Nee joh, die props zijn veel te zwaar.... het is maar een .40je.... die doen op methanol al het liefste een 10 x 6 of lichter, als er écht vermogen uit moet komen.
Op benzine moet je voor deze motor met standaard potje rekenen op ongeveer 11K met een 11 x 5 of 10 x 6, en dan ben je spekkoper.
Met reso, zou je daar héél mischien nog 1000 toeren extra uit krijgen.
Maar in duw opstelling is er in elk geval op de grond en tijdens de startaanloop akelig weinig koeling, dus ik denk dat ik het echt maar bij een gewoon potje hou. Heeft weinig zin dit motortje op te roken, per slot zijn SF-jes in zuigerveer uitvoering niet heel erg dik gezaaid.
En aangezien een 10" prop vanwege de duw-opstelling aan de grote kant is volgens Graupner (die zeiden destijds "Maximaal 9 inch propdiameter") denk ik dat ik voor een 9 x 7 x 3 ga. Met wat geluk lever ik dan wat statische stuwkracht in, maar krijg ik daar snelheid voor terug, en ik verwacht dan 11500 tot 12000 toeren statisch.
Helaas blijken de lagers wel rauw geworden te zijn, en dat gecombineerd met dat bij nadere beschouwing er weinig tot niks klopt van het retract-systeem, betekent dat er nog best wel wat werk te verzetten is voordat hij vliegt.
Dingen die gedaan moeten worden zijn:
-motorlagers vervangen.
-retract servo vervangen voor een sterkere.
-Omdat echte retractservo's eigenlijk niet meer te vinden zijn, een voorschakelprintje laten maken door Hans Meijdam, wat van een gewone servo een retractservo maakt.
-Wielkasten waren strak passend voor de wielen, wat bij de minste of geringste hardere landing prolemen op gaat leveren met klemming, dus moet hier e.e.a. aangepast worden.
-neuswiel-aansturing werkt niet zoals het aangelegd is. Moet overnieuw, en dan komt er ook gelijk een aparte servo op, zodat ik neuswiel op de linkerstick kan sturen.
-Brandstofsysteem uitdokteren. Op zich komt er het standaard "brutified-systeem" in, maar ik moet een oplossing verzinnen voor de vulnippel, want benzine morsen over de schuimvleugel is catastrofaal voor de structurele integriteit.
-om een of andere reden zijn er binnenkabels voor fietsremmen gebruikt voor de aansturing, en dat bevalt me niet: loopt zwaar en kan storingen veroorzaken. Dus ik moet zien aan een paar meter Graupner stuurkabel te komen. Dat, of een paar midi-servootjes op de rolroeren.