Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Ein Trucker

    Ein Trucker Moderator In Memoriam Moderator team

    Lid geworden:
    26 dec 2018
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Topic opgeschoond.
    Fanaat een tijdelijke ban gegeven.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat mijn draadje is opgeschoond, wilt niet zeggen, dat ik geen toegang meer heb tot het Forum.
    Gisteren terug gekomen van een korte vakantie, zodat ik verder kan gaan met het verslag.
    Een onderbreking in mijn verslagen is ook gekomen door het evenement in Kerkwerve op 3 augustus.
    Ik was hier aanwezig met drie schepen en één zender; t.w.: de Dockyard, Rudolf Heuss(Rettungskreuzer) en een kleine "Politie" boot.
    De laatste twee had ik meegenomen om kinderen te kunnen laten varen.
    De Rudolf Hees was veruit favoriet en heeft van 10 tot 4 uur in de middag gevaren.
    Toen riep iemand, "Mijnheer, hij doet het niet meer". Wel gelet, we zijn in Zeeland, waar de kinderen heel correct zijn.
    Het betreffende schip is gebouwd, door een overleden clublid, in de jaren 1980/90.
    Op de vaardag was de e-motor uit de vorige eeuw zodanig belast, dat het kunststoffen lager schild gesmolten was.
    Resultaat: koste een paar dagen aan reparatie, die ik niet aan de Dockyard kon besteden.
    Ondertussen wel een tweede zender gekocht, zodat ik niet meer beperkt wordt, als de kinderen varen.

    In mijn bericht : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-25#post-3973756
    Laat ik de huidige stand zien van de voorbereiding voor de nieuwe Yarrow ketel.
    Het verspanen van koper lijkt eenvoudig, maar valt tegen.
    Op de foto van de link is te zien, dat een standpijp bewerkt is.
    Morgen de draaibeitel schacht 12x12mm, slijpen.
    Ik heb weer gekozen voor een wighoek van 70gr. de vrijloophoek A = 5-8gr. en de spanhoek C = 15-12gr.
    Dit is eigenlijk een standaard slijping voor ongelegeerde staalsoorten, zie bijgaand .pfd bestand, Beitelhoek v. metaal verspaning.
    Daar koper een vervelend materiaal is om te verspanen, gebruik ik een snijolie geschikt voor koper, RVS, en andere GrNi stalen,
    Zie onderstaande foto:
    SAM_2617.JPG

    Bijgevoegde toepassing in het Nederlands.

    SAM_2620.JPG
    Morgen verder.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 1 sep 2019
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan.
    Het slijpen van de rechtse snijbeitel koste toch meer tijd, dan verwacht, overigens aansluitend de afsteek mesbeitel ook geslepen, zie onderstaand.
    SAM_2623.JPG

    Vervolgens heb ik het onder- en bovenvat voor de eerste zijkant geboord met een boor ø11mm.
    SAM_2621.JPG Morgen verder met de andere kant.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag, naast de andere kant, ook de beide zijden van de Yarrow ketel kunnen maken.
    Onderstaand staan de beide kanten van de Yarrow ketel opgebouwd uit KIWA buis ø15x1, en ø12x1mm.
    Aan de rechterkant heb ik het ondervat niet gemonteerd, zodat men goed de diameter afdraaiing van ø12 naar ø11mm kan zien.

    Deze opstelling van pijpen heeft een VO(verwarmend oppervlak) t.w.:
    Naam Aantal Lengte Diameter Opp. VO
    Bovenvat 2 st 140mm 15mm 13200 mm2
    Ondervat 2 st 140mm 15mm 13200 mm2
    Waterpijpen stuurboord 10 st 55mm, 12mm 20743 mm2
    Waterpijpen bakboord 10 st 55mm, 12mm 20743mm2
    Totale oppervlakte in mm2 67886 mm2
    Totale oppervlakte afgerond in cm2 = 679 cm2

    SAM_2625.JPG

    Volgens het handboek "Model Stoommachines" uitgave 2, blz. 71, heeft een Yarrowketel een verdampingscapaciteit van 10cm3 water per 100mm2 VO.

    Voor de berekening van de stoombehoefte van de Stoommachine van de Dockyard heb Ik niet gerekend, met het totale VO, maar met 80% vulling, geeft 345 cm2 , onder uitsluiting van de bovenvaten en eveneens een lagere verdampingscapaciteit, n.l. 9cm3/100cm2.
    Hierdoor kwam ik uit op een theoretische opbrengst bij 2,8bar(1cm3 water geeft 474 cm3 stoom) op ca. 14 l/min stoom per minuut.

    Machine van de Dockyard V.
    Stoommachine 2 cilinder dubbelwerkend, uitgevoerd met Stephenson schaar
    Zuigerdiam. : 11 mm
    Slaglengte : 12,5 mm
    Vullingen per slag : 4
    Slag inhoud/omw: : 4x opp. zuiger x slag = 4753mm3 = 4,75cm3
    toerental : 800 omw/min
    Stoombehoefte per min: 3800 cm3/min.
    Hiervoor moet je verdampen (1cc water geeft bij 2,8bar 474 cc stoom) = 8 cc water per min.

    Eingelijk is mijn ketel, ondanks de compactheid, over gedimensioneerd.
    Vandaar, dat ik maar één van de dubbele branders gebruik.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2019
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gisteren niet veel onderdelen kunnen maken.
    Het is mij gelukt om 6 afdicht pluggen en 2 stuks te maken voor de aansluiting voor de ketelwatervoedingsklep en de voor op de andere bank/bundel de onder aansluiting voor het peilglas en de ketelniveaumeting.
    SAM_2628 bewerkt, peilglas.jpg
    Het afsteken met een mesbeitel van 2mm uit massief koper ø14mm verliep onder gebruik van de eerder genoemde snijolie probleemloos.
    Mijn ervaring is, dat het afsteken, NIET ZAGEN, van koper een probleem is. De afsteekbeitel haak/loopt vast in het materiaal.

    De hoofdonderdelen, de beide banken zijn gemaakt, zodat ik binnenkort alle delen met zilver kan solderen.
    Ik heb voldoende soldeer ø2mm, maar in overleg met Baggerraar ga ik ø1mm gebruiken om de ringen rond de standpijpen te maken.

    In afwachting van de levering van het zilversoldeer ø1mm, heb ik mijn tweede schip onderhanden genomen.
    Dit is de Rudolf Heuss, Rettungskreuzer.
    Afgelopen evenement in Kerkwerve, konden kinderen naar hartenlust varen met dit schip.
    Bij een volgend evenement neem ik een kookwekker mee, zodat ieder kind op tijd kan varen.
    Zie foto schip.
    SAM_2626.JPG
    Zie ook mijn bericht, bovenaan:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-26#post-3976914

    Door het varen, "vol vooruit- vol achteruit" geraakte de uit de oude E-motor overbelast en smolt het kunststoffen achterste lagerschild en liep de motor vast.
    Op de onderstaande foto is het gesmolten lagerschild te zien.
    SAM_2627.JPG
    Misschien ook mijn schuld, het schip voer met een 2LIPO en de motor was geschikt voor een 6V loodaccu.
    De bijbehorende spanning van een LIPO is hoger, dan een loodaccu,

    Nu opzoek naar een betere oplossing voor de aandrijving van een vierblads messing schroef ø44mm.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Een goed alternatief voor de borstelmotor is een 750 KV Brushless van Banggood met een 10 A HK autoregelaar. Combinatie is goed regelbaar. Goede ervaring mee.
    Om de regelaar te programmeren heb je wel een programmeerkaart nodig. Mag je als je die kant opgaat wel even lenen. De motor kan meer vermogen aan dan de regelaar, maar in dit geval is het de schroef die het opgenomen vermogen bepaalt. Is de club wel een dikke 20 Euro armer, maar dan heb je ook iets. Zie het bouwverslag van de Yarra, door Lex Verkuijl. De motoren daarin genoemd zijn niet meer leverbaar. Liepen ook niet lekker. Heb zelf nog zo'n ding. Het Banggood exemplaar doet het veel beter. Heeft 12 spoelen in plaats van 9. Gr. Klaas.

    https://www.banggood.com/nl/Racerst...5A--qExr09KYFIkaAtoVEALw_wcB&cur_warehouse=CN

    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2019
    kaapstander vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 6volt is slechts een gebruikssuggestie, motoren, zowel borstel als borstelloos, kunnen elke spanning in RC land aan. Ze gaan kapot door te hoge stroom, of te hoog toerental.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Destijds liep mijn 6 Volts Monoperm Super zonder problemen op 12 Volt. Wel met één op drie vertraging naar de schroefas. En natuurlijk niet toerloos voluit. Maar met kinderen gaat dat anders. En helemaal als er andere boten in het water liggen. Maar Theodor is een boot die wat power nodig heeft en dat lukt je niet (lang) door een oude 6 Volts op z'n falie te geven. Maar goed we zitten eigenlijk in een stoomboot en zullen niet verder Henk zijn draadje vervuilen. En anders veegt hij het maar weg. Gr. Klaas.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas,
    Het probleem met de aandrijving van de Rudolf Heuss heb ik bewust in mijn draadje geplaatst.
    Ik weet iets van stoom en elektronica, maar op gebied van aansturing van borstel loze motoren heb ik geen kennis, vandaar de post.
    Tot op heden had ik gedacht, dat als je een borstel loze motor hebt met een geschikte regelaar, dat je dan probleemloos de toeren/draairichting, kan sturen.
    Waarom schrijf je :
    Op de door jouw doorgegeven link van Banggood staat ook een regelaar, geschikt tot 30A.
    https://www.banggood.com/nl/Wholesa...=detail-top-buytogether-auto&cur_warehouse=UK
    Gaarne mij van meer informatie voorzien.
    Overigens, het schip is niet van de club, maar mijn eigendom.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Het Hobbyking regelaartje kun je diverse dingen programmeren. Aanloopsnelheid, wel of geen rem, vermogen bij achteruit en nog wat dingen. Staat bij de beschrijving. Denk dat ze met fabrieksinstellingen niet optimaal staat voor in een boot. Zie net dat ze in backorder staat. De Banggood regelaar waar jij naar verwijst is voor een quadcopter en heeft maar één draairichting. Dus met deze dingen schiet het niet op. Heb nog een 6 Volts Monoperm Super met 1:3 vertraging liggen, maar betwijfel of die voldoende toeren op de schroef geeft. Mag je eventueel proberen. Hoor wel van je. Gr. Klaas
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Henk, misschien wordt je inmiddels al wel overstelpt door goede adviezen bij het zoeken of kopen van een goede vaartregelaar (de wereld lijkt ondertussen vergeven van de hoeveelheid motorregelaars en wat ze dan wel of niet kunnen), maar mocht dat (nog) niet zo zijn?
    Ik heb onlangs voor iemand deze besteld, een redelijk lijkend ding, het heeft best wel wat mogelijkheden maar zonder te hoeven programmeren en indien er aanpassingen aan de regelaar gedaan moeten worden, is het slechts een kwestie van jumpertjes versteken.
    Misschien heb je wat aan en anders verwijder je dit berichtje maar ;)
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Ook heeft Piet nog 2 aardige regelaars met programmeerkaart in de aanbieding. Regelen wel aardig, maar toch net iets minder dan het HK autoregelaartje. Op zich denk ik geen slechte deal, maar je zult wel iets moeten knutselen voor wat koeling. Zelf had ik een lus van slangen gemaakt en dat was afdoende. Sommige autoregelaars hebben het nadeel dat ze niet gelijk van vooruit op achteruit kunnen schakelen en je even een stop moet maken in neutraal. Wel lekker als je zoiets voor een boot uit kunt schakelen. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/esc-plus-programmeerkaart.267035/
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Wat voor jouw geldt, geldt ook voor Klaas.
    Ik ga geen antwoorden wissen op vragen, die ik gesteld heb.
    Het gaat nu niet over stoom, maar een probleem, dat ik heb en hiervoor mijn draadje "misbruik".
    Ieder advies is welkom in het gebied, waarvan ik onvoldoende kennis heb.
    Over de regelaar:
    Ik heb nog een regelaar liggen voor een borstelmotor, die door, niet versteken van jumpers, maar verstellen van schakelaars geschikt is voor meerdere opties, zie onderstaand.
    SAM_2631.JPG
    Deze regelaar had ik destijds aangeschaft voor de sturing van de stoomregelafsluiter van de Dockyard.
    Daar de stoomregeling niet naar mijn tevredenheid werkte heb ik deze regeling verwijderd.
    Op de volgende foto nadere informatie:

    SAM_2632.JPG

    Misschien de boordspanning van de Rudolf Heuss verhogen voor een 3 LIPO en middels de BEG spanning uit de vaarregeling de andere functie, uitzetten en weer binnenhalen van de reddingsboot, aanpassen.
    STOOM of STROOM, beide geven uitdagende problemen.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2019
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Deze optie zit op de huidige vaarregeling. Echter met varen voor kinderen is het hinderlijk.
    Men moet eerst stoppen en vooruit/achteruit, verandering van vaarrichting door geven.
    Kinderen nemen deze tussenstap niet en gaan van "vol" vooruit in één keer naar "vol" achteruit.
    Overigens, de regelaar in mijn eerdere bericht heeft dit probleem niet.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waarom zou je de spanning willen verhogen Henk? Heb je al een motor op het oog dan? Als je voor brushless kiest dan loopt de 750 KV motor op 7,4 V (2S Lipo) hard zat. Als je een regelaar hebt met BEC dan heb je geen ontvangeraccu meer nodig. Heeft de regelaar die je liet zien een BEC? Dan zou je daarmee mijn Monoperm kunnen proberen. Wanneer zit je op de club in Brielle? Er ligt hier ook nog een nieuwe borstelmotor zonder vertraging. Is een Graupner ECO 600 6-9 Volt. Past met een beetje geluk zo in je Theodor. Kunnen we daar even wat uitproberen en uitleggen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2019
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag verder gegaan met de bouw van de nieuwe ketel.
    Door een kritische meelezer, kreeg ik commentaar op de afwerking van de boringen in de hoofdvaten, zie onderstaande foto.
    ketel.png

    Je kan dit afdoen als "niet ter zake", maar ook over nadenken.
    Vandaar, dat ik vandaag geruime tijd heb besteed aan het verwijderen van alle bramen. Volgens de commentaar gever, konden de bramen problemen geven met de capillaire werking van het zilversoldeer.
    Na het verwijderen van alle bramen doorgegaan met het maken van de onderdelen van de nieuwe ketel.
    Onderstaand het oorspronkelijke ontwerp van de ketel.
    Dockyard ketel ontwerp.jpg

    Vandaag de stoomdrum met aansluitingen kunnen maken.

    SAM_2638.JPG

    De stoomdrum is het middelste vat.
    Dit vat heeft, naast de 2 st aansluitingen op elk bovenvat( totaal 4 st,), 2 aansluitingen, t.w.:
    - naar boven de leiding voor de te maken oververhitter.
    - naar onder de aansluiting voor het peilglas en de niveau regeling.

    Morgen veder..
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
    Jan Walpot, kaapstander en Potter vinden dit leuk.
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou verwachten dat bramen juist soldeer helpen om naar binnen te trekken. Maar ik ben geen soldeerdeskundoloog, laat me graag bijpraten.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu een vreemd vergelijk:
    Bij een elektrische oplading verzamelt zich de lading op het hoogste punt.
    Bij hardsolderen trekt het soldeer naar het warmste punt, in dit geval de braam met weinig warmte inhoud, ergo snelle verhitting.
    Analoog zal het soldeer zich verzamelen op de snel verhitte braam en slecht/onbetrouwbaar vloeien in de capillaire opening tussen de beide delen.
    Door Harm werd ik op deze fout met betrekking tot de bramen gewezen.
     
    ron van sommeren, kaapstander en Potter vinden dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag zou ik pos. 6 op de tekening moeten maken.
    Helaas uit het reststuk koper ø12mm kon ik geen stuk van 80mm maken.
    Daarom maar de houder gemaakt voor het uiteindelijke samensolderen van de onderdelen.

    SAM_2639.JPG

    De houder is gemaakt uit de staanders van een tuinplantenrek.
    Het is niet de bedoeling om de ketel in de getoonde opstelling in één voortgang te solderen, maar alleen een indruk te geven over de stand van de zijbanken en de stoomdrum.
    Ik denk erover om, door een verkregen advies, de volgende werkwijze te gebruiken(overigens, na schoonmaken/zuren na elke soldeer actie).
    - Zijbank in verticale stand, alle standpijpen aan de onderkant voorzien van rijk Flux en een ring van zilversoldeer ø1mm. De gehele bank samengesteld en in hoogte gefixeerd. Voor het niet uitwijken en zorgen voor een vlakke bank, dienen de beide klemstrippen met vleugelmoer.
    - Nadat de onderkant is gesoldeerd, bovenvat afnemen en het geheel zuren.
    - Vervolgens nieuwe soldeerringen op de standpijpen aanbrengen en met rijk Flux voorzien, inpassen in het bovenvat, en nu na omdraaien, gelijk ondervat, samensolderen.
    - Vervolgens de dichte deksels en het deksel met de druktest aansluiting(peilglas aansluiting) solderen en testen op druk.
    Na het volgen van deze werkwijze, heb ik twee ketelbanken, die lekdicht zijn.
    Volgende week verder.
    Nu eerste zilversoldeer ø1mm kopen.
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn bericht #519 geplaatste foto staat een ijzeren strip als ondersteuning van de stoomdrum.
    Onder deze steun wil ik nog een aansluiting maken om de bovenvaten te verbinden.
    Hiervoor heb ik een kleine verbindingspijp nodig voor een afstand van 8mm tussen de beide bovenvaten.
    Deze afstandshouder van 8mm, moet ook nog aan weerszijden voorzien zijn van de voor het hardsolderen benodigde insteekdiepte, 5mm.
    Het maken van dit korte deel verliep niet zonder problemen.
    Op de onderstaande foto staan aan de linkerkant de drie mislukkingen en aan de rechterkant de uiteindelijk gemaakte verbindingspijp.

    SAM_2643.JPG

    Mijn gemaakte fouten zijn:
    - Uit zuinigheids overweging had ik een reststuk gebruikt met een te korte inspanning in de klauw, van l-R, de tweede en derde. Goed is het happen van de beitel te zien.
    - De uiterst linkse, totaal verfrommeld tussen klauwplaat en beitel, oorzaak is, dat het korte stuk niet goed kon opgespannen/geklemd.
    Op de onderstaande foto de oplossing.
    SAM_2640.JPG

    Ik heb een passende boor in het te bewerken deel geschoven, geklemd in de klauw en het andere kant voor solderen bewerkt(lengte 5mm).
    Door de ondersteuning van de boor bleef het te bewerken deel mooi op zijn plaats.
     

Deel Deze Pagina