Test: Methanolmotor op benzine

Zooooo, maar daar sta je toch ook niet bij stil dat zoiets kan gebeuren.
Nee, inderdaad.... ik stond op dat moment enigszins voorovergebogen naar die motor te kijken, dus het ding flitste door mijn blikveld, en ik stond letterlijk even verstijfd....

Je hebt zeker weer staan vloeken, en ja, dan kun je onheil verwachten.
Vloeken? Niet dat ik daar vies van ben, maar bij deze motor sta ik eerder halleluja te roepen, zo mooi loopt en klinkt dat...
(Het JustEngines ringuitlaatje oogt goedkoop, maar klinkt werkelijk prachtig... alsof er een serieuze motorfiets staat te draaien o.i.d.)

oei! misschien hier en daar zekeren met een tiewrapje?
Nou, het zijn open armaturen (geen kap om de buizen) maar ik ga daar zeker aan beide uiteinden lusjes touw onder hangen, zodat mocht dit ooit nog eens gebeuren, de buis in die lusjes gevangen wordt...
 
Ondertussen zie ik met enige regelmaat de motor de 6500 toeren aantikken en passeren, en begin ik een beetje een idee te krijgen van het brandstofverbruik: zo om en nabij de 1200 ml per uur volgas. Een 300 ml tankje moet dus afdoende zijn voor veilige vliegtijden van een kwartier (je vliegt niet continue volgas, tenminste, ik niet).

Volgens Pé Reivers zou deze prop ondertussen goed 11 kilo statische trekkracht moeten produceren (zonder rompweerstand gerekend).
 
Holy crap zeg Bert... Ik zou direct een staatslot gaan kopen... Pfoe!
:D :D :D ik had vóór die laatste run nét de brievenbus leeggehaald, en zoals altijd de post van de MiljoenenLoterij direct weggeflikkerd....
Stel je nou eens voor dat ik dat niet gedaan had, en al mijn geluk daar opgemaakt zou hebben... Dan had ik een paar miljoen, om leuke vliegtuigjes en zo van te kopen.... en was ik blind zodat ik er niet mee kon vliegen....
 
Als de buizen slechter contact maken, worden die houders heet, en op den duur broos. Die van mij versplinterden bij indraaien nieuwe buis... dus kon ook de houders vervangen... ze waren al twijfelachig... natuurlijk een apart typje.
In China een doos vol voor een kwartje... en bij de onderdelen boetiek voor een veel heftiger afpersprijs... maar ik kon snel verder...
 
Bert, je laat in die ruimte regelmatig motoren draaien. Dat geeft trillingen via de muren en het plafond. Die trillingen ontstaan onder andere door het geluid en natuurlijk door de propwind. Het blijkt dat die trillingen een TL buis los kunnen laten trillen. Op zich lijkt me dat sterk want die moet je toch met een duidelijke "klik" in de houder vastzetten. Dus toch misschien het plastic dat verouderd is, de buis toch niet helemaal goed vastgeklikt? Misschien toch nog iets anders?
Het lijkt me een goed idee om alles nog eens goed na te kijken om zeker te zijn dat het niet nog een keer gebeurt, met dezelfde lamp of een andere.
 
Ik denk dat ik die buis ooit eens weggedraaid heb, omdat hij knipperde. Dat is het enige wat ik kan verzinnen want de lampvoetjes waren goed en het draaimechanisme bleek nog gewoon te werken, ik weet dat de bewuste buis in elk geval niet brandde, al heel erg lang niet.
Maar dat het (houten) plafond gaat trillen van zo'n grote molen die met 6500 toeren rondmaalt, dat geloof ik graag.
 
Aaaa, nu komt de aap uit de mouw. ;) Dat had je er niet bij verteld....... :mad:
Nee, gek he? Dat is mischien wel 15 jaar geleden dat ik dat gedaan heb of zo.... Dat was ik allang vergeten en had ik nooit bij stilgestaan.

Maar ik draai aan boord knipperende buizen ook wel een weg als ik om wat voor reden dan ook er niet aan toe kom ze onmiddellijk te wisselen, en die heb ik er nog nooit uit zien vallen. En daar weet ik zeker dat het trilt.... 24 uur per dag....
 
hier deed ik meestal de starters eruit draaien..
zit de boel toch vast, en doet de lamp ook niets meer :D
 
Nu weer even technisch in plaats van slap geleuter:

Ik trek na iedere run een oliesample voor de vlektest, en het viel me al vaker op, dat de olie niet homogeen is.
Wat het is, weet ik niet, maar ik vermoed dat het kogellagervet is.
Toen ik de motor net had, heb ik (met gewone motor-olie) het binnenwerk flink van olie voorzien, en de motor in alle standen flink rond gedraaid, teneinde zeker te zijn dat alles in ieder geval bedekt zou zijn met olie. Vervolgens heb ik het achterdeksel gelicht om de overtollige olie weg te halen, en toen viel het me op dat de olie kloddertjes vet o.i.d. losgespoeld had.

Hoe dan ook, als ik een drup olie op het filterpapier leg, dan ziet dat er soms zo uit:
Vlektest.jpg

Donkere olie, met wittige sliertjes er in. Dat is geen weerspiegeling, maar echt een andere kleur, beetje wit/grijzig.
Het zou ook vocht kunnen zijn, maar volgens mij word de motor warm genoeg om geen vloeibaar vocht in het carter te hebben, en het sample is genomen na de run, dus met volledig doorgewarmde motor.

Wel is de progressie van het inlopen goed te zien met de vlektest. Kijk maar:
vlektest 1-5-10.jpg

(waarbij #10 dezelfde is als van de bovenste foto, na 10 minuten "vloeien" in de oven).
Hoewel op de foto reeds goed zichtbaar, is de camera niet perfect, en in het echie is het kleurverschil van het donkere hart nog net iets duidelijker zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
Even uitgespeeld met de radial: Verder met de Saito van Colin!
De problemen zijn opgelost, en ik heb pieken gezien van 7500 toeren, wat volgens Pé ongeveer een fraaie 2,5 pk zou moeten betekenen, en daarmee zit het ding heel aardig in de lijn der verwachtingen. Al is, eerlijk gezegd, 7200~7300 realistischer, want hij WIL die 7500 wel draaien, maar alleen als hij uitermate scherp is afgesteld.
In de praktijk zul je denk ik ongeveer op 7000 RPM op de grond uitkomen met een lichtelijk rijke instelling, wat dan in de lucht op kan lopen richting 7800 of daaromtrent.

Op het filmpje tikt hij de 7450 ongeveer aan.


Stationair is "oneindig" bij 1500 toeren. (letterlijk: zoals ik de camera uitzette, zo staat hij nu, op het moment dat ik dit bericht tik, nog stééds te draaien...).
Gebruikte mengverhouding is 15:1

Ik denk dat ik hem zo maar laat, rest me nog om een of twee tankjes zo leeg te draaien om er zeker van te zijn dat er niks geks aan de hand is.

EDIT: nu ik toch bezig ben met die olievlek-dingen: dit is er eentje van Colin zijn motor.
Heel vaag een verkleuring van het hart, vermoedelijk zijn dat wat restantjes van de door de eerste eigenaar gebruikte wonderolie.
IMG_20190907_092548.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Saito van Colin is onderweg terug naar zijn (hopelijk blije) eigenaar.
Tussen de bedrijven door is de Radial zo ver als dat hij komt op de testbok, ongeveer 2 uur gedraaid, en nu zall het toch echt verder van vliegen moeten komen omdat langdurig hogere vermogens draaien op de testbank nu eenmaal onverstandig is met omgebouwde gloeipluggerts, en voor daadwerkelijk volledig inlopen dat nu juist nodig is.

Maar we hoeven ons niet te vervelen: De volgende twee motoren zitten al in de pijplijn (wachtend op de ontstekingen), en dat zijn een fraaie OS 91 Surpass, laatste uitvoering met olie-recirculatie en zwart kleppendeksel, een motor die reeds heel veel uren als gloeipluggert het luchtruim onveilig gemaakt heeft, en een nagelnieuw in doos ASP 120 viertakt.
De OS zal vrij veel lijken op mijn eigen ASP 91, en de ASP 120, daarvan heb ik er al eentje onder handen genomen niet al te lang geleden.

Maar het zal niet voor midden komende week zijn dat deze motoren draaien, want de ontstekingen zijn nog niet binnen.
 
Ik heb tot mijn schrik deze video gezien:
en ik ben eerlijk gezegd echt een beetje ondersteboven van zoveel onverstand bij iemand die zich toch wel een beetje presenteert als een motoren-wonderdokter....
Deze meneer maakt de exacte kitjes zoals ik die ook op mijn Radial heb zitten, en het blijkt dat hij gewoon niet eens weet hoe zijn eigen producten zich gedragen.
Op de video is te zien hoe meneer Morris beweert, dat de ontsteking op tijd gezet moet worden op het naderen van de magneet. Inclusief een heel verhaal over hoe Saito "belachelijke hoeveelheden voorontsteking" gebruiken (volgens Morris dus 45 graden voor top).

Ik ben onmiddellijk naar mijn eigen ontsteking gerend, want die had ik, niet gehinderd door enige kennis van zaken, op het verwijderen van de magneet afgesteld, en op 28 graden voor top, maar dat had ik dus met het piepertje gedaan, niet met de vonk gecontroleerd.

En wat blijkt? Ook de Multi-cylinder units van RcExl triggeren gewoon, net als de eencylinders, op het verwijderen van de magneet. Het verschil tussen die twee punten bedraagt algauw 15 tot 20 graden, maar dat is geen vaste waarde!!! (hangt af van magneetdiameter, ringdiameter, passeerafstand en nog een paar factoren).
M.a.w: als je de procedure van Morris volgt, dan staat er "iets onbelangrijks" op precies 30 graden, en de vonk vind "ongeveer op 10 tot 15 graden voor top" plaats, helaas onbekend waar precies, en of dat wel goed is.... En bij stationair valt het tijdstip terug naar "ná TDC"...

Slaat nergens op. Saito heeft het gewoon bij het juiste eind, de fabrieksafstelling van Saito resulteert in een vonk tussen 25 en 30 graden voor top, en dat is waar hij hóórt te vonken (Ik heb uiteraard ook echt wel even in de technische literatuur gedoken om te kijken of er niet toevallig een reden is waarom radials wellicht veel later zouden moeten ontsteken, maar ik vind zonder uitzondering waardes van rond de 25 graden voor top).

Wat ook de reden mag zijn van het in elkaar lopen van de Saito radials, het is NIET de afstelling van de ontsteking.

Meneer Morris maakt mooie spulletjes, zonder meer, maar dit is niet de eerste volkomen onzin-video die ik van hem gezien heb. Zijn materiaal vertrouw ik, zijn advies moet je met een uitermate ruime korrel zout nemen....

Ondertussen heeft vanavond iemand mij onafhankelijk bevestigd (Roland, Eric, bedankt), dat mijn verdenking klopte: de timing, zoals geadviseerd door Morris Mini Motors, resulteert in een vonk op 13 graden voor top, bij afstelling zoals aanbevolen door Morris (30 graden voor top, op naderende magneet). Dat betekent dat deze methode een afwijking geeft van 17 graden.
Als je de video bekijkt, hoor je Morris op een gegeven moment zeggen dat volgens hem de Saito af fabriek op 45 graden voor top gesteld staat.
En.... 45 - 17 =…????? juist.... 28 graden!

Kortom: de standaard timing van een Saito is af fabriek gewoon goed....
 
EDIT....

Bericht was verkeerd... Ontsteking werkt, maar blijkbaar zijnde huidige ontstekingen veel specifieker op HV set-ups gericht, want hij bleek het op 4,8V niet, maar op 2S LiPo wél te doen...
 
Laatst bewerkt:
En de eerste van de twee, een ASP 120 viertakt, dezelfde als die ik voor Arnout Muijsers heb omgebouwd, staat op de bank te draaien.

Ik wacht nog op de ontsteking voor nummer twee, de OS 91 Surpass van Sander.

De ASP liep aanvankelijk heel raar (rare gasrespons, sproeiernaald reageerde heel vreemd), zodanig, dat ik hem na een paar minuten gestopt heb en open gemaakt. Werd ik niet vrolijk van, de motor was bepaald niet schoon van binnen, en door een montagefoutje zat de O-ring tussen carburateur en spruitstuk niet op zijn plek, en was kapot. Motor was onaangeraakt en nagelnieuw.
Nu is ASP een goedkoop merk, maar dit was erg slordig.

Na uit elkaar halen, alles schoonpoetsen (op het zuigerhemd zat een rare zwarte aanslag, geen kool, geen teer, ik weet werkelijk niet wat het was. Alles schoongemaakt en met wat olie weer gemonteerd, nieuwe O-ring om het spruitstuk, en poef! Wereld van verschil.
Nu eerst een uurtje of drie op de klok zetten, en dan gaan we "Brutificeren".
 
Laatst bewerkt:
Back
Top