Modelstoomsleepboot Dockyard V

Volgens mij trekt een vlam naar de zuurstof toe. Vandaar mijn voorstel de gaten ergens anders te maken.
Door jouw gaten komt dan geen "ballastlucht" (die kan koelen), maar verbrandingslucht.

Misschien toch naar de vlam kijken en dan zonder ronde schoorsteen (met een zo groot mogelijk gat in de kast) nog eens kijken.
 
Hulp gevraagd.
In de jaren 60/70, kwam ik als leerling aan boord kwam van Liberty en Victory schepen met een geheel mechanische besturing van de ketelwatervoeding.
Volgens mij was dit een "Copes" boiler level controller.
Deze regeling bestond uit een grote C vormige buis, aan de bovenkant aangesloten op de bovenkant van de ketel(stoom deel)
en aan de onderkant aan de onderzijde van de ketel(waterdeel)
Door het verschil in afgegeven warmte van condensatie in het bovenste deel, t.o.v. het onderdeel ging deze C-buis gemaakt uit bi-metaal verbuigen en door de verbuiging werd de voedingswatertoevoerafsluiter bediend.
Ik kan op het Internet geen relevante informatie vinden en helaas heb ik de betreffende handleiding niet meer.
Wel over dingen, waar ik niet naar zoek.
 
Volgens mij trekt een vlam naar de zuurstof toe. Vandaar mijn voorstel de gaten ergens anders te maken.

Je had al eerder aangegeven om met AL-tape te dichten.
Ik heb wel extra lucht nodig voor de waakvlam.
Nu ik de ketelvloer hoger heb gezet, dan de ketelvloer kan ik eenvoudig een plaat tussen de beide vloeren schuiven om de gaten te dichten.
Binnenkort testen.
 
Laatst bewerkt:
Je had al eerder aangegeven om met AL-tape te dichten.

Volgens mij trekt een vlam naar de zuurstof toe. Vandaar mijn voorstel de gaten ergens anders te maken.
Door jouw gaten komt dan geen "ballastlucht" (die kan koelen), maar verbrandingslucht.

Mijn antwoord was:
Nu ik de ketelvloer hoger heb gezet, dan de ketelvloer kan ik eenvoudig een plaat tussen de beide vloeren schuiven om de gaten te dichten.

Maar door de onderstaande opmerking ben ik verder gaan nadenken.
Dit soort opmerkingen zorgen er wel voor dat je toch verder gaat kijken.

Indien ik een plaat tussen de machinekamer- en de ketelvoer aanbreng, dan ben ik de isolerende luchtspouw kwijt.

Ik heb besloten om een nieuwe ketelvloer te maken uit RVS plaat dik 2mm.
Wel met, misschien één of twee luchtopeningen voor de waakvlam en extra verbrandingslucht.
Elke beslissing heeft een voor- en nadeel.
- Voordeel ik ben de oude door hitte ontstane torsie in de RVS ketelvloer kwijt. Let op eerste citaat van Baggeraar.
- Nadeel een nieuwe vloer maken uit RVS, 2mm dik.
 
Ik heb besloten om een nieuwe ketelvloer te maken uit RVS plaat dik 2mm.

Op de onderstaande foto is de nieuwe ketelvloer uit RVS 2mm met de inpassing van de dubbele brander met waakvlam te zien.
De nieuwe ketelvloer heeft geen gaten meer onder de branders.


SAM_2544.JPG


Op de volgende foto is te zien, de plaatsing van de Yarrow ketel op de nieuwe ketelvloer.

SAM_2549.JPG

Door mijn eerdere opmerking, dat ik extra lucht nodig heb voor de waakvlam, heb ik twee grote gaten gemaakt achter de hoofdbranders.

SAM_2545.JPG
 
Nu ik de "update" heb opgestuurd heb ik een vraag:
Op de eerste foto is te zien, dat de stelschroef van de ketelregeling, linkerdeel erg ver uitsteekt.
Dit komt omdat ik een drukveer heb gebruikt, gesloopt uit een kasscharnier.
Deze veer is eigenlijk veel te hard.
Voor een betere regeling zoek ik een veer:.
- buiten diam 6mm
- lengte tussen 25 en 30 mm.
- indrukkracht 10 kg/100N. bij volledig indrukken, de instelkracht is ca. 7kg/70N.
ik vind diverse leveranciers, maar of bij deze moet je 100 veren bestellen, of je vindt een site, waarop veren worden aangeboden voor een specifieke toepassing, helaas geen technische beschrijving.
Bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/renkforce-r...veer&searchType=suggest&searchSuggest=product
 
Mooi dat ze je al beantwoord hebben.
Ik heb nog niets gehoord.
Wel jammer dat ze geen stuks meer leveren.
(soortgelijk????? ik heb nog gezocht in dit topic en kom maar één keer amatec tegen, nu dus twee keer)
 
Vandaag eindelijk de keteldrukregeling met hitte isolatie scherm en aansluiting op de branders gereed gekregen.

SAM_2563.JPG


Goed te zien is het hitteschild tussen het ketelhuis en de branderregeling.

Op mijn antwoord aan Jan Walpot, zie
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-21#post-3959884
geef ik aan het plakken van de zuigklep, met als antwoord bouwen in Teflon.

Door scha en schande wijs geworden, wil ik zoveel mogelijk testen.
Op de onderstaande foto de testopstelling;
- links een injectie spuit 20ml en rechts de onderkant/zuigklep van de voedingspomp.

SAM_2561.JPG


In de onderflens/voet van de zuigpomp had ik een kegel aangebracht om een betere dichting te krijgen.

SAM_2559.JPG

.
en uitgerekend deze aanpassing geeft problemen.
Indien ik de injectie spuit naar buiten trek, dan is deze helemaal dicht.
Eveneens heb ik nog een extra drukkracht toegevoegd ter simulering van de tegendruk van de keteldruk.
Dus de zuigklep is met de keteldruk van 3bar dichtgedrukt.
Bij het testen had ik een overdruk nodig van ca.0,5bar om de zuigklep door verklemming van de O-ring in de afschuining te openen.
De test was heel eenvoudig:
Na het sluiten van de zuigklep, de injectiespuit 20ml losgenomen, gevuld tot 20ml lucht en net zolang gedrukt, totdat de inlaatklep opende.
De inhoud was 20ml. Bij halverwege indrukking is de druk 2bar, bij 3/4 indrukking een druk van 1,5bar( 0,5 bar overdruk)
Wat je nodig hebt aan overdruk aan de onderkant, is gelijk aan de onderdruk aan de bovenkant van de zuigklep.
De zuigklep zal dus bij een vacuüm van 0,5bar openen.
Kort samengevat, geen aanzuiging.

Gevolg, volgens mij:
- Een nieuwe inlaatflens voor de voedingspomp ontwerpen, zoadat de inlaatklep/afdichting niet verklemd in de afschuining van de conus.
 
Gevolg, volgens mij:
- Een nieuwe inlaatflens voor de voedingspomp ontwerpen, zoadat de inlaatklep/afdichting niet verklemd in de afschuining van de conus.

Soms heeft het opschrijven van een bedachte oplossing stof tot nadenken.
Een O-ring kan nooit verklemmen in een zitting met een boorhoek van 118gr.
Na nogmaals fout zoeken, ontdekte ik, dat aanslag/kalk in de onderkant van de boring de reden was voor de verklemming van de inlaatklep,
Probleem opgelost.
 
en nu?
toch maar regenwater gaan stoken?

Fouten in het verleden leiden tot problemen in het heden.

Oorspronkelijk heb ik gekookt kraanwater gebruikt, geleidendheid > 450 micro S,(zeer hard water)
Daarom nu regenwater met kraanwater bijmengen tot een geleidendheid van 150 micro S.
Ik heb nu eenmaal deze minimale bijmenging nodig voor de ketelniveau sturing,
 
Vandaag, nu de problemen met de voedingspomp zijn opgelost, verder gegaan met de voedings- en condensaatpomp.
SAM_2567.JPG

Op deze foto is de luchthelm op de voedingspomp goed te zien.

Nu de problemen met de voedingspomp zijn opgelost, verder met de condensaatpomp.
Dit is een membraanpomp, te zien aan de bovenkant van de foto.

Onderstaand, de aanpassingen, nieuwe uitvoering van de zuig- en persklep met de aansluitflenzen op de condenspomp te zien.

SAM_2574 bewerkt.jpg


Vandaag even zat met werken op de draaibank, morgen alles met pakking monteren.
 
Vandaag de membraanpomp in elkaar gezet en getest.
De zuigklep werkte perfect, maar de persklep niet.
Deze zakte niet snel genoeg, door geen tegendruk, op de zitting,
In mijn voedingspomp zit een gelijkwaardige persklep.
Echter deze wordt door de persdruk, luchtcompressie in de luchthelm, dichtgedrukt.
Ergens, ik kan het niet terugvinden, had "brutus" geschreven op het draadje van "Baggerraar", om bij een condensor/ketelwatervoorverwarmer, hiervoor een extra terugslagklep te monteren. De ketelwatervoetklep moest ook aanwezig blijven.
Ik heb dit toegepast. In de luchthelm blijft de persdruk en de door de verwarming/verdamping in de voorverwarmer wordt de ontstane druk over de ketelwatervoedingsklep geloosd.
Nu nog een oplossing bedenken om de persklep van de condensaatpomp onder voorspanning te houden.
 
ketelwatervoetklep
Waar zit die?
Ik ken een klep die zo genoemd wordt, maar die zit vanaf de (beregenings)pomp gezien aan het einde van de zuigslang.
Dan kan je de slang en pomp opvullen met water, dan zuigt hij tenminste aan en staat niet loos in de lucht te draaien wanneer je hem start.

Je kan proberen de lichthoogte te begrenzen en anders een veertje er boven plaatsen.
 
Waar zit die?
k ken een klep die zo genoemd wordt, maar die zit vanaf de (beregenings)pomp gezien aan het einde van de zuigslang.

Misschien niet de volledige naam genoemd.
Volgens A.D.F.W, Lichtenbelt, uitgave 1926, blz. 262 heet deze "Voedingskraanklepkast".
De plugafsluiter is nu even niet van belang, maar aan de rechterkant de terugslagklep in het voedingswater van de ketel.
Zie hiervoor de eerste bijlage :Voedingskraanklep.pdf
Op fig. 235 is de gehele klepkast te zien.
In de tweede bijlage: Voedingskraanklep vervolg.pdf, is op pag. 264, tweede regel, "dat het heete ketelwater niet naar de pompkleppen terugvloeit"
Sorry voor het oude taalgebruik.
Veel lees plezier.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Back
Top