Test: Methanolmotor op benzine

Nou... die loopt goed, zo te zien....

Ben benieuwd hoe lang je big-end het volhoud op 5% olie.... Maar power zat zo te zien!

Gefeliciteerd met de succesvolle overstap!
 
Ken het toestelletje niet, maar het vliegt meer dan uitstekend zo te zien. Lijkt me echt een superleuk ding...
 
Gefeliciteerd @ik ben een vliegtuig.nl . Je kist lijkt een beetje op een Puma, dus die vind ook ik erg mooi :D

Ok heb niet zo veel verstand van mengsmering dus te veel of weinig geen idee maar ik vraag me af of het een invloed heeft op je motor loop. Zou dit kunnen verklaren waarom je de carb niet hoeft aan te passen of zit et em in jou specifieke carb. Laatst had @brutus ook een heli motor zonder aanpassing goed lopen.

Interessante ontwikkeling iig en gefeliciteerd met de conversie!
 
Mijn 2-takt motortje OS-MAX 61 smeer ik 1:20 5% lijkt mij zo weinig, vraag mij af of dat genoeg is voor een lange levensduur !!
Even in verwarring of je 1:20 smeert, omdat 5% je te weinig lijkt, want het is (bijna) precies hetzelfde.... 1:20 is officieel 4,76%, dus zelfs nog een beetje schraler dan 5%

Hoe dan ook, zoals ik al eerder opmerkte, heb ik weinig tot geen vertrouwen in wat fabrikanten beweren als het gaat om dit soort dingen.
Feit is dat ik van een paar "veel-vliegers" in het buitenland berichten heb gekregen over uitlopende big-end lagers ondanks het door de fabrikant voorgeschreven aandeel smeerolie, en dat was, je raadt het al, 5% ofwel 1:20. Dat betrof mensen die minstens 30 uur per jaar draaiden, en in het derde seizoen tegen problemen aanliepen.
Feit is ook, dat Saito een aantal motoren met smeer-problemen TOCH op de markt gebracht heeft destijds, een van de hoofdredenen waarom ik niet geloof dat fabrikanten afdoende testen op langeduur slijtage.
Feit is ook, dat heel veel modelvliegers mischien slechts 10 uur per jaar maken met een motor, en dan kun je inderdaad 5 jaar vliegen en denken dat er niks aan de hand is. Vandaar dat ik opmerkingen in de trant van "dat gaat bij mij al 5 jaar goed" OF aan de kant leg, OF beantwoord met de tegenvraag "hoeveel uur lopen jouw motoren?". Want ik ben er heilig van overtuigd, dat een draaiurenteller op je model teleurstellend lage getallen laat zien....

Zelf draai ik minimaal 25 uur per jaar met nagenoeg iedere motor die ik heb, sommige beduidend meer.

Ik zeg voor alle duidelijkheid: ik weet NIET wat er zou gebeuren als ik mijn motoren op 1:20 zou laten draaien!!!
Dat heb ik, gebaseerd op alles wat ik weet en aan ervaring opgedaan heb, nog nooit aangedurfd, want als het mis zou gaan, zou ik toch en stuk of 6 motoren met een totale nieuwwaarde van tegen de 2000 Euro naar de bliksem helpen.

Wat ik WEL weet, is dat 1:10 (9,1%) volkomen zonder zichtbare of meetbare slijtage blijft, anders dan de onvermijdelijke loopsporen in de cylinderboring.

Zou dit kunnen verklaren waarom je de carb niet hoeft aan te passen of zit et em in jou specifieke carb. Laatst had @brutus ook een heli motor zonder aanpassing goed lopen.
Ik kan hier alleen maar van zeggen, dat er verschillende gradaties van "goed lopen" zijn, en het oog van de meester maakt het paard vet. Ofwel, een motor loopt goed, als de eigenaar vind dat het ding goed loopt. Daarnaast is inderdaad de ene carburateur de andere niet, sommige motoren moet ik duidelijk meer aanpassen dan andere. Dat is en blijft een feit.
Bij mijn allereerste ombouwsels heb ik ook met de ongemodificeerde standaard carb gevlogen. En dat gaat best wel. Mits je voor bepaalde dingen je ogen toeknijpt.
Maar ik ben in dat opzicht een beetje een zeikerd, en hoewel ik absoluut niet het onderste uit de kan hoef te hebben, wil ik wel graag kijken " of het beter kan", en ik geef grif toe, dat mijn eigen motoren nog steeds beter kunnen, maar op een gegeven moment (en daar issie dus weer) vind ik het ook "goed genoeg" en dan is het verder wat het is...

Het is dus NIET dat " brutus het beter KAN", maar dat Brutus gewoon een zeikerd is als het gaat om "goed lopen".... :D :D :D :D

Bottom line is: is de eigenaar er blij mee, dan loopt een motor goed!
 
Wat ik WEL weet, is dat 1:10 (9,1%) volkomen zonder zichtbare of meetbare slijtage blijft, anders dan de onvermijdelijke loopsporen in de cylinderboring
Je moet ook zeker niet vetter gaan smeren, dat is alleen maar ten nadelen van het start gedrag en zonde van de olie.

Bottom line is: is de eigenaar er blij mee, dan loopt een motor goed!
Ik ben er tevreden mee, de motor loopt goed, het kan nog beter.
Maar daar heb k wat tijd voor nodig, dus nu is het met een dicht geknepen oogje.
 
dat is alleen maar ten nadelen van het start gedrag
Heu... daar heb ik niks van kunnen merken, en ik heb het eerste jaar ongeveer, zelfs 1:5 gesmeerd, maar starten deed in elk geval mijn Calmato prima, zie de filmpjs in het eerste stuk van dit draadje er maar op na.
Wat WEL nadelig is op het startgedrag, is "iedere keer een andere mengverhouding", want dan staan per definitie de naalden niet helemaal goed, en is het primen dus een gok....
Maar zonder meer, vetter als 1:10 is zonde van de olie, daar heb je gelijk in, ik durf rustig te stellen dat "1:10 is genoeg" met zekerheid vastgesteld is....
Ik ben er tevreden mee, de motor loopt goed, het kan nog beter.
Als jij blij bent, ben ik het ook :D
Maar daar heb k wat tijd voor nodig, dus nu is het met een dicht geknepen oogje.
Schaam je niet: om die "laatste puntjes van kritiek" uit jouw motor te halen, zou ik evenveel tijd nodig hebben als jij....
En het levert je weinig op, want afgaand op het brandstofverbruik wat jij terugmeldde, loopt jouw motor al heel behoorlijk in de buurt van optimaal. Dus heel veel verbetering ga je echt niet meer krijgen. Wat prettiger gasrespons, wellicht.
 
Paar weken terug een puma op de kop weten te tikken met een os 46 FX er op. In de tussen tijd eerst op methanol gevlogen toen ik moest wachten op de ombouw onderdelen. Na de eerste vlucht op methanol hoorde ik het al een lager versleten. Meteen beide lagers vervangen. Alle onderdelen binnen voor de ombouw alles gemonteerd en afgesteld een paar dagen later mocht de motor doctor er in slijpen. Dat durfde ik niet zelf eerst ( kunstje af gekken) kan ik het de volgende keer zelf. Bij het proberen te laten lopen trok die veel lucht aan. Overal locktite tussen nieuwe o ring op de hoofd sproeier probleem leek over allen nog last van de warmte had de naald. Eenmaal thuis dat op gelost klaar voor de eerst vlucht. Vliegt heerlijk een puma op puit. Maar had nog steeds last van lucht. Lang verhaal kort nieuw huis voor de hoofd naald alles weer in de locktite en nergens meer last van. Momenteel genoeg vermogen voor een puma van 3kg. Er komt nog een asp cilinder wand en zuiger in. Die houden hun compressie bij hogere temperaturen.
1aa00eb30462ab4bf402c9ea899216de.jpg


 
Super resultaat, Rob!
Behoorlijk indrukwekkend, dat een toch al wat sleetsere 7,5 ondanks het vermogensverlies van de conversie naar benzine, toch moeiteloos een puma van 3 kilo rondsleurt!
 
Mooi idd Rob!


Dat zijn dan al twee gebrutificeerde Puma's ;-).

Hoe maakte de lucht problemen zich merkbaar tijdens de motor loop?

Groet Q
 
Van het weekend op oss warbird en schaal treffen met beide ombouwers gevlogen. Wel 1,5 liter benzine verstookt. Wind stond cross, maar daar herken je direct de echte vliegers.
IMG_3154.JPG
IMG_3158.JPG
IMG_3277.JPG
IMG_3279.JPG
IMG_3124.JPG
IMG_3130.JPG
IMG_3143.JPG
IMG_3153.JPG
IMG_3280.JPG
IMG_3285.JPG
 
Back
Top