P-51 'Strega'

ik zou zeggen, ga eerst eens vliegen met dat ding.....
Gewoon prop er op zonder spinnen en gaan!
veel schaalbouwer vliegen een nieuwe kist ook eerst in, voordat ze verder gaan met afwerken/schaaldatails.
( misschien is ie bij de eerste start al aan gort, wat ik UITERAARD NIET hoop, veel te mooi)
Als ie goed vliegt, kan je altijd nog tijd/geld/moeite steken in een mooie spinner.
WEL CG AANPASSEN ALS JE ZONDER SPINNER GAAT VLIEGEN!!!
 
Nou, als ik dan toch in Odoorn ben wil ik hem wel gooien ook.
Nadat ik wel alles zelf gecontroleerd heb.

GJ
 
Anders die tru turn?
Welke diameter is dat?
En de show spinner voor show in het bouwhok.
Vliegt ie... heb je geen tijd om naar een schaal gelijke spinner te loeren. Die is met een paar meter al niet meer herkenbaar...

Je bouwt zo een model immers toch ook voor vliegplezier?
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn grote Nemesis F1 heeft Krumsheid toen een speciale aluminium spinner gebouwd en een 2 in 1 uitlaat.
Spinner was nog geen 50 Euro en was schaal.
En dat hebben ze ook gedaan voor mijn Cosmic Wind van 210 span, de uitlaat heb ik bij Pefa laten maken.
1001032_10201783221648681_1586747144_n.jpg


De Nemesis NXT had een carbon spinner gemaakt in China.
Alleen zal je zien dat ik daar geen foto van heb.
318154_4222156198593_932270083_n.jpg


GJ
 
Als ik zo naar de neus en het motorschot kijk vraag ik me af of dat niet een beetje slap is en gaat resoneren. Je hebt maar minimale onbalans nodig om een te slap schot te laten wiebelen.
Veel Multiplex schuimpjes hebben daar ook last van. Daar kun je een dikker aluminium motorschot voor krijgen maar ik heb bij mijn Gemini een eenvoudige brace van triplex ingelijmd en de problemen waren verdwenen. Zonder deze brace breekt de hele neus er af als de boel gaat resoneren.
130608_Gemini001_zps04e8d85f.jpg
 
Als je echte onbalans hebt dan knalt de hele neus eraf, ook al is het 3mm triplex maar ik heb nog nooit een resonerende neus gehad, ook niet als het model maar 3 zijkanten van 2,5mm balsa had met wat 6x6 driehoekslijsten.
En ik balanceer mijn props vaak niet eens en daar staat meer vermogen op dan de Axi van Jan.
Plus dat onder de motor bij Jan nog een hele bult balsa zit die tot ongeveer halverwege het spant loopt.
En dan is het ook raar dat hij het bij de ene combi wel doet en bij de andere combi niet.
Het probleem zit gewoon in die custom spinner en het hoge toerental.
De man maakt normaal spinners voor grote schaalkisten met stampende motoren die maximaal 9000 rpm zullen halen.
Dit motortje draait op 3S al ruim 12000 toeren en op 4S boven de 15000.
Een beetje te veel onbalans en het schud uit elkaar.
Ik had het met een model van Sebart, onbalans in de spinner en binnen 2 seconden vloog de aandrijving eruit en nam de hele neus mee.
Zelfde idee, alleen ik kwam er achter toen ik op wilde stijgen.

Ik pak er net een aluminium spinner bij en in bedenk me opeens, het zou zo maar kunnen dat de custom spinner bij hoge toerentallen gaat vervormen en dan heb je natuurlijk onbalans alleen is het onvoorspelbaar.
Ik heb eigenlijk nooit alu spinners boven de 10000 rpm gebruikt, dan is het altijd carbon.
En bij de alu spinners die ik heb valt de dop in de achterplaat, in een soort spleetje dus kan ie niet vervormen.
Maar het is een idee.
9000 rpm of op electro minimaal 13000 rpm is natuurlijk een behoorlijk verschil.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Het motorschotje oogt voor mij in verhouding akelig dun als je kijkt naar de motor en vooral de enorme spinner die er voor hangt.
Het is heel gemakkelijk te testen door de motor met prop en spinner op een wat dikker (proef)schot te monteren. Kan gewoon in de bankschroef.
En als dat het niet is kun je de boel altijd nog opsturen. Straks krijg je alles terug met de mededeling dat er niks mis mee is, en dan....?
 
Ik had al geopperd om een stuk multiplex te nemen en dat in de bankschroef te klemmen als proefopstelling.
Maar als ik bij de bouwfoto's kijk dan zie ik een behoorlijke klos balsa zitten die tegen het motorschot aanzit en de ronding van de motor volgt.
Dus echt bewegen kan de motor niet, of het stevig genoeg is zie je pas als je gaat vliegen en snel een bocht trekt, dan krijg je een vliegwiel effect dat de motor rechtdoor wil blijven gaan.

GJ
 
Ik heb hier een meenemer liggen voor een 5mm as en een gebalanceerde 10x7 apc prop.
Zal ik die eens meenemen naar Odoorn?

Neem maar mee!


Heb je het gat in de backplate soms iets te groot gemaakt ? De backplate moet strak op de as.

Backplate is door Graham op maat gemaakt; ik ben er niet aan geweest (heb ik ook helemaal niet de spullen en de kennis voor . . .)


Je had toch ook een Tru Turn.
Probeer die eens.

TruTurn heb ik dacht ik ook al geprobeerd, toch?


Je bouwt zo een model immers toch ook voor vliegplezier?

Moet je eerst voldoende vliegskills hebben . . .


Het zou zo maar kunnen dat de custom spinner bij hoge toerentallen gaat vervormen e

Daar kan ik me noiu echt helemaal niks bij voorstellen.

Maar ik zal Graham eens vragen of 'ie wat aan balancing gedaan heeft . . .


Maar als ik bij de bouwfoto's kijk dan zie ik een behoorlijke klos balsa zitten die tegen het motorschot aanzit en de ronding van de motor volgt.

Voor 'normaal gebruik' (dwz. zonder vibratie) lijkt het me stevig genoeg . . .


Ik neem 'm volgend weekend mee.

Voorlopig gok ik op zaterdag.

upload_2019-8-26_11-4-56.png



jan.
 
Truturn had je nog niet geprobeerd nadat de schroeven aangedraaid waren, of ik moet het gemist hebben.

GJ
 
Overigens, hoe doen we dat officieel eigenlijk precies, een propellor balanceren?

Als nou blijkt dat ik denk dat ik het goed doe maar dat is niet zo, zijn we natuurlijk ook weer een belangrijke stap verder . . .


jan.
 
Je kan niet veel fout doen met balanceren van een vaste prop.
Je hebt die magneetbalancer en je kan bij het zware deel wat aan de achterkant afschuren of bij het lichte deel wat toevoegen, ik gebruikte dan blanke lak.
Als ie dan in evenwicht hangt dan is hij in balans.

Bij grotere klapprops en helicopterbladen is de procedure anders maar voor normale props doe je het zoals jij het doet.

GJ
 
Mijn ervaring is dat aan de achterkant van het zwaardere blad wegschuren niet veel oplevert.

Een klein beetje (bv. het uitstekende fliebeltje) aan de tip is vaak al voldoende (aan de tip heeft het natuurlijk ook het meeste effect.

Maar of dat volgens de regels der kunst is?

En wat is maar weer dynamisch balanceren?

Ik ga er toch maar weer even wat over lezen. :)

Bv. https://www.rc-airplane-world.com/rc-propeller-balance.html
upload_2019-8-27_12-28-3.png



jan.
 
Toch wat verwonderd...bij je allereerste melding over trillingen in de motorloop is de vraag gesteld of je de prop goed hebt gebalanceerd. Twee weken en ettelijke posts later ga je je verdiepen in het balanceren van een prop :hammer:
 
Ettelijke paginae over trillingen in de motorloop en ettelijke paginae verder nog geen bal veranderd. Gaat wel zo vlot moet ik zeggen.....

Stevo

Verstuurd vanaf mijn SM-J710F met Tapatalk
 
Niet iedereen kiest voor de pragmatische weg.
Laat dat nou toch s bij iemand zelf.

In dit geval zou ik ook beginnen met statisch balanceren om te kijken wat t deed en dan voor de hobby nog s naar dynamisch kijken.

Maar als Jan kiest voor de verdieping is dat toch ok. Waar voor de een "het schiet niet op" een argument is geldt dat voor een ander minder. Daarom zijn er ook nog steeds bouwdozen te koop.

Soms is de weg net zo mooi als de bestemming, of mooier zelfs.
 
Back
Top