Van het gas af?

ron van sommeren, post:
Het aluminium en staal hebben dezelfde temperatuur, dus geen spanningsverschil.
Een thermokoppel heeft ook versmelting nodig lees ik.


Lees ik?
Ben je voor mij op zoek gegaan?
Leuk.
Dank je voor de moeite.

Veel modelbouwplezier
Willum

Bouw met restmaterialen.
Ik ben een restgebruiker.
 
Met Bertus. :stupid

BOT: elektrische auto’s met 400+ km range hoeven niet altijd helemaal volgeladen te worden. Als je met je benzineauto even naar de bakker geweest bent, tank je ‘m toch ook niet meteen weer af?
 
Gisteren ben ik op de bouwbeurs geweest.
Je heb tegenwoordig prachtige zonnepanelen die gelijk je dakbedekking zijn.
Mooi bruin.
Ze liggen dan gepotdekselt op je dak.
Als ik een nieuw huis liet bouwen wist ik het wel.

Je werd er trouwens overspoelt door warmtepompen en leugen verhalen.
Het is een schimmige wereld die totaal verrot is.
 
Als ik een nieuw huis liet bouwen wist ik het wel.

Niet alleen het dak maar helemaal rondom.
Niks bakstenen muren, niks dakpannen.
Dat scheelt waanzinnig veel klei en? Gas.

Willum
 
Met Bertus. :stupid

BOT: elektrische auto’s met 400+ km range hoeven niet altijd helemaal volgeladen te worden. Als je met je benzineauto even naar de bakker geweest bent, tank je ‘m toch ook niet meteen weer af?

Dat is het hem juist : voor een "brandstofaangedreven" wagen maakt het niet uit of dat de tank vol of zo goed als leeg is, er zijn tankstations zat in de buurt … even afvullen en we rijden weeral verder dat kost ons hooguit enkele minuten.
Met een electrische wagen is dat wat anders: die "vul" je niet op enkele minuten …. je gaat dus zorgen dat je steeds genoeg lading hebt
Het voordeel is dat je thuis kunt laden, je komt van je werk en plugt de auto in je thuis oplaadvoorziening , dat wordt een gewoonte,kijk maar eens even rond waar er een elektrische wagen op de oprit staat zal zowat 80% aan het "lijntje" hangen .
 
Het probleem met thuis laden is iets lastiger.
Een familielid heeft een Nissan leaf en die moet thuis rond de 30 uur laden.
Daarnaast kost thuis laden 20 cent per kWh.
Volgens hem kost het langs de snelweg rond de 4 cent per kWh.
Niet iedereen heeft 380 volt thuis en niet iedere auto kan daarmee op worden geladen.
Daarnaast schijnt elektrisch rijden erg slecht te zijn.
Zoek maar eens op elektrisch rijden en straling.
 
4 cent per kWh?!?! En zoek eens op straling en GSM. ;)

Een nieuwe Leaf heeft een 40kWh accu. In 30 uur opladen van helemaal leeg naar vol gaat dan met 40kWh/30h=1,33kW. Op 230V is dat 5,8A. Dat is geen laden, maar druppelladen. :D

Die 40kWh kost €8. Op 200km werkelijke range is dat 4 cent/km. Benzine kost €1.60. Dan moet je dus 1:40 rijden om per km even duur uit te zijn qua brandstof.
 
Niet iedereen heeft 380 volt thuis en niet iedere auto kan daarmee op worden geladen.
Euh… ja... nagenoeg iedereen heeft 380V in huis, alleen weet bijna niemand dat....

Een officiële aansluiting kost centen, maar een handige pipo kan wel wat improviseren.... Niet dat dat erg practisch is, maar toch...
 
Euh… ja... nagenoeg iedereen heeft 380V in huis, alleen weet bijna niemand dat....
Bij ons is het al een tijdje 400V wat er naar binnen komt.
Een officiële aansluiting kost centen
Om van 1 fase 230V naar 3 fase (400V) te gaan, betaal je éénmalig de ombouw kosten.
Die reuze mee vallen, omdat de hardware al aanwezig is.
Het vastrecht blijft gelijk.
 
Ja bij mij komt er ook drie fase binnen.
(Ik gebruik nu 1 keer 35 A)
Maar met 3 keer 25 A is het lastig verdelen.
Als je een warmtepomp, inductiekookplaat, vaatwasser, wasmachine,quooker,infrarood panelen enz heb.
Op 1 keer 35 A gaat dat prima wat je heb nooit alles tegelijk aan.
Maar met maar 25 A op 1 fase is het plafond zo bereikt.

Maar goed voor mij is momenteel elektrisch te duur.
Op lpg rij ik voor 4 cent de kilometer.
En de auto schiet het doel van de kop van het draadje een beetje voorbij denk ik.
 
maar een handige pipo kan wel wat improviseren
Inderdaad, VOOR de meter kan alles, het mag alleen niet.
Dus waarom je dit voorstelt is mij een raadsel.
Het is illegaal.
Dus in de doos met de (nu enkele) hoofdzekering de andere twee fasen via een zelf in te draaien zekering door te trekken naar boven de meter gaat je heel veel geld kosten.
Ze komen er toch een keer achter.
 
Bij ons is het al een tijdje 400V wat er naar binnen komt.
Ja... weet ik.. die spanning is al een tijdje min of meer gestandaardiseerd, en levert op dat 220 in ongeveer 230 veranderd is... Ik gebruikte "380" voor "3-fasen", zoals je "aspirientje" voor "pijnstiller" gebruikt... :rolleyes:
Om van 1 fase 230V naar 3 fase (400V) te gaan, betaal je éénmalig de ombouw kosten.
Die reuze mee vallen, omdat de hardware al aanwezig is.
Dat weet ik niet... had van een oud-collega begrepen dat het best nog wel een prijzige ombouw was, beetje afhankelijk van waar en hoeveel stopcontacten je wilt hebben.
 
Enexis:

upload_2019-2-14_9-57-12.png


En als je van 1 keer 35 naar 3 keer 25 gaat blijven de netwerkkosten gelijk begreep ik

Groeten

Arie
 
Nee dat kost rond de 600 euro per jaar extra.
3 keer 25 blijft gelijk.
Maar dan kan je al eigenlijk geen 2 volbelaste groepen op 1 fase zetten.
Je zou dan immer op 32 A komen.
Zou gauw de overheid zou verplichten om het vastrecht bij 3 keer 35 A niet duurder te maken is er veel meer mogelijk.

Maar niemand doet nu iets.
Even een ander voorbeeld.
Ik heb de toon van eneco.
Persoonlijk vind ik dat een handig ding.
Alleen kan je er maar 1 set zonnepanelen op monitoren.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat er veel meer mensen zijn net als ik die een set zonnepanelen erbij hebben geplaatst i.v.m aanschaf van een warmtepomp.
Maar het kan nog steeds niet.
Ook met updates lopen wij omdat we zonnepanelen hebben vaak achter.
Ze kijken allemaal naar de poen, niet naar wat de klant wil.
Ik denk trouwens als ze het Nederlands luchtruim sluiten dat dat beter is dan dat ik nog meer bespaar.
Het zonlicht wordt op dit moment weer ernstig gehinderd door de condens strepen.
 
Oeps ik las het verkeerd.
Maar als je van het gas af wil en elektrisch ga rijden.
Is dat denk ik erg lastig met 3 keer 25.
 
Back
Top