Inmiddels is het al weer een hele poos geleden dat ik - wat werkzaamheden aan de Ebba Victor betreft - iets in dit verslag gepost heb.
Hoewel het vanwege de kleine frutseltjes niet veel voorstelt wil ik proberen toch even een kleine update te plaatsen.
Het tuigen van de masten is gebeurd. De patrijspoorten en luiken van de koekoek waren zoals eerder al eens aangegeven nog niet helemaal naar mijn zin en heb ik nu - met weer andere patrijspoortjes en handgreepjes - toch maar eens eerst afgemaakt. Ik twijfel echter nog wel of ik ze blank messing moet houden of dat ik ze - zoals dat in het echt ook gebeurd - in de kleur van het omliggende mee zal schilderen

.
Via internet had ik ergens een dieptemarkeringssetje besteld, de afbeeldingen zijn netjes, maar wat ik voor mezelf eigenlijk al een beetje vreesde was dat dit verder teveel op cellofaan plakband o.i.d. lijkt. Voor het Plimsolmerk heb ik het maar gebruikt, op een afstandje valt het niet zo op, maar voor aan de boeg en ter hoogte van het roer ga ik deze toch niet gebruiken en overweeg ik het gebruik van gewoon losse Metrische en Romeinse (plak)cijfers.
Over de scheepsnaam en met name de lettervorm en het maken daarvan is door mij eerder in het verslag al vaker wat geschreven, opgepakt en weer losgelaten. Nu dan toch eindelijk mijn adresje gevonden, besteld en aangebracht.
Bij nader inzien en eenmaal aangebracht had de stokkhoogte ook best wat kleiner mogen zijn (bijvoorbeeld 8 i.p.v. 10 mm).
De reddingsboeien.
De reddingsboeien komen gewoon van een winkel (in dit geval tijdens een beurs). De grijplijn voorstellende frutsels vond ik minder natuurlijk en heb ik eraf gesneden. Met de mee gekochte verf eerst op een oude reddingsboei de kleuren uitgeprobeerd en vervolgens deze allemaal geschilderd. Voor de ophanging had ik graag de origineel lijkende driehoek beugels gebruikt maar deze zou ik dan op de railing moeten solderen. Omdat deze al gespoten was en ik nu even geen zin had dat alles nog eens opnieuw te doen, besloten maar wat simpele beugeltjes toe te passen. Als het me straks toch te veel stoort, zie ik het wel en kan ik dat altijd nog doen.
Op een Zweeds schip hoort natuurlijk een Zweedse vlag.
Ik heb deze online besteld maar moet zeggen dat hij voor de prijs, de fletse kleuren en het werk wat je er daarna nog zelf aan moet doen toch een beetje tegen valt.
Op het middendek staat bij het originele schip een kist met reddingsvesten.
Deze ook maar even nagemaakt en van een passende Zweedse tekst voorzien.
De lettertjes van 2 mm hoog is een werkje van geduld en gepriegel.
De "livbälten bröst" op het middendek

.
Eerder had ik de reddingsvestenkist voor het middendek verkeerd gemeten en gemaakt.
Zonde om deze gelijk weg te gooien en daarom - hoewel er daar in het echt geen hoort te staan - maar even op het achterdek geparkeerd

.
Ook het (IMO) registratienummer
(H 3 mm.) is aangebracht en behalve de Zweedse vlag
op het achterdek wappert er
in het SB want de Nederlandse gastvlag.
Het schip is nu wat de bouw betreft zo goed als bijna klaar maar heeft nog geen druppel water onder haar kiel gehad.
Binnenkort maar eens het bad voor een deel vol laten lopen, de accu er in en kijken hoe het met de stabiliteit of de nog benodigde toevoeging van ballast zit.
Daarna - als de (weers)omstandigheden het toelaten -
misschien op de komende WSD wel de maidentrip

.
Tot zover weer even.
Groet, Bert