Vandaag eindelijk de keteldrukregeling met hitte isolatie scherm en aansluiting op de branders gereed gekregen.
Goed te zien is het hitteschild tussen het ketelhuis en de branderregeling.
Op mijn antwoord aan Jan Walpot, zie
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-21#post-3959884
geef ik aan het plakken van de zuigklep, met als antwoord bouwen in Teflon.
Door scha en schande wijs geworden, wil ik zoveel mogelijk testen.
Op de onderstaande foto de testopstelling;
- links een injectie spuit 20ml en rechts de onderkant/zuigklep van de voedingspomp.
In de onderflens/voet van de zuigpomp had ik een kegel aangebracht om een betere dichting te krijgen.
.
en uitgerekend deze aanpassing geeft problemen.
Indien ik de injectie spuit naar buiten trek, dan is deze helemaal dicht.
Eveneens heb ik nog een extra drukkracht toegevoegd ter simulering van de tegendruk van de keteldruk.
Dus de zuigklep is met de keteldruk van 3bar dichtgedrukt.
Bij het testen had ik een overdruk nodig van ca.0,5bar om de zuigklep door verklemming van de O-ring in de afschuining te openen.
De test was heel eenvoudig:
Na het sluiten van de zuigklep, de injectiespuit 20ml losgenomen, gevuld tot 20ml lucht en net zolang gedrukt, totdat de inlaatklep opende.
De inhoud was 20ml. Bij halverwege indrukking is de druk 2bar, bij 3/4 indrukking een druk van 1,5bar( 0,5 bar overdruk)
Wat je nodig hebt aan overdruk aan de onderkant, is gelijk aan de onderdruk aan de bovenkant van de zuigklep.
De zuigklep zal dus bij een vacuüm van 0,5bar openen.
Kort samengevat, geen aanzuiging.
Gevolg, volgens mij:
- Een nieuwe inlaatflens voor de voedingspomp ontwerpen, zoadat de inlaatklep/afdichting niet verklemd in de afschuining van de conus.