ESC gefrituurd.... :-(

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 9 jul 2019.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een elektromotor zal altijd proberen het toerental volgens Kv × spanning te draaien, hondstrouw, ongeacht de belasting, al zou het tot zijn vurige dood leiden.

    Benodigd mechanisch vermogen is proportioneel met derde macht van snelheid. Dat vermogen levert de elektromotor. Elektrisch vermogen = spanning × stroom, spanning blijft hetzelfde dus stroom moet toenemen met derde macht van snelheid.

    Uit een eerder bericht van mij:
    Stroom is evenredig met snelheid³, dus met gearing³, banddiameter³ en Kv³.
    En stroom is evenredig met spanning². Handig stroomtabelletje voor 'celletje meer'
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF

    Zoals je ziet, zijn die getallen niet nodig voor bovenstaande berekening. De bereking is relatief, niet absoluut.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2019
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als de motor maximaal 60 ampère aan kan, dan klopt er niets van het gespecificeerde vermogen.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik ga het maar eens doormeten.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De motor is 1800 Watt.
    Op 3S is dat ruim 160 Ampere, dus dat klopt dan al niet.
    Met 80A op 3S kom je op 900 Watt input.
    En de berekening van Ron klopt niet denk ik want de wielen zullen wel doorspinnen, tenminste, dat hoop ik.
    Als de snelheid hoger wordt bij een normaal rijdende auto gaat dat wel op, dan heb je te maken met luchtweerstand.
    Maar stel, de wielen slipten niet door omdat ze heel veel grip hadden, dan gaat ie wel in 1 keer veel meer stroom trekken.
    Hoe dan ook, je BEC is niet stuk, je regelaar wel en 9 van de 10 keer is dat omdat de eindtorren eruit gefikt zijn omdat er te veel stroom getrokken is.
    Dat kan zomaar gebeuren, het kan 10x goed gaan maar 1x gaat het fout.

    GJ
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    De wielen slippen gelijk door.

    Ik zet er wel een meter tussen, meten is weten. Die theoretische getallen van de motor en esc zijn volgens mij in de Efteling bepaald.

    Als de motor echt 160A zou trekken had ik hier al een bbq gehad.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat valt wel mee, het zijn piekwaarden.
    Ik heb wel 450A getrokken in een vliegtuig en dan zakte het terug naar 350A.
    Maar de ene regelaar kan het beter aan dan de andere.
    Sowiezo zijn de waarden die ze bij autoregelaars opgeven vaak sprookjes.
    Als je dit soort slipperijen wil blijven doen zou ik toch wel een dikke regelaar aanschaffen, 150A of hoger.

    GJ
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ergens klopt er iets niet met de getallen. De specs van de motor geven duidelijk aan dat hij max 60A aankan en (tot?) 1800Watt levert.

    De accu waar ik mee reed is een 3S 1800mah 50C. De accu kan dus maar 90A leveren. Aan de 160 kom ik dus met 3S nooit. Met mijn 2S 5000 50C zou ik veel meer kunnen leveren maar die zat er niet in.

    Ik denk dat de 1800 Watt op 6S gebaseerd is. Die motor kan het leveren maar dan moet je hem wel goed voeren.

    Al zou ik al op het maximum zitten, dan zou de boel wel warm worden. De motor blijft handwarm, de ESC redelijk koud.
     
  8. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik haal ook een dikkere ESC. Deze fikt denk ik bij 4S wel weg en ja, ik wil wel blijven gek doen. Het is niet voor niets een hobby voor de lol. :)
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De berekening klopt, maar mijn aanname klopt niet. Bereking geldt inderdaad niet voor slip, maar aangezien de auto al reed is de kans op spinnen kleiner dan bij vertrekken uit stilstand. Mochent de wielen spinnen dan geldt de berekening vanaf moment dat wielen grip krijgen.

    edit: wielen spinden meteen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2019
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De specs zijn ook modelbouwland dus 50% waarheid.
    De motor kan zeker meer aan dan 60A alleen is de vraag, hoe lang kan dat.
    In de vliegtuigen waar ik mee vloog zaten motoren die volgens de fabrikant 1200 Watt continu konden leveren.
    Maar wij trokken er 7000 Watt uit, voor maximaal 3 seconden.
    6 seconden kon net, dan zat je op het randje van afbranden.
    De regelaar kon maar 200A aan maar kon korte tijd ook die hoge stromen aan.
    Dus alles is relatief.

    Dat je lipo 1800mAh en 50C is wil niet zeggen dat hij maar 90A kan leveren.
    In de wedstrijdklasse waarin ik vloog trokken we uit 1800mAh 40C accu's 220A, met gemak.
    Dus je accu levert gewoon wat je vraagt, pieken van meer dan 100C zijn geen probleem.
    Als je een logger in je auto zou zetten zou je zien dat je met optrekken waarschijnlijk al ergens pieken rond de 100 of meer ampere hebt.

    GJ
     
  12. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Burst van de accu is inderdaad 100C.

    Wat ik meer probeerde te zeggen is dat rekenen vanuit 1800watt niet opgaat. Dat KAN hij leveren. Hij trekt het niet.

    Ik vermoed dat de esc gewoon niet goed was OF gewoon niet 80/320A was. Zal wel een Chinese knockoff geweest zijn.

    Zodra ik wat mosfets heb, vervang ik ze wel voor de lol.
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een vraag heeft een regelaar een beveiliging tegen te hoge temperatuur ?
    Er zit een gekleurde krimpkous rond de regelaar dus ik kan geen merk zien
    Waarom deze vraag, vorige week start ik mijn zwever en na 15 sec gaat het temp. alarm 75 ° C af en mijn esc houd er mee op.
    Dus geen controle meer , ik gebruik de bec voor ontvanger en servo's.
    Vandaag test ik en alles werkt normaal ?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sommige regelaars hebben een temperatuurbeveiliging.
    Als ie afkoelt dan zou hij het weer moeten doen.
    Meestal komen ze er bij een graad of 90 in.
    Maar de bec zou nog wel door moeten werken.
    Je moet je wel afvragen waarom ie te heet geworden is, andere prop gestoken?

    GJ
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt voor snelle reactie :)
    Alles werkt gewoon normaal.
    90 ° C dat kan kloppen als ik op de krimpkous 75 ° C meet.
    Als de bec dan blijft werken ben ik waarschijnlijk in een vrille geraakt , zwever was stijl aan het klimmen en was vrij hoog.
    Ben met dit toestel nog maar pas terug aan het vliegen, vorige vluchten was het zeker 10 ° kouder.
    De motor 350 W 910 KV op 3S 3000 mA kan de prop 11.5 X 7 wel aan , telkens kort vol vermogen om terug hoogte (120 m) te winnen en dan zweven .
    Span van de zwever 250 cm vlieg gewicht 1830 gr ik heb deze gebouwd om de overstap te maken ,( trainer) naar mijn schaal zwever bergfalke span 300 cm
    Ik ga een zwaardere regelaar plaatsen en temp alarm lager instellen 66 °C
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet niet zeker of de BEC bij jouw regelaar blijft werken maar normaal gesproken zou dat moeten.
    Maar als je motor uitvalt als je steil aan het klimmen bent dan gaat je model raar doen.
    Als je hem heelhuids aan de grond gestuurd hebt dan zal je bec niet uitgevallen zijn.

    GJ
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De vleugels zijn nog heel, maar neus vanaf de vleugel bevestiging is te herbouwen, ik had totaal geen controle maar dat kan natuurlijk ook zijn door de accu die los gekomen is door de wilde beweging, toestel vloog onderste boven, waarschijnlijk door de down trim tijdens het vol vermogen klimmen.
     
  18. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Stoute schoenen aangetrokken en met andere opnieuw geprobeerd aangezien de waardes volledig binnen het bereik bleven. Geen probleem tot nu toe. Wss was de ESC gewoon gaar.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een paar dingen moet je niet vergeten:
    bij een motor en accu is het niet zo dat de boel stopt bij wat de papieren zeggen.

    als een 10 ampere motortje toevallig een steentje tegenkomt, trekt die ook even 20 ampere.
    blijkt het dat de belasting hoger wordt, trekt dat motortje vrolijk steeds meer.
    en hij zal zichzelf oproken/doorvlammen in plaats van dat hij een stap terug doet.
    in een vliegtuig is dit helemaal leuk, daar is de koeling erg goed.. doorgaans.. dan kan zo'n overbelaste situatie erg lang alsnog goed gaan

    een brandstofmotor is daarin anders. die stopt gewoon.
    Electro dus niet. die vraagt gewoon extra, en zolang je dit geeft, gaat hij door..

    zo ook bij een accu.
    C waarde geeft aan wat de fabrikant vind dat jij normaal uit dat ding mag trekken.
    er zit geen meter of electronica tussen om de uitgaande stroom te beperken...
    sluit je een lipo kort, kan het wel eens een serieus spannende aangelegenheid worden.. stromen waarbij je kan lassen.
    accu doet het misschien maar 1 keer. maar hij doet het wel..

    enigste wat wel een stuk vaster omlijnd is, is de regelaar.
    componenten weten ze van wat ze doen.
    de kwaliteit zit hem in het stuk extra ruimte wat ze je geven.
    of een speciale opbouw, waardoor het misschien langer goed gaat..


    bij de weg: als de regelaar wat ouder was, wie weet was er domweg gewoon wat losgetrilt...
    al kun je dit ook bij een nieuwe regelaar hebben
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sommige fabrikanten zijn bericht om hun conservatie specificaties (Kontronik), anderen zijn juist weer tikkie optimistisch.

    Ook een regelaar zal netjes de stroom doorgeven die door het systeem geëist wordt. Geldt niet voor regelaars met stroombegrenzing uiteraard.
    Electronica, kleine componentjes, reageert veeeel sneller op overbelasting dan motor, veel thermische massa. Eigenlijk zouden we regelaars met ouderwetse warmgloeiende elektronenbuizen moeten hebben ;) (Maar buizen waren weer minder goed bestand tegen trillingen.)

    Een elektromotor wil toerental handhaven, volgens rpm = spanning × Kv. Om dat bij een zwaardere belasting te kunnen doen, moet koppel stijgen. En koppel is direct gerelateerd aan stroom, stroom = koppel × Kv, dus koppel zal stijgen. Bij een volledige blokkade is de motor vrijwel een kortsluiting.
     

Deel Deze Pagina