Voortgang regelgeving ''drones''

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Peter Den, 31 mei 2018.

  1. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik start even een nieuw draadje op dit onderwerp omdat het oude draadje te vol en te weinig actueel meer is..

    Voor alle belangstellenden:

    Tot op heden waren we in afwachting van het stuk wetgeving welke per 1 april 2018 zijn beslag moest krijgen.
    Hierin onder ander de door velen bestreden maximale vlieghoogte boven niet club gebonden terreinen van 50mtr.
    Op 1 april was het echter nog steeds stil en er waren kleine signalen dat er in de krochten van het ministerie bewegingen gaande waren.
    Nu blijkt (concludeer ik) dat er door het ministerie een nieuwe aanpak wordt ingezet met als uitgangspunt de toekomstige EASA regelgeving.
    Het ministerie van infrastructuur heeft een brief aan de kamer gestuurd welke voor geïnteresseerden zeer lezenswaardig is.
    te vinden op:

    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/05/28/voortgangsbrief-drones

    Voor modelvliegend Nederland is opvallend dat de plafond verlaging van 120 naar 50mtr van de baan is.
    Of de o.a. vanuit het forum ingediende zienswijzen hier invloed gehad hebben is niet duidelijk maar laten we ons vleien met de gedachte dat het misschien toch ook een zetje heeft gegeven.
    Verder is er nu eindelijk uitgesproken dat men serieus kijkt naar de mogelijkheden en moeilijkheden van onbemand vrachtvervoer (lees de pakketdiensten) zodat deze factor in ieder geval in de discussie openbaar is.

    Helaas is de bevochten plafondhoogte van 300mtr voor alle clubs hier nog buiten beeld.
    Hierover blijven de KNVvL, de Limburgse en ik in ieder geval wel actief en we staan momenteel in goede communicatie.

    Ik ga er van uit dat zolang hier geen uitsluitsel over komt we onder een zekere gedoogsituatie vliegen gezien de geschapen verwachtingen.
     
  2. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Dag Peter,

    Ik lees je update een beetjd laat. Ondanks dat er nog steeds geen nieuwe regeling is, denk ik dat het wel de goede kant op gaat.
    Met veel kleine stapjes kom je ook waar je zijn wil. Nu hopen dat de 300 meter grens voor alle clubs er over een tijdje nog komt.
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Hi Ruud,
    Momenteel is het oorverdovend stil in de communicatie tussen het ministerie en mijzelf.
    Ook de KNVvL meld mij niets, maar het kan zijn dat zij wel op de hoogte worden gehouden.
    Enig bericht wat mij nog wel bereikt heeft , is de de minister streeft naast de bekende basisregels (niet boven... niet dichterbij.. enz) streeft naar een gedragscode.
    Het lijkt er op dat de minister een dusdanige visie-change heeft ingezet dat alles een beetje stagneert.
    Op het speelveld is ''onze'' 300mtr grens helaas maar een klein item.
    Echter, de praktijk is dat alle clubs die ik ken, ook niet KNVvL, de 300mtr grens hanteren.
    Ik denk dat, mocht er zich een gevalletje dienstklopperij voordoen wij , als we dan wel gezamenlijk optreden, ons succesvol moeten kunnen beroepen op de gedane toezeggingen.
    Dit alles natuurlijk als er verder geen sprake is van ernstige incidenten met derden, want dan hebben we geen poot om op te staan.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Klopt, wij horen ook niks. Ik wil wel binnenkort een afspraak proberen te maken. De EASA wetgeving is ook aan het veranderen lijkt het wel, met mogelijk meer erkenning van het "klassiek" modelvliegen alhoewel dat dan het vliegen betreft op "erkende" modelvliegvelden. Hoe die erkenning er uit komt te zien is nog in nevelen gehuld.
    Ook niet of we modellen moeten gaan registreren (zinloze actie, in de USA is het ook verplicht en de database is één grote puinhoop geworden) of zoals in DLD met van die "fietsplaatjes" moeten gaan vliegen. Was vroeger al een debacle met fietsen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijwielbelasting .
    Iedereen die zijn model kwijt kan raken (met name zwevers en VV) hebben er doorgaans al adresstickers op zitten. Wil je echt rotzooi uithalen dan is het weglaten van een sticker wel het eerste wat je zou doen.....
    Het vliegen buiten modelvliegterreinen zal dan gelijk worden of je met een "drone" vliegt of een klassiek modelvliegtuig. In ieder geval is het voorstel van die 50m hoogte en 100m horizontale begrenzing van de baan.
    Maar in de EASA voorstellen valt wel steeds vaker het woord "NAC" ofwel de nationale aeroclubs dat die een grotere rol zouden gaan spelen. Maar meer dan dat lees ik ook niet.

    Idd hebben in NL de voorstellen van de de zelfregulering van de "drones" (gedragscode) impact gemaakt bij de minister, triest is dan weer wel dat wij als klassieke modelvliegers dat al 40 jaar lang (of langer) hebben en daar is nauwelijks waarde aan is gekend, hopelijk verandert dat nu.
     
  5. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Eenzelfde discussie is ook volop gaande op Dronepilots.nl
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Sorry , primaire reactie teruggetrokken
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ja, vertegenwoordiging KNVvL en Limburgse
    Ik kan die datum niet.
    Het ministerie stelt voor dan de staat van de regelgeving mee te delen en ik hoop dat de KNVvL of Limburgse hiervan verslag willen doen.
    Ikzelf ben een beetje gefrustreerd wat betreft voortgang en concrete communicatie.
     

Deel Deze Pagina