Robbe airblade

Heren,
Zoals de titel al beschrijft heb ik een robbe airblade, een vrije interpretatie van een f1 reno racer ,lijkt op de invictus.
Deze is geheel standaard met en robbe 4250-06 (700kv) motor en 10x11 prop en vliegt op 5s.
Gaat redelijk snel maar niet snel genoeg :)
Mijn efxracer van hk gaat bijna net zo snel zo niet sneller...
Kortom ik wil een snellere setup !
Vlieg gewicht rond de 2400gr. Wat is een goede motor om rond de 200 kmh uit te komen.
Zou een heli motor ook een optie kunnen zijn ?
Zit zelf te denken aan een scorpion motor rond de 1100kv op 6s ,ongeveer 1200watt.
Maar nu weet ik niet zeker of en heli motor geschikt is voor een vliegtuig.....
Graag enige suggesties/ opties.
Mvg.andre
 
Je zal nu op een 170 km/u zitten gok ik.
Wat voor regelaar hangt er achter de motor en hoeveel ampere trek je nu ongeveer.
Misschien dat je met een andere prop al wat meer snelheid kan krijgen maar dan moet je motor en regelaar dat wel aankunnen.
Met een 10x13 zou je al boven de 200 zitten en met een 10x16 ga je richting 240.
Voor het rendement kan je beter een langzaam draaiende prop hebben.
Als je naar de 1100 KV motor gaat op 6S zal je naar een kleinere prop moeten als je denkt aan 1200 Watt.
Misschien een 7x8 of zo en aangezien je romp nogal dik is zal de efficientie waardeloos zijn.
Je zal sowiezo rond of boven de 1200 Watt moeten zitten om wat vaart in dat model te krijgen denk ik.

Een helimotor kan altijd in een vliegtuig, in de speedmodellen doen ze niet anders.
Alleen moet je regelaar wel sterk genoeg zijn om het vermogen aan te kunnen.

GJ
 
Hoi GJ,
Zit nu een 80A regelaar op maar heb nog een 100 en 120 A regelaar liggen.....
Heb al wel een andere motor geprobeerd (900kv) met een 9x9 prop maar dat was niks ,is inderdaad een dikke romp en was inderdaad niet efficiënt.
Zal eerst eens gaan experimenteren met wat andere props....
Maar hou de gedachten van een andere motor in mijn achterhoofd :)
Alvast bedankt voor het advies!

Mvg.andre
 
Ik zou, ook voor het geluid, niet boven de 15000 rpm proberen te komen.
Dus dan moet je het KV x 3,5V per cel x 85% doen.
Bij 6 cellen en 800KV motor bijvoorbeeld, 700 x 21 x 85% = 14289 rpm
Dan zit je een beetje op het toerental dat ie in de lucht gaat halen.
En dan kan je hier een beetje kijken wat de snelheid wordt bij een bepaald toerental en pitch.
http://www.rcpro.org/rccalc/PitchSpeed.aspx

Maar je moet wel een beetje weten wat de motor dan aan stroom aan kan en gaat trekken.

GJ
 
Waar halen jullie de props vandaan ?
Heb lopen zoeken op internet maar kan niet echt iets vinden....
Meeste gaan tot 10x9- 10x10 maar hoger kan ik niet vinden.
 
De hele speciale props zijn zelfbouw.
Maar ze zijn ook te koop.
Het zijn dan geen vaste props meer maar klapprops.
Die zijn prima te gebruiken op een normaal model, dan zet je de schroefjes gewoon wat strakker vast.
Freudenthaler verkoopt ze maar ook Reisenauer.
https://www.reisenauer.de/kid-59-Freudenthaler-CFK.html
Je hebt dan alleen nog een middendeel nodig
https://www.reisenauer.de/kid-70-Reisenauer-Mittelteil.html
En een spinnerkapje
https://www.reisenauer.de/kid-69-Reisenauer-Spinnerkappen.html

Je kan trouwens, als je een apc prop hebt, die warm stoken en iets verdraaien zodat hij meer pitch krijgt.
Dat schijnt te werken, ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.

GJ
 
Echt stil is ie niet en op veel clubs in Nederland zullen ze hier niet blij mee zijn.
Maar voor een pusher valt het mee, de props staan ook redelijk ver van de eindlijst af, dat scheelt enorm.

GJ
 
Ik heb het idee dat een 5 blad bij dat toerental niet erg efficient is omdat het ene blad in de turbulentie van de andere draait.
Maar daar zijn andere mensen meer in gespecialiseerd.

GJ
 
Heb ooit gelezen ,meen hierzo op dit forum,dat "meerbladen" bij hoge toerentallen juist niet werken door wat GJ al aangaf het draaien in eigen turbulentie.
Alhoewel het in het filmpje toch bewezen word dat het wel werkt :)
Zal waarschijnlijk van de spoed afhangen.
Heb wel een theorie daarover maar wil eerst kijken wat andere zeggen voordat ik hier voor schut sta.:D;).
Maar om on topic te blijven zal ik eerst een andere prop bestellen en kijken wat de uitkomst daarvan is,wil beginnen met een 10x13.

Andre
 
Ik weet niet of het werkt want ik ken het model niet, misschien gaat ie wel harder met een 2 blads.
En ik heb ook wel een theorie, maakt me niet uit of ik voor schut sta maar het zou, in mijn hoofd, kunnen dat het model zoveel aanstroming van lucht heeft dat er snel genoeg verse lucht komt, dus geen turbulentie van het voorgaande blad.
Lijkt me niet kunnen maar het is een hersenspinsel.
Powercroco heeft wel eens een 5 blads gehad en dat werkte maar dat toerental lag echt laag, onder 15000 toeren, en de pitch was enorm, 25 inch of meer en de snelheid zat tegen de 500.

Wat de Airblade betreft, ik zou inderdaad niet een te grote stap nemen en na een minuutje vliegen eens kijken hoe heet de motor is.
Of misschien heb je een temperatuursensor op telemetrie, dan kan je het bewaken.
Niet heter dan een graad of 75 op het motorschild laten worden.

GJ
 
Hahah nou zat ik er niet ver naast met mij theorie. ...ik dacht dus hetzelfde !
Door de voorwaartse snelheid zou hij niet in de turbulentie van het voorliggende blad draaien, mits de pitch groot genoeg is.
Met een kleinere spoed minder snelheid dus meer turbulentie.

Maar ik heb een foutje ontdekt in mijn topic,de prop is geen 10x11 maar 11x10 :(
Volgens een test van het duitse blad modelscout trekt hij met deze setup statisch 83 amp en in de lucht 60 amp, volgens de test wel de limiet van de motor...dus even rekenen wat hij met 10x13 doet
 
Aan 11x10 heb je niks.
Welke regelaar heb je?
Volgens de specs van Robbe is de motor een 800KV en geen 700.
En mag hij 1250 Watt leveren voor 60 seconden.
Dan wordt de 10x13 te groot denk ik.

GJ
 
Laatst bewerkt:
De 11x10 prop is de voorgeschreven maat door robbe,zit momenteel een 120A hobbywing regelaar op ipv de eerder vermelde 80A....(die zat er op bij aanschaf,door robbe word 100/120A voor geschreven daarom vervangen door een zwaardere),de motor is wel de orgineel voorgeschreven.
Sorry voor het slechte huiswerk wat betreft motor en regelaar. ...
Volgens de handleiding zou het toestel met deze componenten rond de 180 moeten gaan......maar dat red hij niet, ja uit een duikvlucht berg af en wind in de rug....
Denk dat qua motor hij redelijk aan de max zit wat vermogen betreft.
Kan ik nu beter een hoger kv nemen met een kleinere prop of lager kv met grotere prop?
 
Theoretisch gaat ie met die prop en motor echt 180.
Je hebt geen logger in je model?
Als ie die 180 niet haalt dan twijfel ik aan de accu, leveren ze wel iets van 3.6 Volt per cel onder belasting?
De motor zou in vlucht iets van 11500 rpm moeten halen, en met een 11" pitch komt dat op ruim 190 km/u.
Als je motor wilt wisselen moet je kijken wat je aan motoren hebt liggen maar ook wat er voor props te koop zijn.
Bij dit soort "lompe" modellen moet je een redelijk grote diameter prop houden, dus ik zou niet kleiner gaan dan 10".
Vraag het eens aan Rene, e-speed buff hier op het forum.
Volgens mij heeft hij of zijn vliegmaatje een Invictus die hard loopt.
Dan kan je een beetje die setup overnemen, dan heb je meteen resultaat.

GJ
 
Heren,
Even een update. ...
Heb een andere motor erop gezet, een scorpion 4015 1070kv, met de zelfde prop 10x11.
Statisch meting: 1950 watt bij 105 amp.
Motor word warm ongeveer 90 graden,maar voor een scorpion is dit geen probleem deze mogen/kunnen rond de 200graden Hebben.
Regelaar word niet warm (lauw)maar zet er voor de zekerheid een van 120A op ,liever te veel dan te weinig.... ;)
Dit alles op 5s.
Vanmiddag test vlucht gemaakt en vliegt zekers rond de 200 kmh :yes:
Na een rondje vliegen motor temp. Gemeten en zat rond de 85 graden,lipo was lauw tot warm....
Regelaar kon ik niet bij maar zal zekers niet warm zijn geweest.
binnenkort de andere regelaar erop en dan zal ik hem eens op 6s proberen:D.
Ben wel tevreden voorlopig. ....

Mvg.andre
 
Back
Top