Hi, Helaas is een ander topic dat ik volgde gesloten voor reacties, vandaar maar een nieuw topic. Ik heb voor mijn verjaardag een Aeronaut Classic gekregen die ik komende winter wil gaan bouwen. (@GJVO , dus toch!). Uiteraard zit hier geen motor, ESC etc bij geleverd en ik lees overal veel verschillende meningen waardoor ik niet goed weet wat ik zal doen. Ik wil er geen snelheidsmonster van maken, hij mag best een halfglijder blijven maar wel met een extra punch of zo. BV op 50% throttle varen zoals hij hoort te varen maar met 100% toch even kunnen knallen. Nu heeft een Boesch die ik ken een soort van zwemplank achter de spiegel (waar je op kan zitten om skis aan te trekken, uit de boot te klimmen etc). Dit zou ik kunnen namaken om vervolgens een oppervlakte schroef eronder te verstoppen. Is dit te doen of kan ik beter een krachtig motortje met een 3 blad op de juiste plaats zetten? Eventueel met trimflaps voor hogere snelheid? (ik weet het, niet origineel.. maar 2 flappies voor wat fun moet kunnen toch?) Ook ben ik op zoek naar een (online) winkel voor realistische verlichting. Dus navigatielichten in chroom etc. Iemand een idee?
Ik zou gewoon een schroefas nemen, zoals hij gebouwd hoort te worden. Een skiplatform kan je er altijd aan maken, ziet er altijd wel leuk uit. Wat bootmotoren en regelaars ben ik niet zo bekend, je zal een Watt of 200 maximaal nodig hebben. Een andere optie is een jetdrive. Je moet dan wel je romp wat verbouwen maar het is wel leuk en vaart totaal anders. Achteruit varen lukt dan ook niet echt meer. Hier een jet die denk ik wel past. https://kehrer-modellbau.de/KMB-JET...v.-3-inklusive-Steuereinheit-rund-Polyurethan GJ
Hallo Sander, Voor een onderwaterprop is de vuistregel dat je maximaal 10.000 toeren draait; bij mijn M.A.S. heb ik dat bereikt door een 800Kv buitenloper op 4S te nemen, hoe dat vaart kun je op de filmpjes in mijn bouwverslag zien. Voor een rompje van 50 cm is een 28 mm buitenloper (eventueel op een watergekoeld spant) voldoende vermogen, het rekenwerk blijft hetzelfde: op 2S kom je op iets van 1300 - 1500Kv, op 3S rond de 1000Kv. In principe regelt het mooier naarmate het voltage hoger is, e.e.a. hangt natuurlijk af van de gekozen buitenloper en regelaar, hier kunnen grote verschillen in aanloopgedrag in zitten. Ik laat het aan forumleden die met deze combi's ge-experimenteerd hebben over om aanbevelingen in deze te doen. Wat betreft de romp zelf; op de meeste filmpjes zie je de boeggolf tot aan het dek omhoog lopen, wat in snel gevaren bochten nog wel eens voor water aan dek (of erger) wil zorgen. Een paar goed geplaatste spray rails op de overgang tussen bodem en zijkant zorgen voor een veel realistischer (en droger) vaarbeeld. Als er een schroefaskoker met as bij geleverd wordt, kijk hier dan eens kritisch naar, vaak is het de sluitpost en niet geschikt voor langdurig snel varen (en de boel niet gaat lekken op den duur). Neem dan liever iets van meer kwaliteit (Raboesch, om eens wat te noemen). Ook geldt hier, liever een langere as om een kleine ashoek te realiseren, dan een korte as met bijbehorende "helicopter" aandrijving en dito vaargedrag. Groeten, Jan.
Hoe is je duits? Er is natuurlijk altijd Google Translate.. Op duitse fora zijn ze altijd beter met informeren, hier een linkje over de motorisering. https://www.rc-modellbau-schiffe.de/wbb2/index.php?thread/13471-aeronaut-classic-motorisierung/ En er staan ook nog tips over het aflakken en afwerking. GJ
Allemaal wederom bedankt voor de reacties. Mijn Duits is redelijk en het was me ook opgevallen dat daar meer info is. Maar ja, ik ben niet voor niets fan van dit forum toch? ;-) Een Jetdrive gaat me iets te ver voor een klassieke boot maar een volvo Penta achtige opstelling lijkt me wel erg gaaf onder het skiplatform. @pompebled , De standaard koker en as schijnen echt troep te zijn en die ga ik dan ook niet gebruiken. En ja, ik probeer een zo recht mogelijke uitgang te maken. Dat heb je me wel geleerd met mijn SeaDevils. Dat scheelde serieus snelheid en vaargedrag. Ik zal daar overigens eens een filmpje van maken. Gaat als de brandweer. Anyway, hij wordt brushless en watergekoeld. Is 10.000 RPM wel genoeg om af en toe eens door te trekken? Qua kruissnelheid vind ik 25 a 30 km/u prima maar af en toe naar 40 doortrekken lijkt me wel gaaf.
Die Volvo Penta aandrijving (Grrr...zelf heel veel problemen mee gehad bij een gehuurde speedcruiser) heet een Z-drive. En die zijn wel te vinden in modelbouw-uitvoering. Persoonlijk vind ik dat er een schroefas onder zo'n boot hoort maar smaken verschillen. 10.000 rpm is zat, je kan een beetje met de spoed van de schroef spelen. Graupner heeft volgens mij standaard schroefjes met 1,4 en 1,6 maal de diameter. En ook in metaal is er van alles te koop. Ik denk alleen dat je de schroefas wel moet vervangen want die is standaard 2mm, ik zou even kijken voor welke maat er genoeg schroeven te koop zijn en die maat as kopen. GJ
Ben het met je eens qua schroef. Wel zo origineel maar de anderen zijn gemakkelijker horizontaal te krijgen. Mss offer ik wel een seadevil op om wat te testen. Asje wordt sowieso 3 of 4mm
Als je horizontaal wilt blijven, een flexas. Werkt perfect en is eventueel later nog wat bij te stellen. Linkje voor allerlei leuke dingen... https://www.bauer-modelle.com/epage...Schiffsantriebe, Spezial- und Wellenantriebe" GJ
Jup wordt flexas. Dankjewel voor de links. Enig idee hoe scherp zo'n as gebogen mag worden zonder al te veel weerstand van de koker en teflon?
90 graden lukt niet Maar een lichte buiging is geen probleem, ligt ook aan de dikte van de as. Je hebt een messing buitenas, daarin teflon en dan de flexas. De messing buitenas is een beetje de beperkende factor, mijn 1/4 inch assen kon ik makkelijk met een radius van een cm of 7-8 buigen. Dunnere assen (3.17mm) zal je denk ik met iets van 4cm kunnen buigen, gewoon kijken tot waar het nog soepel loopt. Je zal waarschijnlijk een S-bocht moeten buigen. GJ
Zie hier, op de terug weg de trimming op het gas er ook nog bij, scheelt weer een beetje: Houdt er rekening mee, dat je een flexas na elke vaardag uit de boot moet halen, schoonmaken, drogen en buiten de boot wegleggen, voor elke vaardag de flexas weer invetten, monteren en afstellen. Als je dit eens mocht vergeten heb je, afhankelijk van hoe nat de flex is gebleven, na verloop van tijd tóch weer een vaste as, alleen is 'ie dan vastgeroest... Groeten, Jan.