Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Printje bestellen bij Hans, klepje kopen bij de kettingzaagboer, huisje kopen bij mij, monteren, en dan hangt het verder volledig af van hoe goed je met je zender (curves) overweg kunt. Want het aansluiten is precies even ingewikkeld als een servo aansluiten en een brandstoffilter in een brandstofslang zetten.... Dus dát stukje kan "iedere boerenlul"....
    Als je niet een motor af kunt stellen met naalden, kun je het met dit setje ook niet. Kun je wel een motor afstellen, dan kun je het met dit ding ook.

    Kun je niet met je zender (en de curves) overweg, dan houdt alles op.

    Maar voordat iedereen nu hard naar Hans en de kettingzaagboer holt: ik moet de huisjes nog maken, en het printje moet nog iets verder doorontwikkeld worden (iets preciezer regelend in het onderste bereik).
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2019
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag was een uitstekende middag om het systeempje aan een wat betere "langeduurtest" te onderwerpen: zo nu en dan droog, zo nu en dan regenachtig, en weinig wind dus goed hoorbaar/merkbaar wat de motor doet.

    Gistermiddag had ik wat tijd besteed aan het vaststellen van de juiste pre-start procedure, die erg simpel bleek te zijn achteraf: vol-gas en ontsteking uit, één flip met de vinger op de luchtinlaat, en drie flips zonder vinger op de inlaat (flips alsof je start, niet langzaam ronddraaien), gas op 1/4, ontsteking aan (en mengselschuif controleren dat ie in het midden staat) en dan loopt het kleine knorretje met de allereerste tik. Hele middag in principe de starter niet nodig gehad.

    Brandstof er in gegoten (niet eens helemaal vol), en 5 vluchtjes gedaan van elk 10 minuten zonder te hoeven tanken. Eind van de middag nog ongeveer 20~30 ml in de tank over. Hij is dus duidelijk merkbaar zuiniger geworden, dat vermoedde ik al, maar weet het nu zeker.
    Alle 5 vluchten geen klap verkeerd, geen hikjes of wat dan ook, en, heel opvallend, ook geen enkele keer aan de afstellingen hoeven morrelen.
    In de regen en in de droogte gevlogen, en geen verschil in loopgedrag kunnen ontdekken.

    Al met al, gewoon super.
    Ontvangeraccu hangt nu aan de lader, om te kijken hoeveel er in terug gaat, want ik vermoed dat het stroomverbruik wel merkbaar toegenomen is.
    EDIT: 960 mAh voor 50 minuten vliegen.... Dat valt reuze mee, ik had veel meer verwacht, gezien de eerdere test met 30 gesimuleerde minuten, die ruim 700 mAh leek te vragen.
    Betekent dat er theoretisch 2 uur vliegtijd beschikbaar zou moeten zijn, maar in elk geval minstens een uur tot anderhalf uur.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2019
  3. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik ben getuige, heel erg rustgevend tussen al dat elektro geweld;).
     
    brutus vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dat was heel irritant van jou, om met je Electro Telemaster te gaan vliegen waardoor ik mijn motor niet meer hoorde :jan::offtopic::stout:

    :D :D :D :D

    (geintje, Frank...)
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het printje met de verstelbare frequentie was binnen, en daar heb ik zojuist even mee getest.

    Nou... die test was eigenlijk heel eenduidig:
    Bij lage toerentallen was een lage frequentie duidelijk beter, maar ik vermoed dat dat hoofdzakelijk vanwege het betere oplossend vermogen was. Maakt niet uit, hoe dan ook liet het beestje zich beter afstellen hierdoor.
    Bij hoge toerentallen was op zich, bij voldoende rijk mengsel (niet "te rijk", gewoon "voldoende") een goede motorloop te realiseren, maar bij het opzoeken van de grens, werd dan duidelijk een jutteren merkbaar, teken dat de motor duidelijk een aantal omwentelingen wel, en een aantal omwentelingen géén brandstof kreeg. Logisch gevolg, is dat er dus voor een soepele motorloop een iets rijker mengsel dan strikt noodzakelijk zou zijn, en dat wil ik niet... Zal vast wel werken, maar het is "niet zoals het hoort".

    De oplossing zal liggen in een printje wat tegelijkertijd de dutycycle en de frequentie verandert....
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zoals bijna altijd wordt het toch ingewikkelder dan in eerste instantie gedacht.:rolleyes:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik (nog) niet....
    Voor hetzelfde geld, zit het niet in de frequentie op zich, maar puur in het beperkte oplossend vermogen van het eerste printje.
    Als dat zo is, is er helemaal niks ingewikkelds aan... Integendeel. Dan is het niet meer dan een aanpassing van het rekenalgoritme.

    Ik heb per slot van rekening met het "niet zou nauwkeurige" eerste printje ondertussen meerdere draaiuren, waarvan nu toch een klein uurtje vliegtijd, en het functioneert tamelijk probleemloos. Het kan mooier, maar het functioneert reeds vlekkeloos.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen heb ik nu gedurende een dag of wat de motor op de meest uiteenlopende momenten geprobeerd te starten, en op een heel enkele uitzondering na (mischien 1 op de 25 keer of zo), start hij eigenlijk iedere keer met de nu volgende procedure (koud):



    Warm (als hij 1 of 2 minuten voordien afgezet is) start hij direct, zonder poespas.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2019
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Geweldige ontwikkeling bert!
    Zels grote motormerken hebben zich hier niet aan gewaagd....
    ( Hooguit OS met de 140 FI? )
    Werkt dit ook met methanol?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    op zich wel ( zie het eerdere filmpje in post 26), maar het zou goed kunnen zijn dat dit specifieke klepje niet heel goed tegen methanol (of mogelijk alleen maar niet tegen Nitro) kan, en ik weet geen alternatieven***.
    Maar het principe (een klepje en modulerende dutycycle) lenen zich absoluut voor methanol en gloeiplug. Het is alleen meestal niet zo heel erg noodzakelijk, want gloeiplug-ontsteking past zich min of meer automatisch aan aan de mengselsterkte. Bij methanol en vonkontsteking daarentegen, zou je nog een beduidend beter brandstofverbruik en een mooiere motorloop kunnen realiseren met een vergelijkbaar systeem.

    *** ik heb 5 jaar geleden dit klepje gebruikt voor methanol (10% nitro) en dat heeft gedurende een maand probleemloos gewerkt. Daarna heeft het klepje 5 jaar ongebruikt op de plank gelegen, en toen ik het opnieuw wilde gebruiken werkte het niet meer. Ik weet NIET, of dat komt door uitdroging of doordat de materialen elkaar opvraten. Voor hetzelfde geld was het klepje blijven werken, als het regelmatig gebruikt was geweest... Dat weet ik niet, en ik heb geen mogelijkheid dat te testen of aan te tonen.
    Vandaar....

    Dit is niet geheel waar.... Webra had al héél lang geleden iets wat qua werking ongeveer gelijkwaardig was, alleen werkte dat met een servo en een naaldklep, en electronica in het model. Graupner had zelfs iets wat volledig vergelijkbaar was (mengselregeling via mixers en curve in de zender) maar ook dat werkte destijds met servo en naaldklep.

    Het enige wat ik anders doe, is een modulerende klep gebruiken, en dat heeft als voordeel dat alle onnauwkeurigheid die voortvloeit uit mechanische overbrenging tussen servo en naaldklep, volledig verdwijnen: dat printje wat ik gebruik is digitaal, en x% dutycycle is nu eenmaal x% dutycycle, en of het klepje nu lineair is of niet, et reageert in elk geval ALTIJD precies hetzelfde op "x% dutycycle"... een servo met stuurstang heeft altijd wat speling, vering, mechanische wrijving, dus "x% servo positie" is nooit iedere keer exact dezelfde naaldklep positie.

    Wat OS deed met hun 140 FI, was een ECHTE brandstofinjectie, met inspuiting onder druk, correcties voor toerental en motortemperatuur, en dat is echt nog een heel aantal stappen hoger dan wat ik hier doe, want ik noem het weliswaar gekscherend "brandstofinjectie", maar het is welbeschouwd niet meer dan een electronisch verstelbare sproeiernaald.

    Maar het werkt wel héél erg goed..... :D :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2019
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig allemaal! Werkelijk prachtig!

    Ik begrijp et dus zo dat je wel een gasklep hebt voor het reguleren van de hoeveelheid lucht en daarmee het uiteindelijke toerental.
    Daarnaast dus de electro verstelbare sproeier om ervoor te zorgen dat bij bepaalde stand vd gasklep er ook genoeg brandstof toegediend wordt voor juiste loop / mengsel.

    Zeg ik dan iets raars wanneer ik me voor kan stellen een regeling te bedenken waarbij de sproeier een "fijn" tuning krijgen door het toevoegen van een O2 sensor?! Zoiets b.v. Maar ik denk dat er kleinere zelfs zijn?:

    https://www.ecotrons.com/components/o2-sensors/

    Dan is ie niet Electro versteld maar hybride: versteld met een extra regeling..?

    Op een kleine motor vast zwaar overdreven en onpraktisch, maar op b.v. De ASP boxer met een speciale "pot" uitlaat misschien best "cool"?

    Het zou ook kunnen helpen om de curve (grof) van een nieuwe motor te bepalen. Instellen met een O2 op een testbank en dan evt niet op de kist zetten..

    Na ja, hoe dan ook is je oplossing nu al een sprong voorwaards zonder zulke extra toeters. Nice!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alles kan natuurlijk, maar dat gaat de moeite die ik bereid ben er in te stoppen, VER te boven....
    Daarnaast denk ik dat O2 sensors en mengsmering niet heel erg goed samengaan.

    Maar de sensor die je linkt.... dat is nogal een ding: moet verwarmd worden (zit een 16W heater element in) en het ding is nogal groot ("pluggat" is M18...)

    Ik ben allang blij dat ik gewoon een motorreke op enginszins fatsoenlijke mengsels kan laten draaien.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tijd om Raymon weer wat klandizie te gunnen :D

    IMG_20190503_124611_1CS.jpg
     
    serge pot en raymon vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De laatste update van het printje is binnen, 25 Hz maar een sterk verbeterd oplossend vermogen, en een heel lichtjes gereduceerde ingangs-range (dat laatste dient hoofdzakelijk om er voor te zorgen dat ook zenders met een wat krappere pulstijd het printje echt volledig in de hoek kunnen sturen).

    Allereerste testrun liet zien dat ik de curve echt helemaal opnieuw in moest stellen :D....
    tweede testrun, na vluchtig instellen, liet zien dat ik met name in het stationairbereik een massief betere controle had over het mengsel.
    In de eerste uitvoering (post 31) was bij stationair het overeenkomstige punt in de mengselcurve op 0% ongeveer goed aan de magere kant, 1% gaf geen verschil, 2% ook niet en 3% was in één klap veel te rijk. Dit omdat de stapgrootte van het printje 2,5% was, en de imput range zodanig dat ik met volledige uitsturing richting mager, nét niet het printje volledig uit kon sturen.

    Met het nieuwe printje gebeurt er tot 2% nog niks, 3% geeft merkbaar brandstof is te weinig, maar vanaf daar geeft iedere procent er bij merkbare verandering in het mengsel, en ik kan dus gewoon veel beter instellen.

    Voorlopig ga ik het bij deze programmering van het printje houden, hiermee ga ik eerst een aantal toestellen uitrusten en er "breder" mee testen. Ik denk echter, gebaseerd op dat het printje nu een beter oplossend vermogen heeft dan de meeste zenders, dat dit wel de uiteindelijke uitvoering gaat zijn.
     
    Q Brand en serge pot vinden dit leuk.
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben wel benieuwd naar de aansturing van het Stihl element. Gaat dit "pompje" 30x per seconde open en dicht of kan jr 30x per seconde de instelling veranderen (b.v iets verder open oid)?

    En wat voor electric signaal moet ie dan ontvangen? Een pwm signaal of pulsen of een analoge spanning?

    Cool iig dat je met en nieuwe plaatje weer een stap verder bent!
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is gewoon een kleppie wat (in dit geval) 25 keer per seconde opent en sluit, en dat is een interval van 40 ms.
    Het printje stuurt aan of hij (bijvoorbeeld) 10 ms open en 30 ms dicht staat, of 5 ms open en 35 ms dicht, of 15 ms open en 25 ms dicht.
    het klepje staat dus "zoveel procent van de tijd open", en als je dat maar snel genoeg achter elkaar doet, is het net of je een kraantje verder of minder ver open zet.
    En dat doet hij gewoon op basis van een standaard servo-signaal.

    Eigenlijk niet veel anders dan een electronische snelheidsregelaar, of een gloeiplugmodulator, maar dan voor vloeistof.

    Je zou net zo goed een armpje aan de sproeiernaald kunnen zetten, en die door een servo laten openen en sluiten, maar dat is zwaarder, veel minder nauwkeurig, aan slijtage onderhevig, en best lastig om een goede spelingvrije mechanische aansturing te maken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... ondertussen heb ik wel al 8 solenoids liggen, maar de huisjes waar ze in komen, laten helaas nog even op zich wachten. Is wel jammer.

    De ervaringen met het nieuwe printje zijn nog een klein beetje ambivalent: het betere oplossend vermogen is duidelijk van voordeel, er valt veel "beter" af te stellen.
    Maar soms is "beter" ook een beetje de aartsvijand van "goed", want met het eerste printje was er niet zo veel keus, en was het wat het was, nu ben ik wat meer aan het tutten en frutten.

    Wat wel een beetje vervelend is, is dat ik met dit klepje toch al een paar deadsticks gehad heb, vervelend genoeg eigenlijk iedere keer op een moment dat ik vanwege overig vliegverkeer niet goed hoorde wat er nu eigenlijk gebeurde. Ik weet dus (nog) niet waarom dit gebeurt.
    Het kan zijn dat de vormgeving van het klepje (90 graden tussen instroom en uitloop) een gelegenheid voor het verzamelen van dampbellen creëert.
    Maar het kan ook héél goed zijn, dat warmte ontwikkeling in het klepje de oorzaak is: het ding werkt op 5 volt, en trekt rond de 200 mA (ruw gemeten en over het gemiddelde), wat plm 1W is. Nu is het zo dat spanningsloos het klepje vol open staat, en bekrachtigd staat het dicht.
    Dat houd in, dat naarmate je het klepje verder dicht stuurt (minder brandstof flow) er tegelijkertijd méér warmteontwikkeling plaats vind.
    Nu is 1W natuurlijk maar een uitermate gering beetje warmte, maar benzine heeft ook maar een uitermate gering beetje warmte nodig om dampbellen te gaan vormen...

    Hmmm… dat klinkt natuurlijk heel logisch en aannemelijk, maar....

    Als dat laatste (de warmte ontwikkeling) waar zou zijn, zou het probleem dus moeten verminderen met grotere motoren (meer brandstofverbruik), maar ik heb A) nog niet de mogelijkheid om dat te testen, en B) dan zou ik er met name last van moeten hebben bij stationair draaien op de grond. En dat heb ik nog niet kunnen repeteren.

    Kortom: hier tast ik (voorlopig nog even) volledig in het duister....
     
  18. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    :goal
    Fantastisch systeem:bye::bye:
    Alleen even over dat openen en sluiten, wij hadden vroeger electronische carburateurs op auto's zitten en die hadden ook een regelbare klep om het mengsel te kunnen regelen. Men heeft toen uitgelegd dat de klep onmogelijk 25 keer per seconde op en neer kon maar naar gelang het percentage dat het aangestuurd wordt het een bepaalde stand aan neemt. Dus eigenlijk een echt kraantje. Of dat bij deze ook zo is weet ik natuurlijk niet. Zal ook met de massa van het klepje te maken hebben.
    Praktisch gezien maakt het ook niet uit maar technisch gezien natuurlijk interessant.

    Jan
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... dit klepje is echt maar héél klein (het hele dingetje is nét iets groter als een gloeiplug, maar niet veel), en het feitelijke bewegende deel is voor zo ver ik kan zien een dun stalen plaatje van mischien 3 mm doorsnee, wat mischien net 0,1 mm beweegt....

    IMG_2515.JPG
    Kijk en vergelijk: het klepje in verhouding met een Futaba contrastekker....

    Dus ja, dit klepje kan vrij probleemloos 30 keer per seconde open en dicht. Je hoort hem ook gewoon (héél zachtjes) ratelen.

    Ik ken uit de hydrauliek wel proportionele solenoids (magneetkleppen die een stuurbare veranderlijke doorstroom hebben) maar dat zijn meestal vrij grote dingen. Maar dat is ook, zo uit het blote hoofd de enige toepassing die ik ken, alle overige zijn of servo-gestuurd, of gewoon open/dicht kleppen.
    En dit is dus ook gewoon een open/dicht klepje.

    In de proefopstelling zoals het nu zit, zit de bedrading en de connector nog buiten het vliegtuig, en het is best grappig als ik demonstreer dat door de connector los te trekken, de motor plotsklaps baggervet gaat lopen, en onmiddellijk weer normaal draait als ik de connector weer inplug...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kortom, dat wordt een brandstofkoeler na de klep, zodat alles weer vloeibaar wordt....:D
     

Deel Deze Pagina