Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gezien de toch wel explosieve toename van de belangstelling voor Vintage en in dit kader Vintage RC, hier nog een keer het verhaal van de Impuls:

    Kort na de tweede wereldoorlog begon een revolutionaire ontwikkeling in de modelvliegtuigbouw.
    Tot dan toe was er gebrek aan alles, wie iets wilde, moest dat gewoon helemaal zelf maken.
    Na 1950 werd het beter, mondjesmaat kwam er balsa beschikbaar, de eerste kleine (< 5 cc) motoren, vrijwel allemaal diesels en naast vrije vlucht begon ook lijnbesturing -letterlijk- voet aan de grond te krijgen.
    Uit de USA kwamen de eerste berichten van draadloos bestuurde modellen, die niet langer alleen door pioniers werden gevlogen.
    Het eerste goed gedocumenteerde -en daarmee geschikt voor zelfbouw door relatief onervaren modelvliegers- RC model in Nederland mag toch wel worden toegeschreven aan Evert Kreulen, die op enkele honderden meters van het redactiekantoor van de HB (toen nog handig bekeken, later Hobby Bulletin) op de Bussumer heide een demonstratie gaf met zijn Impuls.
    De publicatie was in het septembernummer 1953 (een maand waarmee ik mij ook tamelijk verbonden voel ;)).
    Dit artikel, in de bloemrijke, wat wollige, taal van toen, kwam uit de pen van de toenmalige hoofdredacteur Ruyter.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het jaar daarop verscheen dit artikel:
    [​IMG]
     
    ArthurP, Énke Blériot en HBZWEEF vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Rest me nog op te merken dat ik Kreulen twee keer heb ontmoet, bij een RC wedstrijd op Terlet, waar ik als jonge tiener met mijn ouders was gaan kijken.
    Opvallend was dat de meeste piloten zich tamelijk onverschillig gedroegen in plaats van, met een goed nederlands woord "Nachwuchs' enthousiast te maken en houden. Misschien waren het wel wedstrijdzenuwen, wie zal het zeggen?
    De uitzonderingen die me zo te binnen schieten waren Evert Kreulen, die zijn eigen startbeurt bijna miste vanwege zijn wild enthousiaste oraties en nota bene nederlands kampioen Jan van Vliet, die alle tijd nam om de vragen van zo'n jochie te beantwoorden.
    Hetzelfde overkwam mij bij LB, waar de namen Tupker, Visser, Metkemeijer en van den Hout zeker genoemd moeten worden.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2019
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Impuls galerij


    The maistro himself:

    [​IMG]



    Zijn volgelingen:

    1. Bruno van Hoek
    2. Arthur Peltzer
    3. Sebastiaan van Buiten

    4. Henk van Hoorn
    IMG_20200309_160059.jpg

    5. Henk Bonestroo


    6. Hans de Vries
    [​IMG]


    7. Ton van Munsteren
    [​IMG]


    8. Gerard Mulder
    [​IMG]

    [​IMG]

    9. Jan Wiekeraadt
    10. Paul van Beem
    11. Erik v Dijen
    12. Rene Neefe
    13. JanHein Ramakers
    14. Franz Haas
    15. Erik Meerdink

    16. Lambert Oosting

    [​IMG]



    17. Henk Reinders
    [​IMG]


    18. Eddy Tromp
    20. Wouter Overeijnder
    21. Gjalt Lindeboom
    22. Wim Nijmolen


    23. Aad Verbarendse
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2020
    Berrie vindt dit leuk.
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Interessant dan de Nederlandse modelbouwwinkeliers destijds allemaal eigen modellen ontwikkelden. De herkomst van het ontwerp is en Engels beginnersmodel volgens een ander artikel in het oorspronkelijke draadje. Bijgaand het artikel en ook de tekening, ik heb hem al grotendeels opgeschoond en uitgelijnd in CAD staan mocht iemand interesse hebben in nieuwbouw of restauratie. Let op de PDF tekening is niet helemaal op schaal.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    HBZWEEF en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het originele artikel staat hier in de boekenkast, maar ik zou het oorspronkelijke boekje, dat ik niet heb, wel graag in PDF willen hebben.
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Als stadsgenoot interesseert mij dit model wel bijzonder, de modelbouwwinkel van Evert is nu een visrestaurant, dat hij als Evert boven het artikel staat en niet als de Heer Kreulen is al heel Rotterdams, zeker voor die tijd. Het vleugelprofiel is de bekende Clark-Y, Evert heeft dat destijds waarschijnlijk uit een tabelletje uit een boekje op zijn tekening gezet en met een vette inktpen overtrokken en ik moet zeggen dat is heel erg netjes gelukt, helemaal als je beseft dat dit al behoorlijk is uitvergroot. Rood is het wat het exact zou moeten zijn volgens de huidige CAD precisie, ik doe het hem niet na met pen en tekenschaats (de kromme tekenliniaal die lijkt op een walvis). De invalshoek is 6 graden, gigantisch voor huidige begrippen, dat zit maar net een paar graden onder de overtrek hoek aan en dan heeft het stabilo ook nog een liftend profiel (zelfde Clark-Y profiel). Bij ander VV/VRA modellen is dit soms wat minder getekend, maar dan heeft de motor meestal meer domp naar beneden. Ik zal het eens in XFLR5 zetten om uit te vinden hoe de VV/VRA modellen destijds aerodynamisch in elkaar zaten. Maar misschien wordt ik nu iets te technisch en moet ik dat naar een ander draadje verhuizen?



    Profiel.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2019
    A B en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    HIER kun je het vinden, download "Radiobesturing II"
     
    ArthurP en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi Arthur...ja graag de technische verhandeling hier svp.
     
    Amherst dragon vindt dit leuk.
  9. A B

    A B PH-SAM

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    bennebroek
    Staat nog een andere topic ergens op het forum ik kan hem alleen niet meer terug vinden
    Wel jammer want ik heb nog steeds het plan om de “impuls” te bouwen de tekening en het boekje moet ik nog ergen hebben
    Het zal wel nog een tijdje duren want er zijn nog een aantal projecten die eerst gedaan moeten zijn voor ik er aan kan beginnen
     
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-impuls-evert-kreulen-nostalgie.96461/
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb dat topic grotendeels doorgenomen...leuk om te lezen hoe de diverse mensen denken over rudder only..
    Tja...op een relatief klein en druk modelvliegveld met scheurende helies...torkende 3 D kisten enz enz..is dat mogelijk best hachelijk..

    Daarom..TFA vliegt op 500 x 500 meter en met een één kanaals zeggen we dat een doellanding binnen die afmeting van het veld moet zijn...ha ha lukt meestal ook nog....slechts klein stukkie lopen en je hebt je kist weer in de handen...:p:p

    Gaan we volgend seizoen één of meerdere Impulsen zien...hoop het wel...al of niet met escapement ...niets mooier dan dat...oh ja en kom je met 27 Mc dan ben je de man van de dag....prachtig!!!
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2019
  12. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Een beetje VRA diehard maakt hem niet alleen rudder only maar soldeert natuurlijk ook even de zender uit het boekje in elkaar, alles is makkelijk een eenvoudig volgens Evert. :)

    Met een gewicht van 1.6 Kg. op het originele zwaartepunt zou hij volgens mijn eerste berekening ca 34 km/uur rechtuit moeten vliegen met zijn neus een graadje naar beneden, wat wel redelijk lijkt op de stand op de voorpagina van het boekje. Het zwaartepunt ligt ca 2 cm. achter het liftpunt van de vleugel, dus het stabilo is een beetje dragend. Klopt dat een beetje met de praktijk van dit soort modellen?

    Bijgaand nog wat opgeduikelde Impuls foto's, waarschijnlijk zijn enkele hiervan de weggevallen plaatjes in het originele draadje.

    Impuls A.png Impuls B.png Impuls C.png Impus F.jpg
    Impuls D.png Impuls E.png
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De benodigde componenten zijn het probleem. Die zijn niet- of heel moeilijk verkrijgbaar. Dan zullen we het maar niet hebben over het voldoen aan de huidige eisen die aan zendapparatuur worden gesteld.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  14. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Hallo,
    Het verhaal over Evert Kreulen wekte mijn belangstelling. Als jongen van een jaar of 15 ben ik met radiobesturing begonnen. Ik heb in de jaren vijftig de zenders en ontvangers van Evert K. gebouwd. Later in de jaren zestig woonde ik met mijn vrouw in Breda en was ik lid van de Bredase modelbouw club. Zo af en toe ging ik naar Rotterdam om bij Evert Kreulen spulletjes te kopen en om me te vergapen aan al die
    mooie dingen die hij in de winkel had. Een keer was ik samen met mijn vader bij Evert in de zaak en hoorde hij dat we drents spraken, hij bleek dat goed te verstaan. Later was ik lid van de modelvliegclub te Emmen die een veld had in Odoorn. Daar hoorde ik van het lid Ep Huizing dat Evert geboren was in Odoorn en er zijn jeugd had doorgebracht. Evert was bijna dagelijks in de timmerwerkplaats van Ep (en Ap) aan het klussen. Het vreemde is dat niemand nu nog iets weet over de jeugd van Evert. Het is alsof hij met het maken van zijn boekjes over radiobesturing op de wereld is gekomen. Ook mensen in Odoorn kunnen geen informatie geven. Het geslacht Kreulen komt in deze hoek van Drenthe zeker voor, maar hem heb ik er niet in kunnen vinden. Wie weet meer over de jeugd van deze man die voor de rc-vliegerij beslist heel belangrijk is geweest.
    Lambert te Stk
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Leuk verhaal Lambert...vlieg je nog steeds...misschien wel een Impuls? ..gi gi..
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.029
    Locatie:
    Zwolle
    Zie je al die MBF leden met de banner The First Aviators?

    Dat zijn allemaal vintage freaks...de Club..The First Aviators heeft als standplaats Zwolle maar de leden zitten door het hele land...in Zwolle vliegen we met die oude kissies op een veld van 500 x 500 meter..dolle pret met 1 kanaals...dieseltjes en al dat old school spul..

    Wil je daar meer van weten dan hoor ik het wel..

    Groet,

    Henk

    Ps binnen de club (TFA) staan er minimaal 2 stuks Impuls op stapel...mogelijk eentje welke met een escapement gestuurd gaat worden....maar beide met een dieseltje.
     
  17. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het model intussen in FLZ-Vortex gezet, dat programma rekent aan de hand van het model de vlieggegevens en de prestaties uit. Ik ben nog even aan het puzzelen om hier conclusies uit te halen, het is een beetje afhankelijk van of je het model ziet als een soort motorzwever of als een motormodel. Ik weet dat hier op het forum (zweef)vliegers zitten die ruime ervaring met dit programma hebben, als die commentaar zouden willen geven dan zie ik dat graag. Bijgaand de file van de Impuls en een link naar de (gratis) software als je er zelf mee wilt spelen:

    http://flz-vortex.de/
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Impuls.zip
      Bestandsgrootte:
      3,1 KB
      Weergaven:
      366
  18. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Bijgaand de spantenstrook uit het boekje, ontkreukt, rechtgezet en op schaal 1:1. Dat maakt het bouwen wellicht weer wat makkelijker.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Op zoek naar verdere informatie over de Impuls en Evert, vond ik ook nog een artikel uit het Haarlems dagblad van 1951 waar hij met een snelheids record LB vermeld. Hij wordt hierin vernoemd als Hagenaar, wellicht heeft hij daar dus ook gewoond.

    Haarlems Dagblad oktober 1951.jpg
     
    Bruno van Hoek, HBZWEEF, A B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het verslag:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier een verslag van een eerdere wedstrijd op dezelfde plek:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2019
    A B, ArthurP en HBZWEEF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina