Kan gebeuren?

Discussie in 'Speedboten' gestart door eric_laermans, 21 jun 2019.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    [​IMG]

    Paar jaartjes geleden heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een Leopard 28mm Brushless Motor. Paar rondjes mee gevaren, maar al snel maakte de motor een naar bijgeluidje. Tsja, en dan...
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat kan.
    Kontronik en Hacker hadden dat ook wel eens.
    De voor en achterkant zijn verlijmd aan het huis.
    Als de motor te heet werd dan liet de lijm los.
    Hacker heeft dat opgelost door de schilden naast het lijmen ook met 3 schroefjes vast te zetten aan het huis.
    Maar je kan het gewoon weer aan elkaar lijmen met UHU Endfest, als de wikkelingen niet beschadigd zijn.
    Maar de oorzaak is bijna altijd een te hete motor.

    GJ
     
    boluzz vindt dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @GJ ... :oops: Ik ben niet helemaal duidelijk geweest.Het bijgeluid kwam van een kapotte kogellager. Het was nagenoeg onmogelijk het schild aan de achterzijde los te tikken. Uiteindelijk brachten wat kruipolie, een badje warm water en een paar ferme tikken met een hamer loodrecht op de as soelaas.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ahhh, ja, een lager.
    Dat is een veel simpeler probleempje.
    Gewoon even meten of de code op de zijkant bekijken en dan de lagertjes vervangen.
    Chinese lagertjes kunnen wel eens niet zo goed zijn.

    GJ
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @GJ Exact, ik vrees dat dat laatste hier ook het geval is. Veel werk voor de hobbyist en een besparing van de fabrikant. Een extra reden te kiezen voor A-merk motor IMHO. Mijn Lehner in dezelfde speedboot draait al heel wat jaartjes, probleemloos.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nieuwe lagertjes erin en varen maar ! Zet er merk lagertjes in en je bent voorlopig van dat probleem af.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Dat kan inderdaad gebeuren bij relatief goedkope motoren, het is mij ook wel eens overkomen.
    Nieuwe lagers er in en de motor loopt al weer jaren als een zonnetje.
    Bij voorkeur wel een paartje 'nette' lagers nemen, geen Chinese meuk.

    Groeten, Jan.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lehner is duits en wordt in Duitsland gemaakt, net als Plettenberg en Kontronik.
    Topkwaliteit.
    Als je een Hacker en helemaal Polytec koopt dan koop je chinees spul want dat wordt voor 99% gewoon in China gemaakt, Hacker met een duitse eindcontrole maar Polytec wordt gewoon bij Feigao gemaakt, rommel dus.

    GJ
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Destijds idd gekozen voor stukje Duitse kwaliteit en daar nooit spijt van gehad. ‘t Is wel een investering, maar je hoeft zelden/ nooit uit te bouwen om iets als een kogellager te vervangen. Het euvel van een defect lager heb ik ooit ook eens verholpen bij een Leopard 3674. Destijds ingebouwd in een Hydro ii outrigger. Toen heb ik gekozen voor ceramic lagers van BoCa... ook een investerinkje.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Intussen heb ik de maatvoering: 4mm x 10mm x 4mm zonder flens... suggesties zijn van harte welkom, want ik zie door de bomen het bos niet meer
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon een SKF lager.
    Type W 638/4 X 2Z voldoet prima.
    Dat is een lager, dubbelzijdig afgedicht met die afmetingen.
    Te koop bij Eriks, Duursma of elke technische handel.
    INA Lagers in Barneveld is de distributeur en wil ook wel eens particulieren leveren, weet ik uit de Serpent-auto tijd.

    Of een ZEN lager.
    https://www.lagerboer.nl/a-50018176/minilagers-voor-o-a-de-modelbouw/mr104-2z/


    GJ
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog meer bomen :D
    overzicht kogellager leveranciers - MBF (sticky)

    Weet jij wie/waar www.leomotion.ch motoren maakt?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, Leomotion is van Urs Leodolter, een ex-F5B piloot en de originele ontwerper van de Hawk F5B.
    Die hij ooit eens door een paar chinezen heeft laten fotograferen en er later exacte kopieen van op de markt gebracht werden.

    Komt uit Zwitserland (dus zit je met invoerrechten als je er 1 besteld).
    Ze gebruiken onderdelen van Neumotors uit de USA die de motoren weer in Mexico laat bouwen.
    Ik weet niet waar de Leomotions gebouwd en geassembleerd worden.
    In de beginperiode werden ze in Zwitserland in elkaar geschroefd en geplakt maar er worden er nu zoveel verkocht dat dat niet meer kan.
    En er schijnt ook een link met Dualsky te zijn, die worden weer deels in Tjechie gemaakt.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina