Retro project Robbe ODIN

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door ArthurP, 23 aug 2019.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Na het volgen van de diverse prachtige vintage en retro bouwverslagen heeft bij mij ook het virus toegeslagen om een nieuw project te beginnen. Het betreft de ODIN een simpel LB modelletje uit de jaren '70 van Robbe. Het is het eerste balsa vliegtuig wat ik ooit zelfstandig in elkaar gezet heb, helaas heeft het nooit gevlogen, het is bij een verhuizing gesneuveld voordat ik de motor bij elkaar gespaard had. Ik verwacht er geen spectaculaire vliegeigenschappen van, maar het is een lekker eenvoudig project en als ik er na 40 jaar alsnog een paar gemoedelijke rondjes mee rond kan tuffen is voor mij het project geslaagd. zo precies zag die van mij er destijds ook uit, met van dat in rood bedrukte balsa.

    Odin 5 small.jpg

    Helaas waren er van dit model geen echte tekeningen, er was alleen een soort IKEA samenstellingstekening, zoals hier onder de doos te zien is.

    alter-original-robbe-Montageplan-ODIN-Fesselflugmodell-Art-Nr.jpg

    Na lang speuren heb ik via een forum van de Oosterburen hele bergen foto's gekregen, waaronder die van een "zorgvuldig" gedemonteerde ODIN. Lang leve de Gründlichkeit van de Duitsers!

    ODIN_Rumpf_Scan.jpeg

    Omdat figuurzagen en in mijn vingers snijden nog mijn beste specialiteit, nog mijn favoriete deel van de houtbouw zijn, heb ik hem in 3d getekend om er vervolgens een freespakketje van te kunnen laten maken. Toen het klaar was en ik het formaat op tekening eenmaal voor mij zag vond ik 40 cm spanwijdte wel heel erg klein en heb ik hem hertekend op 50 cm, vroeger leek alles in mijn herinnering ook altijd al groter dan als ik het later terug zag.

    Niet meer helemaal een natuurgetrouwe vintage replica, maar goed waarschijnlijk wel iets gemoedelijker te vliegen. Hier en daar is hij ook een beetje versterkt en CNC vriendelijk gemaakt.

    Odin 3d.jpg
    Het model is hier getekend met een Cox Tee Dee, als ik het nu zo bekijk misschien een beetje te klein voor de nieuwe spanwijdte. Het eerste model zal echter elektrisch worden, ik woon hier in de stad dichtbij een paar ruime parken, maar een jankende Cox wordt daar waarschijnlijk niet erg gewaardeerd. Het voordeel van LB is daarbij dat het model niet onder de drone wet valt en dus legaal in Zestienhoven's luchtruim gevlogen mag worden.

    De electromotor zal aangestuurd worden door een E-Zee 7 LB timer:
    https://www.densmodelsupplies.co.uk...imers&s=&p=e_-_zee_control_line_timer&pid=363

    Omdat de freesmachine er toch net zo makkelijk 2 tegelijk maakt, heb ik er gelijk 2 laten frezen de 2e zal voor de nostalgie wel met een ouderwetse brandstof motor uitgerust worden.

    Het freespakketje is intussen binnen, maar het is nog even geen goed bouwweer, wordt vervolgt!
     
    jef vindt dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tee Dee? Die zie ik niet in de plaatjes. Voorbeelden van Tee Dee's: https://www.mh-aerotools.de/airfoils/cox_teedees.htm
    Maak in ieder geval de afstand tussen de lijnen aan de tuimelaar groter dan 50 mm. 75 is een goed begin.
    Anders is de besturing te gevoeling en onnauwkeurig, waardoor het een kreng wordt om te vliegen...
    Handvat lijnenafstand 10 cm (zolang je vingers er maar tussen passen).
    De rest van de besturing zo configureren dat je met 45 graden up en down aan het handvat zo'n 30 up en down aan het hoogteroer hebt.
    Zwaartepunt op of iets voor de voorste stuurlijn en je zou de boel met een beetje handigheid onder controle kunnen houden.
    Groot nadeel van electro is wel de veel mindere crashbestendigheid dan bij verbrandingsmotoren, DE reden dat ik nog steeds lesgeef met een ACE trainer met Oliver Tiger 2,5 cc diesel.
    Maar als je ervaren hulp hebt zou het allemaal best moeten lukken.
    28 september, Almere Landelijke LB dag?
     
    jef vindt dit leuk.
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Leuke nostalgie. Goed dat je hem wat groter hebt gemaakt, (te) kleine modellen bij LB zijn erg lastig te vliegen.
     
    jef vindt dit leuk.
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De COX op deze foto is inderdaad een maatje kleiner die ik ken als de Pee Wee, volgens Robbe kon het met beide.

    Robbe_Odin_(Kat83)_k.jpg

    Die van mij is een 0.049 met tank en uitlaat, staat op de Cox website als Golden Bee, maar het verschil daartussen is mij niet helemaal duidelijk. Ziet er uit zoals deze, dan is hij opeens weer behoorlijk aan de maat. Ik heb ook nog een DC Merlin 0.75, maar die is redelijk antiek.

    Rydis_Odin_small.jpg

    De stuur tuimelaar is 60x10 mm gat afstand, is dat te klein? Het handvat is een Sullivan 167 verstelbaar met meerdere gatafstanden. Lijnen denk ik aan dyneema, maar tegen de tijd dat dat allemaal aan elkaar geknoopt moet worden kom ik zeker terug met vragen. De LB dag staat genoteerd in de agenda.

    Groeten,
    Arthur
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2019
    jef vindt dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    [​IMG]
    Dit is in ieder geval een Black Widow, de sterkste Bee: https://www.mh-aerotools.de/airfoils/documents/cox_test_black_widow_aeromodeller_august_1974.pdf

    60x10 lijkt me de ondergrens, dus ja, dat zal wel gaan.
    Zolang de afstand tussen je lijnen aan het handvat maar niet groter is dan ~ 100mm.
    En de hoogteroerhorn minstens een centimeter of 2.
    Anders wordt het een gemeen stuiterding, waarmee je vlak vliegen wel kunt vergeten...
    Ik kan die Sullivan nergens (meer) vinden, dus graag even een foto, dan weten we meer.
    Max (@CL carrier) is onze kunststoflijnenexpert, hij kan je vast aan het juiste knoopvoorbeeld en beste lijnenkeuze helpen.
    Ik hoop dat je regelaar een snelle overbelastingsbeveiliging heeft, anders heb je bij elke niet volkomen perfecte landing wel enige rookontwikkeling...
    Vandaar dat ik voor trainers toch aan brandstofmotoren de voorkeur geef.
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De hoogteroer horn is nu 1,5 cm, zal hem naar 2 cm vergroten. De regelaar heeft een overlastbeveiliging, maar hoe snel die is geen idee, zal hem met stekkers monteren zodat hij makkelijk uit te wisselen, voor de rest is het hopen dat de propsafer het doet. Moet de motor ook nog zijwaarts stelling hebben bij een LB model?

    Het handvat ziet er zo uit, is nog uit de UK onderweg, dus kan nog niet meten, maar leek mee een flexibel in te stellen type, kan er altijd nog gaatjes tussen boren. Zag het model al in de '77 AeroModeller control line special staan (pagina 8), dus is passend vintage :koud:.

    https://rclibrary.co.uk/files_titles/1308/ControlLine_AeroModeller.pdf


    Sullivan handle.jpg
     
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Het kwam en komt veel voor dat fabrikanten meerdere motorformaten op de doos aangeven. Dan kun je er meer verkopen! Bij lijnbesturing betekent kleinere dan wel zwakkere motor kortere vlieglijnen. Bij dit model zou ik aan een meter of 10 denken. De kleinere Cox die op de tekening staat is een Pee Wee, met dat motortje moet je denken aan 8 meter vlieglijnen. Het Sullivan 167 handvat is zo'n ovale, met een gele greep en blank metalen voorkant met oogjes waar je de lijnen doorheen steekt. Die is wel geschikt voor dit model want je hebt keus uit meerdere afstanden. (Kijk, nu ik het berichtje plaats, zie ik dat je er al een foto van hebt gevonden!)
    Zijtrek is bij een LB model niet nodig. Vaak zelfs schadelijk omdat je een deel van de motorkracht verspilt.
     
  8. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Leuke Aeromodeller, ik heb hem zelf ook nog liggen.
    Ik ga je geen knoopvoorbeelden sturen.
    Ik knoop wel een lijnensetje van 0,07 mm dikke Dyneemalijn, 10 kg per lijn., als jij mij vertelt hoelang die moeten zijn en waar die heen moeten.
    Als je met Cox gaat vliegen;
    min. 20 % nitro.
    25 % wonderolie.
    Rest methanol.
    Heel klein druppeltje siliconenolie, tegen het schuimen.

    Succes!

    Max
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is een heel mooi aanbod :thumbsup:, 10 meter lijnlengte volgens Henk dus als je dat voor me aan elkaar wil knopen graag, zal je een PB sturen. Cox brandstof is me bekend, ik heb nog een origineel blik staan maar die zal wel niet goed meer zijn. De losse brandstof ingrediënten zijn wat lastig los te krijgen begrijp ik, als ik standaard 25% nitro 10% olie brandstof pak en ik de olie aanvul tot 25%, ben ik er dan ook?

    Gr,
    Arthur

    IMG_20190825_105430.jpg
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het zou kunnen werken, maar ook niet
    Wat voor soort is die 10% olie?
    Ik weet namelijk niet wat Cox doet met een synthetisch/ricinus mengsel.
    Realiseer je wel dat de aandelen methanol en nitro percentueel omlaag gaan naar 56,52 resp. 21,73 %, maar dat zal het probleem niet zijn.
    Ik zou een Fox 35 ook niet laten draaien met syntheet in de peut, we hebben op de eerste LB dag dit jaar nog zelf kunnen vaststellen met zijn generatiegenoot OS 35 dat dit geen succes was.
    En Cox heeft, net als die twee, ook een stalen cilinderbus / gietijzeren zuiger, dus dat maakt mij voorzichtig.

    Je hebt wel heel moderne Cox peut...
    In mijn herinnering zag zo'n blikje er zo uit:
    [​IMG]
     
  11. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het brandstof blik is net als ik van de 70's, origineel gesmokkeld uit de USA, mocht eigenlijk niet in het vliegtuig. In Waalwijk hebben ze brandstof met alleen ricinus, zal vragen of ze 20/25/55 kunnen mengen, heb ik wel gelijk voor 5 jaar COX brandstof, maar misschien zijn er meer liefhebbers.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En dat zet je zomaar op een openbaar forum?:rolleyes::p;)
    Wat is eigenlijk de verjaringstermijn van zoiets?:rofl:
    Wacht maar tot je een keer LB hebt gevlogen.:banana:
    'Waarin grote blikken klein kunnen zijn....':(;)
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  13. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Intussen het werk van RBC-kits eens nader bekeken, het freeswerk ziet er uitstekend uit en de onderdelen vallen bijna vanzelf uit het plankje, minstens zo'n goede kwaliteit als van de originele Duitse Rob. Fascinerend hoe dat gaat met een 1 mm freesje, scherp en geen zwarte randjes als bij een laser, ik kreeg nog een gratis voorraad balsastof mee in de doos ook :). Kost wel iets meer dan zelf doen, maar als ik naar de modelbouwwinkel moet rijden kost het me bijna net zoveel aan benzine, botte mesjes, gebroken figuurzaagjes en pleisters, bovendien ga ik dan weer leuke dingen kopen die ik helemaal niet nodig heb :hammer:.

    De bovenste 2 plankjes zijn 3mm, onderste 2mm en het multiplex is 1.5 mm. Links de Cox en het Chinese electro alternatief met de E-Zee LB timer. Theoretisch heeft de electromotor evenveel vermogen als de Cox.
    Nu eens kijken of het ook allemaal ook past zoals bedacht of dat ik alsnog de figuurzaag moeten afstoffen.

    RBC kits.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  14. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    10 meter lijnen komt goed, paar cm erbij door je lead outs maakt niet uit.
    250 cc brandstof 20nitro/25wonderolie/rest Methanol/ beetje siliconenolie, lukt mij ook nog wel. Dat zijn 25+ vluchten.
    Ik zou niet met ouwe meuk peut gaan klooien, kost alleen maar tijd en motoren.
    Cox alleen maar wonderolie.
    Wanneer wil je alles hebben?
    Brandstof versturen gaat niet lukken.
    Mijn adres;
    Achter op t Zand 58
    1621AD hoorn

    MVG

    Max
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Als het goed is moet in binnenkort nog een keer naar Enkhuizen maar dan laat ik het wel weten ruim op tijd weten. Geen haast, ik denk er wel een weekje of 3 over te bouwen met dit weer. Je ziet hier wel aan het bouwverslag op het forum als het in de buurt begint te komen.

    Gr,
    Arthur
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Mooi; als je in de gemeente of grashaven gaat liggen is het precies 50 meter lopen.
    Ik hoor van je als je er aan komt.
    Voor de brandstof moet jezelf een flesje meebrengen.

    MVG
    Max
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  17. dieselracer

    dieselracer PH-SAM

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Tschechje Zaanstad
    Wat en leuke verslag.!!!Zoek al heel lang en tekening,die je kan gebruiken om en ODIN te bouwen..En inderdaad,omdat er nooit en echte plan was,is het niet eenvoudig!
    Zou je mij aub de tekening,van wat je heb laten uit frezen , kunnen door mailen? Maar dan in de org. maat? Zou ik erg blij mee zijn..Zoek het al HEEL land!! Had toen en Jaguar 0,5 diesel in en het ging echt lekker!! Bij voorbaat dank!!
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  18. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Leuk dat er nog meer mensen goede herinneringen hebben aan de ODIN en dat hij dus ook nog lekker blijkt te vliegen! De originele maat ga ik als het af is nog een keer terug schalen, ik heb ook een paar Duitsers die dat graag willen. Ik wil eerst de foutjes die ik tijdens de bouw tegenkom er uit halen en dan de houtdikte weer goed zetten.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. dieselracer

    dieselracer PH-SAM

    Lid geworden:
    21 mei 2016
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Tschechje Zaanstad
    Hoi Arthur..Ja,dat klopt,in Duitsland is nog meer interesse in de ODIN..was ook natuurlijk vaker verkocht in het verleden daar.. Ik weet zeker,dat de over buren er erg blij zin met jou werk..Thumbs up big time voor de kleine ODIN!!:banana:
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo, vanavond even de tuimelaar geassembleerd, op de tuimelaar zitten 2 houten ringetjes als afstandsbussen en dan aan elke kant een m3 ring daar weer op gelijmd als slijtvast lager. Het plankje waar het op zit is 2x 1.5 mm op elkaar gelijmd met een inslagmoer daar weer onder. Voelt stevig aan en het loopt lekker soepel zonder speling. Aan het eind een beetje doorgeslagen en er ook nog een koolstof randje omheen gelamineerd, volkomen nutteloos voor een Cox trainertje maar soms moet je even dat soort vingeroefeningen doen, gewoon om te kijken of het kan :bye:.

    Tuimelaar.jpg
     

Deel Deze Pagina