Roebers Twin Astir 19inde80

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Phaedra, 29 jul 2017.

  1. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Na wat research omtrent motoren blijkt vooral 1 ding: dat de specificaties van de fabrikant/winkel heel erg optimistisch zijn.
    Hobbyking spant daar de kroon (king zijnde)...met hun Turnigy motoren zou je volgens de specificaties een space shuttle in de ruimte krijgen, maar als je dan echte ervaringen leest met deze motoren, blijkt dat je er met moeite een papieren vliegtuig in de lucht mee krijgt. Bij wijze van spreken natuurlijk.
    En zo kwa ik terug terecht bij mijn eerste keuze: XPower motoren van Topmodel. Daar heb ik heel goede ervaringen mee op mijn Ka8 met hun 35mm motor en een 14x7 prop stijgt dat model vlotjes vanop een dolly op.
    Volgens hun specificatie zou hun 42mm model een stuwkracht geven van 4,9 kg op 4S, maar dat lijkt me sterk.
    Als ik met eCalc bereken, dan kom ik op een realistischer waarde van 3,9 kg bij 900W met een 15x8 prop.
    Op een Youtube filmpje zag ik iemand een Ka8 van bijna 5 kg met deze combinatie uit de hand starten, dus dat zal wel goed zitten voor mijn 4 kg model.
    Het geweldige aan deze motoren is de verlengde as met kogellager:
    099C422612LS_big_dep1467886384_493.jpg

    Wat betreft het wiel, heb ik een foto in profiel gevonden van de G-103 versie die ik zelf gevlogen heb:

    Grob_G103_Twin_Astir,_Private_JP7712425.jpg

    Als ik het model met deze foto vergelijk, zie ik dat het vast wieltje te ver naar voren is geplaatst. Dat is dan ook intussen gesloopt, om plaats te maken voor het intrekbare wiel.
    Dat betekent wel een beetje meer werk wat betreft het maken van de deurtjes, omdat het bestaande gat deels overlapt met het nieuwe...in het ideale geval had ik de deurtjes kunnen uitslijpen uit de romp, nu zal ik ze moeten reproduceren.
    Volgens mijn metingen op plannetjes en foto's is de maat van mijn intrekbaar wiel ook veel dichter bij de schaal-grootte dan het vaste.
    Nu nog op zoek naar de juiste servo's.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vuistregel voor een redelijke motor 3-4watt/gram.

    Zoals HobbyKrap motoren specificeert, zouden ze in aanmerking komen voor Nobelprijs in fysica. Ronduit leugenachtig, heb daar zelfs 9watt/gram gezien voor erkende Chinarommel.
     
  3. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Dat is een heel handige vuistregel om te weten, Ron, bedankt daarvoor.
     
  4. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Na wat experimenteren met een snijdraad (wat heel leuk was) voor mijn vleugel extensies heb ik dat plan opgeborgen, al dan niet tijdelijk, om eens wat vooruitgang te boeken met mijn Twin Astir. Er is nog redelijk wat denk- en ander werk voor de boeg, en dus werd het hoog tijd om dat ding eens vliegklaar te krijgen.
    Eerst de vleugels: vleugeltips, spoilers, aileron servo inbouwen, aileron scharnieren installeren.
    Als alternatief voor de vleugel verlenging ben ik wat gaan experimenteren met balsa om een schaal vleugeltip van een Twin Astir I te boetseren.
    P1080645.JPG

    Het is een begin, maar nog verre van schaal. Ik geef mezelf nog wat tijd om hierover wat na te denken, werk genoeg intussen.

    Voor de ailerons was er origineel een trekstang met scharnierpunt voorzien, en voor dat laatste was al een gat gemaakt ter hoogte van het begin (binnenboord zijde) van de aileron. Ik vond dat geen interessante plaatsing voor de servo, en heb dus maar een nieuw gat gemaakt ongeveer halverwege de aileron, om zo de torsiekrachten op deze laatste wat minder te maken.

    P1080644.JPG

    Twee problemen nog op te lossen hierbij: 1) een servo-houder construeren, en 2) een servokabel tot bij de servo krijgen.

    Bij het maken van het gat voor de servo had ik halvelings verwacht om een rib tegen te komen, maar dat was niet het geval: alleen maar piepschuim kwam ik tegen...
    P1080646.JPG

    De servohouder die ik kocht moet met 4 schroefjes op de hoeken aan de vleugel bevestigd worden. De servo zit aan de houder vastgeschroefd.
    Het is geen goed idee om de servohouder gewoon aan de vleugelbeplanking te schroeven, en dus heb ik een paar op maat gemaakte stukjes hout ingelijmd, die niet alleen voor een betere grip van de schroeven zorgen, maar ook beter de krachten van de servo overbrengen op de structuur van de vleugel.

    P1080648.JPG

    Het tweede probleem was de servokabel. Ik had al een soort kanaal door de vleugel, waar de trek/duwstang door moest lopen. Dit kanaal liep van het begin van de vleugel tot aan het gat dat gemaakt was voor de kantel-mechaniek.
    Na wat gepruts vond ik de oplossing in het voorlopig vastlijmen (Zap to the rescue) van de servokabel aan een stalen stang om zo de kabel heel dat eind door dat kanaal te krijgen. Een nieuw doorvoerkanaal maken van het oude gat tot aan het nieuwe was een pak makkelijker.
    En toen had ik deze situatie aan de vleugelwortel:

    P1080647.JPG

    En pas toen begon het me te dagen dat ik een probleem had...niet lang genoeg nagedacht eer ik eraan begonnen was.
    Ik moet namelijk nog een tweede servokabel voorzien, voor de spoilers. En die gaat op een heel andere plek uit de vleugel komen. Ik wil beide kabels aan 1 Multiplex plug aansluiten, zoals bij mijn andere toestellen, maar dat gaat alleen als die kabels vlak bij mekaar zitten, als je maar 1 gat in de romp wil maken.
    En toen besefte ik pas hoe simpel het kon opgelost worden: ik heb al een heel lange sleuf/opening voor de spoilers, en die kan ik gaan gebruiken om de servokabel voor de ailerons te huisvesten.

    P1080650.JPG

    Er rest dan alleen nog een klein stukje te overbruggen tussen de buitenboord zijde van de spoilers en de aileron servo.

    En toen had ik dit:

    P1080651.JPG

    Nu alleen nog de nodige Multiplex pluggen gaan kopen....

    De aileron scharnieren (3 stuks) wat verzonken, zodat de spleet tussen aileron en vleugel minimaal is.

    P1080649.JPG

    Volgende stap: spoilers inbouwen....
     
  5. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    De spoilers zijn een verhaal apart. De origineel geplaatste spoilers waren mechanische Graupner 370mm, en ik zag het niet zitten om die voor elke vlucht te moeten aankoppelen. En dus moesten ze vervangen door elektrische "servo-loze" exemplaren. Maar die kan je blijkbaar alleen in 300mm of 440mm vinden. Het ene is te kort, het andere te lang. Ik heb graag heel effectieve spoilers, zeker wanneer ik in te sterke thermiek terecht kom, maar bij het nameten bleek dat 440mm toch wel echt te lang is, een te grote aanslag op de structuur van de vleugel om die in te bouwen.
    De originele spoilers uit de vleugel krijgen was een hele opgave, en dat eindigde niet goed voor die spoilers. Daarna moest ik nog de originele inbouw-structuur uit de vleugel slopen (wegens te smal en te ondiep), en al wat ik daarover kan zeggen is dat de vorige eigenaar heel goed en heel harde lijm heeft gebruikt.
    Om een nieuwe structuur in te bouwen besloot ik om deze eerst rond de nieuwe spoilers op te bouwen, de spoilers eraan vast te schroeven (om latere demontage mogelijk te maken) en dan de structuur op maat maken om de juiste inbouwdiepte te verkrijgen.
    Het vergde heel wat meet- en paswerk, rekening houdend met nog een laagje beplanking van 2-3mm die bovenop de spoilers moet komen, maar uiteindelijk was de voldoening groot om dit beeld te kunnen zien:

    P1080656.JPG

    Nu was ik de vleugels een beetje beu gezien, en dus werd het tijd om de romp even onder handen te nemen....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Tijd voor nog eens een update...redelijk wat werk verricht aan de Twin Astir.
    Eerst en vooral het richtingsroer.
    Zoals ik de romp heb gekregen zat er een soort hefboom-mechanisme al in verwerkt, voor de bediening van het hoogteroer. Dat heb ik vrij snel gesloopt om plaats te maken in de staart en romp. Het was in de jaren 80, met joekels van servo's, zowat de enige manier om dit te doen, maar met de huidige generatie van kleine en lichte servo's lijkt het wat prehistorisch....

    P1080659.JPG

    Nu had ik plaats om aan richtingsroer en hoogteroer te werken.
    Voor het richtingsroer wou ik een verzonken scharnier maken, wat moeilijk te beschrijven is in woorden, maar hopelijk duidelijker in beelden.

    Eerst de aanvalsboord eraf halen:
    P1080661.JPG

    Daarna een sleufje maken voor een nylon buisje dat als geleider zal moeten gaan dienen:

    P1080662.JPG

    Dat nylon buisje zal op 2 plaatsen door een vaste pen moeten komen:

    P1080663.JPG

    En deze pennen, gemaakt uit een platgeknepen aluminium buisje, worden dan op hun beurt vastgelijmd op een houten plankje dat in de start wordt ingelijmd:
    P1080664.JPG

    P1080665.JPG

    Nylon buisje in de aanvalsboord lijmen:
    P1080684.JPG P1080685.JPG

    Dan nog stukjes uit de aanvalsboord wegzagen, zodat het roer kan draaien rond de pennen:
    P1080687.JPG P1080688.JPG
     
  7. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Omdat ik niet veel vertrouwen had in het lijmen van aluminium in hout, heb ik voor alle zekerheid nog een gaatje geboord en een stalen draadje dwars door de alu pennetje gelijmd:
    P1080711.JPG

    Daarna het houten plankje inlijmen in de staart: P1080709.JPG P1080710.JPG

    En toen zag het er ongeveer zo uit:

    P1080691.JPG
     
  8. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Voor het hoogteroer heb ik redelijk wat alternatieven overwogen.
    Een eerste mogelijkheid was om de servo in de romp te plaatsen en via bowden kabels het roer te bedienen. Voordeel: minder gewicht in de staart. Nadeel: de bowden kabel zo bevestigen dat die niet teveel kon buigen onderweg.
    Tweede mogelijkheid: servo in de horizontale stab inbouwen. Nadeel: structurele integriteit van de horizontale stab verminderd.
    Uiteindelijk gekozen optie: servo in een houten structuur inbouwen, en die in de verticale stab bevestigen d.m.v. schroefjes.

    Gezien de stang die het roer bedient ook op en neer beweegt, heb ik daar ook zo'n articulerende kogel-verbinding gebruikt:
    P1080693.JPG

    Daarna het hele boeltje met behulp van 2 schroefjes in de staart gemonteerd:
    P1080689.JPG

    Zeer korte verbinding tussen servo en roer:
    P1080690.JPG

    Het extra gewicht in de staart blijkt uiteindelijk niet zo'n probleem. Als ik mijn 4S Lipo vooraan monteer komt dat prima uit....
     
  9. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Volgende item op het lijstje: het intrekbaar wiel.
    Zoals tevoren vermeld was het wieltje dat in de romp was gemonteerd niet alleen te klein om schaal te zijn, het was ook nog eens veel te ver naar voren geplaatst.
    Eerste taak was dus om het wieltje te verwijderen en het gat te dichten:
    P1080657.JPG
    P1080658.JPG

    Dit moet later nog in detail afgewerkt worden, maar dat werkje hou ik voor het laatst.

    Volgende stap was om de opening te maken voor het intrekbaar wiel. De delen die uit de romp werden geslepen zullen moeten dienen als deurtjes, en dus moest ik secuur genoeg tewerk gaan.
    Na wat meten en vergelijken met foto's van de 1:1 Twin Astir markeerde ik de plaats van de opening met schilderstape:
    P1080666.JPG

    Daarna mocht de Dremel erin en had ik een nieuwe opening:
    P1080667.JPG

    Een eerste passing van het nieuwe wiel:
    P1080668.JPG P1080669.JPG

    Voor de deurtjes besloot ik om de scharnierlijn niet aan de rand te plaatsen, omdat die rand een kromme lijn is.
    P1080670.JPG

    Deze verplaatste scharnierlijn had als bijkomend voordeel dat de deurtjes minder dicht bij de grond komen als ze open zijn, en dat is belangrijk bij landingen op gras.
    P1080671.JPG

    Nu nog een servo monteren voor het intrekbaar wiel:
    P1080672.JPG

    Iets waar ik nog steeds me worstel, is de bediening van de deurtjes. Ik heb al geprobeerd met blokjes isolatie, met staaldraad en elastiekjes, maar geen enkele techniek die ik tot dusver heb geprobeerd werkte naar behoren.

    P1080673.JPG

    Ik heb dan ook besloten om niet veel langer te zoeken naar een oplossing, en de eerste vluchten zonder de deurtjes te doen. Zo kan ik ook de sterkte van het landingsgestel testen zonder enig risico op beschadigen van de deurtjes. Dit is een detail voor later.
     
  10. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Hier nog enkele foto's van het inbouwen van het landingsgestel, met behulp van een houten plankje dat wordt vastgeschroefd op een paar liggers die aan de romp worden vastgelijmd. Het is deze lijmverbinding die ik eerst grondig wil testen in praktijk alvorens ik de deurtjes monteer:
    P1080678.JPG P1080679.JPG P1080680.JPG

    En dit is nog een experiment met profieltjes van staaldraad om de deurtjes open te duwen, en elastiekjes om ze dicht te trekken:

    P1080681.JPG P1080682.JPG
     
  11. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Volgende uitdaging was de inbouw van de Xpower motor.
    Een eerste stap was om het motorschot te maken, en om de exacte pasvorm daarvan te maken. Daarom maakte ik eerst een soort mal uit depron, omdat dat veel makkelijker op maat te maken is:
    P1080696.JPG

    Maar de moeilijkheid met het inbouwen moest ik nog ontdekken...
    De schroefdraad in de motor zit namelijk zo dicht tegen de behuizing aan, dat je er onmogelijk een bout naast krijgt (de kop van de bout zit namelijk aan de kant van de behuizing, naar achteren toe in het vliegtuig).
    P1080697.JPG P1080698.JPG P1080700.JPG

    Ik moest dus een oplossing bedenken waarbij de bouten er net omgekeerd in kunnen, maar dan is het probleem dat je niet aan de bouten kan als de motor in het toestel zit; de neus is namelijk dicht.
    Mijn oplossing bestond er dan in om de motor vast te bevestigen aan een triplex motorschot, wat op zijn beurt vastgeschroefd wordt aan een ander triplex schot dat in de neus wordt vastgelijmd.
    Om dat vast te lijmen heb ik eerst vershoudfolie tussen beide schotten gedaan, zodat de lijm niet kan komen waar ik het niet wil.

    P1080712.JPG

    De zeskantboutjes waarmee beide schotten tegen mekaar worden geschroefd zijn dan makkelijk vanuit de cockpit bereikbaar.
    P1080713.JPG

    Om de juiste motor instelhoek te krijgen heb ik een houten latje op de motoras gemonteerd, zodat de hoek duidelijk zichtbaar was:
    P1080704.JPG

    P1080705.JPG

    Intussen is de regelaar in bestelling, en dus stopt het werk omtrent de motor tijdelijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Dan de vleugels....
    De remkleppen waren al ingebouwd, rest nog wat afwerking qua mechanische inbouw.
    Ik was een beetje teleurgesteld dat de voor en achterzijde gewoon aluminiumkleur waren, die had ik liever rood gezien.
    Ik had nog fluo-oranje kleeffolie liggen, en besloot om daarmee de voorzijde te bekleden.
    P1080703.JPG

    Daarna kon ik een laag balsa bovenop de spoilers lijmen, en het gat dichten dat nog overbleef van de vorige, grotere spoilers.
    En gelijkschuren, met wat schilderstape errond.
    P1080753.JPG

    Resultaat:
    P1080754.JPG

    Voor de vleugeltips heb ik een blok zacht balsa genomen, daar een kleiner blokje uitgezaagd, en dat op vorm gesneden en geschuurd om zo dicht mogelijk tegen de karakteristieke vorm van de Twin Astir te komen.

    P1080755.JPG
    Om wat speling tussen rolroer en vleugeltip te krijgen heb ik nog een laagje van 1,5mm balsa er tussen gelijmd.
    P1080761.JPG

    Ondertussen ook nog de gaten die origineel in de vleugels waren voorzien voor de mechanische hevels voor de rolroer bediening, dichtmaken met stukjes triplex:
    P1080762.JPG

    Om wat makkelijker te kunnen werken en later het monteren van de vleugels te vergemakkelijken, heb ik een bakje op maat gemaakt met isolatieplaten:
    P1080756.JPG

    Ik wou ook de multiplex connectoren waarop ik spoilers en rolroeren aangesloten heb, vast monteren op romp en vleugelwortel.
    Dat bleek een veel grotere uitdaging dan ik had gedacht...de positionering is namelijk erg kritisch, en de connector moet aan 1 van beide kanten (romp of vleugel) verzonken zitten opdat er geen spleet tussen romp en vleugel zou zijn.

    Ik besloot om aan de zijde van de vleugel de connector te verzinken, omdat dat oppervlak geen structurele sterkte functie heeft.
    P1080760.JPG

    P1080763.JPG

    Om de juiste positie van de uitsnijding in de romp te krijgen, gebruikte ik een zwarte viltpen waarmee ik de connector bewerkte, om die dan hard tegen de romp te duwen, hopende op een duidelijke afdruk:
    P1080757.JPG

    Bijna gelukt...
     
  13. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Na heeel wat gepruts, gemeet en gepast, kon eindelijk de andere connector in de romp ingebouwd. Bemerk ook de 4mm carbon staaf die ik gebruik om de vleugel op te lijnen.

    P1080765.JPG

    P1080767.JPG P1080768.JPG

    Heel leuk om eindelijk een vleugel aan de romp te zien:
    P1080769.JPG

    En inmiddels ben ik bezig aan het bijwerken van de vleugeltips:
    P1080771.JPG

    Rolroeren, horizontale stab en hoogteroer zijn intussen ook al bekleed met Oracover, nu is het nog wat geduldig de details van de vleugels en de tips afwerken voor ik die kan bekleden.
    Wordt vervolgd....
     
    ISOLA2, serge pot en vissermax vinden dit leuk.
  14. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Inspirerend project!
     
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    We naderen stilaan het einde van de tunnel.....
    Eerst en vooral wat schrikwekkends: ik kocht een Redundancy Box van Frsky vanwege de stroombeveiliging per kanaal en de dubbele voeding mogelijkheden. Maar de ironie wil nu dat dit apparaat de zwakste schakel bleek: toen ik een servo plug uittrok, kwam er gewoon een pin mee uit:

    P1080780.JPG

    Nadere inspectie leerde me dat de solderingen slecht gedaan zijn: de pin gaat niet helemaal door de printplaat, en moet het dus hebben van het goed doorvloeien van het soldeersel doorheen het gat. Zoals op de foto te zien is, is dat niet het geval voor de meeste pinnen. Gelukkig hebben we op het werk professioneel soldeergereedschap en een paar heel ervaren collega's die me hierin terug een gerust gevoel kunnen geven. Ik heb dit dingetje in meerdere van mijn modellen zitten, en die worden dus allemaal gedemonteerd en geïnspecteerd op hetzelfde euvel. Dat is pas ironie, dat een apparaat dat je koop voor extra veiligheid uiteindelijk nog potentieel de oorzaak van een crash was (het was mijn hoogteroer kanaal dat faalde....).

    Om de vleugels goed tegen de romp te trekken heb ik enkele stevige trekveren gekocht en uitgeprobeerd, en deze gaan de job excellent doen:
    P1080782.JPG

    De voorbije avonden heb ik dan gespendeerd aan het bespannen van de vleugels, en ik moet zeggen dat ik heel blij ben met het resultaat:
    P1080786.JPG

    De ùet de hand uitgesneden vleugeltips waren vrij moeilijk om te bespannen, maar uiteindelijk ben ik toch ok best tevreden:
    P1080787.JPG

    Alle elektronica is nu gemonteerd, geprogrammeerd en uitgetest, en dus rest er nog 1 belangrijk ding: een frame maken voor de canopy.
    Een eerste probeersel was niet naar mijn zin, maar het geeft al wel een idee van hoe het wel zal moeten:
    P1080783.JPG

    Daarna ooit nog eens de romp in de juiste kleur spuiten, maar daarmee wacht ik misschien tot na de eerste paar vluchten....
    Maar eerst nog die vervloekte canopy....
     
    PH_AJH vindt dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Enkele weken geleden de Twin Astir terug van onder het stof gehaald, om eindelijk eens de laatste details eens af te werken.
    Het lastigste daarvan waren de canopy frames. Ik heb uiteindelijk besloten om een aantal laagjes balsa te lamineren, versterkt met glasmat, om zo een frame op maat te maken.
    Vele uren snijden, lijmen, schuren en verven later, zag het er zo uit:

    P1090765.JPG P1090766.JPG

    Gaat niet heel erg hoog scoren qua schaal-afwerking, maar het past wel allemaal netjes, en is heel praktisch in de bediening.
    Nog enkele avonden van gepriegel om het zwaartepunt goed te krijgen (batterijen moesten helemaal naar achteren in de voorziene plaats...), de canopy slotjes op hun plaats lijmen, extra straps voor de batterijen, en dergelijke meer.
    Vandaag is dan eindelijk de maiden kunnen gebeuren, in allesbehalve ideale condities: een variabele wind, en vrij mistig weer. Aangezien het weerbericht voor de komende dagen niet veel goeds voorspelt, moest het vandaag dan maar gebeuren.
    Startkar opgelijnd, alles nog een laatste keer gecontroleerd, en dan het gas erop.
    Het vergde echt wat hoogteroer om de Twin los te krijgen van de startkar, maar daarna volgde een mooie stabiele klim. Eens de motor uit, moest ik redelijk veel omhoog trimmen voor horizontale glijvlucht. Eens dat in orde, deed ik een eerste duik-test, en het model recupereerde mooi langzaam uit de duikvlucht. Zwaartepunt zit dus blijkbaar wel goed zo.
    Gezien het mistige weer kon ik niet echt hoogte winnen, alleen de spoilers even testen: die zijn zeer effectief: bij de minste beweging daarvan duikt de neus naar beneden en zakt het model duidelijk. Ik ga de curve daarvan echt moeten aanpassen, want die zijn echt te gevoelig zo.
    Eerste landing verliep perfect, alleen vergeten het wiel naar buiten te doen (dit is mijn enige zwever met intrekbaar wiel, vandaar). Gelukkig had ik de deurtjes niet gemonteerd, die hadden anders misschien beschadigd geweest. Maar ik kon wel een hoop gras en mos uit de romp gaan prutsen, achter het wiel.
    Batterij bijgeladen, trim mechanisch bijgeregeld, klaar voor tweede vlucht.
    Opstijgen ging makkelijker nu, dankzij de correcte hoogteroer trim, en terug heel stabiele klim naar hoogte.
    het weer was echter serieus aan het degraderen intussen....op sommige momenten werd het wel heel moeilijk om het model nog te zien, en dus kon ik niet echt verder testen. De Twin vliegt echter veel trager dan ik verwacht had, zonder voorlopig enige neiging tot overtrekken. Die testen zullen moeten wachten tot ik iets hoger kan vliegen.
    Ik heb de tweede vlucht kort gehouden vanwege de slechte zichtbaarheid, deze keer wel het wieltje neergelaten, en de landing was terug nagenoeg perfect.
    Heel erg tevreden hiermee, heel stabiel model, heel goed te controleren, alleen nog een paar kleine aanpassingen te doen, o.a. bij de spoilers.
    Eens de testvluchten afgerond zijn kan ik wat aan de afwerking doen; het model ziet er niet uit momenteel. Maar ik heb het gevoel dat deze erg veel gaat vliegen deze zomer.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mooi!!

    De mijne ligt na de renovatie/verbetering/aanpassing geduldig te wachten en gaat hoogstwaarschijnlijk in Roden weer vliegen.
     
    Terence vindt dit leuk.
  19. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo,
    waarschijnlijk, mosterd na de maaltijd.
    Maar als ik het goed zie zitten de groene multiplex stekkers zowel op de vleugel als op de romp vast bevestigd.

    Nadeel hiervan is, als de vleugel ook maar iets loskomt op de romp de verbinding verbroken is.
    Waarom niet aan de vleugel de stekker los gelaten ??? dan heb je dit probleem namelijk niet .

    Groet ,
    Joop
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik zie wat je wil zeggen, maar ik vraag me dan af of het dan niet lastig is om de connector uit te trekken bij demontage?
    Ik gebruik een heel stevige veer om de vleugels tegen de romp aan te trekken, dat zou een goede verbinding moeten verzekeren.
    Deze namiddag klaarde het nog mooi op, wat me gelegenheid gaf om nog een paar heel mooie vluchten te doen in lichte thermiek.
    Deze Twin pakt vrij goed thermiek; het was niet moeilijk om vluchten van langer dan een half uur te doen in deze zwakke thermiek.
    IMG_1455[1].JPG IMG_1454[1].JPG
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina