Renovatie van een Draak.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bert V, 7 aug 2019.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Wat een prachtig schip.
    Van binnen bijna net zo mooi als van buiten.
    En wat ligt ze mooi op het water onder zeil!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Een top verslag Bert en netjes gedaan
     
    Bert V vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi idd, al moet ik erg wennen aan de hulpkiel (ik zal er nooit aan wennen wss)... In de toekomst hoop ik deze nog ‘ns te mogen voltooien (zonder hulpkiel idd :)):

    [​IMG]
     
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Beste Bert, Inderdaad een mooi gebouwde romp, en een mooie reconstructie tot nu toe, alhoewel ik het als fervent drakenzeiler wel jammer vind dat de hulpkiel er aan vast gebouwd is, en niet afneembaar is. het verstoort in mijn ogen toch de mooie lijn van het schip. wel gaaf dat je de fok aan beide zijden bedienbaar maakt. Dat geeft ook de mogelijkheid om met een echte genua te varen ipv met een fokje. Het ziet er dan nog realistischer uit. Mocht je details willen weten/zien van een echte draak; ik ben de trotse bezitter van de NED 247, een cold moulded (plakhouten) draak van Børessen, die ik twee jaar geleden helemaal gerefit heb. foto's zat. Het lijkt bijvoorbeeld alsof het aangrijpingspunt van jouw voorstag aan dek te ver naar achteren zit. Dit zit bij een Draak 186 cm voor de voorzijde van de mast. Als je de schaal uitrekent op basis van de lengte van je model, kun je deze maat zo uitrekenen. Voor meer info kun je ook kijken op de klasse voorschriften:
    http://www.intdragon.net/pdf/DRA2019_CR_181217.pdf
    Heel veel succes met de verdere bouw; ik blijf je volgen,
    groet, Hay
    # Eric Laermans; heel mooi rompje, maar zeker geen draak; daar is het vrijboord te hoog voor en de overhangen te kort
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Hay klopt, zeer zeker geen draak, maar een 9 ton sloop (Klassiek Scherp Jacht). Overigens, ook als ik een draak op schaal zou bouwen, zou ik er alles aan doen een dergelijke hulpkiel te voorkomen.)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een modeldraak vaart zonder hulpkiel, wel de romp zo lichtmogelijk bouwen en max gewicht aan lood in de kiel tot je het goede totaal gewicht hebt je op de waterlijn ligt.
     
    eric_laermans en Bert V vinden dit leuk.
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Hay,
    De eer van de mooi gebouwde romp komt, zoals ik eerder al eens vermelde, volledig aan de bouwer van destijds toe.
    Nu dit scheepje bij mij terecht gekomen is vindt ik het leuk om dit kleine stukje "modelbouwerfgoed" zo goed mogelijk te herstellen, terug in de vaart te brengen en daar voor mezelf maar ook zeker voor andere geïnteresseerde een verslagje over te schrijven.

    Daar ben ik het helemaal mee eens!
    Maar ja, ………… een reeds gebouwd schip …….. natuurlijk had ik - net boden de hulpkiel - de zaag in de kiel kunnen zetten, de eigen en originele kiel kunnen herstellen en vervolgens daar een nieuwe afneembare kiel voor kunnen maken.
    Ik weet dat dat allemaal mogelijk is en ik geloof ook nog wel dat ik dat zou kunnen, maar voorlopig wil ik toch even het scheepje afmaken zoals de eerste eigenaar het naar mijn idee bedoeld of bedacht had.

    Edit: Het zou ook nog kunnen dat toen de modelbouw in de jaren 60 of wanneer dit scheepje ooit (RC)zeilend gemaakt is, nog niet zover waren en dat het bouwen voor die tijd (zonder de huidige technieken, het bestaan van internet en fora) een enorm stukje uitdaging en kunstwerken waren en dan was de benodigde hulpkiel misschien een punt van, tja …….. hoe doe je dat dan :rolleyes:?

    Ik volg of lees veel bouwverslagen en wat me vaak opvalt is dat er zelden of misschien zelfs nooit met tweezijdige bediening wordt gewerkt, het zijn vrijwel altijd de bekende keerfokjes.
    Ik zag hier de uitdaging om daar op mijn manier eens mee te gaan experimenteren en te kijken of het toch niet mogelijk is om dit scheepje met zijn originele zeilvoering en bijbehorende maten (een Genua die te groot is om op een fokkeboompje te worden gespannen) goed en correct zeilend te krijgen.
    Natuurlijk zal hierbij het overstag gaan en daarna de zeilen weer goed getrimd krijgen meer tijd kosten dan met het keerfokje, maar ik was vroeger al een toerzeiler en ben dat nu eigenlijk nog steeds :D.

    Dat wil ik zeker, maar ik kom daar later op terug ;).

    Ik denk dat het op de foto's misschien gezichtsbedrog is, ik heb het zojuist even nagemeten en het aangrijpingspunt zit zelfs nog enkele mm. naar voren.

    KIJK, daar ben ik blij mee!
    Niet dat ik er nu gelijk wedstrijden mee wil gaan varen, maar het geeft me wel mooi de gelegenheid om dingen te kunnen controleren en dingen zoals bijvoorbeeld de (verbeterde)zeilen te maken volgens de correcte maatstaven en voorschriften.

    Tot slot, om nog een idee te geven waar mijn voorliefde voor een klassiekertje als deze vandaan komt even off topic.
    Ik had en voer vele jaren onderstaande scheepje.
    Welleswaar geen Draak, maar …………….. :).

    Groet, Bert

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2019
    Mabo, eric_laermans en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ah, mooi Bert. Ik hou van klassiekers. off topic; maar ik heb net vorige week de fastnet race gevaren in de gerestaureerde 'Flyer', de winnaar van de whitbread round the world race in 1978.
    En ik heb me dus echt blijkbaar verkeken op dat aangrijpingspunt van de voorstag. Maar mooi dat het op de goede plek zit.
    Overigens begrijp ik heel goed dat je de kiel laat zoals het nu is. was ook niet als negatief commentaar bedoeld, maar meer dat de mooie rompvorm met een losse kiel beter tot zijn recht komt. als ik het zo lees zijn we het daar eigenlijk allemaal wel over eens. De genuaschoot loopt tegenwoordig bij een (wedstrijd)draak door een verzonken keerblok in het zijdek (en wordt via een klem op een rail met vertraging ingesteld). Dit lijkt op jouw model ook zo en is dus heel realistisch. Om de verhouding tussen onderlijk en achterlijk spanning in te stellen hebben we een blokje aan een touwtje dat door de zijwand van het kapje loopt. door dit aan te trekken geef je meer spanning op het achterlijk. dit zou je eenvoudig na kunnen maken. de instelling doe je op de wal afhankelijk van de windkracht en hoef je dan verder tijdens het zeilen niet te veranderen. als je wil kan ik je daar een foto van sturen.
    groet
    Hay
     
    Bert V vindt dit leuk.
  11. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    helemaal correct. alles behalve gewone witte dacron is in de draak verboden. (godzijdank; moet er niet aan denken zo'n klassieker met mylar carbon zeilen)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  12. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Tot nu toe dit topic met belangstelling gevolgd maar wil nu het volgende opmerken n.a.v. bovenstaande reactie (en andere) :

    Op het internet heb ik wat tekeningen van de Draak bijeengescharreld en vervolgens met Delftship getracht het lijnenplan van de Draak te reconstrueren om daarmede de waterverplaatsing op de ontwerpwaterlijn te berekenen.
    En kom vervolgens, op ware grootte, op ca 1730 kg uit.In de Draak-reglementen wordt een minimum gewicht van 1650 kg genoemd.
    Op schaal 1:10 reduceert dat tot slechts 1.7 kg! In dat gewicht moet je dus onderbrengen : romp, zeilen, RC-uitrusting etc en hopelijk hou je dan nog iets over voor ballast in dit geval.Maar het zal niet veel zijn.
    Dat blijkt wel uit het huidige totaal gewicht dat inmiddels de 2 kg is gepasseerd.

    De oorspronkelijk bouwer van Bert's boot moet ook gemerkt hebben dat er voor ballast weinig overbleef en vervolgens voor een hulpkiel gekozen om toch nog een beetje oprichtend koppel te hebben van deze kiel.
    Bovendien ligt het oorspronkelijke zwaartepunt van het lood nauwelijks op 10 cm onder de waterlijn.
    Helaas wordt ook het nat oppervlak nog aanzienlijk vergroot en het ziet er niet bepaald fraai uit, maar ja het zit onder water.

    Een ander forum lid, Aegir, de bouwer van die schitterende modellen van een Vrijheid en een Top heeft terecht eens opgemerkt dat je schaalmodellen niet te klein moet maken, liefst 1:5
    En deze stelling geldt ook voor een Draak.
    Met schaal 1:5 krijg je wel een extreem model van maar liefst 195 cm lengte en 39.5 cm breedte maar ook een waterverplaatsing van (10/5)^3*1.7=13.6 kg!
    Ik geef toe dat zo'n boot andere praktische problemen met zich meebrengt zoals bouwruimte, vervoer en waar berg je hem thuis op.
    Niettemin heb je daar misschien wel 10-11 kg lood onder hangen, een flinke toename van je vormstabiliteit en daarmee een model waarmee je nog bij stevige wind de plassen op kan en niet beperkt ben tot een opblaasbaar zwembad of een parkvijvertje.

    Nemen we een meer handelbare lengte van zeg 1.6 m dan wordt de ontwerpwaterverplaatsing (1.6/0.9)^3 *1.7 = 9.55 kg.
    Wanneer zo'n model licht gebouwd wordt kan je misschien wel 7 kg (of meer!) overhouden voor de ballast.
    Samen met een modelbreedte van bijna 36 cm moet dit garant staan voor een behoorlijke oprichtend moment en daarmee een goede zeiler kunnen opleveren.

    (Het lijnenplan en Delftship-file geef ik nog niet vrij want er moet nog wat aan gepoetst worden vooral bij de overgang romp naar kiel)

    (Zo dat waren wat overpeinzingen en nu verder met mijn M-klasser Minki...)
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V vindt dit leuk.
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    De Flyer van Conny van Rietschoten!
    Hij, maar ook Pleun van der Lucht (wie herinnerd hem nog met zijn "Zeeuwse Stromen"?) waren vroeger toch wel de Nederlandse grootheden in de oceaanzeilerij.

    Die foto wil ik wel en kan ik het misschien in mijn Draak meenemen.

    Groet, Bert
     
  14. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Bedankt voor je input Ard.
    Ik had bij het begin van dit topic niet kunnen bedenken dat het samen met de eerdere opmerkingen nog zoveel interessante discussies en inzichten op zou kunnen leveren. Dat maakt het schrijven van een verslag wel extra leuk ;).

    Groet (en succes met de Minki), Bert
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @Ard Mooi dat er met de huidige stand der techniek e.e.a. op voorhand doorgerekend kan worden... een luxe die ik destijds bij aanvang van de bouw niet had. Neemt niet weg dat je als modelbouwer nog wel een trucendoos hebt om onder een hulpkiel uit te komen... Zoals:
    1. Rompvorm origineel, maar onderste deel kiel 100% lood (deze pas ik zelf toe en scheelt een slok op een borrel)
    2. Iets minder zeil (dus niet de zeilvoering origineel bij weinig wind)
    3. Paar mm meer vrijboord
    4. Slim zeilen en zeillocatie uitkiezen met mooie aanstroming wind
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. losse fok

    losse fok

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    36
     
  17. losse fok

    losse fok

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    36
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Boeiend draadje en het doet een oude wens om eens een model te maken van een klassieke zeilboot weer opborrelen!
    Inmiddels al aardig wat info over de draak verzameld ;-)

    @Ard: Bij die beperkte waterverplaatsing van zo'n klassieke S-spant had ik ook al mijn bedenkingen, al heb ik niet de kennis om dit zo uit te rekenen. Dank daarvoor!
    Bij een bootlengte boven de 130cm wordt vervoer al een snel een probleem. De achterbank kan niet heel veel meer hebben.
    Maar dat betekent dat een Draak max 5 kg mag wegen en dat is gevoelsmatig wel erg weinig.
    Maar als je toch voor een afneembare kiel gaat kan je natuurlijk net zo goed een halve meter diep gaan met een bulbkiel toch?

    Nou ja, wat gedachten waar ik nu al een aantal dagen meer rondloop, allemaal door de eerste foto's van het prachtige scheepje in dit draadje...
    Leuk allemaal!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bedankt voor jullie leuke reacties!
    Peral : als je aan een draak-model denkt van ca 130 cm kom je inderdaad op een authentiek gewicht van ca 5 kg uit.Waarom geen bulbkiel?Dat doen ze bij de skutjes toch ook?
    Als je streeft naar een bulb van ca 3.3-3.5 kg, zeg met een lengte van pakweg 50 cm en lekker dun, moet je wel je romp uit glasvezel versterkt balsa maken zoals ik nu met mijn m-klasse Minki doe.Ik moet echt alles uit de kast halen om zeilklaar in de buurt van 5 kg te blijven.Maar gedachten hebben tijd nodig om te rijpen zegt men wel, zo is het ook met modeljachtbouw.
    Ik overweeg inderdaad nog eens een 'modernized' draakmodel met Delftship te tekenen met weglating van die doorgestrookte kiel , en dan met een lange vin, bulb en een vertikaal spaderoertje...
     
    Peral vindt dit leuk.
  20. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Dat is juist wat ik wil doen. Een slank diep (carbon) zwaard met bulbkiel.
    Maar ik wil ook klassieke bouw, met spanten en latten, net zoals het origineel.
    (Ik heb veel epoxy carbon kevlar glas vliegtuigen gemaakt. Ik wil juist weer een lekker met mooi hout aan de slag...)
    Mmm, nog meer voer tot nadenken.
     

Deel Deze Pagina