Losser Open: ‘s werelds eerste F5K MTC treffen Op zaterdag 13 of zondag 14 oktober organiseert de Modelvliegclub Losser ‘s werelds allereerste F5K Multi Task Contest (MTC) treffen en / of wedstrijd. Indien er voldoende deelname is kan er een wedstrijd georganiseerd worden. Mocht het aantal geïnteresseerden beperkt zijn dan wordt het een kennismakingstreffen. Wat is F5K MTC: Eigenlijk komt het neer op een F3K wedstrijd, waarbij de start met een elektromotor plaatvind. MTC staat voor Multi Task Contest. Net als bij het F3K spelletje worden er meerdere taken op een dag gevlogen en moet er binnen een taak vaak meer dan 1 keer gestart en geland worden. Niet alle F3K taken kunnen helaas toegepast worden. Een en ander heeft voornamelijk met de veiligheid te maken. Bij F3K pakken we de kist uit de lucht en starten dan direct door. Bij F5K moet er op de grond geland worden. Bij het starten wil je natuurlijk niet per toeval in een propeller grijpen. Om die reden moet er op de grond minimaal 5 seconden veiligheidstijd zitten. Deze tijd is waarschijnlijk nodig om de Altis te resetten en wellicht een hoogte af te lezen. De wachttijd zit daarmee in het proces van start en landen. Waarom wordt dit treffen georganiseerd? Zoals bekend zijn er al veel thermiek klassen bekend in Nederland. Denk hierbij aan F3J, F5J, F3Res en F3K. Op een extra klasse zit waarschijnlijk niemand te wachten. Toch blijkt er veel behoefte te zijn aan een klasse waarbij de dynamiek van het F3K terug te vinden is, maar waarbij de starthoogte ongeveer gelijk is. Door blessures en of ouder worden blijkt dat het steeds lastiger wordt om aan het F3K spelletje deel te blijven nemen. Erg jammer natuurlijk. Tijdens de wintermaanden heb ik een van mijn Vortex 2.5 modellen omgebouwd tot e-dlg. Beetje rare naam, want je slingert de kist natuurlijk niet meer. Hoe het spelletje precies moet heten weet ik dan ook niet. Voorlopig heb ik het maar F5K MTC genoemd, aangezien het vliegen van meerdere taken zo kenmerkend is voor het F3K gebeuren. Voor alle details omtrent de ombouw van de Vortex 2.5 naar een e-Vortex 2.5 verwijs ik jullie graag naar mijn draadje” De bouw van een elektro Vortex” https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-bouw-van-een-electro-vortex.263404/ Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met andere thermiek klassen? De overeenkomsten zijn snel te vinden: het gaat allemaal over thermiekvliegen. De verschillen zijn (zonder geheel volledig te zijn) beknopt te omschrijven als: F3J: - onbeperkt keren starten, geen Multi Task Contest - geen starthoogte beperkingen - Doellanding met punten F5J: - 1x starten, geen Multi Task Contest - Lange motorloop van 30 sec. Motor wordt strategisch wapen ingezet - Doellanding met punten F3K: - Start op willekeurige positie op het veld - Landen willekeurig op het veld Beknopte samenvatting F5K MTC: Het reglement is nog in ontwikkeling en zal ruim voor de tijd vastgesteld worden. Ik heb alvast een conceptvorm bijgevoegd. Enige hoofdlijnen die te herkennen zijn: - Multi Task Contest met vaak meerdere starts en landingen binnen een taak - Starthoogte voor iedereen ongeveer gelijk (65 mtr) - Landen op de grond op een vaste plek - Landen in beperkt gebied (D=10 mtr), geen doellanding met punten , maar strafpunten indien buiten geland wordt - Start met zeer korte motorloop 7 seconden (exacte tijd nog vast te stellen) Modellen: In principe kan iedere elektro aangedreven zwever met max span 1,5 mtr meedoen. Het ligt natuurlijk voor de hand om een DLG om te bouwen naar een elektro DLG. Inmiddels kun je echter ook nieuwe modellen kopen die direct toepasbaar zijn. Denk hierbij aan bijv. de e-snipe (https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=SNIPE-2E&name=snipe-2-electric ). Binnenkort hoop ik ook de eerste elektro Vortex 3 versie te kunnen bouwen. Doelstelling is een startgewicht van ca. 240-150 gram te realiseren, zodat de eigenschappen 100% overeenkomen met de huidige Vortex 3 DLG. Ik probeer voor geïnteresseerden voor de eerste 10 stuks een mooie introductieprijs te realiseren. Stuur me maar een pb bericht indien je hierin interesse hebt. Startregels: Voor de start gelden de volgende kenmerken: - Max hoogte: 65 mtr - Max motorloop: 7 seconden (exacte tijd nog vast te stellen) - Max vermogen: 125 watt - Strafpunten indien de starthoogte meer dan ca. 5% afwijkt van de ingestelde hoogte (boven 68 mtr) Informatie omtrent het treffen: Club: Modelvliegclub Losser Organisator: Brian van der Gouw Wanneer: 13 of 14 oktober Het wel of niet doorgaan van de wedstrijd wordt zoals gebruikelijk vrijdags voorafgaand aan het wedstrijdweekend bekend gemaakt Waar Veld Modelvliegclub Losser (of ergens anders wegens veld perikelen) Graag nodig ik jullie uit om deel te nemen aan dit treffen en mij in onderstaande lijst te vergezellen. Deelnemers: 1. Brian van der Gouw 2. ….. Geïnteresseerd:
Ik zie dat ik een foutje in de data heb gemaakt. Het treffen is gepland op zaterdag 12 oktober of zondag 13 oktober..
Zojuist bericht van Herman Dievelaar ontvangen dat hij graag meedoet met zijn Simply the Best. Goed dat je erbij bent Herman Deelnemers: 1. Brian van der Gouw, electro Vortex 2. Herman Dievelaar , Simply the Best Geïnteresseerd:
Goed verhaal Brian, ik ga het ook proberen. Deelnemers: 1. Brian van der Gouw, electro Vortex 2. Herman Dievelaar , Simply the Best 3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro.
Super dat je het gaat proberen Peter. Ben benieuwd hoe jij als F3J/F5J topper dit spelletje gaat ervaren.
Met jouw deelname gaan we meteen internationaal Ulrich . Erg leuk dat je erbij bent , je bent meer dan welkom. Heb je al een kist klaar waar je mee gaat vliegen of moet je deze nog (om) bouwen naar elektro?
Met de deelname van Ulrich staat de teller op 4. Leuk dat er in ieder geval interesse bestaat in het treffen. Hier nog een filmpje van de start van mijn electro Vortex Deelnemers: 1. Brian van der Gouw, electro Vortex 2. Herman Dievelaar , Simply the Best 3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro 4. Ulrich Freitag, nog te bouwen
Hierbij een update met betrekking tot de deelnemers aan de F5K MTC Losser Open. Onderstaande piloten hebben me toestemming gegeven hun naam aan het lijstje toe te voegen. Daarnaast zijn er een aantal namen via het facebook evenement aangemeld als "geïnteresseerd". Deze heb ik als zodanig aan het lijstje toegevoegd. Leuk dat er zoveel mensen wat gaan bouwen. Na het zien van de start van mijn electro Vortex krijg ik vaak de opmerking dat de eigen kist niet binnen de gestelde 5 seconden op de gewenste ca. 65 meter komt. Voor het treffen in oktober zullen we niet zo moeilijk doen over deze launch tijd. Als het wat langer duurt mag dat ook geen geen probleem zijn. Tijdens het treffen willen we ervaring opdoen met deze wedstrijdvorm en gaat het vooral om de Fun. Van daaruit kunnen we dan verder optimaliseren naar een zo kort mogelijke starttijd, welke waarschijnlijk in de buurt komt van een F3K starttijd (ca. 5 seconden). Ik ben erg blij dat veel van onderstaande piloten voor een gelijke aandrijving gekozen hebben. Dat maakt het natuurlijk een stuk leuker. Mochten er nog mensen zijn die interesse hebben in eenzelfde motor dan kunnen ze altijd contact met me opnemen. Meestal heb ik nog wel een nieuwe spare motor liggen. De vraag is nu wie zich als nummer 10 aanmeld? Deelnemers: 1. Brian van der Gouw, electro Vortex 2. Herman Dievelaar , Simply the Best 3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro 4. Ulrich Freitag, nog te bouwen 5. Gert Hogenkamp, nog te bouwen DLG 6. Jeroen Kole, eigenbouw 7. Loet Wakkerman, electro Tantalus 8. Monique Wakkerman, electro Tantalus 9. Jorn Beerendonk, CX5 met eigenbouw romp Geinteresseerd: Pascal van Ool Itzie de Vries
Brainstormsessie voor een eigen ontwerp f5k kist is gedaan. nu nog bouwen Als ik het af heb voor oktober doe ik zeker mee!
Zo hé! Wat een hoop aanmeldingen! Leuk! Het is dat ik ff niks heb liggen wat ik kan ombouwen en mijn pols nog ff niet meewerkt maar anders had ik zeker mee gedaan!
De vraag is nu wie zich als nummer 10 aanmeld? De magische grens van 10 is nu officieel gehaald Met Vincent komt de teller op 10 en zullen we een nieuwe doelstelling moeten formuleren. Laten we eens hoog inzetten en hopen dat we 20 piloten bij elkaar kunnen krijgen. Wie volgt er? Deelnemers: 1. Brian van der Gouw, electro Vortex 2. Herman Dievelaar , Simply the Best 3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro 4. Ulrich Freitag, nog te bouwen 5. Gert Hogenkamp, nog te bouwen DLG 6. Jeroen Kole, eigenbouw 7. Loet Wakkerman, electro Tantalus 8. Monique Wakkerman, electro Tantalus 9. Jorn Beerendonk, CX5 met eigenbouw romp 10. Vincent Merlijn, eigenbouw Geinteresseerd: Pascal van Ool Itzie de Vries
Het is nog lang geen oktober zullen we maar zeggen. Hopelijk kom je iets tegen wat voor dit treffen te gebruiken is. Zou gaaf zijn als je erbij bent!
Ik ben gewend vanuit F5J om de motor op een 2-standen schakelaar te hebben. Hierbij is de eerste stand meestal een “thermieksnuffel stand” en de tweede een vol gas stand. Zo ben ik ook met de Vortex begonnen. Zoals reeds eerder beschreven wil ik de start zo kort mogelijk houden. In praktijk bleek een 2 standen schakelaar overbodig. Je schakelt direct naar vol gas en in een fractie (5 seconden) zit je op hoogte. Mijn wens is echter om het start proces overeenkomstig de DLG methode te doen. Dus met een verende schakelaar (inderdaad de preset Vincent). Het proces zou er dan als volgt uit zien: 1. Veiligheid schakelaar activeren 2. Verende schakelaar indrukken (voorheen - preset activeren): motorprogramma actief, motor start niet 3. Verende schakelaar loslaten (model gooien): motor start en komt in zoom mode. In zoom mode kun je de steilheid van de launch trimmen). Motor gaat uit dmv Altis instellingen. 4. Nadat motor uit gaat kom je van de zoom mode in de vliegmodus die je voor de start al had ingesteld: speed, normal , thermiek (vergelijkbaar met dlg start, alleen is hier de trigger motor uit) 5. Reset motorprogramma: 6. Nieuwe start kan pas als als Altis gereset is (Master). Start gaat met verende schakelaar Ik heb aan Guido gevraagd of hij dit in zijn JustFly app wil opnemen en als het goed is gaat hij hier binnenkort iets voor programmeren. Daarmee komt het starten bijna overeen met de DLG start
Inderdaad mee bezig, waarbij het de bedoeling is dat je de motorloopduur en maxhoogte voor motorloop ook door de radio kunt laten doen, mits je een altimeter in je kist steekt. De huidige gr6x van frsky kost 50€ of minder, 6 kanaals met alti. Voor wedstrijden misschien niet haalbaar, maar wel bruikbaar om ervaring op te doen zonder een altis te moeten hebben. Guido. P.s. wil dat met max een week of vier rond hebben.
Afgelopen weekend heb ik nog een aantal taken proberen te vliegen conform versie 4 van het document. Hierdoor heb ik weer wat leermomenten opgedaan: 1- tijdens het F3K vliegen moet je ervoor zorgen dat je in ieder geval "binnen" land, dus ergens binnen de 100x100 mtr (of 75x75). Doordat je alle secondes uit een vlucht perst zie je dat het landingspunt ergens op het veld ontstaat. Het enige wat mis kan gaan is dat je het veld niet haalt. Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat je niemand aanvliegt. Bij F5K is dat net iets anders. Het start- en werkgebied van de piloot is vooraf gedefinieerd. Je moet binnen een cirkel van 10 of 15 meter landen. Doordat je binnen je startgebied moet landen krijgt het spelletje toch een andere dimensie. Meer dan eens overkwam het me dat je extra secondes probeert te vliegen en daardoor het werkgebied niet haalt. Dit geeft meteen veel strafpunten. Daarnaast heb je de neiging om de kist te vangen, terwijl je op de grond moet landen. Ook dat is net weer anders. 2- Ik had clubgenoot Norbert gevraagd om eens voor me te timen. Hij telt dus netjes van 10 minuut en 10 seconden af richting start. Op het moment van starten (10 minuten werktijd), gooi ik de DLG weg en blijkt de motor niet aan te gaan. Rustig geland. Geen probleem. Ik bleek de "veiligheidsschakelaar" niet geactiveerd te hebben, waardoor starten van de motor niet lukte. Vast dat dit op een wedstrijdsituatie me ook gaat overkomen... Tenzij Guido in zijn JustFly app laat zien of horen dat de motor geactiveerd is. 3- de starthoogtes zijn heerlijk. Vanaf ca. 65 meter probeer ik de taak 2,3,4 minuten te vliegen. Ondanks deze mooie hoogte lukte het me soms toch niet de 4 minuten te vliegen en lig ik voortijdig op de grond. Dat was dan wel weer herkenbaar van F3K .. Starthoogte is dus ook niet alles Deelnemers update: Tijdens de F5J wedstrijd van Dalfsen heeft Henk Nieuwenhuijsen aangegeven ook graag mee te doen aan het treffen. Henk heeft een electro Stream NXT uitvoering, waarbij de motor op de vleugel gemonteerd is. Voor het treffen probeert hij een nieuwe romp te maken waarbij de motor voor in de neus is gemonteerd. Ook Henk heeft inmiddels dezelfde motor als mijn Vortex in bezit. Deelnemers per 18 mei 2019: 1. Brian van der Gouw, electro Vortex 2. Herman Dievelaar , Simply the Best 3. Peter Zweers, Snipe 2 light Electro 4. Ulrich Freitag, nog te bouwen 5. Gert Hogenkamp, nog te bouwen DLG 6. Jeroen Kole, eigenbouw 7. Loet Wakkerman, electro Tantalus 8. Monique Wakkerman, electro Tantalus 9. Jorn Beerendonk, CX5 met eigenbouw romp 10. Vincent Merlijn, eigenbouw 11. Henk Nieuwenhuijsen, electro Stream NXT Geinteresseerd: Pascal van Ool Itzie de Vries