Test: Methanolmotor op benzine

Even terug komen op de post van de SKF lagers....
Voortaan kun je ook Saito lagers gebruiken. Hobbyin heeft deze op voorraad en zijn beslist niet duur. Hoef je niets op te meten en het is zeker dat het past.

Interessante ombouw weer !

Succes en grt,

Arnoud
 
:D nou.... als het om "logisch monteurswerk" gaat, dan ken ik werkelijk geen één monteur, die NIET "op de merkjes" sleutelt.... :D :D :D
GA maar eens een motor echt mechanisch opvoeren. Dan leer je dat. Mijn leerschool is zo geweest. En daar was geen school of studie voor. Mbv een meetklok op hart zuiger je exacte bdp bepalen. Afmerken op de poelie. Je nokkenas plaatsen in de kop. De olie gevulde stoters omgebouwd Nasr mechanisch. En kleppen stellen mbv vulplaatjes. Daarna mbv cirkelgradenboog en de gegevens van dd 316 nokkenas dus je tuimelpunt bepalen. Dit Afmerken. Later keek ik dus naar het gelijk staan van de stoters. En kon op gevoel mbv een schroevendraaier in het bougie gat bdp bepalen.
Maw je kunt mbv de stoterstangen in je nokkenas huis zien wanneer hij tuimelt. Bdp is ook te zien zonder cilinder. Beetje logica. Niks meer niks minder. :D
 
De tip van de dag tip: Om de timing van de Saito goed te laten verlopen bij opbouwen van het nokkenashuis heeft Saito
een gaatje gemaakt in de nokkenas. Daarin kan je een pennetje steken, boortje of imbussleuteltje. Jawohl!
Bij het opzetten bij BDP weet je dan zeker dat de tandwielen goed gericht staan. Het tandwiel kan pardoes een tand verschieten... als je dat nalaat te doen. Werkt vlot. o_O

Boor in nokkenas geprikt... (Saito 100)

DSC_1077.JPG



Het borggaatje in de nokenas...


DSC_1076.JPG



Het BDP kan je kortstondig zo borgen...


DSC_1072.JPG


Groet Bas
 
PS: Mocht je onverhoopt de nokkenas uit het huis willen drijven, dan voorop eerst de imbus borgstift lossen, voor je dat as kunt lossen!
Verder een koud kunstje... met een passende doorn en op een stuk hardhout met een gaatje... gaat er niets aan flarden...

Beziet de positie van het imbussleuteltje... daar zit dat stifttapje... Dit is de 100 die nu op de
snuit van de Sultan 5 prijkt :) Lagers idd ook bij Dennis in Waalwijk weggehaald.


DSC_1084.JPG
 
GA maar eens een motor echt mechanisch opvoeren. Dan leer je dat. Mijn leerschool is zo geweest. En daar was geen school of studie voor. Mbv een meetklok op hart zuiger je exacte bdp bepalen. Afmerken op de poelie. Je nokkenas plaatsen in de kop. De olie gevulde stoters omgebouwd Nasr mechanisch. En kleppen stellen mbv vulplaatjes. Daarna mbv cirkelgradenboog en de gegevens van dd 316 nokkenas dus je tuimelpunt bepalen. Dit Afmerken. Later keek ik dus naar het gelijk staan van de stoters. En kon op gevoel mbv een schroevendraaier in het bougie gat bdp bepalen.
Maw je kunt mbv de stoterstangen in je nokkenas huis zien wanneer hij tuimelt. Bdp is ook te zien zonder cilinder. Beetje logica. Niks meer niks minder. :D

Ja... en ik heb diesels her-timed door met hydraulisch gereedschap de nokken op te rekken, en over de as te verdraaien (met de micometer op de nokvolger want wij werken niet met graden krukverdraaiing maar met lichthoogte bij BDP) en daarna weer vast te krimpen. Maar dat heeft geen van beide ook maar iets te maken met dat je bij een Saito de nokvolgertjes niet (of niet goed) kunt zien met het blote oog, en dat er maar één tandje is waar hij goed staat, en de rest is verkeerd.... Tussenliggende waardes bestaan niet bij een Saito of een OS of ASP.
De tip van de dag tip:
Had ik toch al genoemd? IK heb die methode alleen niet gebruikt, omdat de nokvolger niet naar boven er uit wilde (stootrandje denk ik) en ik geen zin had de nokkenas er uit te halen
Even terug komen op de post van de SKF lagers....
Voortaan kun je ook Saito lagers gebruiken. Hobbyin heeft deze op voorraad en zijn beslist niet duur. Hoef je niets op te meten en het is zeker dat het past.
Ik geloof je honderd procent... Dan had ik vermoedelijk NTN lagers gehad, ook goed.
Maar nu had ik ze voor 4,50 (neuslager) en 7,50 (hoofdlager) plus verzend en BTW, totaal nog geen 22 euro. Betwijfel of Dennis ze daarvoor kan leveren, want Saito zal er ongetwijfeld ook een graantje van willen meepikken.
Overigens meet ik hooguit om mezelf te controleren, ik bestel als het nummer leesbaar is, altijd op lagernummer.
 
Laatst bewerkt:
Yep! Haha... Nu zag ik het staan Bert. Prima, prima, prima... Die nokvolgers mieter ik er juist direct uit om te poetsen.
Want er zit vaak ook slurrie tussen. Zeker weten dat dat schoon is. ;)
Je wipt ze er zo uit zonder de as te hoeven lossen... maar die los ik toch ook altijd weer.
Cleanen met een Dremel koperborsteltje... alle roest er af als het aangetast is...
 
Goed brutus jij mag vanaf nu alles beter weten. Succes
Ik weet werkelijk niet waar jij last van hebt, kerel.....
Maar laat ik het zo stellen: Ik KEN die truuk van het kantelpunt van de tuimelaars (en die ken ik al best lang) en als ik hem had KUNNEN toepassen, dan had ik dat gedaan.
En dank voor de succes-wens, maar ik geloof dat ik me vrij aardig red....
 
Waar bestel je die Bert?
www.lagertechniek.nl
Die nokvolgers mieter ik er juist direct uit om te poetsen.
Ik kreeg ze er niet uit, en aangezien er ook gewoon een merkje staat, en het verder geen enkel probleem is om een Saito zonder dat pennetje en gaatje te timen, heb ik ze lekker laten zitten. De algehele verdere conditie van de motor (in tamelijk uitstekende staat) rechtvaardigde IMHO niet dat ik alles uit elkaar ging halen.
 
Nou....

Vandaag een "ME-dagje".... :D

Dus....


Na het tweede tankje zag ik hem 6000 toeren aantippen, wat toch (ongeveer) 2,9 pk is, en wat eigenlijk helemaal niet zo slecht is gezien hij er op 10% Nitro ongeveer 4 zou moeten leveren.
Ik ben niet 100% zeker van dat vermogen, ik gebruik een JustEngines 22 x 8 houten prop, waarvan ik aanneem dat hij vergelijkbaar is met MenzS propellers.
De motortemperatuur lijkt verrassend laag te liggen (had veel heter verwacht), al heb ik natuurlijk voorlopig niet meer dan een paar "ongeveer-metingen".

Het mengsel is nog even wat zoeken, want de boel reageert beduidend anders op het draaien aan de naalden, zowel qua geluid als motor-respons (met name de veranderingen aan de stationair naald lijken echt wat tijd nodig te hebben voordat de motor er anders om loopt).

De tikkende geluiden op de video zijn, te oordelen naar de tikfrequentie, afkomstig uit de nokken"as" aandrijving, en klinken op de video vrij luid vanwege dat de motorbok in feite een grote klankkast is.
Met de hand ronddraaiend is er weinig te horen qua tikken, klikken of andere bijgeluiden.

De olie-drain geeft heel erg zwarte olie af, en daar heb ik maar eens een drupje van op een filterpapiertje gelegd:
IMG-20190904-WA0001.jpeg

Dat zal nog wel even duren voordat dat er helder uitziet...
Dit is hetzelfde testje, maar dan van de Boxer die al een uurtje of 40 gedraaid heeft:
IMG-20190904-WA0003.jpeg
 
Hij heeft nu ergens tussen de 30 en 40 minuten looptijd, en het is een stuk dorstiger dan ik gewend ben (nogal wiedus, het ding is per slot van rekening 65 cc)…
Het 150 ml testbank tankje is er in luttele minuten doorheen als ik wat gas geef, hier mag gerust een halve liter achter gehangen worden voor een fatsoenlijke looptijd.

Na de vierde run heb ik voorzichtig de eerste keer de Dremel gehanteerd, en dat sorteert best wel effect: niet alleen loopt hij nu stukken netter, een heleboel ritsels en rammels zijn duidelijk minder nadrukkelijk aanwezig.

Na iedere run een druppel olie op een stukkie filterpapier gelegd, en heel langzaam zie je dat toch de olie langzaam wat schoner wordt.
IMG_20190904_182816.jpg
 
En wat me altijd BLIJFT verbazen, is dat de vermogenstoename nooit geleidelijk gaat, maar altijd in stapjes...
Gistermiddag was de laatste run van de dag (die van de video) het hoogst waargenomen toerental 6140 RPM. Afgerond 6100
De eerste run van vandaag gaf een hoogst waargenomen piek van 6360 toeren. afgerond 6300 (wat volgens Pé van 3,05 naar 3,36 pk zou moeten betekenen).
De werkelijke waardes doen er niet toe, wat er toe doet is dat het ongeveer 10% extra vermogen is...

Zomaar... zonder tussenliggende looptijd, zonder gesleutel of modificaties, of het moet zijn dat kleppen stellen blijkbaar heel erg veel verschil maakt, maar ik kwam eerlijk gezegd geen afwijkende of sterk verlopen spelingen tegen....

Het lukte me niet om het piektoerental op de foto te krijgen, maar 6220 is nog steeds significant hoger dan de 6100 die ik gisteren zag
IMG_20190905_113822.jpg
 
Het vermogen wel, maar het toerental eigenlijk niet: wat je aan vermogen wint door een hogere luchtdruk, verlies je ook min of meer precies weer aan extra weerstand van de prop, dus het extra vermogen IS er wél, maar het toerental blijft (nagenoeg) gelijk.
Let er maar eens op: motorfabrikanten geven nooit de hoogte boven zeeniveau op bij de aanbevelingen voor propellermaten, omdat dat er niet toe doet.

Ik heb toevallig een klein viertaktje, dat hier in NL een kleine 10.000 toeren draait met een 11 x 6, en dat onder tropische omstandigheden op 750 meter boven zeeniveau, eigenlijk precies hetzelfde toerental draait maar als je het uitrekent, wel ongeveer 15% minder vermogen levert...

Op zich is het toenemen van het vermogen normaal, dat zie ik tot nog toe bij iedere motor die ik laat inlopen.
Maar sommige motoren stijgen heel geleidelijk in toeren, anderen vertonen een soort van "trapsgewijze toename".
Hoe dat precies zit en waardoor dat veroorzaakt wordt, géén idee... Het is in elk geval niet de brandstof, want dat is dezelfde kan.
Hoe dan ook, het is wel consistent, want de tweede run liet precies dezelfde getallen zien.

EDIT I: en de derde run ook. Wat wel geleidelijk verandert, is dat hij zijn vermogen beter "vasthoudt"... Maar daar ben ik nog heel voorzichtig mee, want een gloeiplugmotor op benzine, vol gas op een testbok, is niet het allerbeste idee in de wereld.

EDIT II: de vierde run nog eens met het puntje van de tong tussen de tanden de ontstekingstiming "haargenau" op 28 graden gezet, en dat leverde zowaar nog een kleine 150 toeren extra op, waarmee ik uitkwam op een piekwaarde van 6490 toeren (3,67 pk volgens Pé) en daarmee heb ik de 80% bereikt van de opgegeven vermogens volgens het instructieboekje.

Kleine uitleg: Ik wéét dat van de correctheid van de droge vermogenswaardes die ik vermeld, niet al te veel verwacht mag worden.
Echter, als ik de propmaten en toerentallen uit het instructieboekje in Pé Reivers' excellsheet invul, kom ik op gemiddeld zo ongeveer 4,4 pk (al zit er erg veel variatie tussen de uitkomsten, van 3,5 tot 4,8, maar gemiddeld kom ik op 4,4).
80% van 4,4 is 3,5 pk, en daar zit ik met 6400 toeren precies op...

Nu maakt het geen drol uit, of er werkelijk 3,5 pk uit komt of niet, omdat de waardes uit het instructieboekje door dezelfde sheet gehaald zijn, en dus dezelfde afwijking vertonen.
Het enige wat er toe doet, is dat ik toerentallen bereik die overeenkomen met "80% van wat het instructieboek aangeeft" en daarmee levert de motor dus gewoon wat hij hóórt te leveren (op deze brandstof dan toch).
 
Laatst bewerkt:
Nou.... daar had ik vanavond BIJNA een heel serieus "oepsje" wat héél naar af had kunnen lopen....
Was (uiteraard) weer even een paar draaiminuten aan het bij elkaar schrapen, toen er plotseling een TL buis uit de houders viel, pal van boven de draaiende motor vandaan.
De buis stuiterde op een cylinderkop, maar brak niet, gleed vervolgens van de tafel af en raakte de draaiende prop, maar brak niet, en kletterde op het beton, maar brak nog steeds niet....

Daar ben ik héél goed bij weg gekomen....

Geen schade aan prop of motor maar voor het zelfde geld was die TLbuis versplinterd, en had de propwind mij bestoven met glassplinters.... Moet er niet aan denken!

Morgen eerst maar eens die lamphouders controleren, want ik snap er niks van waarom die buis naar beneden kwam.
 
Back
Top