dat is idd ook een mooi systeem. Bij de K is het wel moeilijker om zoiets te monteren, omdat de roerkoning een beetje onder het dek zit en niet precies bij het achterste luik. Uiteindelijk heb ik er dit van gemaakt.
Ja, drie jaar geleden het oude schuurtje achter in de tuin gesloopt en zo'n skandinavisch bouwpakket gekocht. zelf opgebouwd en voorzien van geïsoleerd dak en vloer. Maar meteen de maximale maat genomen die er paste. Ik vond dat het tuingereedschap ook wel buiten kon staan en dus verhuisde mijn modelbouwafdeling van een hoekje in de kelder naar dit 'chalet' achter in de tuin. en ik ben er heel blij mee.
Hay, Het rode roerheveltje heeft 2 problemen - het is zwak bij het boutje en het plastic gaat op die plek vaak kapot bij stevig aandraaien van het boutje. Btw. Het helpt wel als je een plat vlakje op de roerkoning vijlt, waar het boutje contact maakt; dan is er minder neiging te hard aan te draaien.... - het boutje is doorgaans van ijzer en roest dus. Ik weet het, er zullen vast velen zijn die daar nooit problemen mee hebben, maar in vele jaren radiozeilen heb ik er al een relatief groot aantal moeten vervangen. Zowel bij mijzelf als ook bij collega zeilers. Dit heveltje ziet er trouwens beter uit, door redelijk wat plastic bij het boutje. Zou het wel in de gaten houden. Groet Wim
Helemaal mee eens Wim, daarom wilde ik ook een Alu hevel. Misschien maak ik er zelf wel een. Ook weer een uitdaging. Dat platte vlakje op de roerkoning is een prima oplossing. doe ik inderdaad ook altijd, maar toch bedankt voor de tip. Met de K-278 heb ik jarenlang veel wedstrijden gezeild, en die heeft ook gewoon een plastic stuurhevel. daar heb ik wel twee roerstangen op gemaakt om het sterker te maken, maar dat doet natuurlijk niets aan het probleem bij dat boutje.
De afgelopen periode veel 'onzichtbaar' werk, spuiten, schuren, weer spuiten. nu laatste keer waterproof geschuurd, 1500, daarna 2000, en daarna nog fijner, maar daar staat geen getal meer op.
en dan polijsten, eerst met pasta 4800, daarna met 12000. zo, dat is glans!! Ben er blij mee. waarschijnlijk toch ook door de vele lagen blanke lak. dat geeft toch diepte aan de glans. De tweede foto is genomen in het blauwe deel van de romp. je kunt je er echt gewoon in scheren. (is bij mij ook wel aan de orde op dit moment )
en dan natuurlijk het effect van het onbehandelde teak dek. dit moet denk ik nog een beetje verder verweren, zodat het grijswit wordt. Maar ik vind het er nu al fraai uitzien.
Wow, dat ziet er allemaal glad en strak uit Hay . Dat kan niet anders dan dat dat een hele snelle boot gaat worden . En ook nog zo'n mooi vaarwater in je achtertuin, daarmee hoef je om te varen amper meer de deur uit . De aanwezige waterleliebladeren kan je mooi gebruiken voor het uitzetten van een parcoursbaan . Groet, Bert
Als dan, net zoals ik vorige week, bij weinig wind, de positie van kiel en waterleliewortel verkeerd inschat, sta je een half uur naar je boot te kijken die zichzelf muurvast heeft gevaren op twee meter uit de wal... Pas toen het beetje wind even helemaal weg viel, dreef de boot ver genoeg achteruit om vrij te komen. Groeten, Jan
Het is een prachtige boot geworden. Ik vond de K als wedstrijd boot toch al mooi, maar hier heb je echt een prachtig schip van gemaakt. Ga je er ook wedstrijden mee zeilen? Gr. Fred
Zeker! en dank voor het compliment ik voer met de K-278 jarenlang redelijk tot goed mee. Ben heel benieuwd hoe de K-123 het er van af gaat brengen. Dat zal in het begin soms wel ff pijn doen, want zonder kleine schade's gaat dat waarschijnlijk niet. Maar ja, dat hoort er bij.
Hoi Hay, Ben jij nog lid van de K-Klasse organisatie, want we zoeken voor de K-krant mensen die een K-klasse jacht opgeknapt hebben. En vooral jouw verhaal met jouw geschiedenis zal zeker aanslaan,en natuurlijk dit prachtige K-123 jacht. Mvg Coen K-16
zeker Coen, doe ik met plezier. Ben met de laatste loodjes bezig. vastlijmen van de schootdoorvoeren en installeren van de electronica. was nog een heel gepiel om alle oogjes en blokjes weer op hun plaats te krijgen daar onderin. die zou ik een volgende keer gewoon laten zitten. dit weekend wil ik het dakje er op lijmen en proefvaren. ik heb wel een UBEC besteld om met de 7,2 v accu's te kunnen varen. volgens de specificatie is de ontvanger maar tot 6v. Lion geeft aan dat de hitec lier 7,2 moet kunnen hebben. gr Hay
Lion verkoopt toch ook die 7,2 v accu’s? Dus dan moet dat toch gewoon ook op je ontvanger kunnen, of heb ik het nou mis? Ik hou het voorlopig bij mijn twee oude loodaccu’s, daar kan ik de hele dag mee zeilen.
ja, ik heb gelukkig nog een prima loodaccu, maar had een mooie set NiMh 7,2v gekocht. maar eens proberen.
afgelopen weekend gepoogd om wedstrijden te zeilen. toch echt wel te veel wind, en uiteindelijk is er niet gevaren. wel had ik een elektrisch probleem. nu blijkt dat de ontvanger die ik gebruik ook een BEC heeft. daarmee heb ik er dan 2 achter elkaar. zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, maar hij deed niks meer. bij testen de avond ervoor overigens wel? Heb de accu opnieuw opgeladen en ga maar eens een beetje puzzelen. hoop in de komende weken een paar zeil foto's en filmpjes te maken. dan is dit draadje daarmee afgerond.