmD4mvt5BDm80A0-LlWWSHk_3HbrzGtCKCekTJlcCA1p718HHdiFxVl8z-VYBI4-IMLwi23fyU48cGC2i2TzsY5DZbhFYaxJhXuSV0Vb8LeCP52c_umoXlFn7K5Ns8kac0D=w982-h737-no


rOY-XeAocmvNwkLlqwXvIXVwF0usaJ5z1j6AM3TP5zk3r-ZPJYUe7X7NxSTRo8X7GlXroxRffIN8XD2Yc2hzV79E8TYmipylDtD5P7WMLifvXgwuTOFhMe8KzTHMldZR1EuJjMrgbz3-Wa_wYtfJSeIW3bPkBlxeuw2GOY6y0ohm6JTXfvAxf14i4VVvF4vZVLX9O1KcxxmoJIDIw9oxMtpNEoYBZjLRcbXrem7ocxvhwU2ogTcXimOHmLWHQTfVYQACdyWX5M0UvjquqCWuh-yoSeEqApmzxaP0qfgEl09bLsu1LSNaVMti3VifEZqHrfaV2uOw5ORECgS5vcnEwR4Bsb5fNvamiQDOZJb-d95Uvv-Pjs2Rl0oaRX5nIQZqaYMCB6n1LApYbchazEJ38K3qPJvTP6boKpb8_4YxP4T0tGu-62o5xcx_uS3czsDMmmwIwDZ7v2kT8TeOp92MGM6sY-YVEYafMSwKrb_OOLxcQ4bY-IhtOAkIfibBL60NYYbuGjlob17xmVMgWVVo-2_Kv0CBCJP5TBuS1rXU_3bePac5oke2I_-aGVkB-HvjlJEIWie75yc4euLTc3R9wUQSyqAGotsWFfWKLiandWRaPGSmjRZN5Iz4K6RiY3Ad_uz_5ZywOv30lpdgOBadRmfW-wCe6Rt1ERZV1ci6A6ddquKZYRa8CoH5JtbG04TG5mGCaxQvHseOweDLPq2o06UA=w982-h737-no


R6Ib-4rskpRxmDbopb_H-PLrhENpf18QbCmu_qq6Z8pyQtyEH2cE5WDGuiVLqTutbH0xA6aK_m7Zi35DcfX9MPFBX0y7ZCwIu_Dh36fynmvUkloquUnWvS_0fDCzSauWK2Z7HeAnVTBfVMdMzbqpy3K2IK7RA_TbcZhyDEcnwBkUGCDItmMxW1iq9qAPYL6gYDu0oBBwtaH2-m3Md0Oehg7d7QFCatE2wU1uofFJXaYERW7N62fc_P_CN-7KEOXLf0eUimPt0I9dyTd12d0DWs26TzsNeK_aNaSSH0rk4P_IjUtx4uWg0Eey_4ChvTOF3QV_qD7tARyR3KRX4VCw_A-qKAAQKPaZcgIclp_e-QCnbxANlLdjCm_ymwCkMguUwivVX9iY5OGkew564w7-ab41NKIXhgA-2I1YRY0E5vKHmAGXB10Ww1jp4brrVkB4fC-IGT7EY9KcItjragBEhKb3Gt7a738tYOR__FDkrWCWN7ielVLr4KERbAwv2tA2dvTmcH8Bq6GLQbLBLlmWh47J4LRoKKEa_xQ6Q1Sz4tzTGTXsTyMmAmQlyPwRqBYiwDa_qhXewxEHQ9IhiWstNVQQNfAbytJbXbUSSsiYosZ2QyWvi07xXQ7sDM1Xt8622_ZFrBzl__9jImp7xMdXQJsG9G7RNVazJvzmc4VsytPLxNK9bab2iFJAlOq1oB1LgSG2bSZJ2sid6dUII-YwN5c9=w982-h737-no

Via internet had ik ergens een dieptemarkeringssetje besteld, de afbeeldingen zijn netjes, maar wat ik voor mezelf eigenlijk al een beetje vreesde was dat dit verder teveel op cellofaan plakband o.i.d. lijkt. Voor het Plimsolmerk heb ik het maar gebruikt, op een afstandje valt het niet zo op, maar voor aan de boeg en ter hoogte van het roer ga ik deze toch niet gebruiken en overweeg ik het gebruik van gewoon losse Metrische en Romeinse (plak)cijfers.

Over de scheepsnaam en met name de lettervorm en het maken daarvan is door mij eerder in het verslag al vaker wat geschreven, opgepakt en weer losgelaten. Nu dan toch eindelijk mijn adresje gevonden, besteld en aangebracht.
NVe4JfQ3yD8fXgM47Pid0KJjaJ0NY8aRNSC6om38bMyAg_t5GnO09CMPMiKDJf09BBFTK6XJphBLCoTCQCaW4decjnlNemE1lo-1uc4ZdffVL-9Wl4IMx6SWnSyr4oBp_inGX671UMqX8jzEyG8eloNp7raX6gi7NE8snpBd5Jv16lXK7MvaIKcHKokIu8Cgq3YQJkMhEuF8KANsF7VqxCqkevHK-e-ugU5ou5cMG6aPmVhfRlI8_k1geWwMmxXakpbQ_2Y6Cgf3jIyXafQiTN3jGdeL1iW3Is_YQGpEvm0wOc1DFiSJN-eGcYRqDZPu1rvKrIqFFEsyBHg6EMzoi5p0kv9Ta2Cuisk1uon1Zs0XERLQj0ZkGDo_X2OlkDgq8cXgWyK9DjRQfERwt4dJOWnnGSlvFalkBLDNfYL8pxbU5dPGy8FdvGq42C_RoWasKVAuIplvJV8JCq3pm4ZeCO1nX64aIeomq5KvwNipArOHl-8gduMZzY61fhOtKTFg5f9h0S4Anydl2Sr4ccjOyqAx7PbjNJm0ZqKPDLAE_gPgzECf8fbbYXcK_jXGkuEOjL9ntT-iMqyb-tArOX5M1Dp3z-vEEgq1zsA2IOQ6IWNbg0l9xk_9kvNQVMeBy-2VfJH4_O_h2ZP2S8HpF5P8lfxiW60U25ZTgfiosuM-_pATOzYG8mS_-XTcwNL2Dmh4htsQiG5lub1DWwbazONBCq63=w982-h737-no



wFV3sCwhv2R9o7skMOxWhakQnNBIB0XBJlYLAi9ZKLZqflvC2sk9QAgkdw5KpanzUo1tcbbgNB0Tx66wlfJtZVUJQp6EJXJ2XIhiQXXiRtSaQbCgQnXvfxB6Q9qJYpFo8-1mvLKWlBHeLtzLjugUcKofUTzxU89ORInz4VGgjdEUjUdajjBbLyP6QCPAtYi-X4spMEODa4t-Ygu4E3--QZklfJZHREc2esJkwEcUodhMWjJQfM9Q6vVvR2hTdn5lIStXSrfq8VgyXJqrFHW22kd16ZWUwjslvtQgj9m6-JCrN8GJcJwQqb3Uxxc-t2osCIYme_VjNIBwYAKLmWg7PL-BkHO_HWF0aR0dsSxS7F1FFym4Hr4dFS43_xqkFWVLt23D_vyYNo8kFQddyil9VQT6dZghX6lXukyfQv9s4Bkc4MSTob5C2GiOJ0xijqNbDhdhx_45EN6WHgnYHDYexUFeTJh0aMvWrfuEEpss0odxSzxqF2Ee-oWNh-EEbZI-djSYlUvC0LbbVHqiuKIiU59IqynyUkCZPNP73VezLnIj0ej7brYkMq9W1E8FABBGsBY1zofCtIAixbXefyN9Ne38tQfznA_c_wwZOGmTZMkJp-ZFYY24NwD92AOxGpZQGY4A6uBxyRVx9wb8x_zGpLOAE_uKZTaW3bdvZthSk_J9QXQ-p4TqxfI-3cFizcnzN5DhHQz0DpgWO1uUyuCSCixR=w982-h737-no



Mcbj_OHPWoC9vsap_yCyc7GInppJfvp3NZPYXDPyMvRQPfOdaB0NssdXqc8T31gUSSkTQDjk1aFlRQ9n0AO9vEuesp_qG6GZKLGbnX0wMOHCpZfyGm7b_qcbSHi20OZsTo-Lf_-G9Ys5G9d9Vkae3p5-o8hbaDczlbiVRnGX2K9URSj_a1nKuGHd_RbyLqvcDoORtx5g10ROFITXdekODh0jGn_KkBh7bJrEUa5CdfwNEPmkikJk9vGM3-OI81zU-CqVhmQn0uH8x__evIYwktAphOZcUAs_VK_Kz0MnQUplS_g6XbTsViTFLHuGnT2-ccWYlzvXIGyS6TLWLFZ_hRj2zn7lpQYOHFaRd5aseBoNJC5Ct9VPQ0qmlmnfO_hWbuHbxj638O92dYhSw1xQP6qyQ22ajvx0U7YD0BEeHCXxflxOi-2vvCdkf7O5MFmIP91ki0G0suYElAFIHL0cjbiaFxgxREz133x1B4wvoiX_UReU3y4wl_p32kS5n6X7NuNZe4ZvUBgg2BuSFaMvrbndA7voZ2wAjGZRD6nsN1hlutqI_oZmLxDW3nY6YsL4Kx4jSBf9JBzeOaKHCfKFnI5E5Q5PHQV3NT2EnpJyrj_6n51c-ze1OvBBUrTMR_SnSC6iyW4CqPRpLkKwOSYpg4KKAfVME3klUVuE4sxskj4B5gPyOMRTJRv4D9BZ7hLpDZ4JtdZAgEET1rptiNMB5HuI=w982-h737-no

Bij nader inzien en eenmaal aangebracht had de stokkhoogte ook best wat kleiner mogen zijn (bijvoorbeeld 8 i.p.v. 10 mm).

De reddingsboeien.
IKsf_E9N10NAn6xpWLygFFZ5WvTcyi8ti6lJJBhQGQ6Pa1KSLw2UKuhUqFhbxWk9lD7GsSFpuBHBv26CchLIrfr1-j9DLrdQchNhIYSZSXdFMj-9DzdCOPoReZ11xzO9sMQVHvh5eOVrZ6n_IrN30jfXUiCDJKlS82G2VPe8IS2OYNP7LVzXLmVCLID4ClVVeoqMcRLgaTlOK71EbiS18Zo-ZWcDXO8QM_yJ-IVhBDe4XBokjnPSgM1mFJW3Re-gBU1VKzpw7mxXq0K3KZcZlhWhDJsHUlPZaOOVWMlWr9T3wJdaDObQLsicpUhOPagqWAnPvFEFBOjJYAfNrt-kOuAsDK1iuaPn_LRsVtuaYRd3-pSG8r-LG0RnGvkOfJDLww5P9oPm5UOW85tzm5EYzkhvSwwuT4HE38ZhDMp-yp1_hWUKPuu_JjPRY5AT22rz3SDFZqhrbkzshNlO3-7GYfOq_lPpKMFlVHY0AIfUpvkEZsc38zeYWuENUcLMiQt6jhwvsnaMD3yvRpkZnWC1gTchZiBhxdbGTHAGl2jC1hIIgno8YkKUevowHDyVShGtv1NBcPi239kght6Ld0ecsD3_9M8CYvDCPizZUUiwr8kGFwSqkyicxP8Pos7j4AAHKaLFKNWyg3bF5nhYIhRHak41P1oFv4nR0hjT8_qzl7G6ivWeKwvlFtJZken3lj2n7IIaDhTWAtkHigcuFGSRLpjq=w982-h737-no

De reddingsboeien komen gewoon van een winkel (in dit geval tijdens een beurs). De grijplijn voorstellende frutsels vond ik minder natuurlijk en heb ik eraf gesneden. Met de mee gekochte verf eerst op een oude reddingsboei de kleuren uitgeprobeerd en vervolgens deze allemaal geschilderd. Voor de ophanging had ik graag de origineel lijkende driehoek beugels gebruikt maar deze zou ik dan op de railing moeten solderen. Omdat deze al gespoten was en ik nu even geen zin had dat alles nog eens opnieuw te doen, besloten maar wat simpele beugeltjes toe te passen. Als het me straks toch te veel stoort, zie ik het wel en kan ik dat altijd nog doen.

qMDInUMNi2h9Hf88alx_RsbG50LlgrWqwsGTJfisu3TarAyiH3jBtzcqKeQlWUO2Wsjk_XFR4MVv1l3DxuQRlJSEpmzjBSoLGe1mnF2SEEbVR3Y5aMJF_FwWg_So2RmTofL377J6qZ2DOYHN4XEcWYsMZ6OoYNpdgAGxeXvq_JSXTBODo_Puhtos1ZGm4d2eAx5uKeW59SAZx1BjYs1GG_7mp-8MWkylBenvvstwo889Le33q3--B4GC0UkHRjv8i8_0D5WRMTus_ZXX6AQy2hyCQ7eQI_pA4mHv5fCeNVu8Aj8rkXWCJWgHkITNg1_j38JBua7ew_Q5ht1iWFhh5J6X0GRl32RROfHMYVSwdWUTeMjtDEvRiC4CQaN2bYvXWGIcHYmZkDRp-rhYMiGenXg6pPvqpIUXQDP8jCRcLZV5W3Gybkhgdj_XXLQxpsnQxlOVzz9u8bJ4G4isbvBtfvnEZ2wmXReBWY1dHOzTvOuF03l4XUWvVFh7UIDI4qykkld2WKq_nHfe4F1N1wgZ8SEfPccKncfPphQUDQZThKd53udfUCeXvewTUwWC6Cjx2t_tXqp-pCBC7iO-eBdNCzg4ol1xvoqVDD8DcMilAlfjqV7t9bYxCNDL9C4P6OwrdI4GzWdfVJ5nQG9l8Nt6twhKYXVvPLUljeNeBMi63NlTYBkrePcTobEovhZrn7ClwE9_FkhG_wNpanAC9wSe3Pk2=w982-h737-no


CGTgO3BULFJQL1LlMFo4UC8SWiWuCQ5RSuvj-LJKjk8j4inYtQcmGn2YG6bmzoSNOwFgShCCIG-eyaBL69_HS8tnGunFtasVTtcuV85wNhhjZ-AeKs0uTMlaO0C2KajU9c-ksd1M4zQMU8a1vzSGNnPja0YH70vAfgLu1sapgix5utf-CmayPuKU7eclJlgmN_1GK_e6V5Cewuwv7BZWRtEEEd2b_2AftBUx4-Vez7grl7k6w5nX-HRi9jL4RtAcSl8OKTUYFKQE6XfovpAcofAqRJe6yMF5kxO7SSX3OtsKViBTOYZkDIL0zoOkjuOWKF5lMztWm6ETwh6_6QXm50BNMnyKyA82248jrktGJM48hw2a1vhhP4bO52MLP7Ml9TsX9658rEahpEUsfQQCVeVa9cb48hkb_kpphIDXowBlG5d16sEyGVRyyKKcHd80H63ortGrtBdxRAsBd1DMx0u8DiwDjohxdEQ5jAGn8_q_gMz9SqAX9eYkVEFWXhVK0UzdSYl9aQhQNe6IYi_ZBALevV9wxfIt9CJbj2miuCcijHZysMLVOdZy_KIVqEDrAnHK6r91F44xqdRg8dlQR8HXQEyxXy52Fuu1Y9DncS4P0V36y_ENYdH85PtYBnxknxnrVf9_0x3suC78VaBLtZGkXL1mnFoOoXEzZ2Gvtijp_OYbABF-xCHZCfgsLFW8W_7BNSR8WaDqJfAgPMGYDuvZ=w982-h737-no

Op een Zweeds schip hoort natuurlijk een Zweedse vlag.
Ik heb deze online besteld maar moet zeggen dat hij voor de prijs, de fletse kleuren en het werk wat je er daarna nog zelf aan moet doen toch een beetje tegen valt.

zsBCMyV1hNnHl8zEoH4X0s7p4YUyQmkH8LbOCDG8Yj8YWhHnLpck5LnNykd8v3CwOsKLm4kDsSXObWBdb26LXUCA3b58kMQjYTNNY9L2tcG9L--l-8WFMgwMVvXP7MtbInGGZxGNryYTahNuD3U2TlJwqIuLViMCVYReTw8AWUEFQuPi71mK4IiAvPYg1YIfp8JrB9Iem3enRMs3UguBK1Nbv_XbNBT5hhMyhWeZEE0Rd7wspWMOpf81qCoO8WldeQBwKH77HKCwCyfohMaPHk6cb7DJP3cOUFqmfzEfg40r8iyO_6w9CGHRiT__I2KlUB9ax8Y3uWYlr-wYFXcDloLoZjeL7ZRZPp0a-uFMb064EQzVs32VMaHzC5DbaO2DY6_RF18EZwk7ski3FvaEJ0PB7e_ednL3zRD0tWKKBVPk0v1Ms2NbZwyoz4BXFh4MAQ9-DQc0ZtDredOW1z5AnSZ7MTx9fXSrei7HOMy4a_aATo0sJKwmQBUVG877xnO1AxIhcyg1upQo5NPz9kqdlMYFTASNc88H-AbGytZkCYaG8dhzN8LuoDskq4CL1hTLM1nu47KhbLXmH2KyMhEsAoiY9negCuT8PZBfD_y2uk28os8UNW0Te-0AcdAI9_9o7QVxMcesSmpPkPU4R-9yqCd5hMgVf-WOFlOUoBZiqJGXflv5oviiqbsyh-Ewr1CMnwvQM-XYv2PCwtp3Htm2bIa4=w982-h737-no

Op het middendek staat bij het originele schip een kist met reddingsvesten.
Deze ook maar even nagemaakt en van een passende Zweedse tekst voorzien.
De lettertjes van 2 mm hoog is een werkje van geduld en gepriegel.

pkDTOAvlVS8Vi5XcI9JH_8o03M-F2u9i3AHcVRKSXyM-fSX_Q3ulvF_7C-70EcXkxLElZojjb8uomoJmvHdaA5s5eAqf3HS0EIV29gTg0eLFkk4QHUyzftmK-ZAAUzLDsIQlcNqVkjSg1-erUY4lYq8lv_0e2ScHCFZK0T-3M5C0H3GcQZm8O61UGAEVC-CVgRATYLheCcco-cKURrDDsYyDU5DA6HEuagvupQ6VQzi6kCfO5M1ZfIlnPW0jpbdNJL728SiMgYWpOZ17BDECZm6S1bioQPFA8VPD43M6-QepZw0AOlRxXgML2bpZDrgS2QvHwU1cfiDAeFmwKuy0zB5gm-b051_G90N7HqxpqdHoHaAc3IDjD4VVmgpNxUnYFEbafn2hDjVQ6e8zMSxchds-8I8UXKoicvb5OuG5jYVb-5OZCFWhnlzkRYcR_WxH1ogAqtrdCRmZxrA294eDNYr9aJMRwfUWMdUhrvbsZrjLF8-oUsP5En3VevhgbdMjN-llHU6rTvTAotZaZZpXhbjV8posz5ucX6YrcNCaOsC_RE0CBfKKQZaQOjNaSLa-Nb_qqB2mCg0FdL0PxplLp1BOvogrrDNR8jLB7hQPFiZAseEltW40MGf8Ra9enigiKs5TRPXpSZUmLgkDbwHbrAd3fGKKVe4wrNlLcUTykTkN4-zvRKou-0wqNZThOy1Q0FGL-yQHIL7R128ynMRkVMMo=w982-h737-no

De "livbälten bröst" op het middendek :yes:.

6Sdy8nLdcepE7jYVnhyF17Anjl-vbTbhTMkI1PJg_GvGgrXrhoFhsjclmrcT3LsbUJI9seNDgQym9EQIvDDeu8xzab1LJ9Do7nD2cRl9O3VZU3M_Z3_BCxkDtp0cO2XRbyMzTFDOoLz4wvrzjzWUJs0FTRGPj7yjdMtjCj3kzrI6tuE5xT2uEMeT-UJHbM4v8a673P22PG4DfDAR7aGewDYTT5u8I_JQIaaBwHtDXhUsj0Us3FowcyjaK-8BIM9l4Oy45CUsl0oeVbA6rOHeJ401IaLBk-4YGYF6c4xeLMC_R8QtIvMVjPVsleAT3kUTZy-hmhZgK3_5VkOGc5c3AyuF6CuoZ7XudNo1FQhygcC4KivEt8ELDZTuvzEELp9v1vcW-Vm9T_Ji5BsbgLIJEDE--ns8N7wJL7B0mTGdlB2CNON-jTR8GdkGbadSeGZUija_QQyb_0eEpG7qmIhkQd5Tz5f6h4KfQPZxbXF3wcldlK5Xi52kTPAnA39xLzKAySnkQiHEQN0Tl__4Snhf_XZcv7M_1PJeGmpXjBxep3W9SZghh7Pk_T3b7S-E-YHA24FVkuMNqz_vL7P6yIpuNINVPTVBnd5ME4TZsxI99wYR9qpKHNfvlsaZy7EgLjvnmLgMQO0Mg6tVoOxyNGUFrk97tTJscG7JYAw5H3tqqHlvnYDCfnLOXpe5HgQeKLZJbD8k2HYAwhc5gORmx4VAFczT=w982-h737-no

Eerder had ik de reddingsvestenkist voor het middendek verkeerd gemeten en gemaakt.
Zonde om deze gelijk weg te gooien en daarom - hoewel er daar in het echt geen hoort te staan - maar even op het achterdek geparkeerd :p.

Uve_Sr8XKALoa5v3sf13evUVib4KLWnzz0k42SThERYLEoRuLsK7Vw3nzve7L7T_MoerbQhK8jGNabq7Dug99dXwo4j5Qfh49BCeloMX7km_RQypZzjZ4xglO3fPPqqSUZPdSqnQbUEm22_qDFThcN6PtWDr7NEIvPPBPpx1UCXkgX4-lCjL6299oFOlyDpH7L_2m9zjhKNttpuAAKAltB5ukmsRHmNpq6gr4SXgYpzSiJr_Vvwl1mzIWe-SRTAuseDmSZpCE7ZEpOBKqg6MguJ7W5CVmsMzoiFLsRGBs-sJiHP_btN75Kwc0hBBGUjz2s0Ufc3whnTSSbemTOWAAh1JQHQTPv50-olVLw5Iyb4fPPwLmYd3_E68AHmmhZql9fmvc28AARtSTlSRgMFmIcvoxzsLclcm7AHEN8DH9a_aviRty_RYoSXmaX6Oif5VNlcktKPPOn6SRdDrB9WxpWL2mdp3Bne89E0ln-sIa1E27CHm-msuR6WzQOqGhE-PN_G4I84-mMHcRetwZld7lXPXufwAQPOlo_7ob9TZEM0B-zUfB-0xuUiPIcNMRDo49AQCB6AGrSntOzGTfvrNipT1UmQZ1aeSLAxmD4Nhun14KyJ3bteXjeOwDDmPB3VBPYhUplLoc6w8DHvqOHSMSigVOB_GdMDLSXcQVQ4vXImpCCWzoHXVUT3-D-GeFZePh7qjyir2HG4BI8XXB6OZxhUa=w982-h737-no

Ook het (IMO) registratienummer (H 3 mm.) is aangebracht en behalve de Zweedse vlag op het achterdek wappert er in het SB want de Nederlandse gastvlag.

tFE-KAGuJ6ss4_RivXOHZW_zagMaPx64ufjWu_MO8e2ahR_1Da-zdUVl9UsEvSoYQ-xt3oIPqUZQ9W3bAE6cEG62qLiBA3wzskYxkVn4cZZ_5ZU4fjTr8CMsxxH0LnvzizoTOVNDnUSIS8zzyyn8jSHBAe0hYcwgpa6BfkQEEk4oKUC5oZ0hiTV2LujE-KqQau_bK2jK5ed9j3-h4PbkREyOm9diaGFbe8OKihJMIC2zK6UloePHNiVpUxuHfHja96tTChhAYxSJQweq_V4WqaNShq05rxEeyPb7nf_EPazNIs1mxp3vQKCLluG3VzDHuGr1xARU_kqoTUjXPv2HyDcA5OE0UD2b86Mi6Z_x9fQ2EbhtUYbw8mKYZstCr-uymADtBVxsp-TKy_wta6ifkGr-vSxcMeMGlagtqDdunqFhvgRA91boWWQk2grPPLtCzouJI5WI6iZUWsMg-_0azwjW2q5KRaPtSP6TJlnDE2o7LscdXtDjsRD2WVb-f5ggj8cwrG4By3BVWwl3KHSGfARvjz5AHXHIvstFlolyVoyd8yMe2IE4Ytz62FLRkBaNIOMbiodsk-Lp9n5wVjL4Haq-HBSVDpU94b9XS5mANiO96aWoaoYysE-vlXmx8_F53sZMV1OG2JFbqJ_DsGVdlsvSDilgTflMbNyF4lMcCR9Xx2g9a5JTLbe7F7oDkDdQU2yoXb2LtYH_iyky636GbdWS=w982-h737-no


g-VL9s41APZ7gyqYC-WK_AH6QeKkIFbRTEjS5jdUJP4-TprkbdgQ1fi-cCuhyr2TNmhDsO0CzKmvrQq7YVHVNU6WxmLFsu1dU4K7F3qVJYSyCOOZXQuSglVnDHUXWJ3IcHYZ_v5Ypn6YiKBus1MN3sVjAvBBHnPFe8brQYdPR9RgQoJBnTzu8Q5Z-GrkSH07Qyid6B5GFEINNJ7vsCdHGIYsvfyx-g1BaEe8cH1YWbjJORiMNUjmrVUFQ_mlrs6DzdqaBnuj3c0DAeiMVF4_1mbJ7vSVmso3LCfA0ItzjmvJG87vm4mXcSs1u1QUtq7Fttw-A0PelWAu7edjguFloSdEbFrnKyttxaaGGPB_Yrp8Df0TSCwdfY6ouBw825wS3t-pAGXIvJAzfoqXrAFwSQZnsAlYRIxj7AkjlqndoAMefze2UxkN6EINsRRrVELNFc5nyrLmPwPEfF6YYKx0qPOfR4TbuFpb5EI8g6ycuSL4ioQBncrsTcJdCC3jr5_0YJOTJlxJrppW2pm8kcX9qrOAdSBgFetONRESyy3Cgvj9KxPjAN62UX_I_pTjGNAvlYdR2Nb_ftbrUewB593ijzoPEf1o9qEtkKeTylijE-Xz2GjjGTnz-jPmW9ovLk-FLGh4LBeD6Aic22JVMJAC3mrIlkJLLLyZMkrU-zxTPs-vUdkBY3NeBGvAZkedtPLVm1345IVi3wE_WbQCx2-ErEKB=w982-h737-no


Het schip is nu wat de bouw betreft zo goed als bijna klaar maar heeft nog geen druppel water onder haar kiel gehad.
Binnenkort maar eens het bad voor een deel vol laten lopen, de accu er in en kijken hoe het met de stabiliteit of de nog benodigde toevoeging van ballast zit.
Daarna - als de (weers)omstandigheden het toelaten - misschien op de komende WSD wel de maidentrip :rolleyes:.

Tot zover weer even.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Zo is het lelijke eendje, waarmee het begon, toch een mooie zwaan geworden. De messing patrijspoortringen zou ik mooi zo laten. Niet practisch voor op zee, maar ze springen er zo wel mooi uit. Veel mooier dan die gladde zeildoekringen, die je soms ziet. Gr. Klaas.
 
Laat het bad alvast maar vol lopen om te gaan testen, in open vaarwater vind ik zoiets vragen om moeilijkheden.
Het zal allemaal wel meevallen en ze gaat varen zoals ze eruit ziet , als een prachtige volwassen zwaan.
succes met de komende maidentrip.
 
Vervolg bouwverslag.

Allereerst iedereen nog bedankt voor de gemaakte complimenten en/of de "leuk" klik :).

Onlangs heeft de Ebba Victor dan toch eindelijk voor het eerst water onder haar kiel gehad.
Zoals gebruikelijk nog niet gelijk het ruime sop maar voorzichtig beginnend in een heel klein beetje badwater.
Om te kijken en in te schatten hoeveel er aan ballast nodig zou zijn was ik begonnen met alleen de benodigde RC componenten en een vaaraccu in het schip te leggen waarna de kimkielen maar net goed en wel onder water kwamen.
Bij het heel (super) voorzichtig proberen wat gewicht in de vorm van een loodaccu op het kuildek te leggen werd dit vrijwel en al voor ik de accu los kon laten afgestraft met een stevige slagzij van het schip en wist ik gelijk dat ik zulke grappen niet te veel moet uithalen :hammer:.
Gelukkig bleef de boel droog en is daar geen foto van :D.
Eigenlijk wist ik het allemaal al wel, maar nu met een nog grotere zekerheid, dat de toe te passen ballast echt zo diep en plat mogelijk op de bodem van het schip moet komen te liggen.
Overigens geen wonder dat ze voor schepen die geschikt zijn om eventueel ook deklast te vervoeren extra en aparte uitwateringsmarkeringen hebben :p.

f5sp8Yi2aoselgpsy2QZhWcnVHpOvnVW_VBTJHZ-WxkMPHNPQvFoM15Y9qxyUYU6MhcvMIiBccvw5EP_c5Q9Z34jp_tSHgRPrVG_NAMdrpoOVv0phDj9vP4jnJBlQThfCqoZc4T_zKiShiYUSzrZbJfPYZxa-F-COqm0Ir3hdMkT0foDwlMRKfdYRS4XcfHLqatH_RRsshP3DjnmPQB6Aq6pWr5zH5vFRuQRl81OrcD5hJGqdm3sFKiOJ9a4CgUXDmcG9dFCkbxtV3Fa9r_Mh4N4ALIq5rzWRQV8P9AZjeUHimclN395i2ngkf7TSHmvUXaxMF6mZveCw3vVdTzdkNKAq9hG2mnArFxBqpdwZZpAlAA9q_HQTIW5txMb7q_iNP3sRiV7AW4AiHV0eDtT6yBXL3E2WnHEH48kZ61A3gnFeusZQlz0qzNhDGidwMLe7_u5JLKlItUmHdlJSBbFNAQNcX3hG3tRB0ag0yxVzauIqsRj69nW7H7iJY1743DM_rOdBMSgqk3duyoA9-K8WuXnTVNb6RCxtFzVPHLx6lLDHVLaR1InGB7QE8etycPTlb2cOckQj4OsN4TLtg48kuOppts8qMr6aWdEHMIpceZ2B3IAOh00sa2WLLD3NJqoJpuOZSh57gMckcD_D14nSSn0RVmD_FIj6Y3Sy1bcOafaoNcMtLOd_b8oKc6nsBFK6M7JtSI_06AIlDPMtp6bofDm=w982-h737-no

Zonder verdere ballast komen de kimmen maar net aan onder water.

rFcuUNwuq8ZxmqS0BOb94HRh_DVzdtiBouW2KLaEorkynb-twbqw4yFUmCXjiW-zj8MoBg_TOkyCzREhmS6ioVzvYHKwztN-uV8BGYTxJX3sl-x62w_uf1D9Ek7Y_Si6yDcMtv2O0QV0SV95Ajx7aXa8vHUFqOG4Qv3qI4002JaIaj8T_YR6dc83Zt6_Cx6bSW5ChR86cu26UM8i0kLXad86-dkS_N7ZGGXGKCeTiWQBwzpvfD3I2gv-VN2hUHoR_zUPl5ZaPRK_qdCEQszLKkgri3TJSu15MN1YNY4jg5QWYaxvFzC4DzZJFP1idMkYS0ZtQhk0YhlE6kH63u_TYzA84TJUaArRkF-txMTz0fI1RyASllqPYGuBUDAlaoFmu5w4FVm8zf-4ESh6y6I0Fa15A5-8UaPmg4Rad1VXTQYzXZ_UENnwRnItO4-PtGAoDxvcf2RTsQ2oqzG22AMbU6He34ZWK7zLvdA9Q9fNMZDfLkTrpAJ8ipXpOgqJJcFT0nQmqLQx1vT5NFjHIkOt6BwWHA0oLFU3eHjWNhbLLf4yKXHp1U1pcPH02SzLoPCg0qGMUHJnoFzf8SwnuSuJXxc7sLB4AQ1TwDiqDSuw51bqODM8rqx7a7oKfK_Xh9I2LK-mZfWZfsh2IO--fG-nK8Ru-Dk1DztFzLCtsFUGllOU-Ag-CwOwwPo6n5tOfjaxujYRjgTiSb0peEDlFb8eCNOt=w982-h737-no

Deze doosjes passen mooi op de bodem en in de vakken tussen de spanten.
Een aantal gevuld met (sloop)lood, dicht geplakt, het gewicht erop geschreven en nu al schuivend en wisselend door het schip de beste verdeling zoeken.
Een voordeel van deze doosjes is dat ik verder mijn handen en omgeving schoon van het toch al niet zo gezonde lood kan houden ;).

_PvfJWg-9ciRZ8-5MxNXqLT48_Rxh2mUiEIkgKat9N5Fi9Si3AolEwU8a_-wsAO7VYAnVN4sFw14tvxAh7CKdmkEDd3hU-cf_E961Rax172bl5FRrPVLoWgT1HASHFh66hfYlOoWgVvwoRyg2W1eWWd0WpnCzO_owySn6xUnk7dcWGSCrMsaR_bTjW6gNw6_rt-MQLwpIM3H7kn5UxOi0cUFnnqzXVSido5V3YlByMf2DlW48lxTJV2sfIGexbf-fmMPCOBoeu4h2qD-iaQwpxoZhi5aXKJ3QnAoQ6_E_IOloioSAR55MyPcPY-BaH5eXO7BaHplh-4_PorAmilV4PaE2D-fXBEiIUbHBKObG3p0iKb-afgn-fV3mwmJyfWfhP4GhEtLOwJ3QE_ulrE0eTJhauey5UQcO1uhKeodXQmZYf5msbZrHmlaPYaxnikC427AuRvqAQq7Lgg6K4Fi8nW2yvxri-LlrpTJ_oH821x2F5oQWLT2E168jU-t6CpdV2KwF7k44WAgvR7Wvvwuh2BzLt892ukdZEzSoCLMpIUFuj4vp0dsBhQhT28kkbISeRTgeEk4Tu8Go9obl4dyZ_pN3ADbKvxNteW-FB9GTu4FXhGQViWab63CRsE2CSeeL17wyz9jYlJIwQ9CMH-r53dHtdTq--wu6u31OfUUIBOCUV2c6d6r-SlLR1zyjGssoj9swYU6F9i3DpqT5YiqxbU5=w982-h737-no

kFhUqxO_jU3r6XEu9UMfFlIP9BWHAZtIj9vqzxsxtlwLRDy0m0jgDX2Et6oz5E7bOtUK7mZvkzO792pLBcCDhUp2QQX-xEBw4PnDHc1laSJ8NNLhECYG6F0o9PVsCZ0DYFtGOK6Hhtu_gb2yyppQMcmxoSFMeXAlN1efTseYgJReiQCJ2D6sKnVgWMfVWVFKgJLz3gwnfFASH5es262w03UyOoWvFt8upM7N-H57U0gdCTbifcXqom_fmXte7m9u_cXsLiZR2Y2da8_arGrhEB3F3WFXl5nwNSYZhoOhXunggADGPJotRUFEarvvjQl_ZvrX9Y2TquD659grWmqYCSrvoClEgsXrdIHSGjlUw5kWfwnJt3dSk5QR4yHq4g4UCRazlioXQO7f9vKfijx3gIcrHo-9UtFkTiBYEeWp82yscvpv27asZY2BUYFUUNPpUJPOYeRjCfSOnUmGJcePmC_oKhOxZ3k5PJGZh18V27BzbCDgSkGG6a3BX6c-Jqp9l-vuIjR4ItYiszZ-KR4GhaoohSzFPRjpGSCHYr7DbsS2Qf83zEBxUeNunl_RfSxWlXqUZ42ABFD-4-t_A5fkm9CScaARRr6HFU6VZeTGOSpjFvoIk_NTSJHHVNYrn6JwyeCxVoFFsOeKL0vjZuU77Zre-e3yCnlFlPrb8tQSQ74HI4tfv4zYs9wfQXUDs7G-cHbn7j-_wldLaO2-dLk705OK=w982-h737-no

Nu begint het in de buurt te komen :p.

Het schip is, zoals al te verwachten was, hierna nog best wel wat tuimelig en zal beslist geen omstandigheden aan kunnen die zij vroeger in haar echte (1:1) leven wel aan gekund zou hebben :oops:.
De enige tegemoetkomende en helpende oplossing zou zijn om haar met meer ballast op haar oude (vrachtvaarder)diepgang te leggen, maar ja ……. - hoewel weinig mensen dat misschien zullen zien of weten - klopt dat deel weer niet met de nu beoogde uitvoering van opleidingsschip en hou ik me toch liever bij mijn eerder gemaakte keuze ;).



6NVB-Eqdy1arqxJq-c2IGvVpJnxYqq2_hCIQVCavjiEqwt98zMNdNiluMM8rgqhE8UJkQKNG8BgH-oVNE-umtY3N85JuVkxqHOSfkWDe6Rb3TQCYP6i02YmdgCAlK-9c4ptyk9qAXRNe9JGGBj2m6SOGKCudHLhaDWsTC1T6BZvdafh0s5MyV08kR7HdwaIMCBXx5gYLdXU68Kc6d2-pCqoYQmsssYn49P0FOEhMX2K9W20gZMWej7cgLzPU25uJWQdZkF5XLtAh8Wxzn7mNwu2BoDj-HM32imdsCMCu_CxE6yFN75kEHvT3aAIEIlNy28hK9sgzW6gvtrcxrRaXYpc3RQ_du1fr9ws2hv2A5wC-dHCBlnX7L0RyxZDj1ExoxKmDn5dxyZDYRkc05EQEz4IZi6MtWYGUQVMoFdpD4SNKazd9amD3nhz-H0MeNQ1noz8yt7xMKaAKtQdTpwezWaHBKVabS2gQqaFit5ejlkjrtuDtrEOLicNT0lggLnoujm7cFfLCEsA4QFKmaZs0GmTWSeHE-koUthI0E6S17zN4EvjxztqxAI3u_srqBvdhXDJ_24do_h8hKdD6tj5N_TDufeDpQAvt6v55Pngp5_B7vG816FaZjrkdxjcGr_J9a4Y6LOnhn5XscKMo782kcMyuY0MvXgY1_ksj6fgYS6KGliputRDDuounsHO_lUfne-lIt3bfCsvS4vafS-4tvt_X=w982-h737-no


ZnE7A8qMX2Y-6NzbCljli6DlD8_kT6tJva-kwt9uNCenmRE60zt65SqIDMq_ncAnb5_N1zw8YNmzHa4-HMobZ0_jhhg8PxD1-2sBJKjMpTDkYJHTGahtwL6m1S-aIMtvHJ0XkmdcV5MN1l0EhniDqCm3KLnuS4L_455NGAcPDNxHAEgpj1x_8WC4qPHBwsOmW1wzTHLAl-R2BctgFX866r_yBTaEn3S4GrIGi66OcDKG8AdEtygbTEsCeyJFN149MjTcFTIw6AJSJy3_xvyBGxtWhoXXjv4ij1zzE0cB72AaiwakHHOJLd_fc4ngLRwEqdIZLzpVfUMHCvlauHvj7ry4Ypb_jml2QNm7hLCBuI9ABu11ItRRvp95KSpq07QjnapozmlGctA6abhaOi8IVCn09X3XQH7x0oPypzSMGRwUbwyBxTGKXhT5QRg8T2Kaxs1zB8V1M_Amvp-skS17LA5IBGQ1-elOYrRJi1un8wUf3jZ_G-6WRtr-IIKIZSAmD37aiR9oK3enOPFLruZ6P4l3H8Q_toZiW0Z7nhcNHNHozJC4DTSh1pReq3v9g5udq_9hXxVLTq0JiFes_n4kYHd_avajedtlHKaQxxrcrTAAOq4WhCvRod2QRwebz6JxY67v94SIwvnsvpGnzRtu3Ag990IKvIPzIMvO8-YvvkJ65LQ1nXr2LLEBnAJJJj8numnuTlI9CgNeigJTk1WjgqA6=w982-h737-no


92bXLg7kbDWf2QVnNwOYqMtICylXErKAeX9gYPWu891-cujZwSm4L_V_5qipDkQLA0Qf9DHBrfC1xf8wKW4P0pJaRSjVMjLIRlFHbOEpZ1T-pewqI4eBXS4ffq8SdeCIAjugOy26FIpJa48S_wP1fwXS8De4SC-cArwjsQFhur4f-42RvNQPcq_trQLmFPZ38_lUdBUoubgtqAvWeMTk5Zh58lEZsXBTcGdzk-uxzjIRGV7c3zSFiFoOtMnMknft6twVjNXuyVqkbdJHA-BQyHVHiYYfJvJxLT4b207Az1sWjR9IB9R9DSjAWj85JN2b85ekZoPQryh73qeBowlRH08yPHLIOlDX5RNLI1flXyco6fSpJFddANf6Y-41fJXTYKsKMp00f4XseAZkvCAvorGpxJh-icWLadQsp3j_prq8-w-3RXU7Z1xB_l0JYuQu0IvgfK0yLfCMcC-TCGJyTSHxURfz02QBNOjVe3iLUUPo1UzFGSjhMBver5NKDKPjUWYEFN-ZpMlrlqpysepJ2LYKIBYi5lZbQV-5lsKtQyOLgXEBQBWYqjrAo7JHNDCZmRR4N2LN-mtWWOtqJz2AVMBZglX3EacpJr8LwGqwlTv_kGTmPK2HucwGf93K8fL70pwUytThWaARPjBwtDNp3ePrkgXnH5IesOTpsOf4y7qK36QaKTFND05QlFcElgdPuzvR--jXuWA0bB4McSozfjv-=w982-h737-no


:banana: Ik denk dat ze nu klaar is om eens mee naar de waterkant te gaan :beer:.

(Afgelopen week had ik haar weliswaar al een keer meegenomen naar het - samen met wat MBFers - varen in Maasdam, maar heeft daar toen niet gevaren).

Volgende keer hopelijk wat foto's van haar maidentrip :bye:.

Groet, Bert
 
Moeten we toch maar weer eens naar Maasdam Bert, of wordt het een evenement in je thuishaven? Mooi dat je het schip op de waterlijn hebt gekregen. En dat ze een wat trager slingermoment heeft maakt haar alleen maar echter. Als ze maar wel weer horizontaal wil komen. Maar dat ga je allemaal merken met de proefvaart. Gr. Klaas.
 
Hoi Bert,
Zo'n fraai schip, met zo'n geschiedenis, krijgt toch wel een stofkap van jou?!?
Iets over het trimmen: Als je eens vier doosjes toepast, die half zo klein zijn, en die tegen de kiel vastzet. Help misschien weer iets voor de stabiliteit.
Iets meer gewicht, zoveel mogelijk in het midden, helpt weer wat denk ik.
Tot Hoogvliet of Maasdam?
 
Moeten we toch maar weer eens naar Maasdam Bert, of wordt het een evenement in je thuishaven?

Ik had de laatste tijd hiervoor eigenlijk de WSD in mijn hoofd, daarna dacht ik dat Maasdam ook wel een leuke optie zou kunnen zijn en als ik in alle rust de boel op rijtje zet, is eigenlijk gewoon voor een eerste keer bij onze lokale modelbouwvereniging misschien wel de beste keuze.
Daar heb ik aardig beschut vaarwater, weinig of geen hinderlijke waterbewegingen, een verlaagd drijvende stijger om haar makkelijk in en uit het water te halen, een bankje om op te zitten, een koffiepot voor de inwendige mens en in geval van echte nood een roeibootje bij de hand :D.

Hoi Bert,
Zo'n fraai schip, met zo'n geschiedenis, krijgt toch wel een stofkap van jou?!?

Daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht maar je brengt me misschien wel op een idee :rolleyes:.

Hoi Bert,

Iets over het trimmen: Als je eens vier doosjes toepast, die half zo klein zijn,

Misschien in het verslag niet zo duidelijk te zien, maar ik gebruik al 4 doosjes en heb voor eventuele correcties nog 2 reserve doosjes met andere gewichtsverdeling achter de hand :p.
 
Zou lekker naar de vereniging gaan Bert! Daar zijn er ongetwijfeld leden, die er inspiratie bij op doen. En bij zo'n proefvaart zijn er altijd wel een paar dingetjes om te finetunen. Ongetwijfeld zien we haar nog wel een keer varen in Maasdam. Misschien dat ik donderdag nog even langs kom in Hoogvliet. Ben het met Bertus eens dat zoiets moois een vitrine waard is. Maar ja, je hebt meer mooie schepen, dus dat wordt seriewerk dan! Gr. Klaas.
 
Afgelopen weekend is het er dan toch eindelijk van gekomen en heb ik tijdens een vaardemo voor het eerst met de Ebba Victor gevaren :banana:.
Zoals op de foto's te zien is, was het die dag zo goed als windstil en geen golfje te bekennen.
Het scheepje vaart en reageert onder deze omstandigheden geheel zoals verwacht en best wel heel voorbeeldig :beer:.
Bij teveel gas erop slaat het schroefje al vrij snel door, maar dit was met deze geringe diepgang tijdens de bouw al reeds bekend / voorspelbaar.
Ik kan er nog een heel + en - verhaal omheen :offtopic:, maar het komt er op neer dat ik er dik tevreden mee ben en hoop binnenkort in een wat natuurlijkere omgeving nog eens een leuk en wat meer zeggend filmpje ervan te schieten en dat hier te plaatsen :).

Y0KiOpxErrstgYD3mWPU8PkVgb6_SwOCAYKW46H_yLl3_2-SpwvWyNH8KylezbK2-avDsWSgV0N2MPrNbR8qUDcg7mq78nTjaPYs6VotHK17yptWo-31axPSvL8imG5YgrW5mbXZhIPSuuBj7dFRfRXy9J29ijSOsn7iU6udcjAKwsXCsLE2mbJRAfiAzdrGY_bfbwJNU1NcXEtMNWAWhdchUwVch8MMNH_WQIJUCaOhZY6hhb18nGycZooSGEksoAug9TEeefluUEkt3TOJIHR_NXmh43jze9hLR03gOfz7iaM-rMSVCwxpBW6NuA4-b7dgQEti2TMMbJw4GAp5jHCCfWjw_I2gXJ05NAILa9_P3UXCZLYSVNp8agBL3BvQBZXcNI7MnPQ7DNNlpAzirmQRfeBzExJ_0FusLDWymCRgpgGUSFtEfM5bI0zawvR0bxGUsAXQKz65NAQ6PeHgmM8YagQ1H1hbbytwIeVv1ykv8FI0R_aHDT1rY4WRIDXcLhzJPWnlyAmCMdLhiKQGmO0zMcFnTO18mGHiZ0j9B2xktmDFdS3xBns8Y6r6XH2sLvWRob2aPrPees8QKeuIhX7iUlKTHN3cskH-_fnVeyIFoHfO6ajD6wUpDjjzoGr2gmPPiqK_qP07qMIsrzCnU8F5GYxg9NLYdbL6qf54K_WhMTus0VAVOitd5U0Ua-Hl2ib4KDP4yOqkV28ATeerGd3L=w1101-h733-no


8Muql4jgs8XhGU88WWzSan1lW1hVHI-Zw8cR4NW8jJtvcmOZC7mo0aGRGh12fuSSrBecrjdyIz8ZWJ_ATVD-1DayOW6r315GOKoD_Ps4QrZhF5i5nsL0bh5CM5VXVK_J5PfulEQncZt5EieSFP__L2k3vu-OkQ_2_6Z6Gc1Y-4fifD9Lp3b-3KPTx-ChLLgsjxkwnaP6fD0kdXNxB3AtYefIYz36FsPOEgpURWVIvuUKKukSuF7hYOwJP8-OsKc2L2QbLe-Fv-iowYj-LbaNj1x-lxGIFiveOEYgAYuXy54Oa-4ScAFUFXLZKDXfYc7fwLcKAJOLU5Fzheu_qhNeCuZu2BUk5ioGuGOJUTfrt6MNts0prmTl4u_iKToDJvvYBOq5dA34u2zay89_YZBfRiWnBJxWwECPaYUC99-6WxZSnBVi8VBAInZ7WjWn3kbVXfBX9uxGqgA7aY09RZs7rHfS2-J5prCm3ijWvEZdSOkzHoSR1nst7vo9_GNiSRgjU6gLnX9Ffp2s0xuxW0_Ny7Difs3B2jqyUu6MOF3McYwd3uQnvBai_qcT895anXdlrOFnKVokk0C3x66kn2nvKJXgPpwf9tvnutqckKOBMxcPpfRem2DD910GCAr9eXevzeX5QnUPLxCGhuUIgGOHMSge3SBa2FE8A8z6HAsRmB4FYzZbmHYAAedZ30VHfoqZaYKe_tf5s7xZ3H-kLZq8Kk6D=w1101-h733-no


jWLlduXOsHsLOeN1cSwdJ9hV9HaljHpLNkFykOA2YQ4qN488CuhzLkwBHSQ5wuQK-0OECZJL5r1UYJIl7uHzQdWiStPu0wQQ_GoRubx9Fanb2UYAssQ_fKEmjJToMVUn9PY8fd1mHPl7au5N39u0AaQ131VuLGC5XavCzDefTNXJM_NKSJhefEcu6-at3sHOpDzaHMQBvz_YNStJj33muKm63k2m9TYrYedcDENK26UoNIHda9s7R4rRM93vj1FmHqKi8QW3ACJNhaR3C2zEzYjE8Tg3I3jjUdOQP3glSXoD-inM-xhmMxtJdReVVBxkcdIhxN8i8iuVkpN6tYU8O__U3yCTWT7r-wle5ZlBNaD65vlolRE6TzVgMAEZU4xGiux6S5vKtftHueX-__RQNAjHe3uVHoni8HowjM-dP3rhcz_52RN9Eg4KipfQAL68we6MmCEYNSNMueOKMp_m0k4YBG9YaXG222fQfYGPcuOrUL_2IY7bieAvcHePCv_MmWIvSAvdjTg7LKHYlLbwJoKi1BAil3Oefew5o8iEJ8oaEzD0M_xfTYaLIYc1iukqvMulru60Z3SNb1oF09ocXmijOcYFk4t0mjL9nlBTvN9JiiYDps66BiDYTPvccljhs9jH4HSbsqmYJdvFWuYcgPakRqJtzfHXkARBMK0gketxUMa2K6S10bTDmc0JDDAfyfh7iiwm3H3ka4VHIWH8D7Q1=w1101-h733-no


Groet, Bert
 
Back
Top