Hallo allemaal,
Mijlpaaltje, het dek zit er op. Nog steeds een beetje twijfels of het toch niet te snel is, maar kan niet meer terug. Zit als een huis.
Zo, ongeveer 20 kg ballast er op. Moet natuurlijk wel aangedrukt worden. Uiteraard alles gelijmd met epoxy, vervolgens wel 24 uur zo laten staan. De lijmklem was nog even nodig om de romp, die ter plekke iets week, weer in het gareel te brengen. Is allemaal gelukt kan ik verklappen.
Na het verwijderen van de accu,s en lijmklem, het geheel geïnspecteerd en goed bevonden. Vervolgens moet er natuurlijk weer gespoten worden. Spuiten betekent ook afplakken. Aangezien ik vond dat niet alles af te plakken was, het volgende bedacht en gedaan. Het moeilijkste afplakken is natuurlijk de verschansing op het achterdek alsmede de verschansing op het voordek. Omdat met name bij de houders van de banden het ook lastig spuiten is, heb ik, wat nu grijs is aan de buitenkant, voorgekwast met een penseel en iets verdunde verf. Nauwkeurig werkje, ben er een middag mee bezig geweest.
Zoveel met de kwast gedaan dus.
Nog maar weer een plaatje van bovenaf.
Tja, en dan weer afplakken. Altijd een tijdrovend klusje. Overigens gebruik ik hiervoor heel vaak Pre Taped Masking Film van jawel, de Action. Kost geen drol en reuze handig. Plakt goed, laat zich ook goed verwijderen en het afdek plastic is in eerste instantie mooi opgevouwen. Als het plakband vast zit, kun je het plastic uitvouwen tot 500 mm breed. Om de hoekjes nog wat extra stevigheid te geven plakband van dezelfde firma gebruikt. Voldoet ook prima.
Ik laat na het spuiten, nooit het afplakspul zitten. Zelfs voordat ik de spuit weer schoonmaak, haal ik alles er (heel voorzichtig) af. Zoals gezegd, alle plakband die ik heb gebruikt laat zich heel gemakkelijk verwijderen. En dan is het ineens een heel ander schip. Als je je nu afvraagt wat die witte bak is op het schip, dit is ter bescherming van de trap die vanaf het dek naar de stuurhut gaat. Ter voorkoming van transportschade dus. En ook gemakkelijk tijdens het werken aan het schip. Je haakt er snel achter.
Het onderschip was niet naar mijn zin. Deze heb ik met waterproof schuurpapier, 600 geloof ik, weer opgeschuurd tot ze weer helemaal glad was. Volgende week ga ik dus nog een afplakronde en spuiten doen. Dan moeten ook gelijk de thrusters gespoten worden. De zinkanodes liggen ook gereed om gemonteerd te worden. Bijna tijd om een afspraak met de letterkoning te maken voor het plotten van de diverse teksten, dieptemarkeringen, plimsolmerk, Rescue Zone, IMO nummer en nog wat Boskalis emblemen en tekst.
Zover mijn frutsels van deze week. Ik ga met een goed gevoel naar de Zondag. Eerst natuurlijk F1 kijken en s,middags Parijs- Roubain. Ik kom het weekend wel door.
Tot de volgende keer.