Vraag over modelvlieg les

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2019.

  1. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Weet ik gj, Ik had de 8j al en de 10 dat in een 2e-hands koop. Ik vind de 10 fijner. Maar dure ontvangers en al wat spullen voor de 8j dus omgebouwd. Kreeg te horen dat het niet kon. Maar toch gelukt.
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Toen ik bij de club in Doornspijk kwam vloog ik al een tijdje met mode 2 (Spektrum DX6) terwijl op de club mode 1 standaard is. Er was nog een oude DX6i op mode 1 dus ik kon aan het draadje lessen (de functies worden gedeeld, niet de knoppen). Vervolgens zelf een 2e hands DX7S gekocht op mode 1 zodat ik niet van de 6i afhankelijk was. Kost een paar tientjes maar in het licht van alle kosten valt dat best mee ;-).

    Mijn ervaring bij de club is ook: laagdrempelig, vriendelijk en behulpzaam. Examenvliegen kwam onverwacht: geen tijd voor zenuwen.
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Gisteren nog even voor de lol met de Easystar gaan vliegen ( had ik onlangs nog 1 op de kop getikt voor de fun :) )

    Een versie 1, enkel hoogte en richting dus.

    Motor : een fietsbel (ken je ze nog :) met push prop. Een 110 w vermogen denk ik.

    Heb uiteraard in de voormiddag gevlogen, in de namiddag zijn er in mijn streek hier pieken gemeten tot 11bft/+120km/h

    Ok dat terzijde,

    Ik ben begonnen bij 5bft en de wind is dan beginnen opbouwen.

    Bij 5 doet hij al wel vrij gek,
    bij 6bft begint het echt moeilijker te worden met sturen en bij 7bft kan je eigenlijk echt nog wel vliegen, maar landen gaat niet meer echt goed dan, het is te zeggen, je kan nog landen maar dan waait hij onmiddellijk daarna ondersteboven.

    Al deze windsnelheden zijn nagemeten op het veld.

    Resultaat :

    Nul komma nul schade.

    Maar 7 bft is wel de echte limiet voor deze Easystar ( in mijn handen dan toch )

    Nu wat ik gewoon wil zeggen is:

    Een stomme onnozele Easystar kan je enorm veel leren..
    saai?
    Vlieg hem gewoon steeds met meer en meer en nog meer wind. Je moet dan sturen/reageren als een halve gek en mag geen 1 keer verkeerd zitten.

    De vleugels beginnen ook serieus flexibel te worden bij 7bft en doorsteken tegen de wind in gaat moeizaam.

    Maar... je amuseert jezelf rot ( en de rest van de clubleden ook die erop staan kijken ;)


    Ik raad het toestel iedereen aan als beginnend vliegtuig, beste model ooit voor beginners. :)
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2019
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als het zo hard waait, amuseer ik mij niet.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, Easy

    That is the spirit!
    Gewoon kijken wat de kist kan en veel ruimte heb je ook niet nodig, het is denk ik met die fietsbel stilhangen of achteruit vliegen.
    Maar je leert inderdaad wel sturen, je MOET wel sturen want je vliegt volgas en je komt geen meter vooruit.
    En dan begrijp ik dit niet:
    schiphol.JPG
     
    easy vindt dit leuk.
  6. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Nou, als een Easystar op zijn kop landt is het tot daar aan toe, maar een 737 is toch een ander verhaal..
     
    easy vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Totdat je er in zit....
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een 737 waait iets minder snel om.
    En als je het op schaal gaat bekijken, dan vliegt de easystar in 5x orkaankracht en de 737 krijgt een windsnelheid voor zijn kiezen waar ie nog niet eens mee op kan stijgen, plus dat er piloten aan boord zitten, dat is nog wat makkelijker sturen dan op afstand bekijken en dan pas sturen.

    En als je in de boeing of zo zit dan vind ik het vaak wel leuk als het wat tekeer gaat.
    In HongKong zijn we een keer bijna van de baan gewaaid, heel apart.
    Maar daar waaide het wel een tikkie harder dan dat het hier nu doet.
    En dan vliegen ze ook gewoon door.
    Als je er daar afwaait lig je in zee.


    GJ
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    wel KAN, maar niet mag...
    er zit gigantisch veel reserve in de motoren, dus als het werkelijk zou moeten, lukt het ze echt wel om weg te komen.
    landen zal ook wel lukken, zolang de baan maar goed op de wind ligt.

    hun risico een tikkie groter dan bij ons
    het toestel is in verhouding zwakker, en kan op langere termijn opeens problemen krijgen
    controlevlakken hebben minder overwicht/zijn gelimiteerd
    ze zullen niet graag de fabrieksopgaves willen overschrijden ivm garantieclaims in de toekomst

    ga je onze toestellen op de schaal van een 737 maken, krijg je vermoedelijk vrij bijzondere waardes..


    en dan nog.
    vliegen kan in principe altijd wel, als er maar een beetje een constante wind waait.
    heb je zo'n alles of niks wind, is het vrij lastig om schadevrij te landen
    bij vliegtuigen vind ik het dan altijd wel erg prettig dat het toestel nog enigszins vooruit kan
    bij heli's is de "vlagerigheid" de voornaamste factor, vind ik. is dat heftig, ben je meer aan het vechten met de heli dan lekker te vliegen.
    aan de andere kant is het ook wel eens leuk. gewoon omdat het kan :D

    scheelt ook een hoop welk toestel je er voor uitkiest.
    vanwege de vlagen wind, pak ik meestal een wat minder mooi toestel voor zulke acties ;-)
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    De wind is ook niet het probleem, maar het beperkt aantal banen dat beschikbaar is.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kreeg inderdaad vorige week een brief van Schiphol dat ze vanaf gisteren met de Zwanenburgbaan aan de gang gaan.
    Ik vond het al zo stil...

    GJ
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je met dit weer, op een open veld niet kan modelvliegen met een simpele kist moet je je brefet inleveren en les gaan nemen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry... maar dan begrijp je er niet zo heel veel van.

    Echt niet....


    Héééél erg niet...

    Heeft niks te maken met "er wel of niet in zitten" maar alles met dat je met een paar honderd ton onderweg bent, en geloof me, ik kan lezen en schrijven met een motorjachtje, ik kan met 3000 ton vrachtvaardertjes vermoedelijk ook nog wel de nieuwe waterweg binnen sturen, maar 40.000 ton breng ik niet langszij... Daar mag toch echt iemand bij komen die weet wat hij doet.
    Vliegen kan zo'n verkeerstoestel wel bij 100 km/u wind (de jetstream snelheden zijn per slot van rekening nog veel hoger). Het is de vereiste precisie en de beheersing van de verticale snelheid die voor problemen zorgt. Tel daar bij op dat een verkeersvliegtuig qua "kreukelbestendigheid" ongeveer vergelijkbaar is met dat jouw RC-1 kist volledig opgebouwd zou zijn uit 1,5 mm balsa, zonder hardhouten liggers, spanten, verstevigingen of wat dan ook, alleen maar 1,5 mm balsa....

    Gewoon een ontstellend stompzinnige vergelijking...
     
    l shems vindt dit leuk.
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Veel piloten doen naast hun werk o.a. ook aan recreatief motorvliegen of zweefvliegen en daardoor hebben zij veel extra kennis opgedaan. En een aantal hebben les gehad tijdens hun start als modelvlieger en zo zijn ze langzaam maar zeker opgeklommen tot het huidige niveau als verkeersvlieger. Echte piltoten vliegen dus met veel wind liever zelf met de (stuur)knuppels i.p.v. een computer. :)
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dan moeten er (heel) veel dat doen vrees ik..

    En welk brevet? Hier in België heb je er tegenwoordig al een stuk of 4-5 nodig.. :hammer:
    Volgende maand men 4de maar is halen.

    Dus in Nederland valt het nog best mee eigenlijk ;)
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja ik ben zeker geen berekenings-expert maar ik ben inderdaad ook wel zeker dat een doorgaans modelvliegtuig vele, heel vele malen soms sterker gebouwd / geconstrueerd is dan een airliner.

    Alhoewel ik wel dacht dat ze is ooit een looping gemaakt hebben met 1.. of was dat zo een barrel - rol of zoiets..

    Hij zat in elk geval nadien vol met scheurtjes dacht ik.. :rolleyes:

    Maar gjvo vliegt f5b dus die weet normaal wel dat een modelvliegtuig heeel sterk kan zijn. ;)
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vloog F5B, geld is op en de hersens sturen de vingers niet meer zo goed aan.

    Maar over airliners, die worden ook zo gebouwd dat ze enorme turbulentie kunnen hebben en een paar G kunnen trekken.
    Geen 40-50G zoals die hotliners maar wel genoeg om in dit windje wat wij hadden te kunnen vliegen.
    In andere delen van de wereld gaat het veel meer tekeer en dan kunnen ze hier ineens niet meer landen?
    Ja, inderdaad misschien vanwege de landingsbaan, maar het begint een beetje op de Nederlandse Spoorwegen te lijken.
    Als er sneeuw ligt of er valt een blaadje gaat het niet meer in Nederland.

    Maar we hadden het over modelvliegles.
    Ik heb weer een leraar leerling systeem dus ik kan mijn "leerling" aan de kabel nemen.
    Zijn eerste kennismaking met 200+ km/u zit eraan te komen.

    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Er zijn maar 124 vluchten geannuleerd van de +/- 1300 die er per dag landen/starten.

    Dat valt dus wel mee toch?

    Heeft dus niks te maken met of een passagiers kist het wel of niet aankan (dat kunnen ze dus wel) maar puur met het feit dat ze niet alle banen kunnen gebruiken die ze op een 'rustige' dag wel gebruiken en daardoor niet de standaard gebruikelijke afstanden tussen de vliegtuigen kunnen hanteren.
    Met een aantal vluchten schrappen redden ze het wel.

    Daarnaast zal het jullie tegen vallen hoeveel airline pilots er nog naast vliegen met een 'klein' vliegtuig.
    Dat zijn er maar een paar, en sommigen kunnen het niet eens, die willen op 20 meter al gaan afvangen want dat zijn ze gewend (ja echt waar er zijn er bij die het gewoon niet kunnen).
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    off-topic:

    Ik had misschien iets specifieker moeten zijn maar er zijn aardig wat Nederlandse wedstrijd zweefvliegers die goed presteerde en naast deze hobby ook als airline pilot vliegen. Ik kan me ook nog een situatie herinneren dat een Amerikaanse piloot een Boeing zonder motoren na een lange glijvlucht wist te landen omdat hij aan zweefvliegen deed waardoor hij de glijhoek en afstand kon berekenen naar het dichts bij zijnde vliegveld.

    on-topic:

    Natuurlijk lees ik dit draadje al vanaf het begin mee en met de nodige interesse, ik ben van mening dat ook al is de instructeur nog zo goed, als de leerling zich vooraf onvoldoende in de theorie van het modelvliegen heeft verdiept dan begin je toch met enige achterstand. Tenslotte moet iemand kunnen begrijpen waarom een vliegtuig vliegt en wat het besturen van een model betekend ook al zit er niemand in behalve dan een hoop tijd en geld en de nodige inspanning. Daarbij speelt de veiligheid zeker in clubverband of met wedstrijden ook nog eens een belangrijke rol.

    Met andere woorden, het moet van twee kanten komen wil een leerling zonder al te veel schade zijn brevet behalen. Hoewel ik zelf nooit les heb gehad en ook niet over een brevet beschik maar wel door eerst heel veel te lezen, te oefenen en ook door beheerst de grote van mijn modellen op te bouwen, ben ik een redelijk ervaren model(zweef)vlieger geworden.

    En twee aspecten zijn niet goed als men net begint met modelvliegen en dat is te veel ontzag voor een modelvliegtuig dat is niet goed, maar ook een ongezonde dosis arrogantie zo van ik kan het wel. Misschien dat 2:10 over talent beschikt maar zelfs dan nog zit je in een leerproces.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Het gaat bijdie annuleringen niet allen om Schiphol. Die vliegtuigen moeten ook ergens landen! Het ging om vluchten binnen Europa en het stormde in een vrij groot deel van Europa. Als je dan moet landen op een baan waar de wind dwars op staat kan je dat wel vergeten. Het heeft voor vluchten dan geen zin om van Schiphol te vertrekken.
    Ook landen op Schiphol kan voor vliegtuigen een probleem zijn. Bij te veel zijwind (component) kan je ook een 747 niet meer veilig aan de grond zetten.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2019

Deel Deze Pagina