Renovatie van een Draak.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bert V, 7 aug 2019.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    De naam van het topic zegt het al, "de renovatie van een (zeilende) Draak" uit de ooit olympische Drakenklasse.

    Ongeveer een jaar geleden kreeg ik via via een oud modelbouw zeilbootje waarvan ik aanvankelijk even niet precies wist wat het zou kunnen zijn.

    De lijnen van het scheepje spraken me wel aan en het was ooit best netjes en strak gebouwd.
    Genoeg redenen dus om er zelf mee verder gaan en dit scheepje in eren te renoveren en haar zo een tweede leven te geven.
    Hier op het forum plaatste ik onder “Wie weet welk S spant scheepje dit is?” een klein oproepje, dit bracht al snel de gewenste verduidelijking en het bleek om een Draak te gaan.

    Om niet steeds tussen het oproepje en de foto’s van toen te hoeven schakelen plaats ik hier en misschien verderop ook nog even een aantal foto’s opnieuw in dit topic waardoor alles weer een beetje bij elkaar staat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik een jaar geleden nog een ander scheepje op de werktafel had staan (de Ebba Victor) en het niet altijd meevalt om twee projecten gelijktijdig onder handen te hebben, besloot ik – in afwachting van ruimte en tijd - de Draak maar even op de zolderkamer te stallen.

    Ondertussen is het zover, de Ebba Victor is nagenoeg klaar en in de vaart.
    Dat zorgde ervoor dat er wat ruimte op de werf kwam en ben ik enige tijd geleden met de renovatie van de Draak begonnen.
    Deze Draak is door de bouwer – afgaande op de oude nog aanwezige servo’s vermoedelijk ergens in de jaren 60 gebouwd en is gezien zijn afmetingen vrijwel zeker geen bouwpakket van Billing Boats geweest.
    Zo wordt de BB Draak als een schaal 1:12 aangeboden en is mijn Draak in de schaal 1:10 gebouwd.

    Van de meeste van mijn bouw- of renovatieprojecten hou ik op één of andere manier wel een verslagje bij, maar bij dit scheepje heb ik toch even gewacht en getwijfeld of ik dat deze keer wel zou doen.
    De reden daarvoor is o.a. dat het al een reeds gebouwd scheepje is, wat slechts een beetje cosmetisch onderhoud, een paar nieuwe zeiltjes en een iets modernere elektronica nodig heeft.
    Het hoeft voor mij straks geen wedstrijdscheepje te worden maar gewoon een leuk zeilend scheepje waar ik – naast mijn Diana van Robbe - wat mee kan rommelen en spelevaren.
    Of daar dan uiteindelijk nog een boeiend verhaal of discussie over te schrijven valt weet ik niet, maar ik heb besloten het toch maar te proberen en te zien waar we uitkomen.

    Bij het schrijven van dit stukje ben ik al wat verder op weg, heb – hoewel ze nog verre van klaar is - zelfs al heel even met haar proefgevaren, maar zal proberen mijn verhaal bij het begin van de renovatie op te pakken en weg te schrijven.

    Groet, Bert
     
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Bert , wat een schoonheid !!
    Kan je wat maten en gewichten vermelden en graag een duidelijker foto van de binnenkant en de servo's.
    En erg mooi gebouwd hoe bevestig je het dek en de hulp kiel?

    En idd deze verdiend een frisse zeilset

    Gr Dim
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dim,
    Die eer komt nog even ten goede aan de bouwer van destijds ;).

    Deze zijn: L. 95 cm Br. 20 cm en een masthoogte van 145 cm.
    Het gewicht van de romp met dek en ballastkiel, maar zonder mast en elektronica bedraagt momenteel 2127 gram.

    Het dek wordt met een aantal messing schroefjes en tussenvoeging van een tochtstrip op de romp geschroefd.
    Dit is geen keuze die je zelf misschien zo 1-2-3 zou bedenken, maar wel een prachtige mogelijkheid om later nog goed en overal bij te kunnen.
    Het aantal toegepaste schroefjes is absoluut onvoldoende om de boot samen met de tochtstrip waterdicht te maken, maar een (open) boot in deze uitvoering is per definitie al een natte boot om te varen en als het water niet via de deknaden lekt zal het wel via de open kuip naar binnen komen.
    Dit is gewoon iets waar je zowel tijdens de bouw of renovatie, als tijdens het varen rekening moet houden en wat het dus ook weer een beetje apart of misschien zelfs tot een uitdaging maakt.

    De hulpkiel is door de bouwer destijds - of misschien later? - via een aantal schroeven en de nodige afwerking van kunsthars en plamuur aan de romp bevestigt.

    Mijn eerste zelfgemaakte zeilsetje is inmiddels een feit en hoewel het zeker nog voor verbeterring vatbaar is, is het me voor een eerste keer niet tegen gevallen. Later in dit verslag meer daar over.

    Foto's van de binnenkant en de vroeger gebruikte en volgens mij door de bouwer middels een naaimachine klosje aangepaste servo's.
    Via Google vond ik ze hier terug en noemde ze deze destijds "2 kanaal servo".

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet, Bert
     
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van de renovatie.

    Zoals eerder vermeld zaten er voor in het schip nog twee oude Graupner servo's (type: ServoautoMatic 2), maar verder geen enkele elektronica om deze twee-draads servo's aan te sturen.
    Deze twee servo's hadden van voor naar achteren allebei een eigen omloop constructie en aangenomen mag worden dat deze gebruikt werden voor het bedienen van de Genua.
    Ter hoogte van de grootzeilbediening zat nog een of andere "Fishertechnik achtige" winch-constructie, maar verder geen aandrijfmotor of aansturing. Hiervan neem ik aan dat deze bedoeld was om het grootzeil te kunnen bedienen (zie foto).
    Jammer dat die overige componenten niet meer aanwezig waren, want ik had graag de werking ervan willen herleiden en zien hoe ze 50 of 60 jaar(?) geleden de eerste pioniersstapjes richting de nu vrijwel alles kunnende RC hebben gemaakt.

    [​IMG]

    Mocht iemand nog weten hoe dit vroeger met die oude 2 draads (+ en -) servo's werkte en wat je daar allemaal nog bij nodig had, wil ik dat best graag horen en weten.

    Bij gebrek aan de overige ontbrekende onderdelen maar besloten het scheepje volgens de hedendaagse tijd opnieuw RC te maken.
    Omdat het eigenlijk niet anders kan, maak ik hem - welleswaar iets anders dan toen - weer opnieuw met meerdere winch-servo's.
    Bij een Chinese leverancier bestelde ik voor ca. € 6,- per stuk 3 nieuwe 4T servo's, niet de duurste en waarschijnlijk ook niet de beste, maar wel goed genoeg om eerst nog een beetje low budget te kunnen spelen en experimenteren.
    Mocht het straks naar voldoening werken en om betere servo's vragen, kan ik altijd nog overstappen naar de € 40,- plus servo's :D.

    Het zeilen zal straks een beetje gaan als bij een 1:1 boot.
    Bij het overstag gaan de ene schoot losgooien en de andere aantrekken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De middelste servo bediend het grootzeil en de buitenste twee de Genua.

    [​IMG]
    De 3 servo's zijn mooi vrij van de bodem en buiten het zicht weggewerkt.

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2019
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi Bert
    Ben benieuwd naar je ervaringen met de servo’s
     
    Bert V vindt dit leuk.
  6. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Wat een prachtig scheepje en een mooie renovatie.
    Succes en ik volg het met belangstelling!
     
    Mabo en Bert V vinden dit leuk.
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Wim :).

    Ik ook, een klein beetje weet ik al en dat is voor nu voldoende om er voorlopig even mee verder te gaan ;).
    Later vanzelfsprekend meer daarover.
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Peral :).
    En ik hoop dat een ander er (ooit) ook nog iets aan heeft ;)
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van de renovatie.

    Nu de servo's een plaatsje hebben gevonden (de roerservo was ook afwezig maar daar had ik gelukkig nog een mooi passend exemplaar voor liggen) is het tijd geworden voor de zeilen.

    Zoals bij de eerste foto's aan het begin van dit topic al direct duidelijk was, zijn de nog aanwezige zeilen hoognodig aan vervanging toe.
    Daarom eerst hier het zeilersforum maar eens afgestruind naar bruikbare tips om zelf een nieuw setje te kunnen maken.
    Tips voldoende, met en zonder bolling, enkele banen of meerdere banen, gemaakt van inpakfolie tot HQ stoffen en ga zo nog maar even door.
    Met een mengeling van afgewogen tips waarvan ik het gevoel had dat deze wel eens bij mijn werk- en bouwwijze zouden kunnen passen ben ik op internet gaan Googlen en shoppen.
    Het zal vermoedelijk niet vreemd klinken dat ik daarbij al weer snel op de Chinese webshops belande en daar uiteindelijk mijn boodschappen bestelde.

    Het werd zoals op onderstaande foto te zien is:
    Voor de zeilen 40 grams nylon Ripstop (kleur wit), dubbelzijdige tape, versterkingstape en een paar intrekbare sleutelhangers.
    De intrekbare sleutelhangers zijn bedoeld om later misschien - als dat nodig mocht zijn - de schoten tussentijds strak te kunnen houden.
    [​IMG]

    Ondanks mijn zorgvuldig doorgelezen topics over het zelf maken van zeilen heb ik bij mij voor mijn eerste setje gekozen om simpel te beginnen en dat wordt dus nog even zonder eventuele bollingen.
    Even voelen hoe het gaat en werkt en later met mijn bij de eerste keer opgedane ervaring proberen een nog beter setje te maken.

    Als je bij het uitsnijden een beetje zuinig werkt schiet er (voor dit scheepje) voldoende stof over om het hele setje nog een paar keer opnieuw of in een verbeterde versie te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Alle zijdes eerst met dubbelzijdige tape gezoomd en vervolgens - nadat ik het zelf ook even geprobeerd had maar bleek dat dit toch niet zo mijn ding was :D - met een vrouwenhand op de naaimachine alles nog een keer gestikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het eerste resultaat en naar mijn idee al beter dan de eerdere Oosterse vitrage :p.

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  10. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Bert Leuk om je laatste reactie te lezen komt me allemaal erg bekend voor heb nl pas het zelfde proces doorstaan :). Erg jammer dat ze de ripstop niet op rol leveren ik kreeg de kreukels er niet uit.
    Ben toen overgestapt op trispi40 dat bevalt me beter en kwam wel op rol. Heb daar mee nu een paar setjes gemaakt voor mijn oude M en elke set is weer beter en meer naar tevredenheid ,en ben nu bezig met een setje voor mn opknap projectje een Rtw yamaha wat weer anders werkt ivm de mast groef.
    Maar dit is idd al stukken beter dan die oosterse vitrage.

    En erg mooIe freesbank

    Groeten Dim
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Volgens mij zijn bij mij de kreukels er inmiddels aardig uit. Moet wel toegeven dat het bij mij niet erg strak in de verpakking gevouwen zat en er dus ook niet van die scherpe vouwen aanwezig waren. Nadat ik ze ruw op maat uitgesneden had - maar nog geen tijd had om ze verder af te maken - heb ik ze wel zo lang opgerold in een kartonnen koker bewaard. Nu losjes opgespannen op de mast en giek, geloof ik dat de vouwen er aardig uit zijn.

    Machine heb ik jaren geleden al eens gekocht en is tot op heden - wat hobbygereedschap betreft - één van mijn beste aankopen geweest, waar ik al heel veel plezier van heb gehad en dus ook met redelijk grote regelmaat gebruik.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    In dat geval kun je net zo goed inpakfolie gebruiken en wèl bolling aanbrengen. Dit is ... sub-optimaal. Klein beetje extra moeite en je hebt zeilen die een erg goed zeilende Draak opleveren.
     
  13. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Heel leuk project Bert ! Ben benieuwd hoe je 4T Chinese servos werken. Heb je toevallig info hoeveel lijn ze totaal binnen kunnen halen ?
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Eric,
    Met inpakfolie bedoel je en neem ik aan, de transparante folie (waar in sommige gevallen al dan niet nog wat gekleurde decoratieve frutsels op gedrukt zitten)?
    Ik denk dat dat voor een snel en moderne racer best mooi en goed kan zijn en misschien dat ik zo'n setje ook best nog wel eens voor dit scheepje wil maken.
    Mijn persoonlijke gedachte is eigenlijk dat ik vindt dat een scheepje als de Draak gewoon met een stel traditionele witte zeiltjes hoort te varen.
    Daarbij hoop ik dat ik - onderaan beginnend - gaandeweg betere zeiltjes leer te maken, met bolling en betere trimmogelijkheden met als doel een liefst zo snel mogelijk Draakje.
    Uit mijn 1:1 zeilverleden heb ik nog wel een beetje weet van trim en wil kijken in hoeverre ik dat in een model als dit wel of niet kan toepassen.
    Gewoon een beetje (soms eigenwijs:D) experimenteren en proberen bij de originaliteit van het scheepje te blijven.
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je :).

    Tot dusver werken ze (nog) prima.
    Misschien was je ze zelf ook al eens ergens tegen gekomen, maar het zijn deze (vorig jaar oktober € 5,83 incl. verzenden).
    De trommelmaat zie ik even niet zo snel staan, maar heb ik opgemeten en bedraagt 25 mm inw. tot 35 mm op de buitenzijde van de schijf.

    De hoeveelheid binnen te halen lijn heb ik net even uitgeprobeerd en opgemeten en dat is ca. 35 cm.

    Voor de bediening gebruik ik voorlopig nog even mijn F-14 Navy, waarbij ik de linker (Navy)stick voor het grootzeil en de twee lineare schuifregelaars voor de 2 Genua servo's gebruik (en natuurlijk de rechter stick voor bediening van het roer).
    Later misschien nog eens een modernere zender waarbij de eindafstellingen en mixfuncties goed van pas kunnen komen :rolleyes:.
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Enkele weken geleden heb ik in een spontane opwelling al even met de Draak gezeild.

    Achter de dijken van het Volkerak stond er die dag een vlagerige wind van 4 en soms 5 Bf.
    Zoals gezegd spontaan en daarbij de zeiltjes nog niet echt opgespannen heb ik haar, benieuwd naar hoe ze het doet, in het water gezet.
    In een vaarbak van 5 x 10 meter kon ik onder de gegeven omstandigheden aardig mijn rakjes varen en was ik niet ontevreden over de voorlopige resultaten :yes:.
    Zie onderstaande foto's.
    Niet de fraaiste foto's, later met de zeiltjes wel netjes opgespannen deed ze het nog een stuk beter en mooier, maar helaas daar geen foto's meer van genomen :(.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna is ze terug naar de werf voor de verbeterpuntjes gegaan :p.

    Groet, Bert
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooie foto's en hopelijk een bron van inspiratie voor toekomstige modelbouwers! (En dan heeft een houten Draak wat mij betreft toch wel heel wat meer allure dan bijvoorbeeld een kunststof zeilertje.)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De Graupner servo's zijn bedoeld voor een Graupner Variophon systeem en werken niet op een moderne radiobesturings. Zie post 4 in dit item.

    De servo's zijn behoorlijk zeldzaam. Jammer dat je de bijbehorende zender en ontvanger niet hebt.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als ik dat zo zie krijg ik ook zin om mijn houten draak 153 cm met 202 cm mast ook terug in bedrijf te stellen, is ondertussen al 40 J oud en staat al een aantal jaren te koop :)
    Zeilen zijn allang vergaan maar romp is nog perfect.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg van de renovatie.

    Na de redelijk onverwachtse eerste proefvaart van een week of 5 / 6 geleden is de Draak zoals eerder gezegd terug naar de werf gegaan.
    Zoals te verwachte was, is er bij die toen heersende vlagerige wind (en je moet toch kijken wat hij kan :D) af en toe wel een klein slokje water binnengekomen.
    Na het meeste eruit gedept te hebben en het scheepje van deze - na vele jaren van droogstaan en onverwachte natte inspanning - bij te laten komen heb ik haar eerst maar weer eens een aantal weken goed dóór en dóór laten drogen.
    De buitentemperaturen waarbij op dat moment het ene na het andere hitterecord verbroken werd en een deel van deze temperatuur op enig moment ook in huis kwam, hielpen daar mooi aan mee.

    Eenmaal weer goed gedroogd was het tijd om wat kleine oppervlaktereparaties aan met name de (hulp)kiel uit te voeren.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Daarna de hele romp met (hulp)kiel kaal en glad geschuurd en van een aantal lagen Epoxyhars voorzien.

    [​IMG]

    [​IMG]
    En ook de binnenzijde van de romp heeft gelijk een nieuw conserveringslaagje gekregen.

    Omdat ik aan de deels zwart geschilderde (hulp)kiel steeds iets bleef zien wat me eigenlijk niet zo zinde - het oog wilt toch ook wat :rolleyes: - heb ik - in de hoop dat het daarna meer één geheel gaat worden - besloten het hele onderwaterschip één kleur te geven.
    Na de nodige afwegingen is het uiteindelijk de kleur donker metallic groen geworden
    Waarom metallic groen?
    Gewoon omdat ik dat spuitbusje nog had staan en dat ik denk of hoop dat deze kleur mooi bij het klassieke uiterlijk van het scheepje zal passen.

    Daarom eerst maar eens de waterlijn aftekenen.
    Voor de hoogte van de waterlijn gebruik ik gewoon de hoogte zoals ik deze op foto's en afbeeldingen van de Draak tegen kom.

    [​IMG]
    Het was even zoeken naar een stabiele en geschikte ondergrond / aftekenhoogte, maar de tafelworkmate bracht uiteindelijk de oplossing.

    [​IMG]
    Eerst met de fineliner tape, daarna de rest met het bredere afplakband en oude kranten.

    [​IMG]
    Voor het archief een foto met de gebruikte spuitlak.

    [​IMG]
    De eerste laag is aangebracht, daarna zijn er geloof ik nog wel iets van 10 of 12 gevolgd.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Benieuwd naar hoe het geworden is, is dit zondermeer het leukste en spannendste werkje.

    [​IMG]
    Het resultaat valt mij enorm mee, (de ondergrond) niet helemaal super strak, maar dat komt vooral ook omdat ik bewust het houten rompgedeelte niet geplamuurd heb.
    Mocht ik ooit nog terug willen, hoef ik alleen maar de lak van de Epoxy te schuren en heb ik weer de eerdere houten romp in het zicht.
    Bovendien moet het nog iets authentieks behouden en niet te veel op een plastic boot gaan lijken :D.

    Misschien, maar dat moet ik nog even bekijken, is het aanbrengen van een dunne (witte) waterlijn in deze combinatie nog wel heel mooi en maakt die het straks helemaal af :rolleyes:.

    Nu alles maar eens even een paar dagen goed laten uitharden en tussendoor de bok wat fatsoeneren en een nieuw laklaagje geven.

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert

     

Deel Deze Pagina