Dare-Dare, Class 10 van Paul Lucas.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door pompebled, 13 mei 2019.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bij het opruimen kwam ik een tekening tegen van deze 10R van de hand van Paul Lucas, een ontwerp uit september 1982, da's even terug...
    De spanten en bouwbeschrijving was er als los pakketje A4'tjes bij geleverd en die kan ik natuurlijk niet vinden, want die had ik niet in de koker gedaan waar de tekening in zat...

    Enig zoekwerk op internet leverde deze boekwinkel in Parijs op, die blijkbaar de tekening én de bijbehorende documentatie nog kan leveren, er is al een mailtje onderweg er naar toe.
    https://librairie-hussard.com/catalog/dare-dare-p-50414.html

    De boot moet gebouwd zijn, in cederhout, ça gout bien, dat herinner ik me nog van de bouwbeschrijving, waarschijnlijk door Paul zelf, en er waren ooit polyester rompen van verkrijgbaar.
    De mal zal van het houten origineel getrokken zijn denk ik.
    Verder vind ik niets van deze boot, tenminste niet in het Engelstalige internet, mijn Frans houdt niet over, dus daar ben ik maar niet aan begonnen...

    Mocht ik nog aan het spantenplan kunnen komen dan gaan mijn gedachten uit naar een bouw in schuim, bekleed met glasweefsel en epoxy, afgezien van de enorme bende, die je met schuim hebt tijdens de bouw, denk ik op deze manier sneller een romp te realiseren dan in houtbouw.

    Als alles lukt, heb ik dan straks een nieuwbouw 'vintage 10R', of is een 37 jaar oud ontwerp nog geen vintage?

    Groeten, Jan.
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Wat leuk Jan
    Ik herinner me dat Lucas prima zeilende boten ontwierp, die ook nog hard gingen.
    Zelf heb ik 2 M-klassers van zijn hand gehad. De Cedar Club en de Cedar 4.
    Johan Jacobs had een mal gemaakt van de Cedar Club, waar een mooi aantal rompen uitkwamen.
    Dit speelde ook begin 80-er jaren, als ik me goed herinner.

    Weet niet of je dat vintage mag noemen. Is vintage niet van voor de 2e Wereld Oorlog?

    Ben benieuwd naar je bouwverslag
    Groet
    Wim
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Vintage kent verschillende betekenissen, in het Engels en in het Nederlands. In het Engels heeft het eerder betrekking op kwaliteit ("het beste in z'n soort"), in het Nederlands betrekking op de periode en dan tellen de beginjaren '80 zeker mee.

    Leuke zeilboot, kan bijna niet anders dan een goed zeilende R/C boot opleveren bij die lengte en zeker met toepassing van moderne bouwmaterialen.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    We zullen het zien, ik heb bericht gekregen dat de documentatie uit Frankrijk onderweg is, zodra dat binnen is, weet ik of de spanten er bij zitten.
    Mocht dat niet het geval zijn, dan heb ik een uitdaging, met alleen een zijaanzicht, bovenaanzicht en een hoofdspant...
    Aan die tekening is al wel te zien dat er behoorlijk licht gebouwd moet worden, met alleen een matje naast de kielkast en het dragende spant onder de mast om de krachten van de verstaging te spreiden.

    Groeten, Jan.
     
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    We leven met je mee want het wordt de hoogste tijd dat er weer eens een smeuiig bouwverslag verschijnt...;)
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Dat laat nog even op zich wachten, want, afgezien van het feit dat ik nog niet alle benodigde documentatie binnen heb, ik heb nog een paar andere klussen onder handen die eerst af moeten, zodat ik wat ruimte in de schuur krijg.
    Een 10R is niet bepaald een klein rompje met een lengte over alles van meer dan 150 cm...

    Groeten, Jan.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Jammer genoeg gaat dit plan 'even' de ijskast in, tot ik het spantenplan heb gevonden.

    Je raadt het al; de documentatie uit Frankrijk betreft een kopie van het artikel uit de MRB nr. 239 van april 1983, waarin de boot wordt voorgesteld en de bouw beschreven, géén spantenplan.
    Dus, tenzij ik de originele tekening (een kopie daarvan) opnieuw bestel, moet ik eerst door mijn verzameling papier heen om het spantenplan op te duikelen.
    Uit de beschrijving en de foto's is op te maken dat het voorschip U-vormige spanten heeft die naar het midden toe steeds ronder worden, met een vrij vlak achterschip.
    Als ik helemaal niks meer te doen heb, zou ik op basis van het grootspant, dat wel op het boven en zijaanzicht staat, en de foto's de rest van de spanten kunnen extrapoleren, maar dan is de romp niet origineel...

    Groeten, Jan.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Bevat MRB nr. 236 dan niet het spantenplan?
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Je regrette, non.
    MRB 236 is een bouwbeschrijving van de Cedar 4, een Marblehead, ook van de hand van Paul Lucas uit 1983.
    Op zich wel nuttig, want de bouwwijze is gelijk aan die van de Dare-Dare.

    Groeten, Jan.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Rond een uur of zes toch nog even een mailtje gestuurd naar de redactie van MRB, wat schetst mijn verbazing?
    Een kwartiertje later heb ik het spantenplan in m'n mailbox, hulde aan de hoofdredacteur Serge Ducruit.

    Er moet nog wat knip en plakwerk gedaan worden om op de grootse breedte van 30 cm te komen en 'pootjes' er aan zodat ze op de bouwplank gemonteerd kunnen worden, maar ik heb nu in ieder geval alles weer compleet.

    Nu eerst tijd en ruimte maken.

    Groeten, Jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Jan,
    Zijn dit de spanten uit het lijnenplan of de bouwspanten na aftrek huiddikte?Even op letten voor je gaat zagen...
    Ard
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Het spantenplan staat er ook niet helemaal recht op. Een klein beetje gedraaid. Maar als je daar rekening mee houdt, moet het lukken.

    [​IMG]
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Hier moet de huiddikte nog vanaf.

    Mijn bedoeling is om een schuimkern te maken die ik met glasweefsel en epoxy bekleed, dus er hoeft maar weinig van af. Mocht glasweefsel te zwaar uitvallen, dan eventueel carbon, maar dat heb ik (nog) niet in huis.
    Aan de andere kant; de boot is voor recreatief gebruik, wedstrijden zal ik er nooit mee varen, de laatste keer dat Paul Lucas er kampioen mee werd was in 1991, geloof ik...

    @ Eric: mooi spiegelwerk! Daar bespaar je me een boel werk mee, ik hoef alleen de maatvoering aan te passen.

    Groeten, Jan.
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hallo Jan,
    Ik heb 'm ook iets groter en wil 'm wel op mail zetten voor je. Laat je email-adres maar weten via PB :). Ik wil er ook nog wel steunspanten voor je bijtekenen, afhankelijk van hoe je gaat bouwen.

    Twintig jaar geleden deed ik dit soort exercities met pen, papier en een kopieerapparaat :jan:.
     
  15. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik zal ook even gaan zoeken in de kast met tekeningen en als ik het goed heb moet ik ook nog een verslag hebben liggen
    Paul Lucas zeilde bij een Wk met zijn Cedar Club de Engelsen gewoon weg en dat was nog nooit gebeurd
    Hij gaf de tekening vrij zelf heb ik er toen een gemaakt en later voor onze club uit Rotterdam ik denk een stuk of 10
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik was toch in cad aan het hobbyen dus ik heb het spantenplan even opgeschoond en uitgelijnd in CAD, het was niet helemaal haaks.
    Eventueel kan je de spanten ook laten frezen dan ben je helemaal snel klaar.

    groeten,
    Arthur
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Super!
    Bedankt Arthur!

    Ik zal eens opvragen wat de kosten zijn van het laten frezen van de spanten, dat scheelt inderdaad een boel werk.
    Als de kosten niet uit de hand lopen, denk ik er zelfs over om de hele romp uit schuim te laten frezen.
    Het is dan wel een stuk minder modelbouw dan ik gewend ben, maar het lamineren van zo'n grote romp is ook nog wel een klusje...

    Groeten, Jan.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @jan & Arthur is me voor. Klopt idd dat e.e.a. niet helemaal "haaks" op originele tekening staat, maar verwacht dat CAD daar wel korte metten mee maakt.

    @jan...
    Een schuim-kern helpt je een eindje op weg, maar wat mij betreft is het nog steeds 100% modelbouw :). Ook afwerking schuimkern vergt modelbouw-inzicht en -ervaring.
     
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb net ca €60 betaald voor 3 platen gefreesd 1250x620x3 mm triplex, incl. verzendkosten. 3d frezen is schat ik zo maar maal factor 8 in kosten en dan moet je een 3d cad model maken en dat is ook nog wel even een dingetje.

    Gr.
    Arthur
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arthur,

    Als je, zoals ik, niet met CAD kunt omgaan, dan neem ik aan dat je zo'n 3D model in CAD door het freesbedrijf laat maken. Ik denk, dat daar dan de meeste kosten in gaan zitten...

    Ik zal eens wat richtprijzen opvragen.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina