Advies Super Tigre 45 gevraagd

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door ArthurP, 14 mei 2019.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo brandstofvliegers.

    Na eerst een flink aantal jaren druk met ander zaken bezig geweest te zijn vlieg ik nu al weer een hele tijd electro en zweef maar gaat nu toch ook het brandstofvirus weer kriebelen. Op eBay zag ik onlangs 2 mooie Super Tigre's 45 en met het moto "je weet maar nooit" heb ik op beiden een heel bescheiden bod gedaan en er verder niet meer naar omgekeken. Nu had ik 10 jaar geleden redelijk succes met leuke modelbouwaanbiedingen op ebay, maar tegenwoordig heet alles vintage en gaat het meestal voor de hoofdprijs weg. Dit keer echter niet en de volgende ochtend bleek tot mijn verassing uit mijn e-mails dat ik dit keer niet niet achter het net gevist had en niet 1 maar 2 nieuwe Super Tigre's 45 gekocht had :hammer:! Nou ja nieuwe, de verkleurde doosjes verraden dat ze al een tijdje op de plank lagen te vintagen.

    Mijn laatste brandstof ervaring is van minstens 30 jaar geleden en dat waren kleine Coxjes en 1.5-2.5 cc'tjes. Ik had ook wat oude Super Tigre's en dieseltjes van mijn vader, maar die versleet ik alleen met in en uit elkaar halen :). Ik moet zeggen zo'n 7.5 cc is dan opeens best een indrukwekkende motor als je die voor het eerst uit het doosje haalt. Intussen is mijn brandstofmotoren kennis flink weg gezakt en heb ik wat vragen waar de manual heel summier over is maar waar de ervaren methanolvliegers hier ongetwijfeld raad mee weten:

    - Wat voor brandstofmengsel lust de ST45 het liefst en moet er voor het inlopen een ander mengsel gebruikt worden dan om te vliegen? Het doel is (sport/trainer) vliegen, dus ik hoef geen maximale prestaties maar gewoon een lekker lopende motor.

    - Wat voor gloeiplug moet er in? De manual zegt general purpose long glowplug, maar per merk heb je tegenwoordig tientallen soorten, van super-hot tot ice-cold en dan 8 stappen er tussen. Mijn modelbouwhuisdealers hebben allemaal merk Rossi, is dat een goed merk voor deze motor en welk nummer moet ik dan hebben?

    - Kan je deze maat met de hand starten of is het beter een electro starter te gebruiken?

    - Ik zie dat er ook brandstoffilters voor dit soort motoren zijn, is dat aan te raden of eigenlijk overbodig zo lang de brandstof er helder en schoon uitziet?

    Gr,
    Arthur
     
    jef vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rossi 3 plug, of een OS #8, of een Enya #3 moeten het goed doen in deze motoren.
    Brandstof weinig tot geen Nitro, 5% zou voldoende moeten zijn. 20% wonderolie, of 15% van een moderne goede volsyntheet.

    Iedere motor valt in principe met de hand te starten, en deze ST's helemaal, maar dat is wel een vaardigheid die je "aangeleerd" moet hebben, anders kost het je kapotte vingers. En een electrostarter is, wat anderen (waaronder ik zelf, maar ik bedoel het gekscherend) ook mogen beweren, GEEN schande!

    Brandstoffilters zijn altijd een goed ding, maar een viltclunk verdient verreweg de voorkeur, en dan heb je geen filter meer nodig, want betere filters dan viltclunks bestaan er niet.

    Verder kan ik alleen maar zeggen: "Wat ontzettend gaaf dat er weer eens iemand brandstof gaat vliegen"!
     
    ArthurP en jef vinden dit leuk.
  3. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor het advies, nitro en wonderolie kocht mijn vader nog los bij de drogist. Handstarten snap ik, kan ook bij een 1:1 vliegtuig maar een tik van de Cox deed al auw, dus ik koop wel een starter uit China. Nu nog een brandstof vliegtuig bouwen, maar ook die "zware" opgave kom ik wel uit. :thumbsup:
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, ik heb van m'n leven nog nooit een electrische startmotor gebruikt, dus voor mij is dat een overbodig attribuut. Toen ik een keer een carbon prop probeerde heb ik toch maar zo'n 'startvinger' aangeschaft en toen ik na één keer de bladtips afslijpen op het asfalt tijdens de start voorgoed terugging naar hout, heb ik de startvinger in het repertoire gehouden. Leek me toch wel verstandig voor mijn tere muzikantenvingertjes. :D
    Maar ja, dat ben ik....
    Van de tweede keer in mijn leven is wel fotografisch bewijs, nu met een houten 13x6 (motor ST 60):
    crunch :eek:
    [​IMG]
    Hoe oud zijn deze ST's?
    Wat ik je ernstig aanraad, voordat je de krukas verdraait, is het carterdeksel en cilinderkop even losschroeven en een goede inspectie op losse metaaldeeltjes (jawel!) uitvoeren. Ook checken op bramen bij de poorten (binnenkant cilinder), met schuurpapier 1200 gladmaken, dan even alles goed schoonspoelen met brandstof.
    Je wilt niet weten wat wij wel eens gevonden hebben in onze G21/46 en ST 60's, de motoren die we voor F2B gebruikten.
    Hoe het ging met de ST51, de derde motor die voor F2B werd gebruikt, weet ik niet. Zelf nooit een gehad.
    Niets gevonden? Mooi, dan kun je meteen gaan starten.
    Succes!:beer:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen idee hoe oud, maar #1 is Made in Italy (serienummer 11002892) en ik begreep dat ze sinds eind jaren 90 Made in China zijn. Ik heb het carterdeksel losgehaald, geen metaaldeeltjes maar wel heel lichte vliegroest hier en daar, ook wegpolijsten?

    Gr,
    Arthur
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou ik wel doen, als het enigszins mogelijk is...

    Of je moet polijsten weet ik niet, meestal is een brillo-sponsje (staalwol) genoeg, of eventueel een beetje silvo of brasso.
    Daarna wel goed afspoelen, en goed in de olie zetten. Anders zit het er zó wéér in...
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    anders ff bij ons langskomen op de club..
    mv-europoort..

    wij hebben er op zaterdag meestal wel een paar rondlopen die motoren erg leuk vinden, en die er ook echt wat mee kunnen.
    ikzelf vlieg zoveel mogelijk brandstof.. mijn collega is er ook heftig van overtuigd :D

    Stel.. je bent zo ver..
    je hebt hem op een bok staan.. tankie erop en zo.
    kunnen we je altijd ff door de eerste klappen heen loodsen.
    en bij gebruik van voldoende koffie, zal ook best het een en ander aan handigheidjes en tips de revu passeren:D

    of je meld het ff vooraf als je komt, neem ik een 2takt toestel van mezelf mee.
    kan ik ook wel wat op laten horen en zien.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    o, en bij de weg:
    ikzelf heb brandstof filters in de voorraadtank in de startkist zitten.
    in het toestel zelf heb ik meestal een 3 weg filter van align zitten, waardoor ik kan tanken op dezelfde leiding als waar de motor mee draait.
    dus 2 aansluitingen in de tank.
    en als je leeg tankt, haal je ook heel de tank leeg omdat de clunk eraan zit.

    qua startmotor: zolang je een beetje nadenkt als je dat ding gebruikt, kan het weinig kwaad.
    hele oude motoren kunnen glijlagers hebben, dan kan het mis gaan.
    maar wat modernere maakt het niet zoveel uit.
    gewoon niet met je volle gewicht tegen de motor duwen als je start.
    niet 15 minuten door blijven rammelen.
    sommige motoren hebben dat extra zetje wel eens nodig..
    maar meestal, eenmaal ingelopen, zijn ze best met de hand te starten.
     
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat lijkt me een geweldig aanbod :thumbsup:, met hier in de stad proefdraaien maak ik vast geen vrienden met de buren. Ik zal dan wel regelen dat we geen honger krijgen tijdens het koffiedrinken. Bok is in aanbouw, nu de rest van de onderdelen aan het verzamelen.

    Gr,
    Arthur

    SuperTigre 1.jpg
     

Deel Deze Pagina