Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ja, dat zijn ze!

    Ongeloofelijk, zo'n minachting voor iemands werk....
    Nooit meer wat van vernomen vrees ik?
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is bekend wie dat heeft gedaan dan?
     
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Gemeen idd!
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Kan het kloppen dat die motoren ook te zien zijn geweest op de meeting in Odoorn de afgelopen jaren?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is mij niet bekend Nico.
    Ik heb een beetje onhandig suggestief geschreven zie ik, beter:
    "En dief moet dat geweten hebben."

    Bedankt, inmiddels mijn betreffende bericht aangepast.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De laatste keer dat ik die motoren heb gezien was in het Louwman museum wat toen nog in Raamsdonksveer was. Daar stonden de meeste motoren en ook de full-size autogyro die Henk heeft gebouwd.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
  7. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Kan wel kloppen tesamen met museum waardige afstand besturingen. Is clublid van onze club de GMVC. Zijn daar ook regelmatig te zien bij evenementen. De motoren mogen wel "geshowed" worden maar Wim H. wilde niet dat ze nog draaiden na z'n overlijden.
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Dan zijn ze dat inderdaad. Met grote ogen en bewondering deze meesterwerken bekeken. En als mijn geheugen nog redelijk intact is had een van die motoren een variable pitch prop welke functioneel was.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    klopt, konden ook "negatief"worden gezet, volgens mij bij de V12
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aha, ze zijn dus teruggevonden :) Ik heb ze ooit nog op Techniek & Vrije Tijd in de Utrechtse Jaarbeurs zien en horen lopen.
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik was daar dus ook.......
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    De gestolen motoren zijn dus niet teruggevonden..ik dacht 2 stuks.
    Na een demo in Frankrijk.
    Komplete verhaal destijds uit eerste hand vernomen.
    Gelukkig dat de rest van deze, toch wel legendarische spullen incluis de gyrocopter goed beheerd worden en af en toe even aan het publiek getoond worden.
    Ze zijn dus in goede handen en overeenkomstig de laatste wil, beheerd.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    die kolm motoren zijn gemakkelijk onder de 80 db te krijgen
    en met de juiste uitlaat klinken ze nog beter ook
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zal ik het filmpje dan maar (weer eens) plaatsen? :)
    Kolm 200, 3 cylinders, geen dempers. Turn it up to eleven!

     
    femmo en Jonkje vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    . Kolm loopt onderin te rijk om de grote venturi te overkomen Bovenin klopt het hele plaatje. Het zijn motoren met redelijk scherpe nokkenassen . En dat geeft het typische geluid stationair . Met een goede demper kun je een heerlijke sound te voorschijn halen . Alhoewel ik de drie cilinder on gedempt wel een eargasme vind geven
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  16. rc flying

    rc flying

    Lid geworden:
    17 nov 2014
    Berichten:
    64
    Bedankt voor de antwoorden ik ga eens wat onderzoek doen naar uitlaten voor de kolm

    En ook eens kijken naar een valch 120 inline
     
  17. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    De motoren van Wim Hoek zijn inderdaad de laatste paar jaar op de fly-in Odoorn "geshowed",
    Hopelijk dit jaar weer. OLC-FlyIn-Uitnodiging-2019 .jpg
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Er staat een Seidel 726(180cc) te koop op marktplaats maar zonder zuigers(volgens de adverteerder) maar er ontbreekt ook een stoterstang!
    Als de drijfstangen ook ontbreken dan ben je volgens mij echt de klos!
    Wat zou dat gaan kosten om hem functioneel te maken als je dat zou laten doen door iemand die daar verstand van heeft!
    Startprijs van de adverteerder is 500,00 eurie!

    Mvgr Hans
     
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Het is hier al een tijdje stil maar wil toch eens om wat advies vragen;

    Ik bezit een Saito FA120r3 en deze draait op glowfuel met 16% Nitro. Heerlijke motor maar na engie tijd vliegen kakt het vermogen in. Ik kan de kist wel vliegend houden maar alleen volgas. Mijn idee was dat hij warme lucht aanzuigt. Zodoende drie grote gaten in het brandschot gemaakt zodat de warme lucht weg kan.
    Het is wel wat beter (het moment van vermogensverlies komt later in de vlucht dan voorheen) maar toch heb ik er nogsteeds last van.

    Mijn vraag is; zou baffle’en noodzaak zijn en hoe zouden jullie dat aanpakken?

    Alle tips zijn welkom!

    Hierbij wat plaatjes ter verduidelijking;

    Ingebouwd;[​IMG]

    De gaten( kist ligt hier op zn kop)

    [​IMG]
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Zo te zien heb je een aardige luchtuitgang aan de achterzijde van de cowl rand. Er komt echter teveel lucht binnen door de grote opening aan de voorzijde. Ik zou een schot / afdekplaat plaatsen halverwege de cilinders waarbij alleen de cilinders vrij zijn. Er zijn wel voorbeelden op het net te vinden.

    Groeten Ralf
     

Deel Deze Pagina