Verkerk VOLVO FH 16 750

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door bvdh, 27 dec 2018.

  1. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    bvdh vindt dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Correctie :
    Foutje bedankt, even niet goed opgelet !

    Even de gemaakte fout herstellen.

    Op de Tamiya Volvo cabine zit een Globetrotter dak en op de Verkerk Volvo zit een XL Globetrotter dak.
    Dus klopt er iets in de maatvoering van Tamiya Volvo niet, of de maatvoering van Verkerk Volvo klopt niet, want dan zou de Verkerk Volvo hoger moeten zijn. (1,7 mm)
    Op de foto van Bertus lijken de beide Volvo's zijn even hoog.

    Waar zit de fout, of is het zo dat de Verkerk Volvo niet de zelfde maatvoering heeft als de Tamiya Volvo en het geheel kleiner is ?
    Ik ben benieuwd hoe breed de Verkerk Volvo cabine is, of deze dezelfde breedte heeft als een Tamiya Volvo cabine ?
    Dit is het Globetrotter dak van een Tamiya Volvo FH 16, met 2 uitsparing versterkingsranden in het dak.
    IMG_7844.JPG

    De Volvo Verkerk FH 16 heeft 3 uitsparing versterkingsranden in het XL Globetrotter dak en is dus hoger.
    Zie foto van Bertus :
    Vandaar ook het verschil in het aflopen va de schuinte van het dak aan de voorkant

    [​IMG]

    Bij de 1:1 Volvo FH zijn ook deze verschillen aanwezig 2 en 3 uitsparing versterkingsranden, maar dan is het dak wel hoger met 3 uitsparing versterkingsranden.

    De Volvo F 16 normale Globetrotter cabine heeft 2 uitsparing versterkingsranden in het dak
    De Volvo FH 16 XL Globetrotter cabine heeft 3 uitparing versterkingsranden in het dak en is 15 cm hoger.

    Dit verschil zie ik niet terug in het Verkerk Volvo XL Globetrotter dak .
    Dit zou betekenen in de 1:14 schaal het Verkerk Volvo Globetrotter dak ruim 10 mm hoger moet zijn.


    Zie het origineel 1:1
    Hier s duidelijk het verschil te zien in het schuin aflopen van de beide Globetrotter daken N en XL dak.
    (zie ook de specificatie van Marker (Erik) van de hoogtes van de cabines)

    Volvo FH 16 Globetrotter dak
    upload_2019-6-11_11-9-7.png

    Volvo FH 16 Globetrotter XL dak
    upload_2019-6-11_11-9-29.png

    Tja welke maat is nu goed, ten opzichte van de 1:1
    De Tamiya Volvo FH 16 750
    of :
    De Verkerk Volvo FH16 750

    Of moeten wij de Verkerk Volvo FH 16 als de echte maatvoering van 1:14 aanhouden ?
    Of moeten wij de Tamiya Volvo FH 16 750 als echte maatvoering van : 1:13.5/1:12.8)
    Als het goed zou zijn, zou de cabine hoogte vanaf het wegdek ongeveer 285 mm moeten zijn.
    Dit is afhankelijk van welk type Globetrotter dak is toegepast, maar ook de specificatie van de uitvoering in de 1:1
    Die varieert nogal van 375 tot 400 cm.

    Ik ben benieuwd, wie het weet mag het zeggen !
     
    Marker en bvdh vinden dit leuk.
  3. Marcel M

    Marcel M

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Volgens de opgaven van Verkerk zou de totale hoogte van de cabine 301 mm. zijn, en de breedte van de cabine 190 mm.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Als Verkerk opgeeft dat dat de bovenkant van cabine. gemeten van het wegdek, dan is de Verkerk Volvo FH 6 750 truck te hoog
    Schaal : 1:14 is :301 x14 = 421.4 cm in de 1:1
    Als we uitgaan van de hoogste Volvo FH 750 Zwaar Transporttrekker die is: 400 cm hoog (maximale hoogte)
    Schaal 1:14 is : 400/4 = 285,7 mm.

    Dit zou betekenen dat de schaal van de Verkerk Volvo gelijk is aan de Tamiya Volvo FH16 750 : 1:13.5/1:12.8.
    Maar als ik de foto's zie van de beide Volvo oogt de Verkerk Volvo FH 16750 kleiner dan de Tamiya Volvo FH 16 750.
    Een behoorlijk hoogteverschil van het voorfront.

    @ Bertus :
    Help ons uit de droom : Hoe hoog de Verkerk Volvo FH 16 750 ??

    Nu weer On Topic.
     
  5. Marker

    Marker

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Rijssen
    Net nagemeten:
    breedte van de cabine = ~177mm (dat is zonder spiegels, ter plaatse achterzijde deuren) --> met een 1:1 van 2495mm (zie eerder genoemde link naar volvo site) geeft dit schaal 1:14.
    hoogte cabine (kan ik nog niet helemaal nameten omdat ik de cabinevering nog niet heb gemonteerd). Maar ik schat dat de door Pieter genoemde 285mm (PS: dat was nog zonder dakspoiler) aardig in de buurt zit, hetgeen in de 1:1 dus overeenkomt met ~4000mm
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2019
    arm1948, VOLVO FH 16 750 en Marcel M vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,
    De Tamiya Volvo FH 16 750 is 188 mm breed
    Gaan we uit van de schaalmaat 1:13.5, omgerekend naar de 1:1 is : 13,5 x 188 = 2583 mm, dit is dus te breed
    Gaan we uit van de schaalmaat :1:12.8, omgerekend naar de 1:1 is : 12,8 x 188 = 2406 mm,
    dit is weer te smal, maar in ieder geval binnen de maat van 2495 mm (1:1)

    Conclusie, zoals ik al vaker heb gezegd : Tamiya is niet maatvast.
    Soms zijn de onderdelen in de schaal : 1:13.5
    Soms zijn de onderdelen in de schaal 1:12.8


    We wachten op Bertus :
    Betreffende hoogtemaat van beide Volvo's
     
  7. mario vriend

    mario vriend

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Eibergen
    20190611_215631.jpg
    Hier bij de echte maat van de verkerk fh 16
     
  8. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Als je beide modellen goed vergelijkt, en zeker met de foto's van de 1:1 originelen erbij heeft Verkerk naar mijn mening de Volvo beter nagemaakt en oogt het model strakker dan de Tamiya. Dit is mogelijk ook het gevolg dat Tamiya vaak terugvalt op reeds gebruikte onderdelen voor andere modellen, en dus standaard velgen en banden gebruikt. En daar kan dan al je eerste afwijking in zitten.
    Kijk je bijvoorbeeld naar de Scania van Tamiya en vergelijk die eens met de Bruder. Hoewel verschillend in schaal is de Bruder een mooier en beter gelijkend model dan de Tamiya, die te vlak is aan de voorzijde en waarvan de hoogte en breedte verhoudingen totaal niet kloppen.
    Dit vooral te zien als je de R cabine ombouwt naar een P, wat bij de Bruder leidt tot een mooi resultaat en bij Tamiya tot een aardige poging maar waar de verhoudingen dan totaal zoek zijn .

    Het exact nameten van een een model hoeft niet altijd te betekenen dat het schaalmodel meer en beter lijkt op het origineel. Soms moet je als modelbouwer ook wel eens ergens een paar mm aanpassen omdat het model dan beter "smoelt". En dus is exact de hoogte nameten op de tiende mm en omrekenen voor mij totaal nutteloos, althans dat is mijn modelbouw ervaring.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2019
    trialrolf, adrie van gerwen en arm1948 vinden dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Nog even Off Topic :
    Tja, het is maar net waar je vanuit gaat.
    Ik probeer mijn modellen zoveel mogelijk in schaal te bouwen naar de 1:1 /truck.

    Je hebt volkomen gelijk da Tamiya heel vaak van de zelfde onderdelen gebruik maakt voor eigenlijk alle Tamiya modellen.
    Maar in het geval van de Volvo FH 16 750 Timber Truck hebben ze nu wel nieuwe onderdelen gebruikt die gelijk zijn aan de 1:1 Volvo truck.
    Dit schaalmodel is een hele verbetering ten opzichte van alle andere Tamiya modellen.
    Wat dat betreft zit er toch wel enige verbetering in dit nieuwe Volvo model.

    Wat de velgen betreft, heb je ook volkomen gelijk, het zijn altijd de standardplastic velgen.
    Voor is dit nier erg, ik draai altijd mijn eigen aluminium velgen, naar de velgen van de 1:1 Volvo FH16 750 truck.
    Tevens is het plasticgehalte altijd hoog, dit is in dit geval ook weer bij deze Tamiya Volvo FH 16 750

    Maar je kan van de standaard Tamiya Volvo FH 16 750 toch een hele mooie natuurgetrouwe Volvo FH 16 750 bouwen naar de 1:1 Volvo FH 16 750 truck.
    Maar dit geldt natuurlijk ook voor de Verkerk Volvo FH 16 750
    Niet iedereen in staat om precies het model na te bouwen, maar mij gaat dit wel lukken, als ik tijd va leven heb, hahaha.

    Voor jou zijn de maten op de mm nauwkeurig niet belangrijk, maar dat is het voor mij wel, maar ook ik moet soms concessies doen. omdat het nooit 100% is na te bouwen, maar ik doe mijn best.
    Nu weer On Topic !
    Misschien moeten we de moderator vragen of hij de Off Topic postings verplaatst, naar een algemeen topic van de Volvo FH16 750, om dit topic niet verder te vervuilen.
     
  10. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    Het ging mij in het algemeen om dat we een vergelijking trokken van de verkerk volvo met een globetrotter xl dak ,en dat er van uit gaan werdt dat tamiya ook een globetrotter xl dak heeft (maar dat dus niet) rest kwa maat voering of schaal maakt mij niet zo veel uit , als het voor het oog maar zoveel mogelijk klopt. Mvg bertus
     
    arm1948, VOLVO FH 16 750 en Marker vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Hoe hoog zijn de beide Volvo's FH 16 750, gemeten vanaf de rijbaan bovenkant hoogste punt van het dak.
     
  12. ruitje

    ruitje

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Papendrecht
    new.jpg

    Als je de Tamiya Volvo iets laat zakken dan ziet het er ook al anders uit :)
    Daarnaast is de tamiya iets breder , dus dat vertekend ook lijkt me.

    En Bertus , sorry voor de off-topic. Ik ben benieuwd naar de voortgang. Ziet er goed uit :)
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2019
    bvdh vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    @Bertus : Even Off topic

    Hallo Marcel,

    Met alle respect, de Tamiya Volvo cabine laten zakken is geen optie, want dan ligt de bumper bijna op het wegdek en lopen de banden aan in de binnen spatborden, of je moet er een Low Deck Volvo FH 16 750 van maken, maar dan nog blijft het verschil duidelijk zichtbaar.

    De Tamiya bumper oogt wat robuuster dan de Verkerk bumper

    Het voorfront van de Tamiya Volvo is hoger dan bij de Verkerk Volvo
    Op de Tamiya Volvo zit een Globetrotter dak , op de Verkerk Volvo zit een XL Globetrotter dak en zou dus hoger met zijn, maar doordat het voorfront van de Verkerk Volvo lager is, oogt het XL Globetrotter dak nauwelijks hoger van de Verkerk Volvo.
    Ik vind beide modelleen hele mooi, maar je moet ze niet naast elkaar of tegenover elkaar zetten want dan zie je duidelijk de verschillen.
    Dit zelfde fenomeen deed zich voor bij de vorige generatie Volvo FH van Scale Art en de Volvo FH van Tamiya

    Tja, wat dat betreft ik een Pietje Precies, een Mierenneu............. zoals ze zeggen.

    Ik ben al enige tijd het bezit van een Volvo Tamiya Volvo cabine, ik zal t.z.t. de maten eens precies opmeten en vergelijken met de maten van de 1:1 Volvo FH 16 750.
    Helaas kan ik dit niet doen met de Verkerk Volvo FH 16 750, omdat ik deze cabine niet heb.

    Waarschijnlijk is de Verkerk Volvo inderdaad in de schaal 1:14 en is de Volvo in de schaal 1:13.5, waarschijnlijk niet in de schaal 1:12.8, zoals de oude Europese schaalmodellen van Tamiya zijn .
    Ooit komen we er achter welke Volvo FH 16 750 de juiste maatvoering heeft.
     
    ruitje vindt dit leuk.
  14. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
     
    Marker, VOLVO FH 16 750 en luchard vinden dit leuk.
  15. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
     
    trialrolf, Marker, Rutger2012 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Net als bij het echte Truck trekken, de voor beentjes in de lucht.


    Super, de 2e run was iets beter, maar helaas nog geen Full Pull, nog even oefenen.
    SMILEY APPLAUS.gif

    De Iron Mark staat goed op de grille.

    Smiley Duim omhoog Klein.jpg Smiley Duim omhoog Klein.jpg
     
    bvdh vindt dit leuk.
  17. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort

    ja piet alleen jammer dat decabine de verkeerdekant op trekt , en dus de bijrijders kant eerst ophoog torst , dit moet andersom.

    en met 9 kg er achter is zwaar zat gemaakt. ik kreeg de truck eerst niet stil. achteras is ververvangen door een lesu achter as.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Bertus,

    Dat de bijrijderskant eerder omhoog komt heeft te maken de draairichting van de cardanas naar het cardan toe, wat met de aandrijving/draairichting van het cardan te maken heeft.

    Volgens mij rijden bij het Truck Pulling trekken, de trucks met een sper cardan.
    Als het cardan is gesperd, zal de truck aan de linkerkant eerder omhoog komen, als de draairichting goed is van de cardanas.
    Maar het is beter als de voorwielen tijdens de truckrun op de grond blijven, dit is beter voor de grip op de baan.
    Het is wel spectaculair gezicht als de truck omhoog klimt, maar dit gaat vaak wel ten koste van een goede truck run.

    Gebruik je een sper cardan van Lesu ??
     
  19. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort

    hoi pieter , nee is geen sper cardan , zou daar het verschil in zitten in een sper cardan , lijkt mij raar. kan nog een poging wagen de as uit mekaar te halen. om te kijken of er wat gedraait kan worden. maar goed de truck is getest als het om de moter gaat. van een lesu achteras was ik toch al overtuigt. nu eerst wat dingen aanpassen in uiterlijk . lampen en dergelijk opbouwen . mvg bertus
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Dat klopt als een bus!
    Een sper heeft hier niets mee te maken. Die voorkomt alleen dat het linker en rechter wiel niet exact dezelfde snelheid draaien.

    En Bertus heeft helemaal gelijk: dit komt omdat motoren, op het vliegwiel gezien altijd linksom (tegen de klok in) draaien, dus de reactiekrachten die de motor op het chassis uitoefenen, zijn anders-om, dus met de klok mee; dat betekent dat het chassis tordeert, en de bestuurderskant eerder omhoog komt.

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2019
    vwforum en bvdh vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina